Elektrische bedrijfswagens, hoe staat het daar mee?

Auteur: , 38 Reacties

Leuk al die personenwagens, maar wat als je iets anders te vervoeren hebt dan passagiers?

Renault Master ZE

Als het gaat om vervoersmiddelen waar een elektrische versie nodig is, schrijf dan de bestelwagens niet te snel af. Dat zijn immers de werktuigen die overal en nergens – dus ook binnensteden – moeten binnentreden. Momenteel zijn er verschillende redenen om te kiezen voor een elektrische bedrijfswagen en niet voor een dieselversie (of benzineversie).
-(komende) Milieuzones waar je niet meer met je diesel in mag
-Je klanten vragen er wellicht om.
-Wanneer laadruimte belangrijker is dan actieradius

Maar wat is er nu eigenlijk al leverbaar? Wat zou je allemaal kunnen kiezen als je nu op zoek bent naar een elektrische bedrijfswagen?

Renault: de Kangoo Z.E. en de Master Z.E.
Twee ijzers in het vuur heeft Renault. Volledig verschillende modellen met een groot verschil in prijs. De Kangoo Z.E. heeft een vanafprijs van € 28.365 (ex btw) en de Master is de jouwe vanaf € 60.300 (ex btw). In de Kangoo kan je, afhankelijk van de versie (er is ook een MAXI), 3,5 of 4,3 m3 vervoeren. Je moet in de ochtend wel volgeladen vertrekken, want in 1 uur laad je maximaal 35km bij en de actieradius is circa 200km. Kijken we naar de Master in elektrische uitvoering dan moet je nog beter gaan plannen. Voor de grotere laadruimte van 8 m3 tot 13 m3 lever je wel flink in. De op de ZOE gebaseerde motor houdt het samen met het accupakket circa 120km vol.

Renault

Citroen: Berlingo Electric
Ook Citroen houdt net als Renault bij de Master nog de NEDC-testmethode aan. De Berlingo komt volgens die opgave 170 km ver. Hiermee legt hij het dus nog af tegen de Kangoo. Ook een van zijn natuurlijke concurrenten als je ‘gewoon’ voor een dieselversie gaat shoppen. De elektrische Berlingo staat nog wel op het platform van de vorige Berlingo. Een update zou zomaar eens een goed idee kunnen zijn.

Berlingo Electric

Mercedes: e-Vito en EQV
In de basis dezelfde auto, de e-Vito en de EQV. Maar de EQV is duidelijk luxer dan de e-Vito. Qua motorisering is de e-Vito is uitgerust met een 41 kWh grote accu en een 116 pk motor die 295 Nm kan produceren. Dit levert een actieradius op van ongeveer 186 km. De EQV is beter bedeeld als het om motorisering gaat: een accupakket van 90 kWh gekoppeld aan een 200pk sterke motor en een rijbereik van om en nabij 400 km. Snelladen van de EQV kan tot 80% vol in ongeveer een uur. De eVito staat vanaf € 41.990 in de prijslijst. De prijs van de EQV is nog niet bekend.

Mercedes EQV, de elektrische MPV van het merk is hier

Nissan: e-NV200
We schreven in 2014 al over Amsterdamse ondernemers die deze elektrische Nissan gingen testen. Om maar te zeggen: de NV200 is er al een tijdje elektrisch. Het is naast bestelwagen ook een personenbus. In een land van Berlingo’s, Combo’s, Partners en Transits kan je de NV200 een verademing noemen. Het is in ieder geval een bijzondere bestelwagen. De e-NV200 is leverbaar in zowel bestel- als personenuitvoering. De laadinhoud is max 4,2 m3 en de WLTP-actieradius is 200 km. De accu meet 40 kWh. Vanaf € 32.200 (ex btw) staat hij voor je klaar bij de Nissan dealer.

Nissan e-NV200

Peugeot: Partner Electric
De Partner is de technische tweelingbroer van de Berlingo. Ook de Partner Electric is nog gebaseerd op het platform van de vorige Partner. De accucapaciteit is 22,5 kWh en de topsnelheid is 110 km/u. Een sneldienst in de Benelux ga je er dus niet mee opzetten. Actieradius volgens NEDC is hier ook een bescheiden 170 km. Snelladen: 80% in ongeveer 30 minuten.

Partner Electric

Volkswagen: e-Crafter
Als jij of jouw baas ergens in een laatje nog € 69.100 (ex btw) heeft liggen dan kun je natuurlijk de e-Crafter overwegen. Dat is een sloot geld natuurlijk, maar dan krijg je ook wat. Veel ruimte (max 10,7 m3) en voor het formaat een redelijke actieradius van 173 km volgens de oude NEDC-norm. Bij dit forse bedrag is overigens het onderhoud voor de eerste 8 jaar inclusief APK en garantie op de accu inbegrepen (max 160.000 km). Dat zou je in ieder geval wat zekerheid moeten geven voor de komende jaren. Capaciteit van de accu is 35 kWh. Genoeg voor nu, maar wel weinig voor het flinke bedrag wat je moet stukslaan op een e-Crafter.

Volkswagen e-Crafter met plaats voor rolstoelen

StreetScooter: Work
Het is je misschien opgevallen dat bovenstaande modellen allemaal hun formaat als voordeel hebben. Dat is prima, je wil immers zo veel mogelijk meenemen in een bestelbus. Maar manoeuvreren en jezelf door de kleinste steegjes wurmen kan lastig worden met die wagens. Zodra je niet verder hoeft dan een grote stad, is de StreetScooter ideaal. Dit jonge Duitse merk levert niet alleen bestelwagens van gunstig formaat (vanbuiten dan): ook zijn de StreetScooters enkel in elektrische configuratie beschikbaar. De kleine bus schittert in eenvoud en in ‘lege’ configuratie is het gewoon een simpele bus met ladderchassis om op te kunnen bouwen. Bestel je hem met de box, dan krijg je een laadruimte van 4.0 m³ waar geen obstakels in zitten: gewoon een gigantische lege doos, alsof het een vrachtwagen is. Eén van de motoren van de StreetScooter is niet enorm indrukwekkend, door zijn batterij van 20 kWh is de actieradius van de kleinste 118 km (NEDC). Het is echter meer dan genoeg voor een rondje binnenstad. Een grotere versie heeft een batterij van 40 kWh en zet een iets betere 232 km neer. De StreetScooter is samen ontwikkeld met DHL, waardoor voornamelijk het Duitse postbedrijf een groot aantal Works gebruiken. De binnensteden zijn nu al goed gevuld met gele exemplaren van de elektrische busjes.

StreetScooter

Om het maar gewoon te zeggen. Niet in alle segmenten van de bedrijfswagenmarkt heb je dus een volledig aanbod. Enkele modellen lijken ook aan het einde van hun levenscyclus. We zullen dus waarschijnlijk het komende tijd hier extra aanvullingen gaan melden.



38 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik mis de oude Autoblog… Waar elektro meuk niet zo denderend was. Misschien maar is kijken of electroblog domeinnaam beschikbaar is en voor jullie in de verkoop doen.
@rachid: niet mee eens, juist dit soort onderwerpen zijn wel interessant. Weer eens wat anders, elektrische busjes in plaats van de zoveelste nieuwe variant van de focus ST.
@rulefollower: misschien een topic maken over het rijbereik van de gemiddelde scootmobiel?
@rachid: ik heb groen7 inmiddels uit m’n favorieten gehaald. Alles ook hier te lezen. Ach, wijk wel uit wel naar autoblog.com
@rachid: EV-10 daagse….

Ik vind de afwisseling wel leuk. Beter dan elke dag een VAG post of een verhaal over ABT xD
@rachid: Moet autoblog nu werkelijk elk artikel beginnen met: ” DISCLAIMER, HET IS EV10- DAAGSE, GELIEVE HIER REKENING MEE TE HOUDEN VOOR U UW GAL SPUUGT”?
@rachid: is nu eenmaal de toekomst
De AB redactie moet een grote zak geld gekregen hebben van de EV lobby om zoveel EV “nieuws” door onze strot te rammen. Shame on you! Om het met de woorden van jullie griezelige klimaatvriendinnetje te zeggen.
Toch zou je verwachten, dat door de grotere bodem oppervlakte er ook meer accu’s kunnen maar dat valt tegen. Bijna geen een haalt 200km.
@mikje90: Er kunnen inderdaad genoeg accu’s onder en zeker met de grote bussen is er genoeg capaciteit om het gewicht te dragen.
@fanboy: maar dan kan je alleen nog een pakje peuken voor de bestuurder meenemen. Iets met gewichten enzo…
@lekbak: Als je zo’n groot accupakket neemt van een Tesla (85kwh) dan weegt dat meer dan 500kg. Dat is veel, maar niet veel voor een 5 tons versie, maarja dat is weer C1.
En de dieselmotoraandrijflijn kan er dan uit. In het geval van een sprinter ook de cardanas in de lengte e.d.
Dus wel iets zwaarder ja, zal uiteindelijk 3 tot 400 kilo van laadgewicht afsnoepen.
@fanboy: met 85kwh kom je nog nergens met zo’n zwaar groot ding. Daar moet dan iets van 150kwh in, en dat is opeens wel erg zwaar. En inderdaad c1 is totaal niet praktisch.
Hoe zit het met gewicht? Met name die grotere jongens overstijgen wellicht de 3500 GVW… waardoor ze niet in te zetten zijn zonder personeel met een C/C1 rijbewijs en alle extra verplichtingen van dien.
@vetnek: incl. belading for the record..

Dat gezegd hebbende ben ik er zelf even in gedoken. De e-crafter zit op een goede 2400kg. Als taxi vervoer van A naar bijvoorbeeld Schiphol met 9 personen en koffers kun je dus al geen mallemoer met je B rijbewijs.

Daarnaast is 1000/1100kg laadvermogen ook ruk in dat segment gezien de grootte van het voertuig.
@vetnek: De budget uitvoering van de gewone Crafter mag ook maar 1.000 kg laden, dus er zal wel markt voor zijn. Ik denk ook dat postbezorgers er wel voldoende aan zullen hebben. Daar staat wel tegenover dan een E-Crafter meer dan 2x zo duur is als een vergelijkbare budget Crafter. Je zult dus flink wat km’s moeten maken voordat een E-Crafter uit kan.
@robert110: weet je wat post (lees:
een volle bus dode boom) weegt? Die hebben echt niet genoeg aan 1000kg laadvermogen.
@detroitv8: Ik bedoel natuurlijk de pakket bezorgers.
@vetnek: En is die actieradius vol of leeg gemeten? Oftewel, doe er in de praktijk maar 50% vanaf…
@svenska_aeroplan_ab: ja, ook dat nog eens idd!
Waarom wordt de nieuwe elektrische Fiat Ducato niet genoemd?
@lalancia: Daar is nog niks van bekend.. 2020 pas.
Met die e-Crafter kun je wel 156 bananendozen vervoeren!
https://youtu.be/voh2gB_0G80
Klopt dat wel van die StreetScooter? 43kwh en dan maar 90km bereik? Dat is wel heel erg inefficiënt. Is het niet 90km/u topsnelheid oid?
@fanboy: 85 km/u is de topsnelheid, maar nu je het zegt, er ging iets niet helemaal goed in de vergelijking met de batterijen. Aangepast!
@720s: Ah ok bedankt. Nu is het dan wel weer een heel erg positief rijbereik haha, maar wel ruim voldoende voor in iedere stad. Zou iedere bezorgdienst moeten gebruiken.
Ik denk dat die EQV van Mercedes een prachtige auto gaat worden. Niet gek als je een half dozijn kids, honden ski’s bagage en je schoonmoeder mee op wintersport moet pakken 👍🏻
Ik denk dat een Vw Caddy wel een goede zet zou zijn. Is al een goed verkocht model dus dit zou wel een goed aanvulling zijn.
De streetscooter zou ik met een boog omheen lopen. Niks mis met basic, maar die krengen zijn wel heel erg schraal.
En ze rijden zoals ze er uit zien, gewoon echt slecht. Alsof ze elk moment uit elkaar kunnen vallen…
Ben fel tegen electrische bestelbusjes…

Nu kan ik de bezorgers van meuk van Zalando, Wehkamp, Otto, Neckermann, Veelteduremodevoorzesmatenmeerdaneen-maatjemeer af en nog ondervangen doordat ik ze op tijd de straat hoor binnen kom rijden en ze onverrichter zaken terugsturen…

Als die straks allemaal electrisch rijden en je ze niet meer hoort aankomen ben ik bang dat dat gat in de hand waarmee ik getrouwd ben helemaal ongebreideld haar gang kan gaan.
Waarom wordt de fiat ducato electric niet genoemd?
@flik2punt0: omdat iedereen weet dat de 3.0 4 cilinder diesel de uitvoering is die je wilt hebben.
@mikje90: Die wordt al een aantal jaren niet meer gebouwd; het is 2.3 liter 4 cylinder tegenwoordig.
Wegens stroomproblemen is de bezorging van uw pakje vertraagd. U kunt geen andere datum kiezen.
Die E Crafter heeft een schokkend lage werkelijke range zodra de temp ook maar iets zakt. Begin dit jaar een demo mogen testen voor een paar dagen, maar bij redelijk fris weer ben je na het starten en aanzetten van je kacheltje al een km of 70 kwijt van je actieradius. En dan ligt er nog niet eens iets van belading in. Kwalitatief wel een hele nette auto, zit erg mooi in elkaar. Die Tesla die we hier op de zaak hebben staan kan daar een puntje aan zuigen
Waarom levert Mercedes de e-Vito niet met de 90 kWh accu?? Lijkt me dat als je een realistische range hebt, de acceptatie voor e-busjes een stuk groter wordt.
Er is toch ook een Iveco Electric?
Wij hebben een Crafter 4 cil diesel 180 pk.
Manmanman wat een meuk is dat 120k km en ding staat meer in de garage dan bij ons.
En voor iemand gaat roepen: afgetrapt, ik weet 100% zeker dat de jongen die er op rijdt heel netjes rijdt.
Een Iveco Daily Electric zie ik wel zitten.
Echt nevernooit geen VAG meer hier.
@cazzo046: 180PK, dan heb je dat ouwe lor nog. Dat is een halve Mercedes, rommelding inderdaad.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).