• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 550-reïncarnatie komt er (voorlopig) niet

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 januari 2012 om 18:46 – 14 Reacties

4 kleine Porsches in een 550 Spyder


Als een instap-Porsche onder de Boxster je een heel slecht idee leek dan zal dit nieuws je als muziek in de oren klinken. Porsche heeft dit project na marktonderzoek voor onbepaalde tijd ‘on hold’ gezet. Het hing al een beetje in de lucht.

Het nieuws wordt gebracht door dezelfde man die tijdens de IAA nog zo onverdroten enthousiast was over een nieuwe instappert, CEO Matthias Müller. Hij doet zijn uitspraken in het Duitse Wirtschaftswoche. De reden: het zou het Porsche-imago niet ten goede komen (ach, ze hebben de 914 ook overleefd). Grappig, de vorige keer was het nog de economische crisis. Smells like…

Er is wat voor te zeggen. Ten eerste kan dit segment prima worden bediend door bijna-concerngenoten VW en (als het wat meer mag kosten) Audi, en ten tweede heeft Porsche met de nieuwe Boxster, de aankomende tweede generatie Cayman en natuurlijk de nog uit te brengen Cajun (en Pajun?) al voldoende verkoopijzers in het vuur. Als Porsche zich op de hogere segmenten concentreert zal er ook minder snel afbreuk worden gedaan aan het imago van Porsche, dat, of je het leuk vindt of niet, nog steeds staat als een huis.

Porsche 550 render

Met het afblazen van de spirituele 550-opvolger neemt meteen ook de kans op een Porsche viercilinder behoorlijk af. De enige toepassingen die er voor over blijven, zijn de Boxster en de Cayman, en ik vraag me af of Porsche zin heeft om alleen hiervoor een nieuw blok te gaan ontwikkelen.

Ondertussen heeft Porsche zijn verkoopdoelstellingen nog wat verder opgekrikt. Müller zei vorige week te mikken op 240.000 verkopen in 2018. Eerder werd er altijd gesproken over 200.000 verkopen. Lijkt me op zich niet onrealistisch, en bovendien moet je de druk er altijd een beetje op houden in een commerciële organisatie.

Ook interessant!

  • toekomst Porsche 718
    Toekomst Porsche 718 bekendgemaakt
  • Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
    Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
  • Porsche Boxster 25 Years rijtest
    Porsche Boxster 25 Years rijtest
  • Cayman GT4 crasht hard in Enschede

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

550, boxster, cajun, cayenne, cayman, Matthias-Muller, pajun, Porsche, project-551

Vorig bericht: « Rijtest en video: Infiniti M35h [hybrid]
Volgend bericht: Definitief: we krijgen er een vierde tolweg bij [A15] »

Lees Interacties

Reacties

  1. stanny zegt

    16 januari 2012 om 18:53

    Weet niet of ik het spijtig vind. Het lijkt me ook logischer dat men dit segment aan audi en VW overlaat.

    Login om te reageren
  2. dennisr zegt

    16 januari 2012 om 18:57

    hey goed idee, in plaats van schrijven wat er komt, gewoon schrijven wat er allemaal niet komt :D

    maare, opzich had ik wel willen zien waarmee ze zouden komen.. maar misschien beter van niet, liever dat Porsche ene beetje het duurdere merk blijft..

    Login om te reageren
  3. meneersander zegt

    16 januari 2012 om 19:16

    Die van VW zal al veel te duur worden, dus die van Porsche zou dan bijna net zo duur als de Boxster moeten worden…

    Login om te reageren
  4. akrapovic zegt

    16 januari 2012 om 19:20

    wedden dat het over een paar jaar alsnog komt?

    En waarom zou die viercilinder dan alleen voor de cayman zijn? Als ze die zouden ontwikkelen, zou het toch goed kunnen dat deze daarna ook zijn intrede doet in de boxter. Mijns inziens is dat dan ook meteen de instapporsche. Vanafprijs vanaf 50.000, lager moet porsche niet gaan anders heb je over 5 jaar de petjes erin zitten

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      16 januari 2012 om 19:31

      scusi, inderdaad. Geen idee waarom ik de Boxster uit de vergeljking heb gehouden.

      Login om te reageren
  5. griffendahl zegt

    16 januari 2012 om 19:48

    Ik zeg, zo’n 4 pitter ook gewoon in de 912 ;)

    Login om te reageren
    • 964rs zegt

      16 januari 2012 om 22:00

      @griffendahl: dan krijg je hetzelfde als wat nu in afrika gebeurt; daar bouwen ze golf mk1’s.
      Maar opzich wel geinig

      Login om te reageren
  6. norge zegt

    16 januari 2012 om 20:26

    Ach dat imagootje is al genoeg verziekt met al die SUV’s die voor VW bouwen.

    Login om te reageren
  7. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    16 januari 2012 om 20:44

    Instap Porsche is er toch al? TT anyone?

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      16 januari 2012 om 21:33

      @Svenska_Aeroplan_AB: Kom op zeg, een TT komt toch niet in de buurt van een Porsche? Eerder een Lotus Elise. En dan een stuk beter gebouwd.

      Login om te reageren
  8. kaasboerin zegt

    16 januari 2012 om 21:52

    Goed nieuws! No downsizing (yet).

    Login om te reageren
  9. floryn zegt

    17 januari 2012 om 00:52

    Ik vind het erg jammer. Het merk heeft zich in de jaren vijftig bewezen met opgepepte race-boxertjes. Er zal wel te weinig te verdienen zijn in een markt die luxe verwacht tegen een redelijke prijs. Het liefst had ik een eenvoudig en betaalbaar karretje gezien, maar er zijn gelukkig alternatieven. Bedankt voor de foto sirsmokalot!

    Login om te reageren
  10. ericc zegt

    17 januari 2012 om 08:07

    Porsche heeft dit project na marktonderzoek voor onbepaalde tijd ‘on hold’ gezet.—> Mij hebben ze niks gevraagd en ik wou in 2016 één bestellen. Je weet wel, midlife-crisis!!! Dan toch een 2’hands boxster.
    En een TT vind ik geen goed alternatief!

    Login om te reageren
  11. toeter11 zegt

    17 januari 2012 om 11:53

    Zonde, dat porsche het heeft afgeblazen, zal een waardige opvolger zijn geweest voor de porsche 912 (1964-1969).
    Zowiezo was de viercilinder porsche al beter dan de 911 in de 60er jaren, beter in de bochten en met wat tuningswerk sneller dan de 911. Daarnaast was die stiller zuiniger, en makkelijker in onderhoud. Maarja porsche heeft al wat modellen dus, eigelijk is het wel logische dat porsche het heeft afgeblazen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North