• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Land Rover logenstraft woorden van onze roverheid

Auteur: jaapiyo, gepost 21 oktober 2018 om 15:01 – 34 Reacties

Menno


Staatssecretaris Menno Snel wordt even op zijn nummer gezet door de Britse fabrikant.

We zijn compleet murw geslagen met zijn allen, dat is de conclusie die ik trok afgelopen week. Oké, een aantal verstandige lieden kraakten wat cynische noten onder onze berichtgeving over de volgende klap in het gezicht van de automobilist, maar de learned helplessness voerde de boventoon. Waar het ook alweer over ging? Wel, professioneel hooibaal Menno Snel, die momenteel bijklust als staatssecretaris van Financiën, stuurde een welhaast absurdistische brief naar de Tweede Kamer. Menno’s brief, die ook gezien kan worden als een open solicitatie om de nieuwe Iraakse minister van informatie te worden, claimt dat de gevolgen van de WLTP cyclus eigenlijk niet zoveel om het lijf hebben.

Staatssecretaris Snel van Financiën stuurt de Tweede Kamer een brief over het onderzoek van TNO naar de WLTP-testmethode en BPM. De staatssecretaris schrijft daarin dat de WLTP geen reden is om de BPM-tarieven voor 2019 aan te passen. Uit het onderzoek van TNO is namelijk niet gebleken dat de WLTP tot op heden heeft geleid tot een hogere NEDC CO2-uitstoot. De uitstoot is iets hoger, maar de auto’s zijn gemiddeld ook zwaarder en duurder. In mei 2019 volgt een vervolgonderzoek van TNO naar de gevolgen van de WLTP. Dan zijn er ook meer uitstootgegevens van WLTP-auto’s beschikbaar.

Juist ja. Die WLTP-cyclus, die doet eigenlijk niet zoveel met de CO2 uitstoot en (dus) prijzen van auto’s, aldus reputabele bron TNO en onze uiterst betrouwbare Haagse overlords. Gek dus eigenlijk dat iedereen in augustus nog snel even een nieuw leasecontract afsloot, dat verschillende Porsches niet meer te bestellen zijn, dat de 308 GTi een sabbatical neemt, de Golf R pk’s verliest, zelfs hybrides onder vuur liggen en de automarkt op zijn gat ligt. Het zal allemaal wel een gevalletje massahysterie zijn dan, toch?

Tuurlijk niet. In januari van dit jaar schreven we immers al over de impact die de WLTP-cyclus heeft op de prijzen van uiteenlopende auto’s in Nederland. Daaruit bleek dat je bij het grootste deel van de auto’s, van klein naar groot, (veel) meer gaat betalen voor exact dezelfde auto. Dit alle mooie woorden op de site van de belastingdienst dat dit níet de bedoeling was ten spijt. Overigens zijn deze woorden inmiddels nergens meer te bekennen op dezelfde site.

Desalniettemin sorteert de overheid al voor op een loophole om hun eerdere belofte te verbreken, mocht iemand ‘m zich nog herinneren. Auto’s zijn immers sowieso duurder en zwaarder geworden! We denken dat ze het dan bijvoorbeeld hebben over de gelifte Porsche Macan, die voorheen een basisprijs had van zo’n 75.000 Euro (waarvan ruim 25.000 Euro al belasting was) en nu een basisprijs van ruim 85.000 Euro. Die auto is inderdaad euhm…lichter geworden…en heeft 7 pk minder gekregen…

WLTP

Met een wrange glimlach op mijn gezicht zag ik onlangs dan ook deze advertentie van Land Rover in -jawel- de krant staan. Dik 13.000 Ekkermannen is volgens de importeur het verschil tussen een auto van modeljaar 2018 kopen of dezelfde auto van modeljaar 2019. Maar goed, dat is natuurlijk peanuts voor een man als Menno…

Hooivorken.

Ook interessant!

  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • Jaguar Land Rover sloopt coronavirus uit het interieur
  • Land Rover bewaart de foutste Range Rover voor het laatst
  • Land Rover gooit waterstof in de Defender

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, geld, Land Rover, menno-snel, overheid, uitstoot, wltp

Vorig bericht: « Potdikke! Verstappen hangt straf boven het hoofd
Volgend bericht: Techniek: is staal het nieuwe aluminium? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    21 oktober 2018 om 15:27

    Menno Snel, da’s dus eigenlijk een soort van Frans Weekers 2.0. Die liep tenslotte óók te draaikonten om op basis van hele leugens en halve waarheden z’n wetgeving door te drukken die onder het mom van ‘het milieu’ vooral ten koste gaat van de portemonnee van de autobezitters. History repeats itself…

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      21 oktober 2018 om 17:05

      @RRRobert: alles wat met politiek te maken heeft: draait, liegt, bedriegt…… en de rest mag je zelf invullen. En nee, er zijn geen uitzonderingen. En de opperleugenaar is Rutte

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      21 oktober 2018 om 21:50

      @RRRobert: And it’s all just a little bit of history repeatin’… Fijn nummertje :)

      Login om te reageren
    • dare2think zegt

      22 oktober 2018 om 09:45

      @rrrobert: Al is de leugen nog zo Snel, de waarheid achterhaalt hèm wel.

      Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    21 oktober 2018 om 15:50

    De leugen begint wanneer een politicus gaat praten.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      22 oktober 2018 om 13:22

      @desjonnies: ik wilde daarom onlangs op de partij zonder politiekers stemmen, “blanco” geloof ik dag ze heet… jammer genoeg nooit meer iets van gehoord bij de uitslagen ??

      Login om te reageren
  3. frank2b zegt

    21 oktober 2018 om 15:58

    Hm. Eerst lopen we jarenlang te razen en te tieren dat die NEDC-testcyclus een farce is en dat dat leidt tot oneerlijke subsidies aan de verkeerde astmatische niesbuien-op-wielen. Nou, daar issie dan, de WLTP testcyclus. En oh oepserdefloeps zeg: alles wordt DUURDER. Ook ónze bazenbakken… das nou schrikken zeg!

    Hadden we dat niet wat eerder kunnen bedenken of ben ik nou zo stom? :)

    Login om te reageren
    • sjonniedeluxe zegt

      21 oktober 2018 om 16:29

      @frank2b: jawel, en precies daarom vraagt autominnend Nederland al langer om aanpassing van de BPM tarieven. En de overheid heeft aangegeven: dat komt goed, want WLTP wordt budget neutraal ingevoerd. Maar dat was dus een leugen.

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        21 oktober 2018 om 18:25

        @sjonniedeluxe: Sinds 65=65 weten we toch precies wat we aan onze bestuurders hebben als het gaat om beloften voor de toekomst?

        Login om te reageren
    • torsen zegt

      21 oktober 2018 om 17:26

      @frank2b: “oneerlijke subsidies aan de verkeerde astmatische niesbuien-op-wielen”

      Neem voor het gemak maar even aan dat je belastingvoordeel bedoelt in plaats van subsidie.
      Maar hoezo de verkeerde astmatische niesbuien-op-wielen? Zijn er ook goede astmatische niesbuien-op-wielen?

      Ook die astmatische niesbuien-op-wielen worden duurder omdat de overheid z’n huiswerk niet goed gedaan heeft.

      Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      21 oktober 2018 om 19:18

      @frank2b: inderdaad, iedereen was voorstander voor een eerlijkere meetmethode, maar dat dit het resultaat zou zijn kon je op je klompen aanvoelen natuurlijk

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        22 oktober 2018 om 13:45

        @phevtreb: wat als je geen klompen hebt dan? Mag je dan wel zeuren?

        Auto’s zouden simpelweg belast moeten worden per energie-eenheid die je verbruikt.
        Dat is de enige correcte manier om de vervuiler te laten betalen en de mensen te doen nadenken over hoeveel je rijdt, hoe je rijdt en wat je koopt.

        Bovendien kan je dan meerdere wagens bezitten zonder een overdaad aan belastingen te betalen voor iets dat stilstaat. Een leuk scheurijzer om heel af en toe te rijden en iets zuinigs en milieuvriendelijk om het merendeel van de verplaatsingen te doen of gewoon niet rijden (nog beter).

        Dat autorijden duurder zou moeten worden zie je elke ochtend aan de files…

        Login om te reageren
  4. pcooperworks zegt

    21 oktober 2018 om 16:00

    Kwartje van Kok is er ook nog steeds terwijl Kok zelf niet meer onder ons is. Kan het kwartje er nu ook wel vanaf…

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      21 oktober 2018 om 16:15

      @pcooperworks: Ook zo’n politicus die na zijn politieke carrière zijn ideologische veren afschudde en een record aantal commissariaten vervulde, zakkenvuller.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        21 oktober 2018 om 20:30

        @toniominestrone:
        Volgens mij krijgt’ie een grote spaarpot gevuld met kwartjes als grafsteen.

        Login om te reageren
  5. joostvd zegt

    21 oktober 2018 om 16:06

    Zou een FIOD of een SEC hier niet kunnen ingrijpen? Dit zie ik namelijk als pure marktmanipulatie….

    Login om te reageren
  6. toniominestrone zegt

    21 oktober 2018 om 16:08

    Er zijn maar weinig politici die werkelijk verstand van zaken hebben, neem die (k)Wiebes, in zijn vorige functie maakt hij met een gunstige afvloeiingsregeling mogelijk dat het halve personeelsbestand van de belastingdienst afzwaaide waardoor er nu enorme achterstanden zijn, nu heeft deze “niet geremd door gebrek aan kennis” nono besloten dat wij in ” no time” van het gas af moeten, ook dit gaat uitlopen op een farce, en wie zal hier voor bloeden? …..juist!

    Login om te reageren
  7. drsjeroen zegt

    21 oktober 2018 om 16:35

    Auto’s die zwaarder worden, wellicht, maar hoe kan het dan zijn dat exact dezelfde auto’s meer gaan kosten? Ik dacht dat ons beloofd was dat de bpm zou afnemen, gebruik versus bezit

    Login om te reageren
  8. snowbird zegt

    21 oktober 2018 om 16:57

    Zolang “de grote groep Nederlanders” maar blijft stemmen op de politieke partijen die Nederland vergallen gaat er niks beters komen. Het gros van de Nederlanders accepteerd belastingverhoging na belastingverhoging….

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      21 oktober 2018 om 19:24

      @snowbird: Welk alternatief hebben we volgens jou dan?

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        21 oktober 2018 om 23:06

        @lekbak: Ja das een dingetje. Links is volslagen gefragmenteerd en deels rechtser dan rechts geworden, rechts doet nu dingen waar links alleen maar jaloers op kan zijn en de middenpartij heeft al nooit een idee gehad van waar ze voor staat. Door al die versnippering is er werkelijk geen belofte meer die een mini-ster kan waarmaken.

        Zelfs de afschaffing van de dividendbelasting is afgeschaft.

        Afijn, Zondag met Lubach wordt er wel hilarischer van, dat dan weer wel ….

        Login om te reageren
        • snowbird zegt

          22 oktober 2018 om 03:50

          @frank2b: Mee eens, ik begrijp “lekbak” ook wel. Wat ik niet begrijp is dat autominnend (maar ook de autobedrijven) dit zonder rechtzaken laten gebeuren. Als je bekijkt dat een Land /Range Rover zoals in de advertentie per Jan 1, 2019 13.000 Euro duurder wordt…welke geolgen heeft dit voor de werkgelenheid ? Hoeveel ontslagen komen er wel niet? Ja, er zijn partijen die niet voor de Europese Unie zijn, en die ook niet voor autotje pesten staan. Waar is de Bovag of wie dan ook om dit aan te vechten? Autodealers, werknemers, toeleveranciers etc. zullen de gevolgen zeker ondervinden. Waarom gaan andere organisaties (met hun leden) niet de straat op om te demonstreren? Dit “extra belastingheffen” op (weer een andere) andere belasting…het niet veranderen van de BPM zoals “die partijen” (he Rutte wordt eens wakker….!!!) wel beloofden…. Hoe zit het met Duitsland of Belgie? Worden daar Land? Range Rovers ook zomaar 13.000 Euro duurder? Misschien is het zo slecht nog niet om te overwegen om juist net over de grens te wonen….Ik woon sinds bijna 18 jaar in Canada, financier en verkoop ook auto’s hier en het is voor veel van mijn klanten (en autodealers hier) onbegrijpelijk dat autorijden bijna onmogelijk wordt gemaakt in Nederland / EU…alles onder het mom van “een milieu-regeltje). Gooi je eigen ruiten in en verniel de werkgelegenheid…erg jammer…bedankt “Brussel”

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            22 oktober 2018 om 07:03

            @snowbird:
            Je meest verstandige beslissing is dat je naar Canada geëmigreerd bent.
            Europa heeft een prachtige toekomst achter zich liggen.
            Europa is deaud, maar niemand die het ziet of het wil zien.

            Login om te reageren
            • snowbird zegt

              22 oktober 2018 om 08:31

              @desjonnies: Bedankt voor je compliment.! In de zomer van 1999 ontmoette een blonde Canadese jongedame tussen Edmonton en Calgary (toen was ik verkocht…).zo begon het….Nu ongeveer 17 jaar getrouwd..Voor de gelegenheid even huiswerk gedaan:

              Zomaar een voorbeeld:

              2019 KIA Stinger 2.0 L Turbo
              Nederlandse prijs: (dus Euro):
              Netto 34382
              BTW 7220
              BPM 25412

              Totaal 67995 Euro (CAD $102605)
              Verschil tussen Holland en Canada:
              Nederland in EURO 67995
              Canada in EURO 29158 (incl. Taxes !)
              Verschil in EURO 38837 !!!!

              2019 KIA Stinger GT 3.3 L V6 AWD
              (Nederlandse prijs dus EURO)
              Netto 40309
              BTW 8481
              BPM 50149

              Totaal 99995 EURO

              Consumentenprojs
              99995 EURO wat neerkomt op CAD $150894 !
              Deze auto in Canada kost CAD $ 55000 wat neerkomt op 36,448 EURO
              Verschil Holland vs Canada:

              In EURO : 63547 !!!!
              Het verschil is belachelijk groot.
              Hier in Canada kun je dus twee Stingers kopen voor 1in Holland en je hebt nog steeds geld over!!
              Zie KIA Canada en KIA Nederland voor prijzen

              Login om te reageren
            • snowbird zegt

              22 oktober 2018 om 08:33

              @desjonnies: Helemaal mee eens wat je zegt over Europa…

              Login om te reageren
              • frank2b zegt

                22 oktober 2018 om 19:24

                @snowbird: …. grootst mogelijke onzin.

  9. healey zegt

    21 oktober 2018 om 18:14

    Dat je de politiek niet vertrouwd, OK. Maar dat je vervolgens blind vertrouwd op autofabrikanten. Dat is wel heel naïef.

    Login om te reageren
  10. RiKe zegt

    21 oktober 2018 om 18:35

    Alles om B.V. Nederland draaiende te houden, laat die burgers maar van de honger om komen desnoods. Realiseer u goed dat we in een schijndemocratie leven waarin alle politici er alles aan zullen doen km de staat beter te maken met korte termijn gedachten, en een wit voetje halen in Brussel. De ahto is de grootste melkkoe. Op het moment dat dit nirt meer het geval kan zijn is deze B.V. gedoemd om te falen en zal deze steun nodig hebben uit vele hoeken

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 oktober 2018 om 19:17

      @rike: bla bla bla. De auto de grootste melkkoe? Ben je werkeloos of zo? De inkomstenbelasting is de grootste melkkoe! En de BTW (de belasting op alles) is ook serieus. Het is nou eenmaal regeringsbeleid om bedrijven licht te belasten en burgers zwaar. De meerderheid van het Nederlandse volk vind dat ofwel prima, of heeft geen idee wat ze doet in het stemhokje, want het volk blijft voor die VVD kiezen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        21 oktober 2018 om 19:33

        @mashell: Een vriend van me verdient zo’n 32000 bruto per jaar, waar ongeveer 25000 netto van overblijft. Hij rijdt 50.000km per jaar in een passat diesel. Ik denk dat die man meer belasting betaalt met zijn auto dan dat hij aan inkomstenbelasting betaalt.

        Btw zit op zowel auto uitgaven als alle andere dingen, maar er blijft echt geen meer 80% over van zijn loon. Btw is in een hele hoop gevallen minder dan belastingen die auto gerelateerd zijn. Niet vergeten dat brandstof voor het overgrote deel belasting is, en dat tikt nogal aan.

        Nu ik er zo over nadenk kan ik meerdere personen bedenken die echt het meeste belasting betalen met hun auto. Meer dan inkomstenbelasting en zeker meer dan btw.

        Login om te reageren
      • RiKe zegt

        21 oktober 2018 om 19:37

        @mashell: exact wat @lekbak hier zegt. Ik ben zeker niet werkloos en kan er prima van rond komen. Dat betekent echter niet dat ik het eens ben met de shitshow wat ons belastingsysteem heet.

        Login om te reageren
        • civicfk3 zegt

          21 oktober 2018 om 22:35

          @rike: inderdaad, wij hebben het ook niet slecht maar wanneer je ziet dat onze buren 8000,- minder betaald voor een gemiddelde hot hatch (wat je als autoliefhebber en 2 verdiener best mag) en nu met de wlpt 13.000,- wordt je best pissig op de overheid.

          Login om te reageren
  11. unknown234 zegt

    21 oktober 2018 om 19:30

    Fabrikanten maken nu natuurlijk snel een verandering/inhaalslag qua uitstoot, omdat ze wisten dat er nu anders getest wordt en wat dat betekent voor de uitstoot.

    Ze kunnen natuurlijk dezelfde auto anders niet meer zo makkelijk kwijt aan de consument als het verschil te groot is qua prijs door de uitstoot. Die kijken dan naar een alternatief. Niet iedereen heeft diepe zakken.

    Al met al best logisch dat dit de uitkomst is. Uitkomst betekent alleen maar dat je gewoon de klos blijft als automobilist, niks nieuws dus.

    Lincoln zou denken:

    Onderzoek..
    EU subsidie..

    Login om te reageren
  12. dare2think zegt

    22 oktober 2018 om 09:49

    Menno Snel zit dus wéér te liegen. Hij ontkent het simpele feit dat dezelfde auto duurder wordt. Dit soort politiek geschipper zou veel zwaarder moeten wegen. Wie vertrouwt Snel nog na deze gebroken belofte? Hoe is het in de wereld mogelijk dat in Nederland de politiek altijd beslissingen neemt die de brave burger een hoop geld gaan kosten? Dat is gelegaliseerde diefstal en misbruik van machtspositie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North