• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche bouwt mogelijk 718 Boxster en Cayman EV’s om voor verbrandingsmotoren

Auteur: Dennis, gepost 15 december 2025 om 17:53 – 8 Reacties

Het volledig elektrische PPE-platform gaat op de schop om ruimte te maken voor een vierliter zescilinder boxermotor.

Tenzij je afgelopen jaar onder een steen geleefd hebt, kan het je niet ontgaan zijn dat Porsche het nogal zwaar heeft met de elektrische modellen. Mensen die in een auto van het Duitse merk willen rijden, willen hem klaarblijkelijk ook graag horen roffelen, bij voorkeur uit een zes- of achtpitter.

Nu iedereen en China de EV-keutel lijken in te trekken in ruil voor hybrides met ultragrote actieradiussen, doet ook Porsche mee. De aankomende 718 Boxster en Cayman, die Porsche eigenlijk alleen als volledig elektrische auto’s zou introduceren, worden nu opnieuw getekend. Waarom? Omdat het volledig elektrische PPE-platform, waar de auto’s op gebouwd zouden worden, aangepast moet worden om ruimte te maken voor een zespitter.

Tenminste, dat is wat anonieme bronnen van het Weissach engineering centre tegen het Engelse Autocar vertelde.

Van elektrisch naar hybride

Nu is er een heel groot probleem: het PPE-platform, waar bijvoorbeeld ook de Taycan op rolt, is zo ontworpen dat het accupakket en dragend deel van de opbouw uitmaakt. Ook is er geen ruimte voor een vierliter zescilinder boxermotor, benzinetank, aandrijfas, en ga zo maar door. Tel daarbij op dat dit alles ook nog in een relatief kleine sportwagen gepropt moet worden, en je hebt het hier over een nagenoeg onmogelijk opdracht voor de ontwerpers.

Porsche zou al een mogelijke oplossing hebben. Het idee is een stuk van het accupakket verwijderen en vervangen door een structureel element waardoor de auto niets aan rigiditeit inlevert. Vervolgens willen de engineers een compleet nieuw frame voor de achterkant van de auto gebruiken, waar onder andere ruimte is voor de motor.

Extreem, maar nodig

Deze manier aanpassen van een bestaand platform is vrij extreem, maar ook nodig gezien het kleine pakket waar de hele aandrijflijn in moet passen. Als je bijvoorbeeld naar Lotus Eletre als recent voorbeeld kijkt, gaat het heel anders. Die wordt vanaf volgend jaar geleverd met een tweeliter vierpitter onder de naam Lotus For Me, Maar hier hebben we het over een gigantische SUV en een kleine benzinemotor waardoor er wat flexibeler met ruimte gespeeld kan worden.

Andersom is het vaak een makkelijkere oplossing. Goed voorbeeld daarvan zijn het enorme aantal BMW’s dat geproduceerd zijn met een aangepaste elektrische aandrijving op de plek waar normaliter een aandrijflijn met verbrandingsmotor geplaatst zou worden. Daarbij wordt wel een compromis gesloten dat de EV die dat oplevert op onder andere accucapaciteit inlevert tegen auto’s die vanaf de basis als EV gemaakt worden.

Gezien de enorme investering die de aanpassing van het PPE-platform en het mogelijke compromisrijke eindresultaat dat het op kan leveren, zetten we wat vraagtekens bij dit gerucht. Het klinkt wel als een oplossing die Volkswagen zou kunnen verzinnen, maar niet als één die Porsche zou willen. Al is het wel zo dat de Stuttgarters iets moeten ondernemen om zich uit de lastige positie te werken.

Ook interessant!

  • Porsche heeft problemen met elektrische 718
    Porsche heeft uitdagingen met elektrische 718
  • Het is definitief. Porsche maakt er een eind aan
  • ''Volgende Porsche 718 Cayman krijgt 911-motor'' om een bijzondere reden
  • Waarom deze Boxster zwarte koplampen en geen motorkap heeft

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

718, boxster, cayman, Elektrisch, Porsche

Vorig bericht: « Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
Volgend bericht: De meest gewilde occasions worden goedkoper! »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    15 december 2025 om 18:32

    Het is ook wel een beetje vreemd dat de overheid een hybride zo zwaar belast.
    Terwijl dit de oplossing voor veel mensen is.

    Login om te reageren
    • mvdbosch zegt

      15 december 2025 om 19:57

      Hybrides zijn veel vervuilender. Het is slecht een instrument voor de fabrikant om de bpm laag te houden.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        15 december 2025 om 22:27

        De huidige hybrides kunnen bijna 200km ver op een acculading. Dan gebruik je in de praktijk de brandstofmotor toch nauwelijks?

        Login om te reageren
        • mvdbosch zegt

          15 december 2025 om 22:34

          Koop dan een ev als je toch alleen maar elektrisch wil rijden.

          Login om te reageren
          • inflatable zegt

            16 december 2025 om 20:41

            Lijkt mij niet zo moeilijk te begrijpen dat hybride het beste van 2 werelden biedt.. Kan je in de stad en over kortere afstanden elektrisch mee rijden, maar ook de brandstofmotor gebruiken voor langere ritten en in situatiesen plekken waar laden lastig of zelf helemaal niet mogelijk is..

            Login om te reageren
        • KennOne zegt

          15 december 2025 om 23:40

          In de praktijk hangt niemand hem aan de stekker dus gebruik je de brandstofmotor altijd die in de praktijk vaak het dubbele of meer verbruikt dan wat de fabriek belooft.

          Login om te reageren
  2. Willy500E zegt

    16 december 2025 om 06:59

    Het merk Porsche als zijnde high end premium merk is wat mij betreft passé. Het is gewoon mainstream VW kwaliteit. Dat er nog mensen zijn die hiervoor 200k+ willen betalen is mij een raadsel

    Login om te reageren
  3. audirs3 zegt

    16 december 2025 om 16:14

    De Taycan rolt helemaal niet op het PPE platform.

    Het is gewoon weer nepnieuws, je kan een EV platform niet zomaar even ombouwen voor een verbrandingsmotor, tenzij het een range extender betreft.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North