• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche koopt Nardò testcircuit in Italië

Auteur: robbie, gepost 11 april 2012 om 17:33 – 74 Reacties

Nardo Ring luchtfoto


Porsche heeft een leuk nieuw speeltje voor zichzelf gekocht. Vandaag is namelijk bekend geworden dat Porsche Engineering het Nardò Technical Center in Zuid-Italië heeft gekocht. En dus is Porsche vanaf nu eigenaar van het grootste ovale circuit van Europa. Van harte!

Het Nardò Technical Center werd in 1975 gebouwd en bestaat niet alleen uit een kombaan met een lengte van 12,5 kilometer, maar ook nog uit een 6,2 kilometer lang “handling circuit” en diverse andere faciliteiten. In totaal is het terrein maar liefst 700 hectare groot.

Het terrein was sinds 1999 eigendom van Prototipo SpA en is nu dus gekocht door Porsche Engineering Group. Dat is de afdeling van Porsche die ingehuurd kan worden door elke autofabrikant ter wereld voor het doen van ontwikkelingswerk. Uitspraken over hun klanten doen ze nooit, maar je kan er wel vanuit gaan dat vrijwel elke fabrikant wel eens aanklopt bij Porsche Engineering. En dan hoeft het niet altijd om supercars te gaan. Je kan er ook terecht om het onderstel van je middenklasser te laten afstemmen.

Naast Nardò had Porsche Engineering altijd al de beschikking over het Porsche Development Centre in Weissach. Wist je trouwens dat het snelheidsrecord op de kombaan van Nardò nog steeds in handen is van Mercedes? In 1979 behaalde de experimentele Mercedes-Benz C111 IV daar een topsnelheid van 403,978 km/u. De hoogste topsnelheid die een productieauto daar ooit behaald heeft is 387,87 km/u en dat werd gedaan door een Koenigsegg CCR in 2005. Hoe dat ging kan je zien in deze video.

In 1997 presenteerde Volkswagen een conceptcar met de naam W12 Syncro die later de bijnaam Nardò kreeg, mede omdat deze auto het 24 uurs record op de Nardò Ring had neergezet.

Overigens is Porsche niet de enige fabrikant met een eigen testcircuit. Zo heeft de Volkswagen Group ook nog Ehra-Lessien, waar onder andere het record met de Bugatti Veyron werd gezet. BMW heeft Circuit of Miramas,
Toyota heeft in Zaventem (België) een circuit, Fiat heeft Circuito di Balocco en Ferrari heeft natuurlijk Fiorano. En zijn slechts enkele voorbeelden.

PS Wist je trouwens dat je tot een snelheid van 240 km/u je stuur gewoon recht kan houden op dit circuit? Door de hoek waaronder het wegdek staat hoef je dus niet te sturen om de hoek om te gaan.

Ook interessant!

  • porsche 964 gestolen
    Nederlandse Porsche 964 gestolen in Italië!
  • Niet eerder verkocht Porsche zoveel auto's, maar wat koopt men?
    Niet eerder verkocht Porsche zoveel auto's, maar wat koopt men?
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit, nardo, Porsche

Vorig bericht: « Zweeds onderzoek toont aan: Handsfree is niet veiliger
Volgend bericht: Lotus ontkent alle (vermeende) problemen »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    11 april 2012 om 17:35

    Eerder rond dan ovaal, maar goed..

    Login om te reageren
    • Joost1990_2 zegt

      11 april 2012 om 18:33

      @dennisr: komt door de fotohoek, kijk maar: http://g.co/maps/b6x82

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        11 april 2012 om 19:04

        @Joost1990_2: kijk er echt heel raar tegenaan, ogen gaan er van draaien :lol: nja zal wel een ovaal zijn :)

        Login om te reageren
        • Joost1990_2 zegt

          11 april 2012 om 22:54

          @dennisr: niet dus, hij is hartstikke rond!

          Login om te reageren
    • CBR600rr zegt

      12 april 2012 om 15:55

      @dennisr: een cirkel is ook een ovaal.

      Login om te reageren
  2. MAB zegt

    11 april 2012 om 17:35

    je zult zoiets maar hebben.. geweldig lijkt het me.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      11 april 2012 om 17:37

      @MAB: liever iets spannender, niet een baan waarbij de enige variatie ontstaat door de andere kant op te rijden.. nee dan koop ik liever de Nurburgring.. :lol:

      Login om te reageren
      • kenner zegt

        11 april 2012 om 17:39

        @dennisr: hoe duur zou de Ring zijn??

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          11 april 2012 om 17:42

          @kenner: Geen idee, zal wel een belachelijke prijs zijn..

          Login om te reageren
        • upstream zegt

          11 april 2012 om 18:00

          @kenner: je bent te laat; Nürburgring Automotive GmbH heeft in 2010 een consessie genomen om alles uit te baten de komende 15 jaar(locals zullen zeggen “uitbuiten”) voor 15 miljoen euro per jaar zonder een “verplichte” investering van deze privé partner in nieuwe tribunes rond de 150 miljoen mee te tellen… (ondertussen EU onderzoek dacht ik wegens 200 miljoen illegale subsidies..)

          Login om te reageren
      • MARS zegt

        11 april 2012 om 17:51

        @dennisr: ook nog uit een 6,2 kilometer lang “handling circuit” en diverse andere faciliteiten.

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          11 april 2012 om 17:53

          @MARS: oh dat andere hoort er dus toch bij? nja, heb ik weinig gezegd.. zou namelijk toch de ring liever hebben..

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            11 april 2012 om 17:54

            :lol: had tekst maar gedeeltelijk gelezen.. niet altijd handig, sorry robbie :oops:

            Login om te reageren
            • MAB zegt

              11 april 2012 om 17:58

              @dennisr: haha beter lezen!

              Login om te reageren
            • agera zegt

              11 april 2012 om 18:02

              @dennisr: Join the club dennis had hetzelfde twee dagen terug :P

              Login om te reageren
          • MARS zegt

            11 april 2012 om 17:59

            @dennisr: kom op knul, word eens wakker denk eens realistisch!

            Login om te reageren
            • dennisr zegt

              11 april 2012 om 18:09

              @MARS: Bij zulke onbereikbare plannen moet je nooit realistisch denken hea, dan is de lol er snel af :lol:

              Login om te reageren
  3. norge zegt

    11 april 2012 om 17:38

    Het heeft 1 bocht ….

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      11 april 2012 om 17:49

      @norge: Zelf denk ik dat toch niet, weet niet hoe het natuurkundig zit maar wat al gezegd was: Wist je trouwens dat je tot een snelheid van 240 km/u je stuur gewoon recht kan houden op dit circuit? Oftewel recht?

      Login om te reageren
      • zender zegt

        11 april 2012 om 18:02

        @The360box: Volgens mij heeft een cirkel maar 1 bocht.. je ziet op de foto gewoon een rondje/ovaal, toch? Het is ook tot 240 km/h, want dan kan de hoek van het wegdek je auto niet meer maximaal sturen dus moet je er zelf wat bij doen. Ik heb geen natuurkunde maar dit lijkt me meer dan logisch :P

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          11 april 2012 om 18:12

          @zender: word niet elk kwart als een bocht gezien?

          weet alleen dat een cirkel wiskundig gezien 2 kanten heeft..

          Login om te reageren
          • zender zegt

            11 april 2012 om 18:47

            @dennisr: Hoeveel bochten heeft een cirkel? .. Aan alle wiskundigen ..

            Login om te reageren
            • dennisr zegt

              11 april 2012 om 19:01

              @zender: ik denk 2 of 4, dus elke helft of elk kwart als bocht gerekend.. ben benieuwd wat anderen denken!

              Login om te reageren
              • The360box zegt

                11 april 2012 om 20:35

                @dennisr: En waar liggen die grenzen dan, het zouden er ook 100 kunnen zijn. Ik blijf erbij dat het geen bochten heeft omdat je al in een bocht begint en danwel je stuur draait maar het ook nooit eindigt.

              • dennisr zegt

                11 april 2012 om 20:45

                @The360box: dat is wel zo idd, misschien moet je bij een cirkel wel gewoon niet spreken over bochten.. het is gewoon en rondje, klaar.. denk ik..

              • bram89 zegt

                11 april 2012 om 21:28

                @dennisr: Aan de buitenzijde gaat het circuit steiler en steiler worden waardoor je eigenlijk geen bocht meer hoeft te nemen maar gewoon altijd rechtdoor rijdt, omdat je door de middelpuntvluchtende krachten de zwaartekracht overwint.
                Op de uiterste rand heeft het circuit echter een maximale hellingsgraad van 22,5% waardoor je eigenlijk toch niet tegen een perfect verticale wand rijdt.
                Volgens mij gaat vanaf 240km/h de middelpuntvluchtende kracht de dynamische wrijvingskracht van de banden overwinnen, waardoor je voertuig naar buiten zal sturen omdat de baan niet volledig rechtop staat.

                Zo zou ik het althans uitleggen

              • The360box zegt

                11 april 2012 om 22:22

                @dennisr: Rondje of niet, het doet me gelijk denken aan dat je er als Kever in gaat en er jaren later(er vanuit gaand dat je geen benzine nodig hebt) er als 911 uit te komen…

  4. Kvgorp zegt

    11 april 2012 om 17:40

    Ik weet nog wel dat het topgear trio het het laatste seizoen nogal bouncy vond. En juist dat is de reden dat er geen extreem hoge snelheden worden gereden daar.

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      11 april 2012 om 17:53

      @Kvgorp: Porsche zal wel de nodige investeringen doen om de baan te vernieuwen. Het handling circuit zal ook wel de moeite zijn. Deze investering zal alleen maar bijdragen tot nog betere porsches in de toekomst lijkt me.

      Login om te reageren
  5. upstream zegt

    11 april 2012 om 17:47

    Eén van de grootste en ook best bewaakte testtracks in Europa is de “Lommel Proving Ground” van Ford in Lommel (Belgisch Limburg) met 80km aan wegen (verschillende types)

    Login om te reageren
    • upstream zegt

      11 april 2012 om 17:50

      @upstream: linkje van google earth http://g.co/maps/mpbuc

      Login om te reageren
      • stanny zegt

        11 april 2012 om 17:54

        @upstream: :( geen google streetview mogelijk :p

        Login om te reageren
    • robbie zegt

      11 april 2012 om 17:51

      @upstream: er zijn er nog wel meer in Europa ;) Maar Lommel is idd redelijk groot.

      Login om te reageren
    • alcantara zegt

      11 april 2012 om 18:03

      @upstream: Godver wat lijkt me dat gaaf om daar een dagje den hooligan uit te hangen!

      Login om te reageren
      • upstream zegt

        11 april 2012 om 18:46

        @alcantara: ik dacht dat Ford heel soms non-ford mensen toelaat op deze track om nieuwe/recente modellen te testen (wel meestal autojournalisten)

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          11 april 2012 om 18:47

          @upstream:

          en studenten worden ook al wel eens toegelaten om een zonnewagen of EV’s ofzo te testen

          Login om te reageren
  6. Specht zegt

    11 april 2012 om 18:07

    Doe mij maar de DAF testbaan. :P
    http://maps.google.nl/maps?hl=nl&biw=1920&bih=1109&q=Daf+testbaan&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.,cf.osb&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wl

    Login om te reageren
    • cosmo110s zegt

      11 april 2012 om 19:46

      @Specht: Lekker dichtbij als je in Nijnsel woont zoals ik ;) Is mss 2/3 KM rijden…

      Login om te reageren
  7. undifined1 zegt

    11 april 2012 om 18:11

    “In 1997 presenteerde Volkswagen een conceptcar met de naam W12 Syncro die later de bijnaam Nardò kreeg, mede omdat deze auto het 24 uurs record op de Nardò Ring had neergezet.”

    Ik heb medelijden met die mensen die dat record hebben gezet, dat kan niet goed zijn voor je ontwikkeling, 24 uur rijden zonder echte bochten. met een hoge snelheid.

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      11 april 2012 om 18:20

      @undifined1: Nascar…

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        11 april 2012 om 18:24

        @stanny: daar race je nog tegen andere mensen, hier was hij alleen op de baan

        Login om te reageren
  8. leo2 zegt

    11 april 2012 om 18:13

    Ford heeft ook een circuit in belgie
    in limbur, leopolsburg denk ik

    Login om te reageren
    • leo2 zegt

      11 april 2012 om 18:16

      @leo2: https://www.fordlpg.com/
      ford lommel prouvind grounds.
      in lommel dus , vlak bij de nederlandse grens

      oja opel heef er ook eentje , ergens in duitsland maar weet echt niet waar
      fifth gear heeft er wel eens gefilmd

      Login om te reageren
  9. Barnato zegt

    11 april 2012 om 18:21

    Liever Nissan Test circuit op Hokkaido eiland bij Japan. Autobahn zoals in Duitsland en dezelfde bomen!!!!!

    linkje van google earth
    http://g.co/maps/mpqbh

    Login om te reageren
  10. Alwood zegt

    11 april 2012 om 18:25

    ik zeg: uitbreiden die baan, kommetje er omheen en stuurloos tot de 350km/u knallen. Kunnen we weer een paar jaar vooruit met supercars testen ;-)

    Login om te reageren
    • gerard1710 zegt

      11 april 2012 om 18:30

      @Alwood: Ik zeg: beweegbare baan, zodat de baan bij hoge snelheden verticaal staat. Net als bij die gave WNF-collectebakken waar je een muntje in gooit en dat vervolgens keihard gaat ronddraaien.. En nee, ik ben geen autist.. ;)

      Login om te reageren
  11. Rick-dos zegt

    11 april 2012 om 18:32

    Weet niet hoe ik er op kom maar ik dacht altijd dat Nardo van VAG was…

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      11 april 2012 om 19:40

      @Rick-dos: Door de VW Nardo denk ik, dacht het eerst ook.

      Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      11 april 2012 om 20:18

      @Rick-dos: Misschien omdat Volkswagen er vrij veel gebruik van maakte en in 1997 een 24-uurs race-record neerzette met de W12 Coupé.

      Login om te reageren
  12. Hupke zegt

    11 april 2012 om 18:46

    @upstream:

    Die wilde ik net ook nog opmerken, je was me blijkbaar voor.
    Ik heb ooit eens met zo’n testrijder mogen meerijden daar, nog nooit zoveel schrik gehad in m’n leven.

    Login om te reageren
  13. Megakix zegt

    11 april 2012 om 18:58

    * doet stukje woestijn huren en nabouwen.. *

    Login om te reageren
  14. Search zegt

    11 april 2012 om 19:02

    Is dit niet die enorme versleten hobbel oval waar fitht gear onlangs een record had verbroken?

    Login om te reageren
  15. The_Gent zegt

    11 april 2012 om 19:23

    Ja allemaal wel fantastisch dit verhaaltje, maar zou wel eens willen weten wat de reden is waarom porsche engineering het koopt……… Lijkt mij interessanter dan welke fabrikanten een eigen testcircuit hebben.

    Login om te reageren
  16. paere zegt

    11 april 2012 om 19:32

    FOCKING vet!

    Login om te reageren
  17. Wouter-Klinge zegt

    11 april 2012 om 19:42

    Toch goed dat ze ook nog aan ontwikkelingswerk doen.

    Login om te reageren
  18. cosmo110s zegt

    11 april 2012 om 19:50

    Ik zeg het Mazda Test-circuit in Californië: Laguna Seca.
    Die corkshrew daar zorgt zeker voor heel wat spanning tijdens races ;)

    Login om te reageren
  19. Edge zegt

    11 april 2012 om 19:51

    Vergeet niet dat Ferrari ook nog eigenaar van Mugello is. Ook wel een leuk stukje asfalt, als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      11 april 2012 om 20:24

      @Edge: En hun eigen testcircuit ‘Fiorano’ volgens mij ook.

      Login om te reageren
  20. syliaca zegt

    11 april 2012 om 19:55

    Vind ik zeker een goede actie van Porsche, een heerlijk stukje asfalt op vijandelijk gebied aan de haak slaan.

    Login om te reageren
  21. The360box zegt

    11 april 2012 om 19:58

    ff off, reed net weer cruisin’ op de Nurburgring en dacht gelijk, Autoblog lult als brugman betreft de Ring maar er over heen rijden ho maar. Wanneer komt er zoiets als een special?

    Login om te reageren
  22. E34M5Touring zegt

    11 april 2012 om 20:02

    Top gear heeft daar ook gereden en die meldden dat de conditie van het asfalt slechter was dan een Belgische snelweg. Dat wordt dus wel ff asfalteren voordat ze topspeed runs gaan doen daar.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      11 april 2012 om 20:46

      @E34M5Touring: is natuurlijk ook puur bedoeld voor het testen van de geweldige vering/demping van een Porsche..

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        11 april 2012 om 20:59

        @dennisr: Zo weten ze wel hoeveel zandzakken er voorin moeten om hem een beetje te laten sturen……..

        Login om te reageren
  23. porsonly zegt

    11 april 2012 om 20:19

    Zullen de Italianen niet leuk vinden dat er nu ook echte auto’s gaan rondrijden aldaar.

    Login om te reageren
    • voss zegt

      11 april 2012 om 21:17

      @porsonly: lol

      Login om te reageren
  24. clubbtraxx zegt

    11 april 2012 om 20:31

    Nardo test track is een perfecte cirkel, dus geen ovaal.

    Login om te reageren
  25. memyselfandi zegt

    11 april 2012 om 21:14

    Wie herinnert zich nog de vroege IBIZAs met Supported by Porsche of zo iets? :-)

    Login om te reageren
  26. hape zegt

    11 april 2012 om 21:26

    Ach ach… was het zo moeilijk over de lippen te krijgen dat Fiat deze baan begin 70’er jaren heeft gebouwd en tot 1999 in bezit had ?
    Auto-vw-blog.

    Login om te reageren
  27. 4991 zegt

    11 april 2012 om 21:36

    wat zal het gekost hebben?

    Login om te reageren
  28. bmwpowerm5 zegt

    11 april 2012 om 21:59

    mooi dan kunnen ze daar in de weg gaan rijden met die plat geslagen kevers

    Login om te reageren
  29. nelly0183 zegt

    11 april 2012 om 22:47

    Waarvoor gaan ze dit circuit gebruiken? De fabriek staat immers in Duitsand, en zuid Italië is niet echt om de hoek laten we maar zeggen

    Login om te reageren
  30. RazorHead zegt

    12 april 2012 om 00:38

    ford testcentrum in lommel, belgie vergeten? Vele male groter dan dat van toyata

    Login om te reageren
  31. neal zegt

    12 april 2012 om 07:07

    Ford heeft in Lommel(Belgie) een teestbaan….maar Toyota in Zaventem? nooit van gehoord

    Login om te reageren
  32. rikus zegt

    12 april 2012 om 14:19

    En wat kost zoiets?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North