
De 911-bouwer komt met maatregelen.
Net als vele andere automerken kwam Porsche erachter dat je geen elektrische auto’s door de strot van klanten kunt duwen. Daarom gingen ook in Stuttgart de EV-plannen op de schop. Concreet betekent dit besluit dat we langer mogen genieten van verbrandingsmotoren bij Porsche in eenzame vorm, maar natuurlijk ook als onderdeel van een hybride aandrijfijn.
Zo bevestigde Porsche dat de benzine-Cayenne en Panamera nog tot ‘ver in de jaren 2030’ zullen bestaan. Tevens liet grote baas Oliver Blume weten dat er een nieuwe SUV met verbrandingsmotor klaar wordt gestoomd. Dit zal niet een huidige Macan met benzine-aandrijflijn zijn, maar een nieuw model met een nieuwe naam, designrichting en een ander platform.
Nog meer maatregelen: de batterijfabriek gaat dicht
Maar dan nog is de anti-EV-koek niet op. Porsche had plannen om de productie van batterijen door dochteronderneming Cellforce uit te breiden. Dat plan gaat niet meer door, verzekerde Porsche ons begin dit jaar. Nu gaat de sportautofabrikant nog een stap of twee verder: het gaat afscheid nemen van Cellforce.
Het nieuws is nog niet bevestigd door Porsche of Cellforce, maar volgens de Duitse pers is de sluiting van de fabriek zo goed als rond. SWR weet bijvoorbeeld dat er 286 werknemers hun ontslag krijgen en Der Spiegel meldt dat het lokale uitzendbureau op de hoogte is gesteld van het collectief ontslag. Alleen de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling zou mogen blijven.
Het lijkt erop dat we niet lang hoeven te wachten op een bevestiging van Porsche en Cellforce. Aanstaande maandag staat er een personeelsvergadering gepland waarvan gedacht wordt dat dan de werknemers op de hoogte worden gesteld van het slechte nieuws.
Cellforce: van gouden troef naar zwart schaap
Het is natuurlijk niet zo dat Porsche hierdoor helemaal stopt met batterij maken. Cellforce was vooral bedoeld als onderzoekscentrum om het VAG-merk voorop te laten lopen in de ontwikkelingen. Het innovatieve batterijcentrum werd dan ook gezien als de troef die andere merken niet hadden. Zo zou er een accu uit komen die binnen een kwartiertje volledig opgeladen kon zijn.
Inmiddels lijkt het erop dat Porsche geen trek meer heeft in de batterij-innovaties en dat Cellforce gaat sluiten. We verwachten dus komende week meer nieuws rondom Porsche en Cellforce. En dat in een tijd waarin Porsche het al zwaar genoeg heeft. Dan toch maar tanks bouwen?
Update 25-8-2025: Het verwachte persbericht is binnengekomen. Porsche heeft het over een heroriëntatie van Cellforce. De vertakking gaat zich richten op ‘cel- en systeemontwikkeling’. Een deel van het personeel gaat naar een andere VAG-batterijmaker genaamd PowerCo.
Michael Steiner, lid van de Raad van Bestuur voor Onderzoek en Ontwikkeling bij Porsche, vat de mededeling als volgt samen: “We zetten deze stap met grote tegenzin en we zijn ons ervan bewust dat de medewerkers van de Cellforce Group zich met hart en ziel hebben ingezet voor de ontwikkeling van hoogwaardige accu’s. Mijn speciale dank gaat uit naar hen. Uiteindelijk moeten we echter concluderen dat het geplande bedrijfsmodel economisch niet haalbaar is.”





Tja, de Chinezen vliegen ze links en rechts om de oren. Goedkoper, technisch net zo goed, misschien wel beter, en qua comfort ook op hoog niveau. De tijd dat je 50% voor de naam van een Duitser betaalde is voorbij
Dat technisch net zo goed valt nog af te wachten. Je leest toch ook heel veel mindere verhalen. Dergelijke zaken ga je niet voor hebben met een Porsche.
https://www.carscoops.com/2024/11/xiaomi-su7-owners-find-its-not-meant-for-track-use-after-two-brake-failures-lead-to-crashes/
Ik kan jou ook een hele lijst met klagende Porscherijders geven. Feit is dat de Aziaten de Europese autobouwers lachend achter zich laten. Vooral de Duitsers denjen nog steeds dat allen de Duitsers premium auto’s kunnen bouwen
Ja je ziet inderdaad verdomd weinig Duits premium rijden in Europa. Daarentegen erg veel Chinees … not. Op welke cijfers baseer jij je precies? Ik zie weinig Chinese merken hier die daadwerkelijk concurreren met BMW, MB, Audi. Er zijn er een paar die zichzelf premium vinden, maar niet de presence daarvoor hebben. Je zit veel meer in de Skoda/Cupra hoek, redelijk budget dus.
Muahh, in China heb je helemaal gelijk. Maar in Europa zie ik geen een Chinees wonderen verrichten tot nu toe. Qua prijs verschillen ze marginaal van het Duitse aanbod terwijl de kwaliteit van software en rijdynamiek zwaar ondermaats is…
Porsche moet gewoon doorgaan op de oorspronkelijk ingeslagen weg. Xiaomi en consorten komen eraan en zonder wapens bij Porsche is het erop und erüber door de Chinezen.
Afkikken van de torenhoge premies op allerlei opties en uitbreidingen is mijn advies. Die mazzel van het premium-segment is bijna over. Tussen 1995-2020 was dit een leuke bron van inkomsten, maar nu niet meer. De EV-techniek zal ook superieur worden. Range verdubbelt ongetwijfeld de komende 10 jaar, kosten halveren en het gewicht zal ook flink afnemen door steeds meer kWh’en per kilo accu. Kortom, investeren en iets minder winst is de enige weg, want anders is Porsche weer terug op het niveau van 1990 (niet best), òf een submerk van Xiaomi. Kan ook.
Je gaat het als Europeaan nooit winnen van Chinezen. Er is namelijk geen sprake van een ‘level-playing-field’.
Europa moet haar industrie verdedigen door de importtarieven te verhogen.
Ben het eigelijk met beide standpunten eens. Porsche moet volop blijven investeren in elektrische wagens, anders gaan ze in de toekomst onvermijdelijk achter komen te staan. Enkel extreem hoge invoertarieven zijn geen oplossing, zeker voor een exportland zoals Duitsland dat ook in het buitenland moet concurreren.
Langs de andere kant moeten we niet naief zijn, alles maar zijn beloops laten en denken dat de fabrikanten alleen zo op zullen kunnen tegen China, wetende dat zij de volledige keten van grondstoffen grotendeels beheersen en een heel ondersteunend staatsapparaat achter de fabrikanten hebben gezet dat het geregeld erg vuil speelt. Komt hierbij dat China befaamd is voor zijn dumpingspraktijken om concurrentie uit te schakelen (kijk o.a. maar naar de staalsector, zonnepanelen, farma enzovoort).
Europa moet haar industrie redden door meer en betere ev’s te bouwen. Importheffingen leiden nergens toe.
1. Dit is al vaak genoeg geprobeerd en helaas faliekant mislukt (zie Northvolt o.a.)
2. U weet dat importtarieven niet ineens bestaan sinds Trump ’24? Elk land heft verschillende importtarieven op verschllende producten. Helaas zijn ze absoluut nodig in een globale economie.
Maar je hebt een punt net als @ty5550: het moet geen reden worden om voor Europese autobouwers lekker lui achterover te gaan zitten leunen. Nuance, as always.
China heeft de afgelopen 20 jaar haar munt kunstmatig 40% lager gehouden om de wereld te beconcurreren. De overheid investeert 400 miljard in de auto-industrie om ons te beconcurreren. Kinder- en dwangarbeid is niet ongewoon; werkkampen en strafkampen bestaan ook voor de auto-industrie. Het is écht geen geheim dat ze technologie graag stelen en dan verbeteren, waardoor je een fortuin aan onderzoeks- en ontwikkelkosten bespaart. Hoe wil je daar eerlijk tegen concurreren?
En zelf sta je bij de Action met een dikke glimlach als je weer met twee volle bigshoppers de winkel uitloopt met Chinese rommel …….dan hoor je niemand klagen
En belangrijker nog: waarom wil je daarin rijden? Behalve om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Totdat ie stuk gaat en je maar 1 servicepunt hebt … of geen.
Gelukkig zijn hier ook lezers die het wel begrijpen…
We moeten ook vooral door met meer laadpalen en betere netwerken en juist wel EU-maatregelen dat ICE eruit gaat.
Je moet deze evolutie vergelijken met deze een andere sectoren. Rolex hun reactie op de Japanse Casio die even accuraat is en 20 euro kost was niet proberen concurreren met goedkope horloges. Het was inspelen op de vraag naar luxe analoge producten. Op status symbolen. Porsche kan dit overleven door enkel liefhebber wagens met verbrandings te verkopen. Het lijkt mij een veiligere gok dan taycans bouwen die moeten onderdoen voor een Chinees die 1/3 van de prijs kost.
Is niet correct , Rolex concurreert helemaal niet met de Japanners . Seiko heeft het geprobeerd met de Grand Seiko maar nog steeds different league. De Zwitsers hebben juist Swatch in het leven geroepen om te concurreren met goedkope en kwalitatief goede Japanse horloges .
Over de linie hebben jullie echt een prettig en soms hilarische schrijfstijl. En dat trekt me elke keer weer naar jullie blog. Maar ondanks dat, wordt het door het onderwerp; WÉÉR die dikreet uit Zuffenhausen, per direct irrelevant.
Wat is het? Creatieve armoede? Een collectieve fetisj op de redactie voor de pork? Een combinatie van deze twee?
Niet voor het een of ander, maar het feit, dat Porsche op sommige fronten afschaalt op EV-gebied, lijkt me nieuwswaardig genoeg om er een artikeltje aan te wijden.
Eens en sterker nog: ze nemen afscheid van wat eens een parel binnen het concern had moeten worden. Overigens vind ik de Porsche berichtgeving hier helemaal niet bovengemiddeld.
Pas geleden zei iemand op deze site dat Porsche een massaproduct is. En dat klopt. Exclusiviteit is er vanaf.
Massaproduct in welk opzicht ? Waar ik resideer zie je ze inderdaad met een zekere regelmaat. Maar niet genoeg om ze tot een soort VW Golf te bombarderen.
Zeker een massaproduct. In mijn jeugd deed was ik onder de indruk als ik op vakantie 1 of 2 Porsche’s zag onderweg. Ik keek ze zo lang mogelijk na vanaf de achterbank.
Nu staan er altijd wel 3 op het AH parkeerdek hier in het dorp (40.000 inwoners), en minstens 5 in de winkelstraat.
In dat opzicht zou je zeggen dat er omzet genoeg gedraaid wordt…
Tel je daar nog de dubbelgangers van Audi, VW, Lamborghini en Bentley bij op, dan zie je erg veel Cayenne’s en Macan’s in de straat.
VW doet een GM op de manier hoe Opel kapot ging: ze lieten de Duitsers de engineering doen en de andere merken mochten daar gratis in shoppen. De kosten op de balans van Opel, de winst bij Deawoo en Chevrolet.
Porsche ontwikkelt de zaterdagtank, Audi mag een koetsje erop tekenen.
Kan nooit goed gaan…
Cayenne = Touareg = Q7
Kijkt niemand naar om
Ik snap dit soort dingen niet. VAG zou dit toch als moederbedrijf moeten doen IPV dat je een dochteronderneming hier mee laat spelen? Van motorfiets tot zware truck heeft hier binnen het concern baat van…
Dat hangt er maar vanaf. Als de productontwikkeling gericht is op een premium product met bijbehorend prijsplaatje is het voor de mindere goden van het VAG concern wellicht helemaal niet interessant. Er is ook nog zoiets als transfer pricing. Ze kunnen het niet voor nop of ver onder kostprijs ook aan VW ter beschikking stellen.
De EU bepaald (helaas) in grote mate de richtlijnen waar autofabrikanten aan moeten voldoen. Dit is.c.m de GSR zorgt ervoor dat er veel modellen auto’s worden geproduceerd waar niemand op zit te wachten en prijzen die voor modaal (behoudens de lease rijders) niet kan betalen. Zolang beleid niet wijzigt, groeit de EV markt niet en is er lichte hoop voor hybride modellen. Elektrische porsches zijn passe,op nieuwe modellen (hybride) komt hoge CO2 boete en worden duurder.
Communisme werkt nooit. Wetenschap/natuurkunde is niet te manipuleren met verhalen. “Wetenschappers” daar in tegen….
China is anders redelijk succesvol,
Porsche (groot fan sinds ik kon lopen in 1980) heeft zichzelf keihard in de voet geschoten en de kip met de gouden eieren geslacht.
Voor financieel gewin en de aandeelhouders, is het premium merk steeds verder ver-Lidl-d op dezelfde manier zoals het sinds de oprichting in 1948 gaat:
Premium precisie instrumenten voor draagkrachtigen bouwen > te laat innoveren > marktaandeel verliezen > goedkope “volks”wagens bouwen > kassa vol met centjes > repeat.
De lijst is lang: 912, 914, 924, 944, 968, Boxster, Cayenne, Macan, Panamera, Taycan…
Cayenne, Macan, Panamera en Taycan: stuk voor stuk giga-cashcows die uiteindelijk het merkgevoel uithollen. Allemaal te koop als VW, Audi, Bentley, Lamborghini en op elke straathoek te vinden. Goed voor de aandeelhouders op korte termijn, maar niet voor de merkwaarde.
Porsche’s bread-and-butter is opnieuw achterhaald geraakt.
Een EV, van welk merk dan ook, knalt net zo hard van 0 naar 100 als de gemiddelde 911. Ze zijn groter en praktischer dan een Cayenne, Bij de Chinezen krijg je ook drie en een halve meter displays met gestikt napa leer. Voor de woon-werk-file maakt een briljant onderstel onder je SUV geen kont uit.
De markt met voetbalmoedervervoersmiddelen en managersmobielen is verzadigd.
De enige meerwaarde voor Porsche is teruggaan naar de core business: Premium precisie instrumenten voor draagkrachtigen bouwen.
959, 918 Spyder, dat soort dingen. Het soort track toys met wow-factor waar Sheikhs centjes voor apart leggen, waar Youtubers natte dromen van krijgen. Want wees eerlijk, zelfs de 911 GT2 RS is al een zoontje-van-de-baas VWGolf GTi geworden. The happy few willen exclusiviteit en (e-fuel) brandstofmotoren. Dingen als een Pagani, Koenigsegg, V12 Ferrari, V12 Lambo.
TL,DR; Porsche ga bouwen voor de niche, of doek de tent op: grijze eenheidsworst VW’s , Audi’s en Skoda’s zijn er genoeg op de aarbol.
Lang verhaal alert… Dit wordt een echte TL;DR.
@nineelevenheaven: In deel van je analyse en betoog kan ik me wel vinden, want Porsche is inderdaad door meerdere cycli heengegaan van ‘bijna-dood’ tot ‘woest succesvol’ met diverse modelreeksen, maar ik denk niet dat het segment in de lijn 959-Carrera GT-918 Spyder (supercars tot hypercars) de essentie van het ‘echte’ Porsche vangt (voor zo ver er zoeits bestaat als het ‘echte’ Porsche, natuurlijk). Dat is eigenlijk het natuurlijke domein van de Ferrari’s van deze wereld; de auto waar je een poster van op je jongenskamer hebt, maar die je hoogstwaarschijnlijk nooit zult kunnen bezitten en zelfs als je dat wel kunt, die je niet op dagelijkse basis gaat rijden omdat er eigenlijk niet mee te leven valt.
Een Porsche was juist altijd de auto waar je ook een poster van had, maar die als het een beetje meezat in je leven en carrière, wel kon betalen – maar ook weer niet zo bereikbaar dat iedereen en zijn moeder er eentje had of kon hebben. Dan was zo’n ding ook nog eens een echte, serieuze sportwagen aan de ene kant, maar ook nog eens dagelijks bruikbaar aan de andere kant. Dat maakte het een unieke propositie, want deze combinatie van eigenschappen werd altijd maar in maar één auto precies goed gebalanceerd: inderdaad, de onvermijdelijke, eeuwige 911.
Porsche heeft daar met wisselend succes ook meer bereikbare (924-famile, Boxster-familie) en meer GT-georiënteerde sportwagens (928) aan toegevoegd, en uit bittere noodzaak de gezinswagens: eerst SUVs, en daarna is de expansiedrift wat mij betreft pas echt losgeslagen en zijn de Panamera’s en Taycans van deze wereld erbij gekomen. Die gezinswagens zijn misschien allemaal nodig om Porsche als geheel op de been te houden, maar dat kan ik niet inschatten – misschien is alleen een Cayenne of Macan wel voldoende.
Hoe dan ook, de geschiedenis heeft in ieder geval geleerd dat enkel de 911 niet voldoende is om het merk te laten bestaan en dat andere sportwagenlijnen ook niet per se de oplossing zijn. De 911 is volgens mij alleen wel de sleutel. Zonder de 911 kan Porsche niet geloofwaardig bestaan, dus Porsche moet wat mij betreft juist vol inzetten op de 911.
De wetgeving in Europa lijkt af te gaan dwingen dat een nieuwe auto met verbrandingsmotor vanaf enig moment niet meer de weg op zal mogen. Daar zal vast nog mee gemarchandeerd gaan worden, maar autofabrikanten moeten er zich wel op voorbereiden dat het toch echt in 2035 zal gaan gebeuren. Als en wanneer het gebeurt, gaat dat de 911 natuurlijk ook raken. Dit wordt denk ik een 996-in-het-kwadraat-gebeurtenis. De 996 had immers de ondankbare taak om zowel de watergekoelde motor naar de 911 te brengen (heiligschennis!) en veel winstgevender gebouwd te kunnen worden (enorme overlap in onderdelen met de Boxster) en wordt tot op de dag van vandaag als misschien wel de minste god in het Pantheon der 911’s gezien. Maar het is wèl de auto die het voortbestaan van de 911 heeft geborgd en die we dus dankbaar mogen zijn voor de briljante 911’s die na hem zijn gekomen. Inmiddels is de 911, watergekoeld en al en inclusief nieuwlichterij als elektrische stuurbekrachtiging, vierwielbesturing, ESC en een PDK-bak, zo’n mythisch ding geworden dat een hele generatie autojournalisten dwangmatig begint te masturberen als er een nieuwe variant wordt aangekondigd. Nog voordat ze er een meter mee hebben gereden. Gewoon, omdat het een 911 is.
Als ik Porsche was, zou ik dus enorm druk zijn met de elektrische 911. Daar zou ik ook zo vroeg mogelijk een select groepje autojournalisten mee laten rijden in de ontwikkelingsfase, zodra ik het gevoel had dat het een echte 911 aan het worden was. Als de journalisten dan weer massaal naar de handlotion grijpen, is het kostje van Porsche gekocht. En alleen al daarom zou ik alles op alles zetten om die elektrische 911 in één keer goed te krigjen en dus in alle technologie die daarmee te maken heeft investeren. Batterijen, elektromotoren, opladen, regenereren, de beleving – het laatste wat ik zou doen is een onderzoeksfaciliteit op dit gebied sluiten.
Maar goed, ik run dan ook geen autofabrikant (en waarschijnlijk is dat maar goed ook).
Ben ik met je eens, grotendeels.
Op 1 ding na: Porsche is té bereikbaar en daardoor niet meer ‘desirable’. Het is makkelijker om een alternatief te kopen, helemaal in het SUV segment.
De 911 is té mainstream geworden, de niche is dood. De enige redding, is de 911 als massaproduct neer te zetten en er exclusiviteit boven te plaatsen.
Cellforce kon gewoon niet opboxen tegen CATL en Panasonic en de andere grote accu producenten.