Als een instap-Porsche onder de Boxster je een heel slecht idee leek dan zal dit nieuws je als muziek in de oren klinken. Porsche heeft dit project na marktonderzoek voor onbepaalde tijd ‘on hold’ gezet. Het hing al een beetje in de lucht.
Het nieuws wordt gebracht door dezelfde man die tijdens de IAA nog zo onverdroten enthousiast was over een nieuwe instappert, CEO Matthias Müller. Hij doet zijn uitspraken in het Duitse Wirtschaftswoche. De reden: het zou het Porsche-imago niet ten goede komen (ach, ze hebben de 914 ook overleefd). Grappig, de vorige keer was het nog de economische crisis. Smells like…
Er is wat voor te zeggen. Ten eerste kan dit segment prima worden bediend door bijna-concerngenoten VW en (als het wat meer mag kosten) Audi, en ten tweede heeft Porsche met de nieuwe Boxster, de aankomende tweede generatie Cayman en natuurlijk de nog uit te brengen Cajun (en Pajun?) al voldoende verkoopijzers in het vuur. Als Porsche zich op de hogere segmenten concentreert zal er ook minder snel afbreuk worden gedaan aan het imago van Porsche, dat, of je het leuk vindt of niet, nog steeds staat als een huis.
Met het afblazen van de spirituele 550-opvolger neemt meteen ook de kans op een Porsche viercilinder behoorlijk af. De enige toepassingen die er voor over blijven, zijn de Boxster en de Cayman, en ik vraag me af of Porsche zin heeft om alleen hiervoor een nieuw blok te gaan ontwikkelen.
Ondertussen heeft Porsche zijn verkoopdoelstellingen nog wat verder opgekrikt. Müller zei vorige week te mikken op 240.000 verkopen in 2018. Eerder werd er altijd gesproken over 200.000 verkopen. Lijkt me op zich niet onrealistisch, en bovendien moet je de druk er altijd een beetje op houden in een commerciële organisatie.
stanny zegt
Weet niet of ik het spijtig vind. Het lijkt me ook logischer dat men dit segment aan audi en VW overlaat.
dennisr zegt
hey goed idee, in plaats van schrijven wat er komt, gewoon schrijven wat er allemaal niet komt :D
maare, opzich had ik wel willen zien waarmee ze zouden komen.. maar misschien beter van niet, liever dat Porsche ene beetje het duurdere merk blijft..
meneersander zegt
Die van VW zal al veel te duur worden, dus die van Porsche zou dan bijna net zo duur als de Boxster moeten worden…
akrapovic zegt
wedden dat het over een paar jaar alsnog komt?
En waarom zou die viercilinder dan alleen voor de cayman zijn? Als ze die zouden ontwikkelen, zou het toch goed kunnen dat deze daarna ook zijn intrede doet in de boxter. Mijns inziens is dat dan ook meteen de instapporsche. Vanafprijs vanaf 50.000, lager moet porsche niet gaan anders heb je over 5 jaar de petjes erin zitten
sir_smokalot zegt
scusi, inderdaad. Geen idee waarom ik de Boxster uit de vergeljking heb gehouden.
griffendahl zegt
Ik zeg, zo’n 4 pitter ook gewoon in de 912 ;)
964rs zegt
@griffendahl: dan krijg je hetzelfde als wat nu in afrika gebeurt; daar bouwen ze golf mk1’s.
Maar opzich wel geinig
norge zegt
Ach dat imagootje is al genoeg verziekt met al die SUV’s die voor VW bouwen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Instap Porsche is er toch al? TT anyone?
midasracer zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Kom op zeg, een TT komt toch niet in de buurt van een Porsche? Eerder een Lotus Elise. En dan een stuk beter gebouwd.
kaasboerin zegt
Goed nieuws! No downsizing (yet).
floryn zegt
Ik vind het erg jammer. Het merk heeft zich in de jaren vijftig bewezen met opgepepte race-boxertjes. Er zal wel te weinig te verdienen zijn in een markt die luxe verwacht tegen een redelijke prijs. Het liefst had ik een eenvoudig en betaalbaar karretje gezien, maar er zijn gelukkig alternatieven. Bedankt voor de foto sirsmokalot!
ericc zegt
Porsche heeft dit project na marktonderzoek voor onbepaalde tijd ‘on hold’ gezet.—> Mij hebben ze niks gevraagd en ik wou in 2016 één bestellen. Je weet wel, midlife-crisis!!! Dan toch een 2’hands boxster.
En een TT vind ik geen goed alternatief!
toeter11 zegt
Zonde, dat porsche het heeft afgeblazen, zal een waardige opvolger zijn geweest voor de porsche 912 (1964-1969).
Zowiezo was de viercilinder porsche al beter dan de 911 in de 60er jaren, beter in de bochten en met wat tuningswerk sneller dan de 911. Daarnaast was die stiller zuiniger, en makkelijker in onderhoud. Maarja porsche heeft al wat modellen dus, eigelijk is het wel logische dat porsche het heeft afgeblazen.