• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche België zet Boxster op vermogensdieet [211 pk]

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 september 2014 om 13:13 – 51 Reacties

Looks the same, pulls less


Is het moment gekomen dat Porsche net als in China ook in Europa de 2.0 (T)FSI van de VAG-broeders in zijn modellen lepelt? En is 211 pk in een Porsche acceptabel?

Als antwoord op de eerste vraag: neen. Het gaat hier om een teruggetunede versie van de bekende 2,7 liter zescilinder-boxer, die bij ons gelukkig nog gewoon 265 paardjes levert. Voor een eenduidig antwoord op de tweede vraag zouden we een (half) dagje achter het stuur van de Vlaamse schraapboxster plaats moeten nemen, maar de paarse Porsche-broeken hebben er nochtans het volste vertrouwen in dat hier klanten voor te vinden zijn.

Und warum?

Dat zullen we jullie vertellen, achterlijke mutten. Auto’s met een vermogen van 211 pk en lager vallen bij de Vlamingen en Walen in een gunstiger belastingtarief, en dat scheelt veel doekoe. We zagen zulks al eerder bij bijvoorbeeld de x25i-modellen van BMW, die plots geen 218, maar 211 pk op hun kenteken hadden staan.

In Noorwegen heb je identieke wetgeving, daar doet Porsche dit kunstje al sinds jaar en dag, en nu volgt België.

De verschillen

Wat je wint aan financieel geld, dat lever je in aan prestaties. Zo verhouden de (handgeschakelde) NL- en BE-versies zich tegenover elkaar:

ModelPorsche Boxster (NL)Porsche Boxster 211 (BE)
Vermogen195 kW (265 pk)155 kW (211 pk)
Max. koppel (Nm)280 Nm280 Nm
Acceleratie 0 - 100/160 km/h 5,8 s / 13,1 s6,4 s / 15,6 s
Topsnelheid264 km/h245 km/h
Verbruik in l/100 km8,48,4
CO2-emissie in g/km195195
PrijsEUR 66.360,00 incl. BPM/BTWvanaf EUR 52.030,00 incl. BTW
Leeggewicht DIN1.310 kg1.310 kg

Overigens gaat bovenstaande vlieger niet alleen voor de Boxster op, ook van de Cayman is er een ‘211’-versie. Duw er na aanschaf een chipje in, en je pakt dubbel voordeel. Overigens, die eerdergenoemde vierpitter komt er ook (spy), maar dan wel een zelfgemaakt exemplaar.


Ook interessant!

  • toekomst Porsche 718
    Toekomst Porsche 718 bekendgemaakt
  • Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
    Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
  • Porsche Boxster 25 Years rijtest
    Porsche Boxster 25 Years rijtest
  • Cayman GT4 crasht hard in Enschede

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, boxster, cayman, Porsche

Vorig bericht: « Achterstand op leaseregistraties ondanks goede maand
Volgend bericht: Boze buurman lost schoten op auto na parkeerruzie »

Lees Interacties

Reacties

  1. circlestorm69 zegt

    15 september 2014 om 13:17

    + veel voor het kenteken!

    211 is wel weinig voor een Porsche!

    Login om te reageren
    • circlestorm69 zegt

      15 september 2014 om 13:18

      @circlestorm69: maar zo gaat dat tegenwoordig. Helaas.

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 september 2014 om 13:23

      De eerste generatie Boxster (die ik alleen in NFS heb gereden) had er 204 in de instapper… Alles is relatief.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        15 september 2014 om 13:31

        @sir_smokalot:
        Ik kan je uit ervaring vertellen dat daar ook in de echte wereld prima mee te leven was.
        Qua acceleratie was hij fractioneel langzamer dan m’n Elise, op de autobahn echter kon ik hem echt niet volgen.

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        15 september 2014 om 13:45

        @sir_smokalot: Die was ook niet vooruit te fikken. Beetje hot hatch laat er geen spaander van heel 0-100/150km/h

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 september 2014 om 13:49

      @circlestorm69:
      Je hebt helemaal gelijk, de 911 Carrera RS2.7 is ook Porsche onwaardig, die moest het immers ook met maar 210 paardjes stellen….
      Toch denken de diehard Porsche fans daar heeeel anders over, die zullen er dan vast ook geen snars van snappen….

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        15 september 2014 om 14:18

        @jrk68: Die woog geen 1300kg ;-)

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          15 september 2014 om 16:14

          @E34M5Touring:
          Klopt, maar daar hoor ik hem niet over….
          Wat ik wel lees is een jankverhaal dat 211pk Porsche onwaardig zou zijn.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            15 september 2014 om 18:33

            @jrk68: Oh ja, het zal vast prima sturen en t’is ook niet langzaam te noemen maar met een hedendaagse middenklasser diesel kom je bij het stoplicht prima mee.
            Denk dat men dat er een beetje mee bedoelt. Zelfs Wouter omschreef de basic Boxster (huidig model) als ‘niet echt een strepentrekker’ en volgens mij zei ook hij dat ie gevoelsmatig wel iets meer power kon gebruiken. Iets wat ik ook terug hoor in tests van Chris Harris bijv. Niet sloom, maar wel net an bij gebrek aan een betere term.
            Dan is 211pk misschien net te weinig. Gezien het onderstel en het rijgedrag is ie misschien wel ’te goed’. Teveel grip waardoor het speelse er misschien een beetje uitgaat.

            Login om te reageren
  2. rufctr01 zegt

    15 september 2014 om 13:21

    Een Boxster met een TSI blok? Dat is behoorlijk vloeken in de kerk…

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      15 september 2014 om 13:36

      @rufctr01:
      Wat denk je dat er in de Cayenne, Panamera en de Makkie An ligt.

      Porsche heeft trouwens eerder dit jaar 46 kopers van de 918 Spyder verzocht een bezoek aan de dealer te brengen, nadat was gebleken dat er een probleem met de achteras was.
      Voor de terugroepactie is niet de publiciteit gezocht, aangezien de autobouwer via de dealers de kopers persoonlijk kent..

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        15 september 2014 om 16:11

        @tupperware: De link met het artikel over de Boxster heb ik waarschijnlijk over het hoofd gezien, maar goed..

        Of ze de publiciteit opgezocht hebben weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik het een aantal dagen geleden op Telegraaf.nl heb gelezen.

        Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      15 september 2014 om 13:42

      @rufctr01: lees jij wel? Er zit gewoon nog hetzelfde blok in.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 september 2014 om 13:43

      @rufctr01: en waarom zou een Porsche met een VW motor vloeken in de kerk zijn? Dat is toch bepaald geen nieuw idee. Zonder VW techniek bestond er helemaal geen Porsche.

      Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        15 september 2014 om 18:23

        @mashell: Nee, andersom. Zonder Porsche bestond er geen VW!

        Login om te reageren
    • slickrick zegt

      15 september 2014 om 20:01

      @rufctr01: Dan moet je je maar even verdiepen in wat er allemaal qua techniek gedeelt wordt in autoland…..

      De Cayenne Hybrid heeft gewoon de 3.0 TFSI van Audi, met een accupack er aan….om een voorbeeld te geven….

      Zonder al deze onderlinge deals zouden de auto’s nog duurder worden…

      Login om te reageren
  3. ablogjunk zegt

    15 september 2014 om 13:27

    Dus kopen met 211 pk en vervolgens de restrictie eraf laten halen. Zijn alle 265 paardjes gewoon weer aanwezig lijkt mij.

    Login om te reageren
    • MLTB zegt

      15 september 2014 om 15:58

      @ablogjunk: Precies, net als extra pipelines unlocken op je GeForce kaartje d.m.v. aangepaste firmware.

      Login om te reageren
  4. GeoBem007 zegt

    15 september 2014 om 13:31

    Huh?

    Dit geldt in ieder geval niet voor Vlaanderen. Belastingen worden berekend ivm euronorm, CO2, cilinderinhoud en in mindere mate vermogen.
    Vroeger had je een systeem dat bijna enkel met het vermogen te maken had. Toen was van elke motor rond de 170-180pk een versie met 163pk en van elke motor rond de 220-230pk een 211pk versie.

    Enkel Wallonië en Brussel maken nog gebruik van het systeem zonder inmenging van CO2. Heeft zijn voordelen en nadelen.

    Login om te reageren
    • Stijnson zegt

      15 september 2014 om 20:45

      @GeoBem007: dus ze hebben in Belgie 2 verschillende soort belasting op auto? 1 voor Vlaanderen en de andere voor Wallonie?

      Login om te reageren
    • humpyourdog zegt

      26 september 2014 om 17:41

      @GeoBem007: inschrijvingstaks is wel nog op vermogen gebaseerd denk ik.

      Login om te reageren
  5. jaapiyo zegt

    15 september 2014 om 13:38

    211 pk he..

    Login om te reageren
  6. jmcclane zegt

    15 september 2014 om 13:38

    Een Cayman of Boxster met een tfsi blok, klinkt niet goed in ieder geval. Of de paardjes genoeg zijn? dat denk ik wel. Laat Porsche net als Bugatti met rust. Auto’s bouwen kunnen ze als geen ander, daar hoort geen tfsi blok in.

    Login om te reageren
  7. baasbas zegt

    15 september 2014 om 13:53

    @sir_smokalot: hoe zit het nu met het voordeel? Qua prijs zet je de el-cheapo variant tegenover de NL prijs. Voor het vergelijk moet je eigenlijk wel de 265pk BE-prijs vermelden. Kan je die achterhalen? En is die dan goed te vergelijken of doet Porsche ook nog iets met de standaard uitrusting?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 september 2014 om 14:01

      @baasbas: Nu komt het leuke: er is geen prijsverschil tussen de 211 en de 265-Boxster in .be Logisch, wie verder uitgekleed wordt wil ook genaaid worden.

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        15 september 2014 om 14:51

        @sir_smokalot: Maar hoeveel scheelt dat dan effectief qua belasting, zoveel dat je daarom 54pk wilt laten liggen op de aanschaf van een Boxster van 50.000+ euro?

        Login om te reageren
        • leeno zegt

          15 september 2014 om 15:35

          @griffendahl: vanaf 211pk moet je in brussel en wallonië 5000eur BIV betalen en van 164pk tot 211pk 2500eur. Dus je auto is dan 2500eur goedkoper maar volgens mij komt er ook nog een co2tax van ongeveer 500eur bij dus ongeveer 3000eur. In vlaanderen was dit vroeger ook maar sinds 2 jaar hebben wij alleen nog een co2 regeling die lekker gunstig is.

          Login om te reageren
      • pomoek zegt

        15 september 2014 om 16:03

        @sir_smokalot: Ik had al op de site van porsche in Belgium gekeken en zag dat het inderdaad dezelfde prijs is. Het gaat dus om verkeersbelasting http://www.belgium.be/nl/publicaties/publ_tarieven_van_de_verkeersbelasting.jsp

        Zoek zelf maar uit wat het scheelt, heb daar zelf nu geen zin meer in.

        Login om te reageren
  8. wibo zegt

    15 september 2014 om 13:54

    In Vlaanderen in ieder geval niet… Vroeger hing belasting idd van pk af. Minstens twee jaar geleden volledig veranderd. Nu afhankelijk van CO en nog een hoopje factoren.
    In Wallonië en Brussel zitten ze idd nog met dat oude systeem

    Login om te reageren
  9. jmcclane zegt

    15 september 2014 om 13:59

    Word niet goed van al dat downsizing, het is het een of het ander. Ik snap best dat er voordelen aan zitten, maar gaan we straks ook nog krijgen dat er instappers met nog kleinere blokken erin worden gelepeld. Zoals ik al zei een tfsi blok hoort er niet in!

    Een deel van de mensen die dit ook kopen, zijn volgens mij net als de mensen die op een S500 een S65 AMG badge plakken.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      15 september 2014 om 14:13

      @jmcclane: Mwah…vind ik toch wel heel wat anders. Eigenlijk heb je die PKs in het dagelijks verkeer helemaal niet zo nodig om leuk te rijden, zo’n Boxster/Cayman stuurt er vast niet minder om en gaat er niet met minder plezier een bocht mee om. Met 6.4s naar de honderd ben je nog steeds sneller dan de meeste andere auto’s dus dat is ook het probleem niet. Tuurlijk is het leuker als je 100 pk meer hebt maar de meeste mensen hebben geen ongelimiteerd geld. Het enige wat de pret zou drukken is als de motor merkbaar teruggetsjoeeeend is in die zin dat ‘ie lui is/geen toeren wil maken/niet lekker aan het gas hangt, maar dat kunnen we niet bij voorbaat zeggen.

      De instapper wordt natuurlijk altijd een beetje gezien als een schraapmobiel zeker op een site voor autoliefhebbers maar niet zelden is het eigenlijk rationeel gezien de beste keus (tenzij er echt een klein torretje in een zware auto ligt natuurlijk of je zware meuk wil gaan trekken maar dat is een ander verhaal).

      Login om te reageren
  10. HZW zegt

    15 september 2014 om 14:12

    De Porsche 4 cilinder turbo wordt een “boxer flat 4” en geen VAG 4 cilinder in lijn.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      15 september 2014 om 14:13

      @HZW: Net als de 919 dus…

      Login om te reageren
  11. TimoBac zegt

    15 september 2014 om 14:28

    Dit creëert een interessante discussie. Zoals gesuggereerd in het artikel is het vrij makkelijk om achteraf het normale vermogen weer boven water te krijgen. Waarom zouden meer fabrikanten dat niet doen? Een 520i zo downtunen dat ie 14% heeft op papier, en zodra hij voor je deur staat de normale chip erin proppen en go!

    Login om te reageren
  12. HZW zegt

    15 september 2014 om 14:46

    Vroeger had je bij Audi de 2.3 ltr 20v 5 cilinder motor met 170 pk.
    Voor de Italiaanse markt was er ook een 2.0 ltr 20V 5 cilinder voor belasting indeling.

    Elektronische vermogen verlagende ingrepen zijn de moderne variant hier op.

    Login om te reageren
  13. HZW zegt

    15 september 2014 om 14:49

    @jaapiyo: De 919 heeft een V4.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      15 september 2014 om 16:48

      @HZW: Check…my bad.

      Login om te reageren
  14. w0ut zegt

    15 september 2014 om 14:52

    De inschrijvingstaks en wegbelasting zijn tegenwoodig de verantwoordelijkheid van de “gewesten”. Wat er op neerkomt dat Vlaanderen en Wallonie zelf instaan voor de regels en het innen. Met andere woorden in Vlaanderen hebben we andere regels dan in Wallonie.

    Ik geloof dat die 211PK regel iets is van bij de Walingen. Verschillende modellen bij Porsche (en Audi) hebben de 211PK versies (soms met dezelfde co2 uitstoot) lauter o.w.v. fiscale redenen. In Vlaanderen wordt vooral gekeken naar de co2.

    Login om te reageren
  15. proost zegt

    15 september 2014 om 15:26

    Dit is niks nieuw (sinds 2005 al?). En de 265pk versie is voor exact dezelfde aankoopprijs te verkrijgen. Jaarlijkse taks (en verzekering) is zoals het artikel vermeldt duurder.

    Login om te reageren
  16. knipperlichtje zegt

    15 september 2014 om 15:33

    Alleen softwarematig? Gewoon de 211 pk-versie kopen en weer bijchippen denk ik dan.

    Login om te reageren
  17. leeno zegt

    15 september 2014 om 15:38

    Maar meestal als je de wagens op de testbank zet hebben ze hetzelfde vermogen als origineel maar op papier minder. Gr

    Login om te reageren
  18. rikus zegt

    15 september 2014 om 16:12

    Lekker kopen, en die vermogensbegrenzing er weer af halen. Ook weer opgelost.

    Login om te reageren
  19. whooter zegt

    15 september 2014 om 16:53

    Heel deze trieste histoire is inderdaad gelinkt met de BIV (Belasting op Inverkeerstelling): in België is dit een eenmalige taks (naast de jaarlijkse verkeersbelasting) die moet worden betaald wanneer een auto wordt ingeschreven (ofwel een nieuwe wagen ofwel een wagen die van eigenaar/nummerplaat wisselt).

    Uiteraard is dit op zijn Belgisch geregeld. In Vlaanderen wordt deze berekening gemaakt op basis van een nieuwe berekeningsmethode die rekening houdt met diverse milieukenmerken van het voertuig, waaronder CO2-uitstoot, brandstoftype en euronorm. Voor inwoners van Vlaanderen maakt het dus (in principe) niets uit of een auto 211 PK heeft of 265 PK.

    Voor inwoners van Brussel en Wallonië, wordt de BIV uitsluitend berekend op basis van fiscale pk’s (wat 100% gelinkt is aan werkelijke PK’s): van 121 tot 155 KW betaalt men 2.478 euro. Voor wagens met 156 KW en meer 4.957 euro. Dus het verschil is wel significant.

    Login om te reageren
  20. SimonMc zegt

    15 september 2014 om 17:39

    @sir_smokalot: “In Noorwegen heb je identieke wetgeving, daar doet Porsche dit kunstje al sinds jaar en dag, en nu volgt België.”

    Dit is niet de eerste keer hoor. Kameraad van me, kocht jaren geleden het Boxster model dat van 2005 tot 2009 is gemaakt, en wist me toen te vertellen dat hij toen ook kon kiezen voor het 211 pk model.

    Login om te reageren
  21. tom307 zegt

    15 september 2014 om 18:41

    om het volledige verhaal te maken; de fiscale cijfers:

    de 195kw versie:
    De BIV (Belasting op inverkeerstelling 9bij jullie BPM) bedraagt: 1.344,51 EUR
    De jaarlijkse VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 679,8 EUR

    de 155kw versie:
    De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 374,63 EUR
    De jaarlijkse VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 679,8 EUR

    het gaat dus over 1000 euro inschrijfbelasting.
    dit alles kun je terug vinden op https://belastingen.fenb.be/

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      15 september 2014 om 21:54

      @tom307: Serieus maar 1000 euro over de prijs van een Boxster? Dan gaat het toch helemaal nergens meer over? Helemaal als je het plan had om het ontbrekende vermogen er weer ‘bij te chippen’…

      Login om te reageren
  22. Hupke zegt

    15 september 2014 om 20:06

    Sinds wanneer is de verkeersbelasting in België niet afhankelijk van cilinderinhoud maar van vermogen? Dat is het eerste wat ik ervan hoor.

    Login om te reageren
    • leeno zegt

      15 september 2014 om 21:04

      @Hupke: verkeersbelasting is altijd op cilinderinhoud maar biv is een eenmalige taks bij de aankoop van de auto en die word altijd op het vermogen berekend. Maar sinds 2 jaar wordt de biv in vlaanderen op de co2 berekend en in brussel en wallonië nog altijd op vermogen en blijft downtunen van bepaalde vermogens dus interessant. Gr

      Login om te reageren
  23. ezrider zegt

    15 september 2014 om 20:48

    Niets nieuws onder de zon. Voor de Italiaanse markt zijn Porsche’s 944 destijds geleverd met een 2.0 liter motor omdat dat belastingtechnisch veel voordeliger was.

    Login om te reageren
  24. porteno zegt

    16 september 2014 om 06:35

    Er is ook nog een verschil in BIV in Wallonië tov Vlaanderen. BV Voor de TT 230 PK betaal je in Wallonië 5000€ en in Vlaanderen is dat net geen 300€. Oplossing van de garagist in Waterloo, vraag je ouders in Vlaanderen om de auto bij hen in te schrijven en u spaart een goede 4700€!!

    Login om te reageren
  25. e1000bmw zegt

    16 september 2014 om 10:17

    In het dagelijks verkeer zul je er niks van merken; je koppel is hetzelfde gebleven…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North