Had deze auto Maserati kunnen redden?

Auteur: , 36 Reacties

Afgaande op het uiterlijk...

Het is doodzonde, maar ook merken met een zo rijke geschiedenis als Maserati kunnen ten onder gaan. In die zin is het behouden en blijven ontwikkelen van een merknaam in veel opzichten als schaken: doe een aantal verkeerde zetten op het bord en de partij is verloren. Maserati weet dit als geen ander, want de Italiaanse luxe autofabrikant is er totaal niet in geslaagd om zijn vierjarenplan te voltooien.

Hierop wees CEO Mike Manley, opvolger van wijlen Sergio Marchionne, ons eerder deze week. Maserati zwemt tegenwoordig in een compleet eigen vijver waarin niemand vissen wil en dit blijkt uit de verkopen. Logisch, want het modellengamma wordt grotendeels opgemaakt door verouderde auto’s, zoals de Ghibli en de Quattroporte, en in het segment van luxe SUV’s wordt de Levante (rijtest) eigenlijk ernstig overschaduwd door de Rolls-Royce Cullinan, de Bentley Bentayga, de Lamborghini Urus en de meer gevestigde Porsche Cayenne. Daarnaast zijn de voor Maserati toch zeer belangrijke modellen, de GranTurismo en de GranCabrio, inmiddels op hun weg naar de zijlijn. Reken daarbij dat Maserati flink minder winst en omzet maakt dan voorheen en je begrijpt dat het merk in onstuimige wateren vaart. Kortom, Maserati heeft een frisse wind nodig die nieuw leven in het merk kan blazen, zodat het overeind kan blijven staan.

In het nieuwe vierjarenplan dat het merk enkele maanden geleden presenteerde, waren een aantal toekomstige modellen te zien. Tegenwoordig is het antwoord meestal “bouw een SUV/crossover en u zit gebakken”, maar aangezien Maserati dit al heeft geprobeerd, hebben ze besloten een andere weg in te slaan. Een weg waarin we de veelbesproken naam van de Alfieri weer eens tegenkomen. Tevens komt er volgens de Italianen een nog onbekend mid-size model aan. Mogelijk ligt dit model in het verlengde van de merkwaardige Maserati Buran, die nooit ter wereld kwam.

Qua design en techniek is deze Maserati natuurlijk helemaal niet meer van deze tijd, maar dat wil niet zeggen dat het idee achter de Buran niet herkauwd kan worden. De conceptauto werd in het jaar van de millenniumwisseling geïntroduceerd tijdens de Geneva International Motor Show en wist het nooit tot het productiestadium te schoppen. Desalniettemin is het een interessante auto, want het ontwerp combineert eigenlijk drie succesvolle carrosserievormen – die van de sedan, de hatchback en de MPV.

Het ontwerp is getekend door de creatieve hivemind van designstudio ItalDesign. Het in Turijn gevestigde bedrijf is door de jaren heen o.a. verantwoordelijk geweest voor de Alfasud, de Lancia Delta, de Saab 9000, de Audi 80, de Maserati MC12 en recentelijker ook voor de Nissan GT-R50. Tekenen kunnen ze dus zeker.

De ontwerpers van ItalDesign maakten van de Buran een bizar concept. In tegenstelling tot wat de foto’s je willen doen geloven, is het een immens grote machine. Dankzij zijn vrij eenvoudige lijnwerk, dat enigszins doet denken aan dat van zijn concerngenoot, de Lancia Ypsilon, lijkt de Buran relatief klein, maar in werkelijkheid is hij net geen 5 meter lang. Met zijn wielbasis van 2,93 meter is het studiemodel van binnen praktisch even ruim als een nieuwe 7 Serie. De eenvoud en het gemak blijven eruit springen, want de achterste deuren van de Buran zwaaien niet normaal open, maar zijn elektrisch verschuifbare exemplaren. Hetzelfde geldt voor de achterklep.

Onder de motorkap vinden we een bekende achtcilinder. Dit is namelijk dezelfde 3,2-liter biturbo V8 die eveneens in de 3200 GT ligt. Schakelen geschiedt middels een zestrapsautomaat en het vermogen van 370 pk wordt naar alle vier wielen gestuurd. Prestatiecijfers zijn er uiteraard niet, maar we rekenen erop dat de auto wel degelijk hoge snelheden kan bereiken. Afhankelijk van het gewicht zal de topsnelheid in de buurt van de 280 km/u kunnen liggen. De focus ligt echter niet zozeer op snelheid als op comfort. Kijken we naar het interieur, dan zien we dit meer dan terug. Hele weilanden vol met koeien hebben het ultieme offer gegeven voor het comfort van de beoogde klanten. Wellicht is dit op zich al voldoende reden om de auto terug te brengen. Immers, hoe minder koeien er zijn, hoe groter de kans is dat de wereld niet bezwijkt aan het broeiskaseffect.



36 reacties

Enigzins? het lijkt wel een Liance met een Maserati embleem erop.
En de reden dat de Maserati’s niet goed verkopen is omdat ze bij release al verouderd waren.
De GranTurismo is van buiten een prachtige auto maar van binnen gewoon zwaar verouderd en dat al bij release.

Ze moeten eens naar de R8 van Audi kijken of de Guilia van het eigen Alfa zoals die het van binnen doen.
Kwamen ze er in Italië pas later toevallig dat de Russische Space shuttle ook (ongeveer) zo heette..?

Wat een briljant interieur trouwens! Aan het uiterlijk kan je duidelijk zien dat dit concept nogal oud is, maar dat binnenste, daar zou menig merk nu nog mee weg kunnen komen.
Lelijke opvolger van de eveneens lelijke Lancia Megagamma. Snap wel dat deze niet gemaakt is, lijkt me niet echt een markt voor te zijn. Vel satis is geslaagder betreft ontwerp.
@agdesigns: De Megagamma kende ik nog niet. Bedankt daarvoor, weer wat bijgeleerd.

Daarnaast, door googelen naar de Megagamma, ook nog iets nieuws ontdekt: de Alfa Romeo New York Taxi. Ook van ItalDesign, twee jaar eerder dan de Megagamma en een klein beetje voorloper ervan.

http://e-motoring.com/wp-content/uploads/Taxi-Project11.jpg

Uit de tijd dat ieder merk z’n eigen karakteristieke grille zo klein en onopvallend mogelijk probeerde te maken. Alsof het iets vies is…
Ik had ‘m tweedehands ZEKER gekocht! Mooi issie niet, maar wel donders interessant!
@Jochempie: +1 voor het woord donders.
OT: interessant is het idee achter de auto maar de uitvoering niet geslaagd naar mijn mening.
Aan ’t uiterlijk ligt ’t in mijn optiek niet. Vind ‘m persoonlijk mooier dan de Levante. Hoop dat ’t merk niet Lancia achterna gaat….
@bullzeyersn: mooier dan de Levante, is dit een woordgrap of zie je vandaag niet zo helder.
Het lijnenspel doet me aan de fiat (cr)oma denken…
Had liever een monovolume trend gehad dan de SUV trend die we nu hebben… daar heb je tenminste ruimtelijk ook wat aan.
Hoewel die rare kofferklep helemaal niet praktisch lijkt…

Kudos for trying!!!
@tjorque: DeMPV-trend is er ook geweest, beginnend met de Espace (jaja, de Voyager was er ook, maar het was de Espace die voor de doorbraak zorgde in Europa). En met de Scenic kwam het naar z’n hoogtepunt, en moest ieder merk plots een reeks compacte en grote MPV’s hebben.

Maar dat is voorbij nu…
Het is doodzonde? Het is een doodzonde om zo’n misbaksel te produceren!
Maserati Vel Satis, en we weten hoe dat voor Renault afliep…
Probleem wederom is dat ie op alles lijkt qua onderdelen wat er destijds daar in de schappen lag. Dit is geen Maserati maar een Lancia+
Leuke auto voor de Paus maar naar mijn mening een absolute automobiele incest misser. Getekend een uur waarschijnlijk voor de vrijdagmiddag borrel…
Als ze nou net zo veel moeite hadden gestopt in de grancabrio als in de Ferrari California
Lijkt op de Suzuki Liana 5-deurs alleen is deze dan wat minder ‘reasonably priced’.
Wat een gedrocht dit.
@bmwfreak038: oh ja daar moet ik aan toe voegen, dit had maserati juist verder doen afglijden.
Nzal we een mooie lijkwagen worden
Wow Maserati 307
Het is een heel… eh… bijzonder model. Maar de redding van dit eigenzinnige merk? Nee. Jammer, maar ik zie voor Maserati geen andere weg dan het pad wat in de recente autohistorie nog geëffend is door Rover, Saab en (feitelijk ook) Lancia.
De Italiaanse Vel Satis. Jammer van het Fiat stuurwiel maar het lijkt me een zalige wagen om mee onderweg te zijn.
De Vel Satis is al een paar keer aangehaald, maar meer merken hebben in het nieuwe millenium iets vergelijkbaars geprobeerd, al dan wel of niet in het vergelijkbare luxe segment. De combo van sedan/MPV/hatchback leek voor vele fabrikanten een gouden ei.
Echter, achteraf gezien zelden succesvol gebleken qua verkopen:

– Opel Signum
– Fiat Croma (’05-’11)
– Seat Toledo (’04-’09)
– Mercedes R-Klasse
@skid: je bent de eerste die de R-klasse noemt, daar dacht ik meteen ook aan: zeer ruim en praktisch, behoorlijk luxe afgewerkt en met een V8 erin ook best vlot (plus de mooie Maser V8 sound).
Mooie Nissan Tiida
Maserati Multipla
Vel Satis, Croma II, Toledo II, Signum: Ze hebben het allemaal in deze niet-bestaande vijver geprobeerd.
Dat wordt vast een succes!
Wat zie ik hierboven veel Vel Satis voorbijkomen. Ik vind dit toch echt eerder een Avantime… OT: waarom niet een fiat logo erop plakken en gelijk uitbrengen?
@peug206: als je dat naar fiat standaard & prijs wil brengen moeten er veel features af en beland je gewoon bij een scudo (als ik me niet van naam vergis) en dat hebben ze dus al
@tjorque: renault had met de Avantime ook een “dure” auto die verkocht. Dus had zeker gekund. Zie ook Vel Satis. Weinig winst, maar wel een uithangbord in de tijd dat het uitkwam.
@peug206: denk niet dat de Avantime veel verkocht overigens
@peug206: met behoud van die V8 graag
@kennone: renault heeft een v6, dus waarom geen v8. Mits hij overdwars ligt en geen airco heeft geen probleem. Met airco daarintegen…
@peug206: hebben ze toch gedaan, met de Croma? Ook geen groot succes trouwens
Fout van Maserati is.Ze bouwen een Levante die minder PK’s heeft dan de Alfa Stelvio. de Levante is ook nog eens duurder in aanschaf. Dan is de keuze toch makkelijk.Je koopt een Alfa.
Neen.
Gouden regel in journalistiek: Als de titel een vraag is, is het antwoord “nee”…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).