
De agenten zijn de Alfa spuugzat.
De kwestie ‘welk land heeft de mooiste politieauto’s’ is sinds een aantal jaar niet meer eerlijk dankzij de dienstauto’s in het Midden-Oosten. Maar ook dichter bij huis zijn er toffe politieauto’s te vinden, zoals de Urus in Italië. De collega’s van de Carabinieri moeten het doen met een Alfa Romeo Tonale. Ook helemaal geen verkeerde auto zou je zeggen, maar daar denken de Italiaanse marechaussees anders over.
Onze Italiaanse vrienden van Autoblog.it praten ons bij. In juni 2023 nam de Carabinieri, de Tonale in ontvangst. Er werd een afspraak gemaakt waarbij Alfa Romeo 400 stuks van de crossover zouden leveren. De politie-Tonales zijn hybrides met automatische transmissie en een 1,5-liter verbrandingsmotor met 163 pk aan systeemvermogen.

De agenten zijn de Tonale zat
Na twee jaar in de crossover klopt de vakbond van de Carabinieri ineens aan bij het Italiaanse Openbaar Ministerie. De belangenvereniging dient een klacht in vanwege de Tonale. De Alfa zou in kritieke situaties, zoals bij hoge snelheden en op slechte wegen (en die heb je een paar in Italië), problemen hebben met de wegligging. De problemen zouden de agenten niet alleen belemmeren bij achtervolging en andere interventies, maar vormen zelfs een risico voor de veiligheid van de agenten.


De vereniging is inmiddels een onderzoek gestart om alle technische documentatie met betrekking tot de auto’s te verkrijgen. Denk aan contracten, tests en acceptatierapporten om na te gaan of aan alle veiligheidsvoorschriften is voldaan en of de eigenschappen van de Tonale daadwerkelijk voldoen aan de behoeften van de Carabinieri. ”We zullen niet stoppen totdat er duidelijkheid is”, waarschuwt de vakbond.
Alfa Romeo reageert
De autofabrikant laat het er uiteraard niet bij zitten. Het merk verklaart bereid te zijn om met de autoriteiten samen te werken bij controles. Een woordvoerder van Alfa Romeo benadrukt dat alle geleverde politieauto’s voldoen aan de strengste veiligheidsvoorschriften en worden onderworpen aan strenge evaluatietests.
Wat mij opvalt aan dit nieuws: waar blijft de reactie van de polizia? De collega-agenten rijden ook al een tijdje in dezelfde Tonale met exact dezelfde krachtbron. Hebben zij dan geen last van de onveilige wegligging? We hebben de Polizia om een reactie gevraagd, maar wachten nog op een mailtje terug.
Zou de Carabinieri (en Polizia) binnenkort ook de Tonale links laten liggen voor de Junior?
Via Autoblog.it





*kuch*
Goh… Fyra, iemand?
En die Fyra rijdt gewoon door Italië, maar is ook niet in de “spaar” uitvoering van de NS indertijd.
Dan had het bedrijf geen bod moeten uitbrengen aan de NS als ze niet in staat waren om treinen te maken voor de prijs.
Ze komen ook net uit een Giulia of Giulietta. Lijkt me ook best een stap terug qua weggedrag
Inderdaad, dat deze auto minder snel door een bocht kan lijkt me logisch.
Misschien dat het wat beter is wanneer ze de ophanging volledig vervangen, maar dan zullen de agenten gaan klagen over dat het zo hard is.
Een Alfa met een onveilig weggedrag…..hoe diep kan het merk zakken. Dat was nu net 1 van de sterkste punten van Alfa door de decennia heen. Daardoor vergaf je “haar” de roestprobleempjes en andere kleinigheidjes. Sturen en wegligging….dat was Alfa.
Nee joh. Sturen en wegligging is waar Ford (of Europe) bekend om stond. Alfa stond er om bekend alvast een reserve bougie in te bouwen onder de naam Twin Spark.
Hangt er helemaal van af wat ze bedoelen en wat hun verwachtingen zijn.
een suv/crossover zal qua weg gedrag minder zijn dan een coupe of sedan.
Vooral bij een achtervolging zul je minder snel door de bochten kunnen.
Maar met een SUV kun je wel sneller over drempels.
Nog nooit gehoord dat het een sterk punt van de alfa was.
Als de Italiaanse politie hem al niet wil hebben dan snap ik wel dat ‘ie slecht verkoopt.
Tja wat moet een politiedienst ook met een SUV. Dienders zijn toch geen bejaarden die een ‘hoge zit’ boven wegligging verkiezen?