Premium Wars: wie is de koning van de Duitse drie?

Auteur: , 46 Reacties

Drie, twee, een...


Het moment waar iedereen op gewacht heeft is eindelijk daar: we weten wie van de Duitse duurmerken vorig jaar het meeste auto’s weggezet heeft. Het was qua afzet wederom een episch jaar voor onze oosterburen, want zowel Mercedes als BMW hebben nieuwe persoonlijke records neergezet. Audi verkocht ook iets meer auto’s dan vorig jaar, maar minder boksbeugels dan in 2017. Waar het merk uit Ingolstadt in 2012 nog op weg leek naar de nummer één positie in premiumland, hebben steeds meer mensen kennelijk door dat RWD toch superieur is. Audi haakt daardoor inmiddels enigszins af in de driestrijd.

Maar wie was er nou de grote kaas tussen Mercedes en BMW vorig jaar? Afgelopen week meldden we je nog dat BMW de strijd gewonnen heeft in ‘Murica, maarrrrr…Het is net als in de afgelopen jaren toch weer Mercedes dat wereldwijd het meeste auto’s heeft verkocht. De Münchenaren verkochten 2,17 miljoen Bimmers, de Stuttgarters wisten 2,34 Mercs te slijten. Audi is goed voor 1,85 miljoen verkopen.

Kijken we naar de afzet van het hele concern (qua personenwagens) dan heeft BMW overigens nog wel een kleine voorsprong op Daimler. Met de MINI’s en Rolls-Royces erbij is BMW goed voor ruim 2,5 miljoen auto’s, terwijl Mercedes alleen hulp krijgt van Smart, dat 116,781 autootjes verkocht in 2019. Het totaal voor Daimler blijft daardoor net onder de magische grens van 2,5 miljoen steken.

Waar BMW dus wist te winnen in belangrijke markten als Amerika, China en Nederland, is Mercedes koning in onder andere het eigen Duitsland, Groot-Brittanië, Zuid-Korea, Japan en België. Op naar het tiende achtereenvolgende recordjaar en daar voorbij!!1!



46 reacties

Ik denk vooral dat Audi afhaakt doordat de a4 en a6 in tegenstelling tot hun voorgangers echt een mindere uitstraling hebben. En dat de a3 echt aan zijn einde zit, waar Merc heel veel nieuwe A-klasses heeft verkocht.
@87sandyd: daar heb je zeker gelijk in mijn ogen. Kleine voorspelling voor 2020, zelfde verdeling als nu, 2021 loopt BMW in op MB door een betere line-up van het modellen gamma, incl. Elektrieke varianten.
Audi produceert puike automobielen, maar zonder enige durf. Opel heeft een meer eigen gezicht tegenwoordig imho. Niet mijn smaak overigens.
@bischero: lekker relevant om Opel erbij te halen, wat heeft die bij deze drie merken te zoeken.
@bischero: line up van Mercedes blijft natuurlijk ook verder ontwikkelen, met o.a. een vernieuwde C/E/S en elektrische modellen zoals de eqa.
@87sandyd: mindere uitstraling, maar ook totaal niet vernieuwend, en te weinig onderscheidend tov VW bij bepaalde modellen. Overigens zie ik de nieuwe A6 echt nauwelijks rijden. Nee, ik ben geen Audi fan en zal het ook niet met de huidige koers worden.
@camber24:
De A4 zie je ook steeds minder, wat overigens bevestigd wordt door de verkoopcijfers.
Hadden ze beter hun best moeten doen. Geen idee waarom je een A4 zou kopen in plaats van een Passat bijvoorbeeld, de Passat is nog ruimer ook.
@stationcar: Maar das wellicht het straatbeeld in Nederland, das toch niet representatief voor de totale verkoop? De Duitse of Chinese markt zijn belangrijker, ik weet niet hoe goed je die markten kent…
@stationcar: je ziet denk ik vooral geen A4 omdat de A3 sedan bestaat.
@stationcar: in mijn geval was de a4 goedkoper dan de Passat.
@stationcar: Ik weet niet hoe het met de A4 is, maar ik heb zelf een C-klasse. Als ik met de Passat van m’n collega meerijd is dat een behoorlijke stap terug in comfort, geluid en materiaal. Ik verwacht dat de A4 meer op het niveau van de C-klasse zit.
@87sandyd: A6 mindere uitstraling? Weet je wel hoe de huidige generatie eruitziet? De E en zeker de 5 komen niet in de buurt qua looks. En ik ben zelf normaal gesproken meer BMW genegen.
Over de A4 kan ik je enkel maar gelijk geven trouwens.
@gillesvda: ja de BMW en Merc ogen veel classier, de nieuwe A6 is niet echt chique qua uitstraling in mijn ogen.
@gillesvda: Ik als ‘Mercedes-man’ ben het met je eens. Een E-klasse is tussen een S en C in echt ‘vlees noch vis’. Totaal geen eigen uitstraling, en de station is ronduit lelijk.
De BMW is al fraaier, maar ten opzichte van zijn voorganger niet vernieuwend en heeft tevens een gedateerd interieur.
@gillesvda: ik zou de A6 niet herkennen tov een A4. Ook zo bij MB, een C station of een E station haal ik altijd door elkaar. Nog vleesch nog visch
Voor de fabrikanten vermoedelijk van groot belang qua prestige maar verder niet zo interessant vinnik.
@amghans: als marktleider krijg je eerder en meer geld van je investeerders, dus net ff iets meer dan prestige. Mij boeit het persoonlijk ook beperkt, maar vanuit mijn commerciele professie zie ik het ietwat anders 😉
@bischero:
Dit soort bedrijven draait echt niet op geld van investeerders hoor. Tuurlijk mag je altijd investeren in aandelen van dit bedrijf, maar deze bedrijven hebben zoveel geld in kas dat ze echt geen investeerders nodig hebben om overeind te blijven. BMW draaide in 2018 bijvoorbeeld 7.2 miljard euro winst…
@stationcar: zijn allemaal AG, dus investeerders C.q. aandeelhouders die bepalen hoe, hoeveel waaraan wordt besteed.
@bischero: BMW heeft toch als groot aandeelhouder een familie (Quadt)?
@rrk147: Quod erat demonstrandum
Zit er bij Merc ook het aantal bedrijfsauto’s (en vrachtwagens?) in verwerkt?
@camber24: denk ’t niet. Anders zou Audi ook vrachtauto’s moeten maken om ’t goed te vergelijken en Audi mag bij wet geen vrachtauto’s produceren omdat ze alleen maar op de linkerbaan kunnen rijden. 😔
@drdre1: Als je Audi als Volkswagen ziet dan maken ze soort van vrachtwagens als MAN en Scania.
@phaeton: Om die reden hebben wij besloten géén MAN TGE’s aan te schaffen, omdat die enkel leverbaar is met die bar slechte 2.0 bi tdi…
@phaeton: als je Audi als Volkswagen zie… 🤔… Dan… Maken ze een soort van vrachtauto’s..?? 🤔 Zoals MAN en Scania. Ja, als je ZO bekijkt wel ja. 😂 🤣
@drdre1: een bmw of merc koop je om lekker rechts te plakken?
@hotze: nee, maar in mijn ervaring zie ik Audi meer op de linkerbaan dan de andere 2. Geen zorgen. Ik let ook op ’t overige verkeer. 😉
@drdre1: Je zou ook wel gelijk kunnen hebben 😉 Bmw-ers rijden iha ook stevig door. Van deze 3 denk Mercedes het minst ‘vlot’ in het verkeer. Zeker de cabriorijders, daar zitten vaak van die slome kaktutten in 😄
@hotze: yep. Ik vond ’t zelfs apart dat de Audi A6 in de Amerikaanse game GTA5 als merk ‘Obey Tailgater’ heeft. Mss een beetje off topic, maar zelfs in de US schijnen ze opvallend veel in de binnenspiegel te bezichtigen! Maar dat terzijde.. BMW rijdt doorgaans ook wel door ja. De cabrios rijden mss zelfs van alle automodellen nog wel ’t relaxed.
@camber24: dat denk ik niet Daimler verkoopt ongeveer half miljoen trucks, Sprinter en Vito niet mee gerekend.
@camber24: dat denk ik niet, Das Haus is volgens mij nof steeds de grootste truck leverancier ter wereld. Exclusief Freightliner, dat ook onder Daimler valt.
@2wheeler: en Western Star, Mitsubishi-Fuso. BarathBenz. Is er ook nog de afdeling bussen met uiteraard Mercedes, Setra en Thomas.
Hoeveel verliest Audi aan Prosche? Q5 & Q7 -> Macan & Cayenne
@kempeng: interessante vraag, je zou ook kunnen afvragen of het delen van het platform en de ontwikkelkosten ze een concurrentievoordeel biedt om meer waar voor je geld neer te zetten. Is een Q5 / Q7 een betere deal dan hun directe concurrent?
Misschien helpt het dat MB een uitgebreide collectie aan wagens heeft met hoge instap en trekhaak voor de caravan of fietsendrager van de 65+’ers die wat te makken hebben. En personen(taxi)busjes tellen ook mee?
Waar BMW dus wist te winnen in belangrijke markten als Amerika, China en Nederland…… hahahahahahahaha ik moest hardop lachen! Dankjewel voor het maken van mijn avond 🤣
Audi vind ik als Audiliefhebber zelf ook weer achteruitgaan. In de periode 2004-2016 gewoon erg mooie auto’s gemaakt met een prachtig interieur. Juist dat laatste vind ik nu een stuk minder geworden bij Audi terwijl dat altijd een pré voor het merk was. BMW daarentegen lijkt daarnaast op dat gebied met een inhaalslag bezig te zijn
In België heeft Mercedes om een of andere reden vaak ook betere lease condities. Ik heb bij mijn laatste twee bedrijfswagens opvallend betere condities bij Mercedes kunnen nemen dan bij BMW. Na een paar honderd duizend km in mercedes, bmw en audi vind ik persoonlijk dat BMW het minst stuk ging, Mercedes steevast betere stoelen heeft (zeker in e klasse, maar ook in C met comfort pack) en dat Audi eigenlijk ook goed is (en vroeger ertussen uit stak met hun dsg versnellingsbak/nu niet meer), maar dat die laatste door FWD nooit evenveel plezier bood als de eerste twee.
Je komt ook met veel meer weg in een Mercedes dan in een bmw. Schiet je je even in een gaatje, “ow bompa was waarschijnlijk gehaast”
… terwijl ze je in een bmw willen lynchen
@woudloper: Mercedes is ook het enige merk vd 3 die bedrijfswagens heeft :-p
De strijd tussen BMW en Mercedes zou volgend jaar wel eens andersom kunnen zijn. Waar bij beide merken de 1 serie/A klasse net vernieuwd is, heeft BMW net een nieuwe 3 serie, terwijl de C klasse op z’n laatste benen loopt. Kan toch net het verschil maken.
Voor wat betreft Audi; tja, als je het met volumemodellen als een A1 erbij nog niet lukt om 2 miljoen auto’s te verkopen, dan heb je het lastig. Van de huidige line-up spreekt mij persoonlijk alleen de A6 aan (is dan wel meteen de mooiste in z’n segment).
@breinstein: of je hem nou mooi vindt of niet, maar de nieuwe 3-serie heeft de plastic uitstraling van een Toyota/ Lexus. En dat is redelijk dodelijk in dit segment.
Als we kijken naar de afzet van het hele concern, dan heeft Audi een enorme voorsprong.
@audirs3: ja maar dat telt dus niet. Het gaat over merken, niet over concerns.
@str8six: gaat over beiden. “Kijken we naar de afzet van het hele concern (qua personenwagens) dan heeft BMW overigens nog wel een kleine voorsprong op Daimler.”
Porsche is de winnaar. Doei.
Hoeveel heeft dit te maken met de huidige A4? Deze is gewoon niet goed gelukt. Het is net een Seat. Niks mis mee, maar de 3-serie en C-klasse hebben gewoon veel meer uitstraling.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).