• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche-verzamelaar kiest al 50 jaar dezelfde kleur

Auteur: RubenPriest, gepost 29 juli 2025 om 07:45 – 12 Reacties

Porsche Sepia Brown

Het grootste gedeelte van je leven toewijden aan één kleur. Dat is toewijding. Met in de hoofdrol: Porsche Sepia Brown.

Stel je voor. Je kiest één kleur voor je auto en besluit daar decennialang niet van af te wijken. Best bijzonder, want meningen kunnen veranderen. Toen je 20 was vond je waarschijnlijk andere dingen mooi dan nu je 50 bent. Toch is Porsche Sepia Brown de rode draad voor de 72-jarige Porsche-verzamelaar Richard Raimist.

Dit verhaal speelt zich af in het zonnige Jupiter, Florida. Aan de muren hangen racehelmen, bekers en bordjes van oude sponsors, en in het midden pronkt een collectie van zeven Porsches. Drie daarvan hebben iets bijzonders gemeen: ze zijn allemaal gespoten in de kleur Porsche Sepia Brown.

De man achter deze verzameling is Richard Raimist (72), een rasechte Porsche-liefhebber en voormalig coureur. Zijn liefde voor het merk begon al in de jaren ’60, toen hij als kind in Los Angeles de eerste 911’s, 356’jes en 914’s zag rondrijden.

In 1973, op 20-jarige leeftijd, kocht hij zijn allereerste Porsche: een 911 Targa in Sepia Brown. Een opvallende kleur in Los Angeles, waar felle tinten in de jaren zeventig na de hoogtijdagen van de hippietijd de norm waren. Wat Raimist toen waarschijnlijk nog niet wist is dat deze kleur hem nooit meer los zou laten. Want inmiddels staan er drie Sepia Porsches in zijn garage, binnenkort zelfs vier.

Racevirus

Na een carrièrestart in de filmindustrie, waarin hij postproductie verzorgde voor Hollywoodfilms, schakelde Raimist eind jaren ’70 over naar de financiële sector. Zijn trouwe Targa mocht al die tijd blijven.

Toen kreeg de verzamelaar het racevirus te pakken. De 911 werd voorzien van bredere wielkasten, een 3.2-liter motor en andere upgrades voor de amateurklasse. Hij ging racen bij de Porsche Club of America. Een paar jaar later volgde een tweede 911. Dit keer geen Targa maar een Coupé. Deze werd omgebouwd naar RSR-specificatie.

Porsche Sepia Brown

Daytona

In 1995 reed Raimist de 24 uur van Daytona in een 911 Cup. Samen met onder meer Larry Schumacher finishte hij als 27ste van de 74 deelnemers. En dat als hobbycoureur. Een jaar later, in 1996, had hij zijn eigen team onder de naam Team A.R.E. Daarmee haalde de Amerikaan een zesde plek overall en een tweede plaats in zijn klasse in dezelfde race.

Porsche Sepia Brown

Na zijn afscheid van de racerij verhuisde hij naar Florida. Maar één ding bleef. Die markante liefde voor de kleur Porsche Sepia Brown.

En zo staat er driemaal Sepia Brown in de garage. Een 911 T Targa, een 911 Targa 4 GTS (992) en een 718 Spyder RS. Wat de vierde gaat worden? Een Cayman GT4 RS.

Fotocredit: Porsche Newsroom / Victor Scott Wang

Ook interessant!

  • Porsche Taycan met PTS-kleur schreef 70 ruggen af in 1 jaar!
  • TechArt viert 50 jaar 911 Turbo net zo flauw als Porsche
    TechArt viert 50 jaar 911 Turbo net zo flauw als Porsche
  • Je eigen Porsche-kleur verzinnen, zo werkt het
  • Porsche moet dit jaar op een houtje bijten

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

911, bruin, Porsche

Vorig bericht: « Tesla kan het niet langer alleen
Volgend bericht: Koop de meest onbegrepen gelimiteerde Mercedes van dit moment »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ghiacciato zegt

    29 juli 2025 om 07:51

    Held. Mijn kleur zou Rijksmuseumblauw of ijsblauw zijn (had ik ooit op een 118i).

    Off-topic: dank, een goed geschreven artikel. Ik las eerder deze week het inhoudelijk interessante artikel over porsche-samenwerkingen wat pijn deed aan m’n taalgevoel. Alleen de titel al. En echt, ik ben geen taalpurist of -expert, maar de inhoud en het onderzoekswerk erachter hadden een goede eindredacteur verdiend.

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      29 juli 2025 om 08:39

      Mee eens voor wat betreft de opmerkingen over het aangehaalde artikel.
      Interessant stukje, waar ook wat minder bekende voorbeelden in worden vermeld.
      Tekstueel valt er wel wat op aan te merken.
      Maar ach, het is een gratis te lezen blog en ik waardeer net als jij de moeite de er in gestoken is.

      Loek is een mooie pleister op de open wond die het afscheid van ome Willem achterliet. Ook die schreef interessante artikelen met de nodige stijl- en taalfouten. Een waardig opvolger wat mij betreft.

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        29 juli 2025 om 14:35

        @baardmijt: ik waardeer de fijne woorden :)
        Ik wil mezelf geen taalpurist o.i.d. noemen maar ik ben wel altijd leergierig wanneer het over taal gaat. Ik mis dan ook vaak concrete voorbeelden. Niet perse hier genoemd maar ik heb wel eens de hyperbolen gehoord als ‘mijn god dit doet pijn aan mijn ogen’ en dan vraag je concreet waarom en dan blijft het ineens stil. Ik ben echt wel bereid om te leren als er te leren valt. Maar dan wel graag concreet ;)

        Login om te reageren
        • baardmijt zegt

          29 juli 2025 om 15:16

          Mijn reactie hier was slechts ter verdedigjng. :-)
          Vind je bijdragen vaak leuk om te lezen.

          Desgevraagd; de titel loopt inderdaad niet heel soepel.
          ‘Deze auto’s van anderen heeft Porsche zich mee bemoeid.’
          Andere opties zijn bijvoorbeeld:
          Met deze auto’s van andere fabrikanten heeft Porsche zich bemoeid.
          Of: Auto’s van andere fabrikanten waar Porsche zich mee bemoeid heeft.

          Ik reageer normaal gesproken niet op taalfouten, maar als je dat op prijs stelt wil ik best een mailtje sturen als me opvalt dat er echte taalfouten in een artikel staan.

          Login om te reageren
        • Ghiacciato zegt

          29 juli 2025 om 17:22

          Het siert je dat je open staat voor constructieve feedback Loek! Je merkt wel eens anders. Ik geef je ook graag feedback, bij voorkeur per mail om dit artikel niet van ongepast commentaar te voorzien. Voor mij valt de zinsbouw met regelmaat op. En -kleinigheid hoor- destijds is een woord.

          Laat maar weten als je prijs stelt op feedback.

          Login om te reageren
          • Loek zegt

            31 juli 2025 om 17:31

            @Ghiacciato: @baardmijt: je mag altijd een mailtje sturen naar [email protected], voor aanmerkingen, vragen, of gewoon algemene feedback.

            Login om te reageren
  2. Robert zegt

    29 juli 2025 om 08:00

    Mijn eerste auto was geel. En in de dertig plus jaren daarna reed ik altijd in een rode of blauwe auto.

    Login om te reageren
    • Dakhaas zegt

      29 juli 2025 om 20:37

      Okay bedankt.

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    29 juli 2025 om 08:48

    Dit is misschien wel de lelijkste kleur uit het Porsche aanbod.

    Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    29 juli 2025 om 09:07

    Vind het een erg onaantrekkelijke kleur, zeker voor een sportoto. Je zou nog kunnen zeggen, dat het voor de oude 911T period-correct is, maar zeker voor de andere twee/drie zou ‘t mijn keuze beslist niet zijn geweest.

    Login om te reageren
  5. Rokende Wielen zegt

    29 juli 2025 om 11:12

    Een diarree kleur… Smaken verschillen, maar van sommige mensen zou ik denken dat ze kleurenblind zijn. Afschrijving is vast geen issue bij een dergelijke kleur want het zijn Porsches. Maar in een rij met Porsches zal de kleur invloed hebben op de vraagprijs.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 juli 2025 om 17:00

      Degene die deze diarree kleur koos heeft inderdaad schijt aan afschrijving….

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North