Primeur! Dít betaal je voor de nieuwe 1 Serie

Auteur: , 77 Reacties

Voorwielaandrijving is een privilege.

BMW 118i Sportline (F40) '19

De BMW 1 Serie is onlangs onthuld. We weten allemaal wel dat er gekozen is voor voorwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving. Reden om teleurgesteld te zijn? Eigenlijk niet. De auto zal er een betere hatchback van worden.

Daarbij: de chassis-specialisten BMW zijn geen pannenkoekenbakkers. Met de Rover 75, New MINI en BMW 2 Serie hebben ze al bewezen dat ze erg fijn sturende voorwielaandrijvers kunnen bouwen. Voor hen die in Alpenlanden wonen is er overigens nog altijd vierwielaandrijving leverbaar, zij het met een effectiever en minder ruimte innemend systeem. Kortom, reken maar dat deze auto alsnog een topper gaat worden.

BMW 118i Sportline (F40) '19

Nog een reden waarom BMW is overgestapt naar voorwielaandrijving is vanwege de marges. Achterwielaandrijving is veel duurder om te bouwen. Dus wat ben je kwijt voor en instap 1 Serie? Wij hebben het antwoord voor u. Op het redactiekantoor werden wij namelijk verblijd met de komst van een man in regenjas. Deze man, die verdacht veel leek op ‘Bee Een Nul Nul’, wist ons te vertellen dat de instapprijs 33.914 euro zal bedragen. Voor dat geld krijg je de instapper, een handgeschakelde 118i.

BMW 118i Sportline (F40) '19

De huidige 1 Serie was er vanaf 28.997 euro, dus je zou zeggen dat de auto veel duurder is geworden. Klopt dat ook? Nee, niet helemaal: dat betrof een driedeurs 116i. Kijken we naar de vijfdeurs 118i met 140 pk, dan is de fiscale prijs 32.256 en de rijklaar prijs 33.360 euro. Dat betekent dat de 1 Serie 540 euro duurder is geworden. Het lijkt erop dt BMW nu eindelijk een fatsoenlijke winstmarge kan hanteren op de 1 Serie. Uiteraard kan het een en ander nog afhangen van de uitrusting, waar nog geen details over bekend zijn.

BMW 118i Sportline (F40) '19

Prijzen concurrentie
De basis Audi A3 is goedkoper (33.000 euro), maar heeft slechts 116 pk. De ’35 TFSI’ staat dichterbij de ‘118i’ van BMW. De A3 bevindt zich in de herfst van zijn carrière en is standaard voorzien van ‘Pro Line’ pakket met wat items die voorheen een optie waren. Vandaar dat die wat uit de pas loopt. De BMW 118i staat dus rechtstreeks tegenover de Mercedes-Benz A180. Groot verschil is dat Audi en Mercedes een viercilinder hebben, de BMW heeft een driecilinder.

Audi A3 Sportback 35 TFSI Pro Line (150 pk) – 36.900 euro
BMW 118i (140 pk) – 33.900 euro
Mercedes-Benz A180 (136 pk) – 33.211 euro



77 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Het noemen van prijzen hier op ab is toch overbodig, omdat we het volgensmij allemaal een moeilijk lelijke auto vinden.
@mikje90: Wel handig om alvast de bijtelling uit te rekenen van je nieuwe lease auto ;-)
@willeme: hoezo, iedere leasert hier op Autoblog gaat toch voor de model3… ;-)
@willeme: als je het met een kale 1 serie moet doen kan je beter voor een full option Fiesta of iets minder luxe Focus gaan.
@flutterby: als die keuze er niet is? Wij hebben vaste starterskeuzes. Niks te kiezen qua uitrusting etc en beperkt aanbod modellen (1 elektrisch, 2 conventioneel).
@thijsj: je hebt altijd een keuze. Als mijn werkgever aan kwam met een kale 1 serie dan had ik direct mijn ontslag ingediend. Dan had ik liever doorgereden in mijn Clio.
@flutterby: Niet zo stoer jochie
@flutterby: tsss…patser!!
@flutterby: Schitterend, ik heb toevallig ook wel eens gepraat met mensen die écht van baan wisselden omdat ze ergens anders een leukere/betere lease auto konden krijgen… En dan werden ze chagrijnig omdat ze niet echt serieus genomen werden. Schitterend !
@flutterby: hoop praatjes. Zo belangrijk is je leasebak toch ook niet. Allemaal maar tijdelijk en doet wat ’t moet doen. Jezelf naar a van b brengen.
@flutterby: een kale 1 serie zal volgens mij nog meer op een Active tourer lijken…
@mikje90: “There ain’t no such thing as a bad product, only bad pricing.” – Sales 1.01
Jammer voor de liefhebber dat de 1-serie nu FWD, maar de gemiddelde consument zal het niet/amper merken denk ik. Als ik moest kiezen tussen de beschreven drie auto’s, dan zou ik voor de A-Klasse gaan. De 1-serie vind ik niet zo mooi helaas, de A3 is te veel verouderd om toch nog grofweg €40.000 met wat opties. Dan blijft de A-Klasse over. Het interieur van de A-Klasse is ook het mooist. Echter zou ik voor een Corolla of Mazda 3 gaan als het mijn eigen geld was, maar dan krijg je iets met appels en peren of zoiets…
@tnthomas: En dan vinden mensen een Mazda 3 met 185pk die ook nog zuiniger en rijker uitgerust is voor onder de €30.000,- duur…
@reactief: ja, maar da’s logisch, want een BMW is priemijum en een Mazda niet.
Allemaal onderbuik, allemaal onderbuik.
@reactief: maar dat is dan ook niet premium in de ogen van die mensen.
Die rijden liever in een omgekatte Golf waar ze teveel voor betalen!
@reactief: nee joh, z’n betrouwbare auto is toch niet premium? Als je daarmee langs de dealer moet kan je niet eens kwijlen over wat er nog meer in de showroom staat.
@tnthomas:
Van eigen geld zou ik ook iets betrouwbaars kopen wat ook na een paar jaar nog niet kapot gaat.
@tnthomas: Dat het interieur van de A het mooist is blijft ook mening, vind het huidige Mercedes interieur graflelijk.
@reistje: Sorry, ik ben vergeten “vind ik” in die zin te verwerken.
Één ding snap ik niet…

Dat is dat achterwielaandrijving duurder is om te bouwen…

Ze hadden dat kleine driecilindercilindertje toch makkelijk achterin kunnen hangen, gewoon tussen de achterwielen in. Zoveel groter dan een thuiskomertje is hij niet.

Dan hadden ze het chassis alleen andersom op de productielijn van een voorwielaangedreven auto hoeven te zetten, of gewoon de koets er achterstevoren op hoeven te plaatsen.

Iedereen blij, de bonentellers bij BMW, de puristen, en de wannabees die toch het verschil tussen voor- en achterwielaandrijving niet opmerken. Hoe moeilijk kan het zijn.
@moveyourmind: dan is je 50-50 gewichtsverdeling ook meteen zoek.
@moveyourmind: Ja, dat is bij de huidige Twingo ook zo goed gelukt…
@moveyourmind: Het schijnt dat er toch iets meer bij komt kijken wanneer je een hedendaagse automobiel ontwikkeld…
Ik heb het vermoeden dat standaard het wel meer uitrusting zal hebben dan z’n voorganger. BMW lijkt een beetje weg te gaan van kale auto en dan nog van alles er bij bestellen.
De foto vd zijkant is het net een Hyundai i30
@lekkerlinksrijden: die vind ik mooier dan dit ding met al die onnodige frutsels…
Ik hoop dat de fwd 1-serie degradeert.
Nu nog een reden erbij om een Mazda 3 te gaan leasen. Wat een geld!
Een paar keer gelezen en ik kom er echt niet uit waarom jullie dit nou zo een topper vinden? Nog steeds veel te duur voor een lelijk gedrocht qua konkurrentie, ze kunnen a la Rover 75 goede stuur auto‘s bouwen (really?!?), heeft een 3-cyl, en nogmaals – een lelijk gedrocht is.. De gewone niet-kenner koopt dit voor de badge, en daarom gaat ie (helaas) goed verkopen. Maar van jullie AB kunnen we toch een beetje meer echt auto liefhebber niveau verwachten? Zo, better out than in 🤔
@vroom11:

BMW heeft aangetoond gewoon goed sturende auto’s te kunnen bouwen, ongeacht de aandrijving. De Rover 75 was een van de beter rijdende auto’s in zijn klasse (yes, really ;-)). De driecilinder lever alsnog 140 pk, wat in principe voldoende is voor normaal gebruik in Nederland plus een paar boetes.

Dat jij het een gedrocht vind, tja. Om eerlijk te zien: de 1 Serie is toch eigenlijk altijd lelijk geweest? Dus als je het een gedrocht vindt, is dat juist goed nieuws.

Zo briljant was de RWD Einser ook weer niet. Met name de E87. Knalhard interieur, kneiterharde demping, runflats, kaal, duur. Dus ik ben erg benieuwd naar de eerste paar rijtests! Per saldo een auto afschrijven op basis van aandrijving is mijn inziens iets te kortzichtig.
@willeme: tja, hebben we gelukkig nog steeds meningen die kompleet tegenover elkaar staan (niet de eerste keer, toch?)
De Rover 75 was by far de saaiste in zijn klasse tov de Franse FWD-ers. (Really!) Een 3 cyl, voor pak um 40k!! En nog steeds graf lelijk… zo lelijk dat de RWD super tof is geworden.
Voor de echte auto freak helemaal nix dus. (Lees ook SportAuto, EVO en zelfs TopGear…)
@vroom11: De Peugeot 406 had een matig interieur, inderdaad een erg goed chassis. Laguna en Xantia/C5 waren duidelijk minder dan de 406. En C5. De Rover 75 was echt een goede auto destijds. Dat bewezen die MG modellen die erna kwamen ook.

Natuurlijk is de BMW 1 Serie prijzig, maar dat is altijd het geval geweest, toch? Ook de vorige generatie heeft een driecilinder onder kap gehad.

Zolang er nog geen meter mee gereden is, wacht ik een met mijn oordeel. Maar de kans dat het een fijne auto gaat worden is zeker aanwezig.
@willeme: veel plezier met de degelijke, saaie en helaas goed verkopende lelijkerd!
En om t af te sluiten, niks tegen FWD. Zelf van alles gehad die super goed sturen (5 GT, Williams, Clio RS,156 v6, Abarth, 205GTI) en er gaaf uit zien.
3 cyl, no tnx (ok, misschien in de ST). Ennnn, 40K voor n gedrocht, no tnx..
@vroom11: BMW is mijn merk niet, dus mij maakt het verder niet uit. Ik denk alleen wel dat BMW een verstandige keuze heeft gemaakt met de 1 Serie.

Of dat hetzelfde is wat de liefhebber wil, dat is natuurlijk wat anders. Echter, gezien de eerdere wapenfeiten denk ik dat BMW echt een prima auto kan bouwen. Zoals je zelf terecht aangeeft: er zijn zat voorwielaandrijvers die uitstekend sturen.
@willeme: ik denk dat het merendeel van de “liefhebbers” die hier op losgaan om maar zo hard mogelijk te schreeuwen hem nooit te zullen leasen überhaupt niet in de positie zijn deze te kunnen leasen. 😂
@willeme: wil ook een rumflat, heerlijk lijk me dat! 😛
@willeme: in mijn optiek zou ik 100 van de 100 keer voor de facelift F20 gaan ipv dit ding. En kom op, je kan toch dat gevoel van een RWD en vooral van BMW niet vergelijken met een FWD wat ook nog eens op een bus lijkt?
@vroom11: @willeme is een beetje tegendraads. Op de redactie vangt hij dezer dagen vooral wantrouwende blikken op. De rest vindt de FWD 1-serie een grafbak. Althans, ik zelf wel, gewoon uit principe.
@jaapiyo: 😂😂
@jaapiyo: ik stel voor dat WillemE geen artikelen meer mag schrijven over de 1 serie; ik ben dat ophemelen van de voorwielaandrijving nu wel een beetje zat.
@tazmania: heb je zelf wel eens met een FWD BMW gereden? Ik heb er inmiddels wel één tot mijn beschikking en daar kunnen toch heel wat auto’s een puntje aan zuigen qua wegligging.
@jaapiyo: 🤣 Savage
BMW zag natuurlijk dat iedereen die een betaalbare achterwielaandrijver zocht tegenwoordig naar de Renault dealer ging.
Ik lease nu nog de oude (gefacelifte) 1 serie, maar ik hoef echt geen BMW met voorwielaandrijving. Het gaat niet niet eens om driften of het gevoel te hebben “geduwd te worden”, maar met name de 50/50 gewichtsverdeling die in bochten zo lekker is. Dat zal die nieuwe echt niet hebben, wat BMW ook belooft. Als m’n contract afloopt probeer ik waarschijnlijk dezelfde nog een keer te kunnen vinden.
@neoveloci: Ik ken mensen die een dik uitgevoerde 1- serie gehad hebben, maar diverse voorwielaangedreven auto’s lekkerder vonden rijden.

Dus misschien eerst een proefrit maken? Keuzes op vooroordelen baseren is niet zo handig lijkt me….
@reactief: Volkomen gelijk. Hopelijk gaat @jaapiyo dat zich ook eens realiseren.
@willeme: nee. Dat is vergeefse hoop. @jaapiyo is nu eenmaal een RWD-profeet. Kan hij ook niks aan doen.
@willeme: Nee dat gaat niet gebeuren. Jaapiyo houdt van rechtlijnig en niet van nuance.
@reactief: ik ken mensen die een golf 4 lekkerder vinden rijden dan een focus mk1.

Sommige mensen willen gewoon niks meekrijgen van autorijden. “Owjee ik voel iets, dat moeten we niet hebben!” Zulke mensen moet je gewoon niet serieus nemen, die willen vervoer i.p.v. sturen.
@lekbak: Tjaa.. Het ging om duidelijk betere ‘stuurmansauto’s’.

De Golf vind ik trouwens ook een fijnere auto dan de Focus. Maar geen beter rijdende auto.
@reactief: Dat is geen geen vooroordeel hoor. Het is hoogstens een aanname gebaseerd op ervaring in voorwielaandrijvers en simpelweg natuurkunde.
@neoveloci: Een 1 serie wordt overgewaardeerd. En diverse voorwielaangedreven auto’s sturen gewoon leuker met meer gevoel.

Mijn ervaring. Van mensen die ik ken. En ook van diverse auto journalisten die een aardig potje kunnen sturen.

Maar dit is gewoon zo’n simpel autoliefhebbers cliché. Rechtlijnig denken en RWD is altijd beter…

Prima als je dat wilt volhouden, maar ik zou zeggen, stap uit je tunnelvisie en probeer.
@reactief: Noem eens een paar voorwielaandrijvers die beter sturen dan?
@alcantara: Megane RS. Honda Civic type-R, Hyundai i30N, Fiesta ST…

Maar ook een Mini met gelijke motor vind ik zelf leuker rijden dan de 1-serie.
@reactief: dan zijn dat vooral mensen die niet van autorijden houden waarschijnlijk. Want dat souplesse dat rust in de stuur de grip zal je nooit in een voorwieler ervaren…
Allemaal F1 chauffeurs ?
@scrmeagle: nee hoor maar mensen voor wie autorijden meer is dan met de twingo van mamma met besteltrays onder de achtetwielen skids maken op de vrijdagavond parkeerplaats van de mcd, willen toch echt iets anders dan 7 uur per week file rijden in een overpriced Megane uit duitsland.
Voor iets betrouwbaars zou ik een Aziatisch merk kiezen.
Voor een sportieve achterwielaandrijver in deze klasse zou ik op de nieuwe alfa romeo giulietta wachten.
De toegevoegde waarde van de 1-serie is wat mij betreft verminderd door deze keuze van de bmw accountants.
Eigenlijk heeft man bij BMW tot het E-segment (5-serie) niets te zoeken. De concurrentie is dan beter. Vanaf de 5 serie doen ze weer mee.
@571ay: wat is er mis met de X1, X3 en de 3 serie?

In het C segment zou ik, ongeacht de prijs, de BMW, Mercedes en Audi laten staan. Zien er allemaal niet uit en zijn totaal niet praktisch. Dan liever een Focus of Mazda.
@flutterby: Wellicht dat alleen de X1 een uitzondering is. In het segment van de X3 en 3 serie ga ik lekker bij Mercedes en misschien bij Audi shoppen.
@571ay: ieder zijn keuze, ik heb ze beiden mogen rijden. Maar als je voor het rijden gaat staat een 3-serie toch op een eenzame hoogte.
@silenro: mwua het verschil in rijden is nihil. Een rondje in een c klasse is overtuigend! De concurrentie ligt ook niet te slapen
3 cilinders … pfff . Koop dan maar een k 1600 GT op 2 wielen, daar huist zelfs een 6 in lijn in !!
@dwfc: inderdaad directe concurrenten van elkaar. Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen, “hmm wordt het de zuinige langzame hatchback of toch de zescilinder tourmotor?”
@jipino: zou mijn motor voor geen goud inruilen op deze bmw..
@schuimbekje3: Hoezo, dan heb je goud man! Kun je vet veel nieuwe motoren voor kopen!
Dat fwd is jammer, maar beter mee te leven als het algehele ontwerp van ook weer deze bmw.
Zo blij dat ik gewoon zelf de auto kan kiezen die ik wil. Zou echt ongelukkig worden van een nieuwe auto van 35k die me totaal niets doet.
@thomasthomas: Iedereen heeft een keuze toch? Even afgezien van die kosten.
Weet je wat bij deze auto nog veeeeuuuuul erger is dan FWD? Alles wat er en profil vanaf de B-stijl gebeurt. De verhoudingen tussen de zijruit achter, het derde zijruitje, de ‘black banding’ achter dat derde zijruitje, de chroomstrip-met-zwarte inleg op de C-stijl en de C-stijl zelf zijn echt monsterlijk slecht. De lap plaatstaal onder de C-stijl oogt ook veel te groot in verhouding tot het wiel en de raampartij. Nee, daar is maar heel weinig goed gegaan.
Schrijf niet:
“Uiteraard kan het een en ander nog afhangen van de uitrusting”.
Maar schrijf wel:
“Uiteraard kan het één en ander nog afhangen van de uitrusting”
Ik blijf hem toch niet mooi vinden. Als ik hem de zijkant zie (foto2) krijg ik active-tourer en crossover vibes.
Stiekem hoopte ik dat er nog een RWD 1-serie zou komen zonder 6 cilinder, dan hadden ze extra ruimte in het interieur kunnen hebben maar RWD kunnen behouden.
Ik zag net een nieuwe m135i op een parkeerplaats staan, en in het echt is ie gewoon nog lelijker dan op de foto’s
DE BMW die er uit ziet als “Nieuw?… Die bestaat toch al een tijdje”…
Grappig…een bmw ct

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).