Porsche Mission E komt mogelijk in deze 3 varianten

Auteur: , 38 Reacties

Snel, sneller, snelst.

Mission E

Porsche gaat het slim aanpakken met de Mission E. Er komt niet één duur topmodel van de Mission E op de markt, maar het merk lanceert vermoedelijk diverse varianten van de volledige elektrische auto.

Net als de Tesla Model S krijg je qua uiterlijk zo ongeveer dezelfde auto. Intern zijn er echter de nodige wijzigingen. Er wordt gesproken over een variant met 300 kW (400 pk), een variant met 400 kW (536 pk) en een variant met 500 kW (670 pk). Alle drie de versies komen met vierwielaandrijving. De mogelijkheid bestaat dat Porsche in een later stadium met een goedkopere achterwiel aangedreven Mission E komt, met 160 kW (215 pk).

De Duitsers zullen de Mission E plaatsen tussen de 911 en de Panamera. Qua ruimte in het interieur is de elektrische auto te vergelijken met de Panamera. Mede door de elektrische aandrijflijn is er binnenin meer ruimte voor passagiers. Het topmodel moet het leven van de Model S P100D zuur gaan maken. Qua prestaties zullen de twee erg aan elkaar gewaagd zijn. Een sprint naar de honderd in minder dan drie seconden en een top van 250 km/u. Op het circuit moet de Porsche echter het verschil gaan maken. Ik ben nu al benieuwd naar de tests. (via Automobilemag)



38 reacties

En binnenkort of je hebt ze al, ga je lang de tuning boer en laat hem “chippen” naar de snelste variant. Voor het geval dat je de goedkoopste koopt.
@moewat: Die kans zit er dik in. Bij de Model S hebben ze ook maar 1 motorvariant voor de Performance varianten. Soms wordt ie al gratis sneller met een software update.
En als je dan nog geen ludicrous mode hebt, kun je dat alsnog laten doen door er simpelweg een grotere zekering in te zetten.
@fanboy: dat van die zekering lijkt me nonsens. Een zekering smelt door als de stroom te groot wordt, een grotere zekering maakt een grotere stroom mogelijk maar dan zou de wagen voorheen stilvallen als je vol gas gaf.
@mashell: Zie deze link waarin het kort beschreven wordt:
https://www.theverge.com/2016/3/24/11297156/tesla-ludicrous-mode-upgrade-p90d

Blijkbaar wordt ook nog het contactpunt van de accu pack van beter materiaal voorzien.
@mashell: de Ludicrous zekering smelt niet, maar is computergestuurd. Wordt de stroom te groot, dan onderbreekt die de stroomkring pyrokinetisch.
Daardoor kan is er veel minder marge nodig, dan bij een conventionele smelt zekering (zoals een niet Ludicrous Tesla), daar moet je altijd rekening houden dat bij langdurig intensieve belasting, na vele jaren de zekering nog niet mag smelten.
@fanboy: Niet alleen het vermogen wordt softwarematig geknepen. Ook de range wordt in een aantal gevallen gewoon met een paar regeltjes code beperkt. Dat zag je wel toen die orkaandreiging in de VS was en Elon eventjes tijdelijk meer range ter beschikking stelde aan Tesla-eigenaren in het gebied waar ze moesten evacueren.
@Edge: Dat was alleen zo met de software gelimiteerde 60 kWh modellen die een 75kWh battery pack hadden. De 75kWh pack kon tegen een meerprijs worden ‘geunlocked’. Dit werd dus tijdelijk vrijgegeven. Zoals jij het stelt, lijkt het net of elke Tesla verder kan.
@moewat: Wat heb je aan een auto die 3sec. nodig heeft om op te trekken als je een uur moet wachten om hem op te laden en je max. 130km/h mag rijden?
Ik vind het een ontzettend mooie wagen! Ben benieuwd wat voor prijs ze er aan gaan hangen.
@2wheeler: vond hem als concept prachtig. Maar helaas worden alle bijzonder details er in de productie versie langzaam afgehaald.
https://want.nl/wp-content/uploads/2017/10/porscheMissionE5.jpg
@pramm: hmm… lijkt zo inderdaad meer op aan traditionele Porker… ook mooi, maar het had wat futuristischer gemogen..
Nou, ik ben benieuwd of ze 6 jaar na de intro van de Model S met iets beters kunnen komen. Waarschijnlijk is de auto wel beter afgewerkt dan een Tesla, maar ik ben benieuwd of hij uberhaupt betere specs heeft. En goedkoper zal hij ook wel niet zijn.

Ik vind het leuk dat ze er een circuit bak van willen maken (hiervoor hoef je “alleen maar” extra koeling toe te voegen)
Maar ik zie liever een Duits antwoord wat betaalbaarder en/of beter is dan de Model S of straks de Model 3.
@fanboy: Ik ben benieuwd hoeveel de merknaam gaat uitmaken. Als ze, zoals je stelt, met dezelfde specs komen voor een vergelijkbare prijs ben ik benieuwd of men dan voor de Porsche gaat of niet. Daar komt het stukje merkbeleving om de bocht. Nou is dat bij Porsche vrij hoog maar bij Tesla ook. Ik denk dat de P wat mooier afgewerkt zal zijn, wellicht wat meer optie/personalisatiemogelijkheden hebben, een uitgebreid dealernetwerk hebben ze en dan nog de naam en heritage etc. Tesla heeft inmiddels een trouwe schare fans, supercharger netwerk etc. Wordt interessant om te zien wat er nou gaat gebeuren.
@E34M5Touring: Vergeten jullie niet het supercharger network van Tesla? Waar ga je je schitterende Porker opladen als je op vakantie wilt? En hoe lang gaat dat dan duren? Volgens mij heeft Tesla daar een enorme voorsprong…
@nikilaudaferrari: Lees de laatste zin van mn comment anders ff door.
@e34m5touring: Ik denk dat merkbeleving idd meespeelt maar bij allebei al hoog is. Deels niet alleen merkbeleving, je kunt je voorstellen dat de Porsche iets beter in elkaar is gezet.

Maar het is een beetje triest dat ze 6 jaar later niet met beter specs komen. Behalve meer koeling, zodat je langer door kan raggen (alleen belangrijk op het circuit)
@fanboy: Nou ja goed, laten we eerst ff afwachten waar ze mee komen. Kan best zijn dat P niet het achterste van de tong laat zien. Maar goed, interessant wordt het zeker.
@fanboy: ook voor op de autobahn.. als je langdurig (15-20min) hard rijdt en voluit accelereert knijpt tesla het vermogen als een malle.
@audirijder: Ja dat is eenzelfde soort belasting. Allemaal een kwestie van koeling die minder groot hoeft te zijn dan bij een normale auto.

Als Porsche dat doet is dat mooi, maar het biedt niet heel veel meerwaarde voor de meeste mensen.

Ook bij een Porsche zal het rijbereik bij 200+ hard achteruit gaan. En geen snellaad netwerk zoals Tesla.
Voorlopig lopen ze dus nog achter.
Ik hoop vooral dat ze het verschil gaan maken op het vlak van bouwkwaliteit want tesla’s zijn wat dat betreft echt dramatisch slecht.
@kempenaer: Onderbouw eens? Ben oprechte benieuwd want hoor eigenlijk alleen maar positieve verhalen over kwaliteit. Echt amper onderhoud en/of panne.
Het mooie van al die e-auto’s is dat ze alle opties hebben. Afhankelijk van je “pakket” worden ze geactiveerd of niet. Zal niet lang duren of er zullen shabby bedrijven zijn die de opties voor jou kunnen activeren lijkt me.
@neleev: een grotere accupakket activeren gaat natuurlijk niet zomaar. Tunen zal een stuk moeilijker gaan en duurder worden dan bij een verbrandingsmotor. Daar plaats een andere calibratie en je hebt meer vermogen (maar ook minder duurzaamheid en slechtere performance in moeilijke klimaatomstandigheden).
@neleev: Leuk en aardig, maar reken er maar op dat je dan in de knoei komt met je garantie. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een Porsche of Tesla nog schappelijk gaat doen als jij komt aanrijden met een auto waar Beun de Haas een paar extra regels code heeft toegevoegd.
“Intern zijn er echter de nodige wijzigingen” nou wat dan?
Ik ben heel erg benieuwd hoe dit ding het gaat doen op de markt. En wat de gevolgen zijn voor Tesla.

Wel vind ik de Mission E een stuk mooier dan een Model S.
@viezefreddyw: als concept zeker. Ben benieuwd wat er over blijft. Want hier toch wel een stuk minder fraai.

https://want.nl/wp-content/uploads/2017/10/porscheMissionE5.jpg

Overigens over de opmerking over de binnenmaten van de auto van Autoblog. De Tesla model s is qua afmeting ongeveer net zo groot als de Panamera. De mission e als concept was een flink stuk korter en smaller. Het lijkt er op dat het een 4 zitter gaat worden. Hoe kan deze auto dan van binnen net zo groot blijven als de Tesla model s.
@pramm: Nja ik moet zeggen dat ik hem op die foto nog best redelijk vind. Haal alle tape of camouflage eraf, geef het ding een kleurtje en dan kan het denk ik wel een mooie auto zijn.
Electro rommel eruit, ruf v8 erin. Voila een porsche die er deftig uitziet en er anders uit ziet dan de rest van hun gamma. Is da nu echt zo moeilijk?
Ik snap wel dat jullie als petrolheads op de redactie niet zitten te wachten om proef te rijden met dit soort elektromeuk.

Ik wil mij wel opofferen en voor jullie een rondje sturen met de elektro-porsche.
Even knuppel in het hoenderhok… als liefhebber wil je toch eigenlijk niet dat deze Porsche een succes wordt.

Dan gaat toch de charme van het merk af. Ik word nu blij als ik een mooie Porsche zie rijden. Als straks iedere taxi op Schiphol een Porsche is dan gaat voor mij toch de glans van het merk af.

Of ben ik de enige die er zo over denkt?!
@imarinos: Je zult vast niet de enige zijn die er zo over denkt maar het is wel voor de korte termijn vrees ik.

We moeten met z’n allen nu eenmaal deze kant op, dan kun je er maar beter het beste van maken…
In elk geval zullen bij de Porsche de deuren wel sluiten. En de panelgaps netjes evenwijdig lopen. De elektromotoren niet stukgaan. De deurklink geen krassen in het deurglas veroorzaken. De chassis niet ratelen. De stuurstangen niet tikken.

Anyways, het kon wel eens een interessante tijd worden op e-automotive gebied de komende jaren.
Eindelijk een auto waar ik weer reikhalzend naar uitkijk. Zou zomaar een volgende auto kunnen zijn. #curious
Heren, blijkbaar zijn jullie weinig op de hoogte wat er komen gaat.
Autofabrikanten worden elektriciteitsleveranciers en gaan daar ook een graantje winst op nemen!
Lees even aandachtig!
http://www.autofans.be/nieuws/officieel/38332-ford-bmw-mercedes-audi-vw-en-porsche-slaan-handen-elkaar-voor-europees
@dwfc: een joint venture om laadpalen te plaatsen is wel wat anders dan een energieleverancier. Ze leveren geen energie, ze bieden je een stopcontact.

Overigens, de laatste zin in het artikel plaatst alles wel direct in perspectief. BMW, VAG, Mercedes en Ford gaan gezamenlijk (met nog een flinke subsidie vanuit de EU) laadpalen plaatsen. Dat is 2 jaar geleden al aangekondigd, en dat zou snel gaan gebeuren. Tot op heden staat de score op… Nihil en het doel is in 2020 in totaal zelf 400 snellaadpunten.

“En o ja, even ter vergelijking; Sinds oktober 2017 heeft Tesla 348 snellaadstations in Europa, goed voor ruwweg 2.400 stekkerpunten. Waardoor de joint venture een best braaf doel voorop stelt tegen 2020.”

Tesla knalt er in de EU jaarlijks royaal meer dan 400 uit de grond. In de afgelopen paar maanden in Nederland alleen al weer een 30 tal snelladers.

Dus om nu te zeggen dat deze merken elektrisch rijden serieus nemen. Dat is pas wanneer de zouden zeggen in 2020 hebben we 4.000 snelladers staan in de EU.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).