
Horner is ‘weg’, maar de problemen bij Red Bull Racing nog lang niet. Onze held Max Verstappen moet weer sidderen en beven.
Na een ongekende interne titanenstrijd, heeft voormalig Red Bull Racing teambaas Christian Horner het veld moeten ruimen. De algemene gedachte is dat Horner hoog spel heeft gespeeld en daarna heeft verloren. Het ‘Oostenrijkse’ kamp binnen het team heeft de macht in handen gepakt met steun van de Verstappens. Tekenend is dat Horner het bedankje van Tsunoda op de socials een duimpje omhoog gaf. Maar dat van Max Verstappen bleef van de kant van Horner duimloos.
Na de schokkende aankondiging, volgde bericht dat Max Verstappen zal blijven bij het team. Tot grote vreugde van Ford dat volgend jaar aansluit. Iets wat overigens nog grotendeels geregeld is door Horner, die met Red Bull Powertrains graag zelf motoren wilde ontwikkelen. Vrijwel direct kwam een video online waarin Verstappen samen met Chris Harris in een Ford Mustang GTD gumt.
Toch is de toekomst stiekem ingewis voor Red Bull en Verstappen. Eigenlijk hebben niet zo veel mensen er vertrouwen in dat het team volgend jaar de beste papieren in handen heeft. In theorie bieden nieuwe regels kansen aan iedereen. Doch de meesten verwachten veel van Mercedes, Aston Martin Honda en wellicht Ferrari. Hebben we het nog niet eens over het huidige beste team McLaren.
Red Bull heeft dus alle goede mensen nodig die het kan behouden. Maar dat kan door de affaire Horner nog wel eens lastiger worden dan gedacht. In zijn nieuwste blogpost, claimt bekend F1 journalist Joe Saward dat verschillende medewerkers een ‘Horner-clausule’ in hun contract hebben staan. Deze maakt het voor hen mogelijk om als Horner weggaat bij het team direct over te stappen naar een ander team. Zonder het in de F1 gebruikelijke gardening leave.
Dit maakt het dus niet alleen mogelijk dat de medewerkers hun biezen pakken. Het maakt hen vervolgens ook een stuk aantrekkelijker voor andere teams die verlegen zitten om recente kennis van Red Bull Racing. Stiekem dus een best briljante move van Horner om dit in contracten te laten zetten, mits hij dat zelf gedaan heeft.
Het verklaart misschien ook mede, waarom Horner nog steeds niet ‘echt’ ontslagen is door Red Bull Racing. Hij is weliswaar niet meer de teambaas en CEO, maar geniet momenteel van ‘betaald verlof’. Komt er nog een massa-exodus bij Bulli? En hoe schat jij de kansen in van Max volgend jaar? Laat het weten, in de comments!





Ik hoop vooral op een spannend seizoen, dat hebben we sinds 2021 niet meer gehad. Okay 2022 leek even spannend te worden in het begin. En 2024 leek heel kort spannend te gaan worden richting het einde. Maar hopelijk zijn de teams goed aan elkaar gewaagd komend seizoen, en krijgen we niet een 2014 mercedes, die het hele veld in 1 ronde op een paar seconden rijdt in de openingsrace, en vervolgens de motoren gaan terugschroeven omdat het anders wel heel gek zou worden.
De grotere kans is helaas dat dat wel het geval zal zijn. De wijziging is zo groot dat de kans dat één team het beste huiswerk maakt is groter is dan dat twee (of meer) teams dat doen op hetzelfde niveau…
Eigenlijk kan je in dat opzicht het beste hopen op een goede Mercedes tor. Dan heb je nog klantenteams (Macca, Alpine, Williams) die wellicht in de buurt zitten. De andere fabrikanten hebben geen klantenteams of alleen klantenteams die bij voorbaat tweede viool moeten spelen (wellicht met uitzondering van Cadillac).
Audi is leuk bezig, kan nog steeds onbeperkt geld storten in het F1 project zonder aan de cost cap te moeten voldoen.
Zolang Sauber nog steeds niet officieel als Audi ingeschreven is, heeft Audi nog vrij baan om veel geld en veel tijd in het F1 project te steken, omdat Audi nog steeds niet officieel als Audi ingeschreven is, en hoeft dus nog steeds niet aan de cost cap te voldoen.
En je ziet Sauber nu al stappen zetten door de aanwezigheid van nieuwe mensen.
Audi manoeuvreert zich nog steeds naar een underdog positie, door te roepen dat ze nieuw zijn en nog veel moeten leren.
Maar Audi stapt nergens in met halve maatregelen, Audi stapt alleen ergens in als ze weten dat ze winnen kunnen na verloop van minimale tijd.
Audi kan dat doen, maar Honda kon het ook doen in 2014 en slaagde erin het niet uit te nutten. Hadden zo even een motor kunnen bouwen naar model van Mercedes. Kwamen in plaats daarvan met een dramatische tor op de proppen.
Eerst maar eens zien wat er binnen Red Bull gaat gebeuren in het geheel.
Red Bull mag geen 2 teams meer hebben (die regel zijn ze er nu aan het door stampen) dus 1 van de 2 teams moet van eigenaar veranderen, omdat de FIA af wil van verstrengeling tussen team zoals Racing Bulls en Red Bul Racing.
Er wordt nog steeds gezegd dat de 2 teams illegaal veel data delen met elkaar en wederzijds dingen uittesten, ook al is dat moeilijk aantoonbaar.
En om dit te elimineren wil de FIA af van “dubble owner ship” van teams.
Nu ging het gerucht dat Porsche alsnog in de F1 wil en dan daarvoor Racing Bulls wil kopen, echter dat ziet de FIA ook niet zitten, omdat er dan een tweede Red Bull situatie kan ontstaan, waarbij Audi en Porsche onder de VW vleugel informatie met elkaar uit gaan wisselen.
Dus het wordt afwachten wat er gaat gebeuren binnen Red Bull als ze geen 2 teams mogen beheren in de F1.
Red Bull Racing aan Ford verkopen lijkt niet realistisch, want Ford heeft daar waarschijnlijk niet het geld voor.
Of kan het niet verkopen aan de achterban om zo veel geld in een F1 team te stoppen terwijl het niet zo heel goed gaat met Ford.
Als ze data uitwisselen dan doen ze dat niet echt goed kennelijk…
Ik denk dat dit oncontroleerbaar is voor de FIA. Er wordt ook van Ferrari en Haas gezegd dat er veel uitruil is. Met het budgetcap moesten er mensen uit bij Ferrari. Daar zijn er een paar van naar het Le Mans project gegaan maar kennelijk ook een handvol naar Haas, die dan stiekem nog steeds ‘in dienst zijn’ van Ferrari.
De F1 gaat zichzelf ook niet in de vingers snijden door de grootste partijen hierop aan te spreken. Als Racing Bulls de tent verkoopt heb je weer een extra stem aan tafel en wie weet wat je daarmee binnenhaalt. Andrea Moda zal het niet meer zijn met de teamwaardes van nu, maar alsnog, met Red Bull weet men (min of meer) wat ze hebben.