Belgisch/Nederlands bedrijf mag PSA’s nieuwe elektrische versnellingsbak maken

Auteur: , 14 Reacties
PSA sommeert Belgisch/Nederlands bedrijf voor nieuwe elektrische versnellingsbak

We pakken dit momentje om jullie een kleine dosis chauvinisme te geven.

In een wereld waar grote spelers alsmaar groter groeien en steeds meer invloed krijgen, is het goed om te zien dat de kracht en kundigheid van de kleinere bedrijven niet vergeten wordt. Goed, Punch Powertrain is geen werkplaats met vijftien werknemers, maar toch. De van origine Belgische CVT-fabrikant en DAF-dochter opereert tegenwoordig onder de paraplu van de Chinese Yinyi Group en heeft deze week een wel héél goede klant weten te strikken.

PSA heeft onthuld dat het in zee gaat met een lokale versnellingsbakken-bakker, zodat deze de door PSA benodigde geëlektrificeerde DCT, de hybride DT2, in elkaar kan schroeven. De DT2, met 48V motor, komt tegen 2022 in de milde hybride modellen van de PSA Group. We weten van de Franse autofabrikant dat ze zichzelf met grote inzet klaar proberen te stomen voor een elektrische toekomst, en met deze zet zijn ze een stap dichterbij bij dat doel.

PSA sommeert Belgisch/Nederlands bedrijf voor nieuwe elektrische versnellingsbak

Punch Powertrain is door PSA verkozen omdat het al tijden toebehoort tot de leidende fabrikanten van DCT-versnellingsbakken. PSA vindt de versnellingsbakken van Punch Powertrain vooral gunstig voor hun toekomstige modellen, omdat deze uit minder componenten bestaan en daarom lichter en compacter zijn dan de producten van de concurrentie. Daarbij leveren de DCT’s relatief goede prestaties, zonder dat het verbruik er ernstig onder te lijden heeft.

Het Belgisch-en-ook-deels-Nederlandse Punch Powertrain is in haar nopjes met de overeenkomst. De versnellingsfabrikant produceert al jaren CVT’s voor Chinese en Koreaanse auto’s, maar heeft het contact met de Europese markt door de jaren heen enigszins verloren. Dit terwijl het in Sint-Truiden gevestigde bedrijf ooit naam maakte met de Variomatic, de iconische CVT die het bedrijf destijds onder DAF produceerde. Met deze nieuwe overeenkomst hoopt het bedrijf haar voet weer tussen de Europese deur te krijgen.

PSA sommeert Belgisch/Nederlands bedrijf voor nieuwe elektrische versnellingsbak

UPDATE: inmiddels zijn Punch Powertrain en Groupe PSA overeengekomen om op termij een joint venture aan te gaan. De onderneming, genaamd Punch Powertrain PSA e-transmissions, moet de volgende generatie geëlektrificeerde versnellingsbakken (e-DCT) worden voor de Fransen. Vanaf 2022 gaan ze in productie en komen ze in de bolides van PSA terecht. Jaarlijks moet de in Metz gelegen fabriek 600.000 van deze versnellingsbakken gaan maken. Het grote voordeel van deze versnellingsbakken is dat ze tot 15 procent zuiniger zullen zijn dan de huidige transmissies.

Met dank aan Jeroen voor de tip!



14 reacties

Wat is er nou zo Nederlands aan Punch Powertrain behalve de historie? Het klinkt alsof ze net zo Nederlands zijn als bijvoorbeeld Ferrari en U2.
@edge: “Na verschillende jaren van samenwerking wordt het Nederlandse Drive Train Innovations (DTI) geïntegreerd in Punch Powertrain. Op die manier komt er een vestiging in Eindhoven, wordt de R&D-afdeling aanzienlijk uitgebreid én is er een grote groei in IP.”

http://www.punchpowertrain.com/nl/over-punch/geschiedenis

:)
@ikschrijfookoverautos: Ah ja, een Belgisch bedrijf dus. Met kantoren in de hele wereld, waaronder Nederland. En met een fabriek in onder andere Iran. Goed gedaan van die Belgen om PSA te strikken.
@BaRa: De CEO is ook een Nederlander denk ik ;) Maar hé blijft een Belgisch bedrijf, inderdaad
@Edge: ontwikkeling DCT projecten zit volledig in Eindhoven
Dit ding is bedacht door nederlanders (patenten zijn van origine van DTI) en ook ontwikkeld door de Nederlandse vestiging van Punch in Eindhoven. Daar werken ondertussen meer dan 100 man aan deze DCT.

Ondanks dat ie dalijk in Belgie of China gebouwd wordt is dit dus een echt nederlands product!

Het concept zelf is ook slim bedacht, want echt een DCT is het niet. Het is nog het beste te vergelijken met een 4 bak met splitter, zoals op een vrachtwagen (echt heel kort door de bocht) waardoor je in feite 8 versnellingen kan creeren. In een gewone DCT heb je daarom 3 assen, en hier maar 2. Scheelt veel in gewicht en formaat
Wordt denk ik net zo’n ‘succes’ als de bakken van Ford met dubbele koppeling die in Volvo’s gelepeld werden. Die gaat de 100k km niet halen.
@autobleg: Jij hebt er verstand van zo te lezen….
@autobleg: jij weet nu al hoe goed zo’n bak is! Heb je een glazen bol?
@autobleg: je bedoelt de dgs’s?
@henkhekje: edit: dsg’s
Mooi hoor! Is ook echt een grote speler in de automotive aandrijfcomponenten. En vrijwel alle R&D zit in Eindhoven en België volgens mij.
PSA heeft ook recent de 8 traps Aisin automaat toegevoegd.
Nederland is groot in automotive… zou me niks verbazen dat we een auto kunnen bouwen met uitsluitend Nederlandse toeleveranciers!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).