Audi’s met korting, oh, oho-ho-ho, Audi’s met korting, oh, oho-ho-ho…
Hoe konden ze bij Pon überhaupt nog winst maken als er zoveel korting weggegeven werd? Uit een sterk stukje onderzoeksjournalistiek van het NRC blijkt dat de importeur jarenlang lease-auto’s met flinke kortingen aanbood aan bekende lieden. Pon runde hiervoor een speciaal ‘wagenpark voor externe personen’. Onder andere sporters, Oranje’s en andere BN-ers konden er aanspraak op maken.
Minstens één lid van het Koninklijk Huis zou gebruik hebben gemaakt van de regeling. De Rijksvoorlichtingdienst (RVD) wil niet zeggen om wie het gaat. Ze willen echter wel kwijt dat het niet Willem-Alexander, Beatrix of Maxima betreft.
Dan blijven dus Prins Constantijn, Prinses Laurentien, Prinses Magriet of Professor Pieter van Vollenhoven over. De drie dochters van de Koning zijn weliswaar ook lid van het Koninklijk Huis, maar voor zover wij weten hebben die nog niet in Audi’s gescheurd. De andere Oranje’s maken geen deel uit van het Koninklijk Huis (who knew?). Ze konden desalniettemin wel gebruik maken van de lease-bakken met korting.
De nieuwe feiten zijn naar voren gekomen in het justitie-onderzoek naar fraude bij de aanbestedingen voor politie- en legervoertuigen. Een voormalig directeur van Pon die zijn baan verloor als gevolg van de corruptie-affaire doet een boekje open over het ‘vip-progamma’:
“Veel relaties reden destijds in die auto’s en de daarmee gepaard gaande kosten waren hoog.”
Vanwege de hoge kosten werd volgens de voormalig directeur het programma in 2007 geëvalueerd. Bij die evaluatie kwam naar voren dat er ‘een bepaalde wildgroei’ was ontstaan. Pon bood de Oranje’s vanaf 2004 auto’s aan. In 2010 is het programma ‘uitgefaseerd’, zo bevestigt de RVD.
Zoals de meesten wel zullen weten onderhoudt het Koninklijk Huis echter nog altijd een goede relatie met Pon. De bekende verlengde A8 diesel van Willem-Alexander is gekocht bij Pon in 2014 tegen ‘normale marktcondities’. Dat wil niet zeggen dat er geen korting op zat, maar die korting was in lijn met de korting die gebruikelijkerwijs aan zakelijke klanten verleend wordt.
Uit het onderzoek van justitie blijkt dat Pon het ‘wagenpark voor externe personen’ inzette als middel om relaties te managen, reclame te maken en potentiële klanten gunstig te stemmen. Met hetzelfde doel verzorgde Pon ook luxueuze reizen naar verre bestemmingen.
De Oranje’s en andere bekendheden hoeven zich voorlopig niet druk te maken om vervolging. De ambtenaren die direct betrokken waren bij de aanbesteding en eveneens auto’s met korting kregen worden daarentegen wel vervolgd. Één van hen maakte niet minder dan veertien luxueuze buitenlandse reizen op kosten van de importeur.
Legerman Jacques H. ging bijvoorbeeld samen met zijn vrouw drie keer dobberen tijdens een minicruise op de Middellandse Zee. Daarnaast reisden ze naar de Olympische Spelen van Athene, Turijn en Vancouver, de Formule 1 race van Monaco, naar IJsland, Finland, Schotland, Sint Petersburg en naar de Monterey Historic Automobile Races in Californië. Gemiddeld kostten de uitstapjes 5.000 euro per persoon, met uitschieters naar 9.000 euro. Zoals het reclame-spotje al zegt: ‘Werken bij het defensie, je moet het maar kunnen.’
Bedankt Ben voor de tip!
MaartenD zegt
Nederland op zijn kleinst, wat een gezeur om niks. Als PON korting wilt uitdelen aan het Koninklijk Huis en andere bekende lieden. Why not? Mooie reclame toch voor ze. Echt weer heel Nederlands om hier weer over te gaan lopen miepen…man man man…
esprit84 zegt
@maarten020: Auto’s worden indirect betaald door het volk, dus extra korting lijkt me niet zo’n probleem idd.
Hulde aan de ambtenaar die het zo voor zichzelf weet te fixen dat ie gewoon 14 (veertien) f#(^$ keer op vakantie gaat :) en dacht dat ie nooit gepakt zou worden haha held.
lincoln zegt
@esprit84:
Special discount for special friend ..
mopar zegt
@lincoln: Kan een Perzische tapijthandelaar nog wat van leren…
hammerman zegt
@maarten020: De verliezen die gemaakt werden met dit kortingsprogramma moeten natuurlijk op andere gebieden gecompenseerd worden. Bijvoorbeeld om het ‘gewone’ volk minder of geen korting en service te verlenen. Geen probleem natuurlijk…
vroaaar zegt
@hammerman: elke vorm van marketing is een kostenpost op de bedrijfsbegroting. En uiteindelijk betaalt de eindgebruiker dat want alle kosten worden betaald uit de marge.
hammerman zegt
@vroaaar: Precies, maar aan dit soort marketing zou ik niet willen meebetalen!
bitd zegt
@hammerman: doe je stiekem toch, maar zo zit de wereld in elkaar, welkom
vroaaar zegt
@hammerman: waarom niet? Voor welke vorm van marketing zou je dan wel willen meebetalen?
Irritante spotjes voor elk filmpje dat je op AB bekijkt?
Paginagrote advertenties in autobladen die toch al niet goedkoop zijn?
Reclamezuilen bij bushaltes waar je toch nooit gebruik van maakt?
hammerman zegt
@vroaaar: Ik wil niet meebetalen aan oneerlijke marketing zoals in dit artikel. Voor de rest boeit het me niet en heb ik er geen moeite mee om een beetje meer te betalen omdat er reclame wordt gemaakt voor een product.
Maar van Pon koop ik sowieso niets meer. Dat bedrijf heeft zich reeds lang en breed bewezen geen moraal te hebben. Net als de goede doelen met een dik salaris voor de directeur of waar te veel aan de strijkstok blijft hangen.
vroaaar zegt
@hammerman: wat is er volgens jou dan “oneerlijk” aan deze vorm van marketing?
rufctr01 zegt
@vroaaar: omdat jan met de korte achternaam vaak naar garantie kon fluiten en problemen niet goed of alleen nadat het in de pers is geweest werden opgelost. Zeker het olieverbruikschandaal van het ‘premium’ merk.
vroaaar zegt
@rufctr01: dus jij wilt beweren dat BNers wel een riante vergoeding hebben ontvangen ter compensatie van een hoger verbruik van hun sjoemeldiesels? Kun je het ook bewijzen, of ben jij die Jan met de korte Achternaam die zijn eigen gebrek aan succes altijd wijdt aan het succes van anderen? Grow up and get a life!
dimitricalitri zegt
@maarten020: klopt helemaal, dat is zoals het hoort te werken. Maar lees even het stuk in het NRC. Pon gaf max 8% korting, de helft van wat alle andere importeurs/fabrikanten deden. En toch groeide hun marktaandeel. Dit deden ze door de beslissers te feteren.
En dat klopt niet. Hierdoor kreeg de overheid niet de laatste prijs en werd de belastingbetaler dus niet gematst.
Ligt dus net ff wat genuanceerder.
MaartenD zegt
@dimitricalitri: dank voor het extra stukje duiding
vroaaar zegt
@maarten020: probleem zit ‘m in de “tegenprestatie” die deze personen moeten leveren. Er in rondrijden is geen probleem, maar vanuit een “machtspositie” invloed uitoefenen om auto’s van dit merk aan te schaffen met het geld van anderen, heet gewoon omkoping.
probono zegt
@maarten020: hoewel je beredenering logisch klinkt, is wat Pon heeft gedaan onacceptabel. Ambtenaren omkopen, verleiden met reisjes… Dan ben je als leverancier op zoek naar corrupte ambtenaren. (en die zijn er natuurlijk). Echter, als leverancier zul je wel binnen de kaders van het redelijke moeten bewegen (morele kaders) ook al ben je gewoon een bedrijf aan het runnen. Het is naïef van Pon geweest en dan druk ik me alleszins voorzichtig uit. Als je je geloofwaardigheid je lief is, doe je dit niet. Ik krijg niet de indruk dat Pon zich druk maakt over geloofwaardigheid. Bijzondere bedrijfsvoering waar vast intern het nodige aan processen is bijgestuurd. Merken wij nu iets van natuurlijk.
dawwg zegt
@maarten020: Die – marktconforme – korting vind ik ook niet zo’n probleem; 14 snoepreisjes voor een ambtenaar a 5000+ pleuries per stuk wel !
fiestacruizer zegt
‘speciale’ korting bij een autodealer.. whats new?
Iedereen krijgt korting bij het bestellen van een dik aangeklede auto.
De suggestie dat bewindslieden daarom door en door corrupt zouden zijn (net als kamp die geen €250,- hoefde te betalen voor het wijzigen van de taal van z’n navigatiesysteem) is allemaal fake news natuurlijk.
noosaheads zegt
@fiestacruizer: Je hebt gelijk dat iedereen korting krijgt,of dat nu in de inruil zit of zonder inruil op de factuur maakt het niet uit.Het gaat erom wat er onder streep staat.Echter heb ik zelf meerdere malen meegemaakt dat als je maar ook een beetje met je kop op tv bent alle importeurs bereid zijn om een flinke duit in het zakje te doen.Zoniet alles.Ik heb voorbeelden te over.
bitd zegt
@fiestacruizer: idd ik maak me eerder druk om mensen die geen korting krijgen, die verpesten het voor de rest
moveyourmind zegt
Ik hoop voor de Oranjes dat ze op zijn minst 30-40% korting van Audi hebben gekregen…
Anders hebben ze alsnog meer dan de werkelijke waarde betaald…
noosaheads zegt
@moveyourmind Voor de reguliere koper houd het met een procentje of 7 wel op.Lease misschien een keer 10>.Winkeldochters daargelaten.En al die AA A-8jes waren zeker geen winkeldochters, al zal met die order wel wat meer onderhandeld zijn op vlakken die niets met auto’s te maken hebben.
siemi zegt
@noosaheads: oeps. Ik heb iets meer dan 20% korting gekregen. Dat is dan te veel geweest
noosaheads zegt
@siemi: Gefeliciteerd met je winkeldochter.
siemi zegt
@noosaheads: dank je. Het is behelpen, maar het rijdt.
atrak zegt
@noosaheads: Zonder inruil altijd minimaal 10%.
noosaheads zegt
@atrak: Zeker niet altijd.Geloof me.
desjonnies zegt
De grootste klaplopers van Nederland, bestellen zelfs nieuwe vliegtuigen op onze kosten.
lekbak zegt
@desjonnies: ja hoe durven ze. Een vliegtuig speciaal voor onze regering. Het moet niet gekker worden!
Straks vliegen ze nog de wereld rond met dat vliegtuig vol zakenmensen en doen ze net alsof er dan goede deals worden gesloten. Stelletje huichelaars.
noosaheads zegt
@lekbak: Dat dus.
Joost zegt
@lekbak: we hebben niet eens een regering :)
noosaheads zegt
@desjonnies: Ik ben zeker geen liefhebber van het Koningshuis maar dat de PH-KBX vervangen moest worden lijkt mij niet meer dan normaal.
Edge zegt
@noosaheads: Het enige wat ik daarbij dubieus vind, is dat men voor de duurdere Boeing 737 is gegaan en niet voor de Airbus die met vergelijkbare specs enkele miljoenen goedkoper was. Zeker in het licht van het interview met de Koning waarin hij aangeeft dat hij zich heeft omgeschoold naar een vliegbrevet voor de 737. Dat die man ook een hobby heeft is prima, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat er miljoenen extra uitgegeven worden enkel om die hobby te ondersteunen.
mopar zegt
@edge: heel simpel eigenlijk. Ze willen het niet toegeven maar in gebruik is de 737 voor Nederland goedkoper. Wimlex is geen gezagvoerder, wanneer hij achter de yoke zit levert KLM een extra piloot.
KLM vliegt op de 330 na zelf niet met Airbus, wel met de 737 dus is het makkelijker om piloten te vinden. Zelfde met onderhoud. KLM is gespecialiseerd in het onderhoud van de 737 en heeft genoeg onderdelen en gespecialiseerd personeel om in eigen beheer zo’n kist te onderhouden.
Zouden ze een Airbus kopen dan moest er ook speciaal personeel voor opgeleid worden en een apart magazijn vol Airbus-specifieke onderdelen komen. Met de 737 kunnen ze gewoon gebruik maken van de services van de KLM.
Ik vlieg zelf op de 320 en had ook liever gezien dat ze een Europees vliegtuig als de Airbus hadden gekozen maar snap de keuze in dit geval voor de 737 heel goed. Initieel is de koop wellicht wat duurder maar in the long run en logistiek gezien is zo’n Boeing voor Nederland de betere keus.
vroaaar zegt
@mopar: fijn dat er nog iemand is die even de nuance duidt. Thanx!
lekbak zegt
@mopar: blijft alleen nog over dat het eigenlijk belachelijk is dat KLM niet met het Europese airbus vliegt maar met Boeing. Miljarden die ook hier in de omgeving uitgegeven hadden kunnen worden…
mopar zegt
@lekbak: KLM is altijd een Boeing-minded bedrijf geweest. Is best logisch aangezien Airbus nog niet zo lang bestaat als Boeing. KLM is de enige flag carrier in Europa die vrijwel uitsluitend met Amerikaans materieel vliegt en dat is best bijzonder.
Ook helaas meteen de reden dat ik met een Airbus rating op m’n vliegbrevet waarschijnlijk nooit in Nederland zal kunnen werken.
Maar of dat iets van de KLM is of van de Nederlandse overheid dat weet ik niet. Kijk je namelijk naar onze luchtmacht (of wat daarvan over is) dan is het ook alleen maar Amerikaans materieel. Van F16’s tot F35’s en van vroeger de Orions tot de C130, Apache en KDC-10.
Wellicht dat de Amerikanen – net als Mercedes in de taxi branche – hun producten tegen erg goede prijzen kunnen aanbieden…zou niet de eerste keer zijn dat ze een smerig spelletje spelen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lockheed-affaire
lekbak zegt
@mopar: ongeacht de reden vind ik dat een bedrijf als KLM airfrance gewoon met Europese producten moet werken indien beschikbaar. Al die miljarden is gaan nu de grens over en daar kunnen duizenden mensen hier van leven. En dus ook van vliegen. Een beetje protectionisme is niks mis mee…
mopar zegt
@lekbak: Airfrance vliegt ook grotendeels met Europese vliegtuigen. Op de 777 na zijn al hun toestellen (dat handjevol 747’s dat ze hebben tel ik even niet mee) van Europese komaf. Zoals ik al zei is de KLM de enige flag carrier (hoofd maatschappij van een land) in Europa dat vrijwel uitsluitend met Boeing vliegt.
Wat daar de rede van is zal je aan hun moeten vragen.
vroaaar zegt
@lekbak: nee, we hadden altijd Fokker moeten blijven vliegen, dan waren die nooit failliet gegaan…
“Eigen volk eerst!”
“Koopt Nederlandsche waar!”
“Nederland uit de EU!”
“Weg met de Euro!”
Lekker roeptoeteren, zonder dat je weet waar je het over hebt. Je zou eens even moeten kijken hoeveel onderdelen van een Boeing niet uit de USA komen…
http://www.boeingblogs.com/randy/archives/2013/02/supply_chain.html
ruben83 zegt
@vroaaar: Fokker? Fokker is een van oorsprong Duits bedrijf, die na de eerste wereldoorlog naar Nederland verhuisde, omdat in Duitsland vanwege de rol in de eerste wereldoorlog geen vliegtuigen en geen vliegtuigonderdelen mocht hebben of maken. Dit bedrijf maakte namelijk gevechtsvliegtuigen voor de Duitsers. Enige wat toegestaan was was een zweefvliegtuig. Dus alleen maar uit financieel voordeel voor de heer Anthony Fokker een ‘Nederlands’ bedrijf werd. En de contacten met ons Duits-Nederlands koningshuis die deze heer had. Dus lekker boeiend dat ze niet met een ex eerste wereldoorlog bedrijf verder gingen. Maar ja vergeten we wel even dat dat gebeurd is.
vroaaar zegt
@ruben83: Anthony Fokker was gewoon een Nederlander, een foute weliswaar maar dat punt probeerde ik niet te maken.
ruben83 zegt
@vroaaar: Maar wel een nederlander die naar Duitsland ging en daar in 1912 Fokker Aeroplanbau oprichte en de DR.1 waar de Red Baron in vloog en de D.VII maakte, dit was het beste vliegtuig in de eerste wereldoorlog. En toen dat niet meer kon, naar Nederland terug verhuisde om daar Fokker te beginnen. Dus ik ben er niet trots op.
vroaaar zegt
@ruben83: en dus? Jij dacht dat ik dat niet wist en wil me nu even de (geschiedenis)les lezen? Ik breng Fokker alleen ten tonele omdat Lekbak slap loopt te lullen over de aanschaf van een Airbus ten faveure van een Boeing omdat die laatste Amerikaans is en die eerste Europees. Allemaal misplaatst chauvinistisch gelul natuurlijk.
ruben83 zegt
@vroaaar: Nee hoor wil je niet een les geschiedenis geven. Ik geef alleen aan waarom we naar mijn mening geen Fokker hadden moeten houden. Ik zelf ben er niet zo trots op. Maar snap wat je bedoelt. We dwalen ook af van het onderwerp. Ik baal er gewoon van dat er veel geld naar de Oranjes gaat, terwijl zij zichzelf meer dan voldoende kunnen voorzien van alles. En dat ze lobbyeen voor Nederland weet ik. Maar dat doen ze niet voor de normale burger. Die wordt er niet veel beter op.
Edge zegt
@mopar: Ah kijk, da’s duidelijk en wat mij betreft ook gewoon een prima verklaring om voor de Boeing te gaan. Thanks!
rikus zegt
@desjonnies: en gewoon leven van de uitkering hé.. Hoe doen ze het..
lekbak zegt
Dus Pon gaf korting aan bekende personen. Dat noemen ze reclame maken. En uiteraard zijn leden van het koningshuis bekend…
Dit is echt wel weer het meest onnozele om een rel over te maken. En alle media duiken er bovenop.
lincoln zegt
Iedereen krijgt toch “korting” ..
Alles wat te huur en te koop is is toch in de “aanbieding” ..
We zijn toch allemaal spekkoper ..
Rick-dos zegt
Mooi. Ik zie dus dat ik niet de enige ben die dit sensatie zoeken vind.
Ik begrijp de commotie niet. Een bedrijf dat kortingen aan bekende personen geeft is volgens mij zo’n beetje standaard. Sommige krijgen spullen gratis. Noemen ze sponsoring. Tenzij ik natuurlijk iets mis…
De snoepreisjes zijn natuurlijk weer van een andere orde.
Erik zegt
Kunnen niet gewoon alle prijzen omlaag naar de daadwerkelijke waarde zodat alle kortingsregelingen gewoon afgeschaft kunnen worden?
lekbak zegt
@erik2907: dat hebben ze jarenlang gehad ten oosten van Duitsland. Was niet zo’n heel groot succes.
Erik zegt
@lekbak: misschien iets voor Artikel 1, discriminatie (!!!) is het als de een meer korting krijgt dan de ander :-)))
allesmetturbo zegt
I make you special price, my friend
jorden zegt
Ferrari geeft de paus wel eens een auto cadeau… komen de oranjes er nog slecht vanaf.
noosaheads zegt
@jorden: En die Enzo nr. 400 ging meteen op de veiling.https://www.autoblog.nl/nieuws/ferrari-enzo-van-de-paus-zet-nieuw-veilingrecord-79355
berkens zegt
@jorden: de Pausmobiel, Fiat 500L.
Wie het kleine niet eert
https://www.autoblog.nl/nieuws/hier-de-duurste-fiat-500l-ter-wereld-84069
granlusso zegt
Prins Maurits reed Q7. Wellicht was hij het.
Blijf deze hetze onzin vinden, ik snap dat politiek gezien het niet altijd handig is, maar iedereen kan korting krijgen, de een meer dan de ander ja.
phevtreb zegt
@granlusso: die is geen lid van het koninklijk huis..
granlusso zegt
@phevtreb: Dacht even dat het ging om familie van zeg maar ;)
thomasthomas zegt
Nou die legerman die zal nu ook wel geknipt en geschoren worden. Nooit meer ergens aan de bak en een schuld waar je niet mee in de sanering kunt. Gezellig leven nog verder!.
Erik zegt
@thomasthomas: wat deze man gedaan heeft is misschien niet goed, maar al diegene die daar boven zaten (legertop/politiek) vonden het maar al te prachtig dat deze man auto’s wist te kopen voor dumpprijzen. Ook deze man dient te verantwoorden waar zij besteedbaar budget blijft. Dat is dan de 1e winst voor de schatkist. Jaren later doen we een onderzoekje (even wat documenten lekken) en dan wordt Pon beticht van omkoping hetgeen afgekocht wordt met € 12.000.000,-. Wederom winst voor de schatkist. Dat heet dan win/win voor de politiek.
We laten dus eerst met oogkleppen op iemand oogluikend een mega deal sluiten om hem daarna te offeren, samen met de leverancier.
perryf zegt
Elk merk geeft aan BN-ers speciale kortingen
pomoek zegt
Integriteit. Is voor de Oranjes altijd moeilijk geweest. Hoe dan ook hebben de leden van het konklijk huis, zoals de NOS, presentatoren altijd zeggen, die een uitkering van de staat ontvangen nu eens géén boter op het hoofd.
ruben83 zegt
@pomoek: Persoonlijk heb ik niets meer met ons uitkering pakkend koningshuis. Geld kan ook aan de Nederlanders die nu bij de voedselbank staan. Beatrix is overigens voor de helft eigenaar van Koninklijke Shell, voor de mensen die dat niet weten. Je kan je denk ik wel inbeelden hoeveel geld daar binnen komt. Als je echt een goed hart hebt voor je volk, pak dan dat geld niet aan.
pomoek zegt
@ruben83: 50% lijkt me wat overdreven. Voor de rest deel ik je gevoelens.