Porsche heeft de Taycan een Turkse naam gegeven

Auteur: , 86 Reacties

What's in a name.

Taycan

De Porsche Taycan is eindelijk live en heet, maar in plaats van dat we het hebben over epische specs en de komst van de nieuwe wereldorde, loopt iedereen vooral te mekkeren over de naam van het ding. Het gaat dan niet alleen over de eeuwige zonde om de Taycan de toevoeging turbo mee te geven terwijl er helemaal geen turbo opzit, maar ook over de naam Taycan zelf. Zelf hebben we er niet zo’n probleem mee, maar internationaal is er wat kritiek dat het niet lekker bekt en niet goed past in de rest van de line-up.

Laat het aan Porsche over om deze kritiek ter harte te nemen en met een sluitend verweer te komen dat zo ontiegelijk serieus en Duits is dat het grappig wordt. Intern bij Porsche hebben ze namelijk ontzettend goed nagedacht over de naam, aldus hoofd paarse broek Kjell Gruner. Er zijn zelfs soort van stroomdiagrammen opgesteld. Een korte bloemlezing:

Tay
Het woordje ‘Tay’ komt uit het Turks en betekent zoveel als ‘enthousiast jong paard’. Het is een referentie naar het logo van Porsche, waar een paardje op te zien is. ‘Tay’ moet ook de associatie opwekken met buzzwoorden als ‘ongetemd’, ‘enthousiast’ en ‘wild’. Als het aan Porsche’s paarse broeken ligt ga je ervan nadenken over kracht, dynamiek, uithoudingsvermogen, galloperen en snelheid.

Can
Het woordje ‘Can’ kennen we al van Porsche’s line-up, waar ook de Macan deel van uitmaakt. ‘Can’ komt ook uit het Turks en vertaalt zich naar ‘ziel’. Porsche gelooft dat ‘ziel’ ook te maken heeft met vrijheid en past bij die echte echte ‘Porsche spirit’. Het woord ‘ziel’ komt ook terug in de bijgaande reclameslogan voor de Taycan die luidt ‘Soul, electrified’.

Tay + Can
Samengevoegd moet de naam Taycan dus staan voor ‘de ziel van een enthousiast jong paard’. Na het uitkiezen van de naam heeft Porsche er 23 duo’s met verschillende moedertalen iets over laten zeggen en is de naam natuurlijk langs de advocaten gegaan om te kijken of er sprake was van copyright-schending. Hieronder zie je nog in beeld hoe de naam volgens de paarse broeken werkt.

Taycan

Voel jij je een enthousiast jong paard na het lezen van dit bericht, op heeft Porsche zich vergaloppeerd?



86 reacties

Hoe komt het dat de namen Turks geïnspireerd zijn? Zowel de Taycan als Macan en mss nog modellen? Porsche heeft toch geen Turkse banden?
@ty5500: Macan is blijkbaar Indonesisch voor tijger. Vermoedelijk hebben ze dan met Taycan iets passend gezocht.
@ty5500: nee vriend macan is indonesisch voor tjappen
@e36thuglife: nee maat dat is makan.
@ty5500: Volgensmij staat een Porsche af-fabriek op Pirelli, Italiaans dus 8-)
@ty5500: het lijkt beide wel echt veel op Tarkan
@kennone: Tarcan zou echt een top naam zijn ;)
Wist niet dat Turbo een Turkse naam was.
@spideriv: Turbo Turbo is dan weer Vlaams
@jasbelle: +1 voor de kabouter Wesley referencr
@fritskee: *reference
@fritskee: wat heeft dat hier voor een nut?
@stephane8200: *En wat is daar het praktisch nut van? :-)
100 miljoen miljard boete!
@spideriv: is uit Maaskantje jonguh
Ah dus de Macan is dan de ziel van je ma getuige de dametjes op leeftijd die ik altijd in Macans tegen kom?
Pffrrrr!
Juist een briesend paard!
Moest hij nu roken als een Turk…
Lekker tüteren ja
Denk niet dat Johan Derksen dit ding gaat kopen.
@viezefreddyw: Of koning Willy…
Geen auto voor het werk dus
@lompey: Da’s behoorlijk lomp ey.
Hij heeft dan ook veel paardenkracht, is eigenlijk best logisch
Dikke vette turbo er op jonguh! Ow nee..
@kvgorp: humor gelijk aan die van die kale bebrilde Surinamer is nooit goed!
@rhellema: bedoel je die Surinamer uit Curacao? :-)
@hehe: yep😂
@rhellema: ik heb laatst een unieke Golf 1 ingeruild van een Surinamer, eerste eigenaar, tadeloze auto, had slechts 2.763 km op de teller…..
@jpsienen: ging er vast mee naar t’ werk
@jpsienen: gebruikt voor woon werk verkeer?
@rhellema: Rayman?
Kwestie van eerst een naam verzinnen en dan pas verzinnen hoe je aan een naam bent gekomen.
Nu vond ik Taycan een vreemde naam…. maar ben blij dat ze m geen duitse naam hebben gegeven. JungePferdeSeele bekt nog minder lekker….
@rutgerg: Duitsers maken graag heel lange woorden die ze dan weer afkorten (PKW als treffend voorbeeld) ook vinden ze het leuk als iets op een I klank eindigt (handy), de door jou genoemde naam naam zou dan iets als Jupsy worden.
@mashell: ik moest hardop lachen 😂👏
Als de vrouw maar luxe naar de high tay can…
Zal het goed doen in een optocht bij een bruiloft, blijf het ondanks dat gewoon een lelijk ding vinden, maar zal het bij bepaalde types erg goed doen.
Elon: “Taycan or Taycan’t?”


Autoblog houdt niet van VPN’s?
Vond de theekan erg tegenvallen op de IAA. Kunstoffen onder de koplampen en in de achterbumper van een hele goedkope kwaliteit, zaten dan ook onder de krassen. Beetje druk zetten op interieurdelen werd meteen beantwoord met krakende geluiden. Met gesloten deuren nog steeds de beursbezoekers goed te horen. Kofferruimte is lachwekkend klein, en de frunk maakt weinig goed. Verbazingwekkend klein van binnen, zelfs de Honda E voelde ruimer achterin. Wel mooi om te zien dat de auto gelukkig geen knoppen meer heeft, want de enkele die erop zitten zijn het aaoen niet waard, net zoals de ruitenwisser en richtingaanwijzer bediening. Ik begrijp dat het de gemiddelde Porsche fanaat een zorg zal zijn (rijbeleving is nu eenmaal iets anders), en dat niet ieder merk een bouwkwaliteit kan hanteren als bijv. de Lexus LC maar voor dit geld mag je toch wel wat meer verwachten dan de kwaliteit van een Audi A6 o.i.d. Vond het al met al behoorlijk beschamend. Als dit hèt antwoord is op de Tesla, dan hoop ik dat ie in ieder geval goed gaat verkopen.
@creaminator: A6 bouwkwaliteit, dat is een groot compliment! Die is namelijk de hoogste op de markt. Dat wat Mercedes en BMW proberen te evenaren en Lexus nooit zal bereiken (proberen ze niet eens, hun klanten zitten daar niet op te wachten). Achter in de Taycan zit je eigenlijk behoorlijk ruim maar je voelt je behoorlijk beklemt door de enorme sportstoelen en de kleine vensters. Vergeet ook niet dat in al dat felle beurs licht de dingen vaak anders laten lijken dan ze zijn.
@mashell:
Mercedes doet niet meer onder voor Audi qua interieurkwaliteit. Algemene kwaliteit van lexus en MB sla ik stukken hoger aan dan audi, dat sowieso.
Die taycan heeft dure accu’s en dan wordt er blijkbaar net als bij tesla bezuinigd op de rest van de auto. Sad but true.
@mashell: bouwkwaliteit, en kwaliteit in het algemeen is bij Lexus (en Toyota) het eerste verkoopargument, en dat zie je terug in de producten (zie ook de slogan). De duurste modellen zijn dan ook een ultieme weergave van de beste bouwtechnieken met de beste materialen tot op het laatste detail uitgewerkt (LS/LC). Op een zelfde manier als dat een BMW voor een sportieve rijbeleving gaat. De ruimte beleving achterin de Taycan vond ik trouwens eigenlijk het minst storend, het is tenslotte een sportsedan. Beurslicht is overigens juist perfect voor vergelijkingen.
@creaminator: Al eens in de huidige A6 gezeten? Fantastische afwerking in het interieur. Overigens zullen we maar over Tesla zwijgen op het vlak van afwerking en interieur. Niet om aan te gluren.
@brent_decat: de A6 of beter de RS6 bouwkwaliteit die ik tegenkwam op de IAA maakte geen indruk. Buitenspiegel rechts kraakte in de behuizing, links niet. Kunststof grille is van veel hogere kwaliteit dan achterbumper, UV licht zal daar minder zijn, maar rare besparing op granulaat. Leer is prachtig gekleurd maar heel erg dun, en ook niet overal even dun, zoals alle vorige rs’en overigens. Kunststof binnenzijde dorpel krasgevoelig, touchscreen zit scheef in zijn behuizing maar zit wel kraakvrij vast, scharnier vak naast pook beweegt bijna 1cm naar voren en stopt enkel door het tegendeel, hetzelfde geldt in mindere mate voor enkele knoppen en tankdeksel, mechaniek daarvan is te licht, klep zat ook niet meer flush. Dan een netje voor spullen in de rug van de voorstoelen, niet een met leer bewerkte plaat? En daarbij een touwsoort met een beperkte elasticiteit. Bedieningspaneel in dak zat rechts losser dan links, en kraakte, dakpaneel zit ook niet overal vast. Allemaal zaken die je niet of zelden tegenkomt bij de dure Mercedesen. BMW houdt stand totdat je zaken openmaakt, onder de mat in het koffer, in het vakje enz. Deze IAA ben ik helaas weinig bouwkwaliteit tegengekomen, maar bovenstaande ben ik twee jaar geleden en in Brussel bij Toyota en Lexus heel weinig tegen gekomen. Enige dat me daar vooral bij de ES opviel waren nogal grote panelgaps.
@creaminator: het is nu niet dat ik wil zeiken, maar “de buitenspiegel rechts kraakte in de behuizing”? Waar hou jij je mee bezig op een beursvloer? Is nu wel het laatste waar ik aan zou denken om aan te gaan frullen. Ieder zijn ding waarschijnlijk. Tenzij je betaald wordt om constant overal de vieze vingertjes van af te poetsen, dan begrijp ik het wel dat je op de hoogte bent van al die details.
@jerudo: heel begrijpelijk, ieder zijn interesses denk ik; dit soort buitenspiegels zijn technisch ontzettend complex, doet een fabrikant dàt goed, zegt dat iets over zijn kunde.
Briljante wagen voor trouwstoeten in Rotterdam dus.
@viezefreddyw: kunnen we de tuuter niet hacken, dan hebben we lekker stille trouwstüten
Elektrische autos hebben geen ziel…. de ziel van een auto zit hem in het prachtige motorblok. Wat met veel precisie in elkaar gezet is. De zuigers die op en neer bewegen, de kleppen die open en dicht gaan. De cilinders die volgespoten worden met brandstof, het prachtige ronkende geluid van een heerlijke 6 of 8 cilinder….
@rutgerg: bollocks
@rutgerg: dat ik nu aan een stampende scheepsdiesel denk: was dat de bedoeling?
@BaRa: nee meer aan een Porsche 6 cilinder Boxer, een schreeuwende Ferrari V8 een jankende Lexus LFA V10. Maargoed ieder z’n ding
@rutgerg: Je bedoelt ook diezelfde ziel in een dieselmotor , met het geluid dat eerder een doodsreutel benaderd, gepaard met de verstikkende dieselwalmen en het stationair gedaver dat het servies doet rinkelen in de kasten?
Oh ja, wat ga ik dát missen zeg…
@SimonMc: achja, niet alle diesels klinken zo. De 3.0 6 in lijn diesel van BMW of de v8 diesel die in t laatste type panamera ligt klinken anders behoorlijk goed.

Daarnaast ben ik er nog niet zo zeker van dat je hem binnenkort zal moeten missen. Het beroepsgoederenvervoer zal echt niet binnen nu en pak m beet 20-30 jaar over zijn gok ik zo. Beetje lastig om bloemen of melk te rijden naar bijv. Italië met een elektrische vrachtwagen. Zijn bedorven tegen de tijd dat ze er zijn.
@rutgerg:
Volledig mee eens. De aantrekkingskracht van de bev zit hem in de fiscale bevoordeling en subsidies.
@rutgerg: ben ik het opzich wel mee eens, elektromotoren icm zware accu’s kunnen mij ook niet bekoren.

Dat gezegd hebbende, ik vind dat we uiteindelijk van fossiele brandstoffen af moeten. Alleen al om niet meer afhankelijk te zijn van het midden oosten… Dat daarmee de auto van hobby naar gebruiksartikel gaat: so be it.
Een paard? Uit Maranello?
@drsjeroen: kijk maar eens goed. Wat je zal ontdekken zal je verbazen!
@drsjeroen: Dat porsche en ferrari t zelfde paard hebben heb je goed gezien. Komt beide van t stadslogo van Stuttgart. Iets met 2e wereldoorlog enzo Zie: https://www.auto55.be/nieuws/30813-is-het-paard-van-ferrari-hetzelfde-als-dat-van-porsche
Ik hoop niet dat ze dan al wat muziek hebben geïnstalleerd in het multimediasysteem.
Als ze er bij Porsche écht serieus werk van hadden gemaakt, hadden ze in de configurator tenminste nog optioneel geruite gordijntjes i.p.v. privacy glas kunnen opnemen…
Porsche Tarkan
@langejohn: misschien een Porsche Balcan?
De Touran van VW was een Turkse achternaam die door iemand was vastgelegd… toen mocht VW even 1 miljoen op tafel leggen… (en die man kreeg er ook nog 2 Tourans bij cadeau…)
@bentley1969: en de Touareg zijn ook geen reclame voor de auto met dezelfde naam. En toch zijn deze namen leuker dan niets zeggende letter en cijfer combinaties als V40, M3, A6, 320i of GLK 320 CDI 4matic.
Hoe lelijk wil je hem hebben, damn
Vandaar dat ik voel een grote blij.
Jammer dat er sprake is van subtiele jaloezie, puur omdat het Turks is. Wees een keer blij voor een ander. Zoveel gevraagd?
@alper: boeboebieboe.
Waarom Taycan? Dürum!
Een taycan aan de wand
De Porsche Kebab. Mooi man. Make Erdo proud!
Het klinkt een beetje als: we hebben eerst een naam bedacht en er later een betekenis bij verzonnen. Ook prima natuurlijk.
“Can” is eigenlijk uitgesproken als “djan”, dus in feite “Tay Djan”
Isch helemaal güd geküürd vooe het tüüteren bij mijn trouwfeest met mijn volle nicht!
“Can” want het is uiteindelijk ook maar een blikken doos.
Het is toch een verbastering van het Nederlands woord Theekan?
Ja hoor weer een artikel over de Taycan. zometeen komt er ook nog een artikel over de kleur van de Taycan over de opties van de Taycan over de binnenbekleding van de Taycan etc
Wat en humor hebben nederlanders toch ,toeteren,kebab haha amai ik moest hard lachen


Trouwens can betekend geen ziel maar het betekend leven..
Misschien een personeel in zn oor gefluisterd, laten we het Taycan noemen. Veel Turkse personeel in Duitse autofabrikanten
@ozzytrk: Het Nederlandse onderwijs houdt niet over, Ozzy.
Volgend model wat eraan komt: Porsche Ayran (Turks yoghurtdrank) 😆

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).