Porsche wil dikke winst pakken op het opladen van je EV

Auteur: , 39 Reacties

Gratis Supercharger-stations? Dacht het niet...

Porker

Porsche legt momenteel de laatste hand aan de productieversie van hun Mission E, die volgens het merk alles wat Tesla tot nu toe gedaan heeft kapot gaat maken. Tot op heden hebben we ons vooral gefocussed op de specs van de auto om te bepalen of de Duitsers in die opzet zullen slagen. De meesten zullen Porsche in staat achten een auto te bouwen met een betere bouwkwaliteit dan Tesla, maar hoe zit het met de aandrijflijn qua prestaties en specs? Ook op dit vlak hebben we er echter wel vertrouwen in dat Porsche erin kan slagen Tesla te evenaren. Maar dan nog heeft Tesla als EV-pionier op een belangrijk vlak een puike voorsprong genomen: het Supercharger netwerk (video).

Dit netwerk beslaat inmiddels zo’n 400 stations door heel Europa en vanaf het begin heeft Tesla de strategie gehanteerd om er geen winst op te maken. Voor veel Tesla-rijders het gebruik van de laders zelfs tot op zekere hoogte gratis, hoewel Musk daar wat ambivalent over is. Als je je Tesla bijvoorbeeld als taxi inzet, is het gratis elektriciteits-buffet definitief voorbij.

Porsche op haar beurt zet (in Europa) in op het Ionity-netwerk, een samenwerkingsverband tussen VAG, BMW, Daimler en Ford. Voordeel van dit netwerk is dat je (voorlopig) sneller/meer kW’s kan tanken dan bij Tesla’s Supercharger-stations (150-350 kW versus 145 kW). Een nadeel is dat er minder Ionity-stations zijn. Er wordt gemikt op een aantal van 400 stuks in 2020. Dat zijn er dus net zoveel als Tesla er nu al heeft, maar Tesla is van plan door te groeien naar het dubbele aantal in dezelfde tijdsperiode.

Máár, er zit mogelijk dus nog een nadeel aan de Ionity-stations. Als het aan Porsche ligt, gaan ze dik veel geld verdienen met de superstekkers. Lutz Meschke van Porsche zegt tegen Gearbrain dat ze een hoeveelheid geld willen vragen die grofweg overeen komt met de prijs die je bij het tankstation kwijt zou zijn voor benzine/diesel.

Yes we try to do this [bill from day one] of course. We can invest in the beginning but after two or three years you have to be profitable with the new services, of course

Dit roept een paar vragen op. Ten eerste: Porsche kan dit wel willen maar hoe zit het met de andere partijen in het Ionity samenwerkingsverband? Ten tweede: komen ze hiermee weg of geven ze een enorm voordeel weg aan Tesla? Ten derde: kan Tesla het goedkoop aanbieden van stroom blijven volhouden? Tenslotte: is Porsche’s stroom meer premium dan die van Tesla, omdat je er meer voor moet betalen?

Laat je bespiegelingen los over deze kwestie, in de comments.



39 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Neem aan dat Tesla over een paar jaar als iedereen gewend is ook gewoon geld gaat vragen, zeker als er veel Model 3’s op de weg komen wordt het waarschijnlijk te duur om gratis stroom te blijven weggeven.
@octaafia: ook bij een nieuwe Model S is het laden al niet meer excussief. Het was dus ook van Tesla een lokkertje van een aanbieding. Dat neemt niet weg dat het bijzonder indrukwekkend is wat Tesla gedaan heeft, door het supercharger netwerk is je Tesla ook geschikt als langeafstandsauto. Mochten andere fabrikanten veel betere elecrowagens dan Tesla gaan maken (en dat is niet eens onwaarschijnlijk) dan nog heeft Tesla bestaansrecht als energie en acculeverancier.
@mashell: excussief moet zijn inclusief. Er is zo weinig inclusief tegenwoordig dat je als vanzelf het tegengestelde gaat schrijven…
@mashell: als je van een Tesla eigenaar zijn referral code gebruikt bij het kopen van een Tesla is het laden nog steeds gratis.
@kobus1967: Haha, zoals je een code van iemand fixt om Microsoft Office gratis te kunnen gebruiken?
@granlusso: key generator developers, eat your heart out!
@mashell: die toegevoegde waarde is er straks toch niet meer? De infrastructuur zal ‘gewoon’ meegroeien met het aantal EV’s. Het voordeel dat Tesla momenteel kan bieden zal verwateren.
@octaafia: De Model 3 heeft helemaal geen gratis superchargen. De Model S/X alleen via het referral program. Het verschil is dat Tesla met superchargen alleen kostendekkend wil zijn.
@octaafia: De vraag is wanneer het druk is bij een supercharge station.. consumenten kopen stroom in tegen een vaste prijs (doorgaans), bedrijven kunnen dat tegen marktprijs doen als ze daar voor kiezen. Nu het aandeel duurzaam toeneemt, krijg je momenten midden op de dag waarop de energieprijs bijna 0 is en in sommige gevallen zelfs negatief. Tesla zou dus op bepaalde momenten in de dag zelfs kunnen verdienen aan het gratis weggeven van energie. Mij lijkt het dan ook goed mogelijk dat je uiteindelijk gaat afrekenen tegen momentprijzen die vanaf borden langs de weg worden gecommuniceerd
Het lijkt mij tijd voor regelgeving over deze oplaadstations. Je kunt bij een tankstation ook elke benzine auto voltanken. Straks heeft ieder merk/concern zijn eigen laadstation, dat gaat nergens over als je het mij vraagt.
@jeps90: je hebt nu ook stations van Shell, Esso, BP, Total die allemaal vrijwel dezelfde producten verkopen. Straks krijg je nog steeds verschillende merken stations (dus daarvoor is geen regelgeving nodig) maar kan je met je Porsche terecht bij een universele laadpaal (zoals Fastned) of een Ionity station. Het is natuurlijk de natte droom van de autofabrikant om je nadat je een auto gekocht hebben nog als klant te houden bij elke tankbeurt.
@mashell: die verschillende merken zijn nu inderdaad geen probleem omdat de tanksystemen universeel zijn. Maar dat zal bij deze specifieke laadpalen niet gebeuren, ik ben dan ook voor de universele laadpalen. De marketing erachter is duidelijk en we gaan steeds meer naar een economie met abonnementen dus dit zal wel de toekomst.
@jeps90: er zijn maar 3 laadpaal stekkers voor electrische auto’s, een japanse, een Tesla en de Mennekes. Er zullen er wat verdwijnen (Japan en Tesla zullen bij doorzetten van electromobiliteit bij ons ook op de Mennekens overgaan) en wat bijkomen (voor hogere stromen) maar dat probleem waar je het over hebt bestaat helemaal niet.
@jeps90: ik zie het probleem niet zo. Je hoeft dan toch minder lang te wachten?
@ikleesookoverautos: goed punt, maar dat overkomt me nu ook niet vaak. Het hangt dan ook van de spreiding van die laadpalen af, als je er voor om moet rijden is het ook wachten. Maar dat is nu ook zo natuurlijk
@jeps90: Klopt, dat probleem is er eigenlijk al. Belangrijk nadeel is alleen dat het innovatie in de weg staat.
Toekomstige bonus van medewerkers Porsche (>EUR 9611) moet natuurlijk wel betaald worden, door de klanten van Porsche. Krijg je er zomaar bij als je een Porsche koopt, geweldig toch!
@marklevinson: noem eens een bedrijf waarbij de winst niet door de klant betaald wordt dan?
Dat gaat natuurlijk nooit iets worden; Als de fabrikanten een lading elektriciteit al even duur maken als een tank benzine, waar blijft dan het deel voor onze overheid? Die pakt nu al ruim meer dan de helft van een liter benzine aan accijnzen en btw. Je kunt er natuurlijk op wachten dat als straks de fossiele brandstoffen uitgerangeerd worden de prijs van elektriciteit (fors) gaat stijgen. De overheid kan toch niet die miljarden belasting zo laten liggen?
@hansjeb: Ik zou als ik jou was nog maar even opzoeken hoe veel belasting er op een kWh zit ;).
@hansjeb: Onderschat de overheid niet. De belastingen op electriciteit zijn al lang op het niveau van die op brandstoffen.
@mashell: Zo te zien ben jij net een fractie eerder, haha
@amg65: volgens mij was jij eerder. Maar lachen kunnen we eigenlijk niet om al die belastingen op electriciteit.
@mashell: En @amg65:
25 euro aan stroom waarvan 80% belasting is, is nog altijd minder geld dan 100 euro aan benzine waarvan 50% belasting is. De overheid gaat zeker geld mislopen als ze niks veranderen en iedereen elektrisch gaat rijden.
@lekbak: Tja, waarom denk je dat er weinig tot geen subsidie zit op zonnepanelen? Onafhankelijke burgers die gratis hun voertuig opladen, dat moeten we niet willen!
Er wordt gemikt op een aantal van 400 stuks in 2020.

en dat is nu net het probleem met de ouderwetse bedrijven, dat gaan en 200 worden in 2025 als het ze al lukt om voor 2020 een besluit te nemen
@thierryvth: dus eigenlijk is Tesla al een gruwelijk oud bedrijf?
@thierryvth:

Wellicht vind je de aandeelhouders ouderwetse bedrijven, maar IONITY is een startup, waar beslissingen genomen kunnen worden zonder eindeloze processen.
De aandeelhouders van IONITY hebben (vrijwel) allemaal een duidelijke strategie voor elektrificeren van hun modellen de komende jaren en investeren daar ECHT heel veel geld in.
IONITY is daar slechts een klein onderdeel van.
Ze moeten zorgen dat er op het moment van lancering van de nieuwe Duitse E-Modellen (Audi Q6 E-Tron, Porsche Mission-E, Daimler EQA, Volkswagen I.D.) op z’n minst een Europa-dekkend netwerk is van supersnellaadpunten.
Die planning gaan ze zeker halen. De eerste 200+ locaties zijn voor de zomer volgend jaar al klaar.
Daar hebben jullie gelijk in amg65 en Mashell, er zit nu ook heel wat belasting op een kwh. Maar ondanks dat kost een kwh nu toch maar zo’n 20 cent. Als Porsche een lading elektriciteit net zo duur zou maken als een tank benzine dan gaat vrijwel alle winst naar Porsche. Dat zal in elk geval onze overheid nooit laten gebeuren. Bijvoorbeeld op een volle lading van 100 kwh zou de overheid maar ongeveer 12 euro verdienen. Dat geloof je toch zelf niet.
“premium stroom’ bestaat niet. Stroom is stroom. Hoogstens kun je stroom aanbieden waarvoor je certificaten hebt gekocht waardoor het ‘groene’ stroom is, of zonnepanelen op het laadstation leggen waardoor het verhaal achter de stroom net wat specialer is (zodat er uiteraard een premium prijs voor gevraagd kan worden). Ik denk dat voor auto’s hetzelfde moet gebeuren als bij telefoons, dit gaat om toevallig genoeg precies hetzelfde probleem voor een totaal ander apparaat.. elk apparaat moet hetzelfde stekkertje. Hopelijk wordt de EU op tijd wakker anders wordt dit een verdienmodel.
@dare2think: Maar Porsche zal het wel verkopen als premium! Tevens voor het zelfde geld een veel stillere rijervaring, daar moet een addertje onder het gras zitten.

O ja op een lading electriciteit kom je minder ver als een tank benzine. Daar is de premium toeslag alweer.
Als je bij een Tesla gratis kan laden moet je als premium afzetters je toch ergens op onderscheiden.
Tesla pakt het juist slim aan. Onbeperkt superchargen was ooit een optie en nu zit het gewoon bij de prijs inbegrepen (bij gebruik van referal).

Bij aanschaf nemen de kopers wel de supercharger mee als besparing, maar betalen bij aanschaf wel mee aan de investering in de chargers. Bij de Model 3 past het niet in de basisprijs, dus betalen bij gebruik. Dit voorkomt gelijk overbezetting en misbruik bij de chargers.
@flutterby: dat gaat uiteraard niet zo blijven, dat is een onbetaalbaar business model voor de toekomst.
@barry355gtb: Voor de S en X is dat prima, maar bij massaproductie zoals de 3 niet nee.
Of Tesla dit kan volhouden? Alles kan. Als ze er voldoende rekening mee houden bij het bepalen van de marges op de verkoop van de auto en het onderhoud, dan zou het kunnen. Maar in een sterk concurrerende markt – en dat gaat het worden – denk ik niet dat ze die ruimte ‘zomaar’ hebben.
Porsche wil winst maken wat normaal is. Tesla draait al jaren verlies en zijn nog niet bankroet. Begribpen wie kan!
Begrijpen wie kan. Tikfoutje.
De prijs komt overeen met de prijs van benzine/diesel.. Dat is nogal een ruim begrip. De prijs verschilt per land, en gezien de accijnzen hier zal het voor Nederlanders niet bepaald gunstig uitvallen. Maar gelukkig had Porsche er al voor gewaarschuwd dat het niet goedkoop zou zijn. Een meevaller en tegenvaller in één klap.
Dan krijgen we uiteindelijk kilometerheffing ofzo. Omdat je moeilijk voor een volle accu € 80,— vragen terwijl je hem thuis voor een fractie van dit bedrag kan opladen…..
(als ze eindelijk een uitvinding hebt gedaan dat iedereen zelf ze battery pack kan verwisselen voor een volle, net als bij je oude Nokia even een nieuwe batterij er in)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).