• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Daimler-deal van Geely zorgt voor grote onrust

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 27 februari 2018 om 08:01 – 39 Reacties

Daimler-deal Geely zorgt voor grote onrust


Niet iedereen is blij met de zetten van Shufu.

Geely is haar portfolio flink aan het uitbreiden. Nadat het jaren geleden Volvo onder de vleugels nam, volgde halverwege vorig jaar Lotus en nog recentelijker zelfs een kleine 10 procent van Daimler. Aangezien de deal afgelopen week pas laat werd onthuld, kregen de gedupeerden een geforceerd weekendje om het te laten bezinken. Nu dat gebeurd is, blijkt dat een aantal grote namen niet zo staan te springen om het nieuws.

Met name Duitsland zelf ziet de deal als een verrassende zet voor Daimler. Tot op heden verkocht de Duitse autofabrikant namelijk niet meer dan 3 tot 5 procent van haar aandelen tegelijk. Hoewel Duitsland in eerste instantie zei niet te willen oordelen over de zakendeal tussen Daimler en Geely, heeft de minister van Economische Zaken inmiddels tegenover de Stuttgarter Zeitung laten weten dat alle investeerders, buitenlands of niet, zich aan de marktregels hebben te houden. Volgens de minister moet de openheid van Duitsland niet worden gebruikt als middel voor de industriële of politieke belangen van een ander land.

Naast het feit dat de deal van Daimler het moederland in shock heeft gebracht, begint het ook aardig te rommelen in de tenten van het Geely-circus.

Zo werd gisteren bekend dat AB Volvo, het onderdeel van de Volvo Group dat verantwoordelijk is voor vrachtwagens en bussen, de CEO van Volvo Cars uit het bestuur heeft geknikkerd. Hoewel Hakan Samuelsson al sinds 2016 bestuurslid was bij AB Volvo, ziet de vrachtwagenbouwer na recente ontwikkelingen geen andere keuze.

“The reason that Hakan Samuelsson is not proposed for re-election is the announcement that Geely Group has become the largest shareholder of the German vehicle manufacturer Daimler, one of the Volvo Group’s major competitors”

Dit is echter niet alles. Geely verdubbelde haar aandelen in AB Volvo recentelijk, door het gedeelte van een andere investeerder op geniepige wijze over te nemen. Investeerder Cevian Capital verkocht haar aandelen in januari aan Nomura International en Barclays Capital Securities, die de aandelen vervolgens direct weer doorverkochten aan Geely. Hiermee kwam het totaal van de Chinese autofabrikant tot 15,6 procent.

Bron: Automotive News

Ook interessant!

  • Volvo stationwagon
    Volvo zegt de stationwagon bijna vaarwel
  • waterstofvrachtwagens
    Daimler en Volvo maken waterstofvrachtwagens
  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • 'Volvo-baas wil Tesla's leven zuur maken met premium EV's'

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

daimler, geely, hakan-samuelsson, li-shufu, Volvo

Vorig bericht: « Lijstje! De motoren van AB-lezers [editie 2018]
Volgend bericht: Alpine A110 krijgt twee nieuwe varianten »

Lees Interacties

Reacties

  1. royaledeluxe zegt

    27 februari 2018 om 08:10

    money money money, must be funny to be a rich man in this world…

    Login om te reageren
  2. dunhozzie zegt

    27 februari 2018 om 08:17

    De Chinezen zijn stukje voor beetje de wereld op aan het kopen. En we laten het gebeuren. Eerlijk gezegd zou ik liever hebben dat het wat meer in balans is, nu is het of Amerikaans of Chinees. 3-4 partijen die elkaar scherp en eerlijk houden is beter.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      27 februari 2018 om 08:20

      @dunhozzie: Nee, we laten het niet gebeuren. Dit gebeurt nu en het kan best gezond zijn om de kaarten opnieuw te schudden, we moeten het alleen niet meteen overdrijven. Invloed is nog altijd geen zeggenschap, en daar kunnen bedrijven zich vaak goed tegen beschermen.

      Login om te reageren
      • dunhozzie zegt

        27 februari 2018 om 08:24

        @granlusso: klopt helemaal als je het hebt over deze deal. Echter, ik had het ook meer over de tendens dan deze deal specifiek. Als je het FD leest en de algemene markt bijhoudt, dan is het wat meer reden tot gezonde schrik. Vond deze ook wel interessant in deze context (uiteraard wel bezien dat John niet bepaald trump fan is) https://youtu.be/QCjk_NPsIqU

        Login om te reageren
        • granlusso zegt

          27 februari 2018 om 08:35

          @dunhozzie: Lees ook regelmatig het FD en ben het ook wel eens dat we moeten opletten, maar dat we wel voorzichtig moeten zijn met vingertje wijzen zoals Trump dat doet over buitenlandse bedrijven.

          Dat filmpje ga ik vanavond even bekijken :)

          Login om te reageren
          • dunhozzie zegt

            27 februari 2018 om 09:03

            @granlusso: hij is goed zoals altijd (vind ik dan, ymmv). En ja wijzen heeft nog nooit iemand beter gemaakt dus +1

            Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      27 februari 2018 om 08:40

      @dunhozzie: Doet me persoonlijk enigszins denken aan dat moment dat iedereen compleet door één speler wordt overrompeld bij Risk.

      Login om te reageren
      • dunhozzie zegt

        27 februari 2018 om 09:04

        @ikschrijfookoverautos: yup, dat is het gevaar. Je moet niet overdrijven natuurlijk, maar ook niet je hoofd in het zand stoppen.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 februari 2018 om 09:40

      @dunhozzie: de Chinezen vormen een heel groot deel van de wereldbevolking. Netto zijn ze dus hun achterstand op hun globale invloed aan het inlopen. Dat tenkoste van de Amerikanen en Europeanen die buiten proportioneel domineren.

      Login om te reageren
      • dunhozzie zegt

        27 februari 2018 om 10:38

        @mashell: klopt. En dat is gezond, zeker als India er ook nog bij komt. Maaaaar, we hebben het zo goed hier omdat we een voorsprong hebben opgebouwd, dus we moeten kijken dat we die op bepaalde gebieden houden zodat we niet in worden gehaald.

        Login om te reageren
    • min2max zegt

      27 februari 2018 om 19:17

      @dunhozzie: Waarom géén kopersstaking? Koop géén Volvo’s en Mercedessen!

      Login om te reageren
      • dunhozzie zegt

        27 februari 2018 om 19:18

        @min2max: ik ga voor India: Jaguar XF Estate ;-)

        Login om te reageren
  3. granlusso zegt

    27 februari 2018 om 08:18

    Toen Geely Volvo destijds heeft overgenomen, heeft Geely Volvo alle vrijheid gegeven om te doen wat ze willen, waardoor Volvo, met de kapitaalinjectie vanuit China, nu nog steeds prachtige auto’s maakt.

    Vanuit een pessimistische kant zou je kunnen zeggen dat Geely dit deed om goodwill te kweken in de autowereld, om vervolgens nu alsnog mogelijke politieke en industriële invloed te gaan uitoefenen op de Europese markt.

    Maar zo gek wil ik het niet maken. Hoe vaak hoor je het niet dat Europese beursgenoteerde bedrijven zich met allerlei constructies beschermen tegen een vijandige overname vanuit de Verenigde Staten van Amerika? Zoals recent het Nederlandse biotechbedrijf Galapagos, dat het Amerikaanse farmaceutische concern Gilead buiten de deur wilt houden.

    Ik zeg, gewoon even afwachten. We moeten een beetje ophouden om altijd te vrezen voor wat uit China of Rusland komt.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      27 februari 2018 om 09:17

      @granlusso: Onzin, het is allang en breed bekend dat die gasten poen vd overheid doorsluizen.. Google is op Anbang bijv.. Uitgerekend onzer vadertje staat verkoopt gewoon een oerrrrr ‘Ollands bedrijf aan hen (SNS reaal). Die gast zit overigens in de bak nu

      Trump snapt het dus, je móet je markt/economie beschermen of je bestaat over 100 jaar niet meer

      Login om te reageren
    • apekool zegt

      27 februari 2018 om 19:43

      @granlusso: een bedrijf uit de VS dat een NL bedrijf opkoopt is wezenlijk iets anders dan een Chinees bedrijf dat een stake koopt, dat is politiek. er zitten wellicht lange termijn doelen achter die je met meer argusogen mag bekijken dan een hedgefund dat een puur kapitalistisch plan heeft.
      Het gekke is ook, de Chinezen mogen hier blijkbaar gewoon kopen terwijl een westers bedrijf wat zaken in China wil doen voor de helft in Chinees eigendom moet zijn.. volgens mij hebben we alle redenen om enigszins gealarmeerd te zijn

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        27 februari 2018 om 22:55

        @apekool: Maar waarom is het bij een Chinees bedrijf ineens politiek en bij een Amerikaans bedrijf niet? Let op: ik heb het niet over opkopen, maar een vijandige overname in de zin van: langzaam aandelen kopen en na een paar jaar ‘opeens’ een meerderheidsbelang pakken.

        Snap verder de zorgen omtrent China wel, met name hoe het andersom werkt. Maar we kunnen ze simpelweg niet uitsluiten. Zou ook niet goed zijn voor de verhoudingen in de wereld om China uit te sluiten, ondanks de eisen die ze zelf stellen aan buitenlandse investeerders in hun eigen land.

        Login om te reageren
    • vondick zegt

      27 februari 2018 om 21:25

      @granlusso: Ik ben juist blij dat we dat eindelijk vrezen. Eerst leken we zelfs blij te zijn als een buitenlands bedrijf interesse toonde. Het is goed om hier een heel kritische houding aan te nemen.

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        27 februari 2018 om 23:02

        @vondick: Die kritische houding is alleen terecht als de intenties van een overnamepartij alleen draaien om winst en als de intrinsieke motivatie ontbreekt om het bedrijf zelf te blijven ontwikkelen, in plaats van het leeghalen ervan (lees: geld en kennis eruit trekken).

        Je mag een partij wat mij betreft niet uitsluiten omdat ze uit een ander land komen, ik zou eerder werken aan het feit dat er genoeg overnames nationaal voltrokken kunnen worden zodat de behoefte er minder is om op buitenlandse aanbiedingen in te gaan (mocht het om een volledige acquisitie gaan).

        Login om te reageren
        • vondick zegt

          27 februari 2018 om 23:55

          @granlusso: Klopt helemaal. Alleen bedoel ik dit helemaal niet zo simpel. Ik heb het over de grote geopolitieke verschuivingen, die bewust, zoals altijd, op oneerlijke wijze, geheel uit eigenbelang worden uitgevochten. Het opkopen van invloedrijke bedrijven is hier onderdeel van. Hier moéten we tegenwicht aan bieden.

          Login om te reageren
  4. kenner zegt

    27 februari 2018 om 08:27

    First world problems..

    Login om te reageren
    • porker zegt

      27 februari 2018 om 08:41

      @kenner: ja kenner, wat bedoel je. Ik kan ook “Mao” roepen. Of Titanic. Bedoel je waar maken we ons druk over in Afrika hebben ze honger?

      Login om te reageren
      • kenner zegt

        27 februari 2018 om 08:54

        @porker: ja waar maak je je druk om, 3 of 10 %. Tuurlijk teveel invloed is niet goed maar kom op, geld is geld. Klik. Lees. Verder.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          27 februari 2018 om 09:36

          @kenner: Ik vind het opkopen van bedrijven door chinezen toch best wel een dingetje. De gehele economie van duitsland en daarmee nederland draait op auto’s. Dus ook jou baan. Dat maakt het opeens heel erg relevant.

          Login om te reageren
  5. driftje zegt

    27 februari 2018 om 08:43

    Vind dat de redenen waarom er paniek zou moeten zijn erg slecht worden uitgelegd in dit stuk.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      27 februari 2018 om 09:14

      @driftje: in een notendop: De Chinezen kopen teveel aandelen op.

      Normaal verkocht Daimler max 3-5% nu opeens 10% van de aandelen.

      En heeft Geely ook nogeens de aandelen in AB Volvo verdubbeld.

      Iets duidelijker nu?

      Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    27 februari 2018 om 09:08

    Hebben ze toevallig niet een 2 serie granny tourer vol met D-marken daar in München? Ik word nou niet bepaalt vrolijk van dit nieuws…

    Login om te reageren
    • shadowbroker zegt

      27 februari 2018 om 09:50

      @henkhupelschoten: Tegenwoordig zoveel buitenlandse spelers die zich ermee willen bemoeien..

      Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      27 februari 2018 om 11:22

      @henkhupelschoten: ja in het museum…

      Login om te reageren
  7. Hubert zegt

    27 februari 2018 om 09:19

    Hoe kan Volvo truck iemand van het bestuur van Volvo cars er uit knikkeren?
    Zijn toch aparte bedrijven.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      27 februari 2018 om 09:20

      @hubert:
      Of had Hakan 2 functies??

      Login om te reageren
    • alfalfa zegt

      27 februari 2018 om 11:02

      @Hubert: heb het ook 3 x gelezen zonder de klepel te zien.

      Login om te reageren
      • porker zegt

        27 februari 2018 om 12:12

        @alfalfa: “Geely topman Li Shufu heeft in elk geval het volste vertrouwen in Samuelsson (ex-CEO MAN” oftewel die vent komt oorspronkelijk van Mercedes af. Concurrent.

        Login om te reageren
        • silenro zegt

          27 februari 2018 om 15:00

          @porker: M.A.N. is onderdeel van Volkswagen. Weet niet hoe je bij Daimler komt dan?

          Login om te reageren
  8. marinepower zegt

    27 februari 2018 om 10:08

    10-15 jaar geleden kochten de zandbak soepjurken alles op, en hoorde je niemand. Nu het Chinezen zijn is het opeens grote paniek.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      27 februari 2018 om 10:34

      @marinepower:

      Inderdaad, same shit different owner.
      En we kunnen vrezen dat alle productie naar China gaat, maar dat zou ook gebeuren bij grotendeels van de bedrijven met een Nederlandse en/of Westerse eigenaar.

      Login om te reageren
  9. sjoerdreverda zegt

    27 februari 2018 om 10:45

    De laatste jaren heb ik veel met Chinese OEM’s gewerkt. Mark my words, die worden hier nog eens marktleider. Ze pakken het heel slim aan nu en blijven in de achtergrond. Ze leren stap voor stap bij, totdat ze op hetzelfde techniekniveau als ons zitten. Door de schaal van hun economie kunnen ze ons vervolgens wegconcurreren. En wij hebben geen kans meer.

    Login om te reageren
  10. Design_Driven zegt

    27 februari 2018 om 12:23

    Dit stuk rammelt een beetje. Het is niet Geely maar zijn CEO die persoonlijk stukje bij beetje ruim 9% van de aandelen verzameld heeft, gewoon via de beurs. Dat is het risico die je loopt als je naar de beurs gaat, dan kan iedereen met geld het opkopen.

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      27 februari 2018 om 13:26

      @sketcher: idd. En Hakan is dan weer goede kennissen met Li S. Ik vermoed dat daarom zijn kop mocht rollen binnen t bestuur. Tot zover het complotdenken

      Login om te reageren
  11. wimof zegt

    27 februari 2018 om 17:20

    Waarom moet alles tegenwoordig zo goedkoop mogelijk gemaakt worden, zoveel mogelijk winst erop, en waarom willen we niet meer betalen voor “made in” ( vul maar in Germany, France enz.)
    De dames die bij Nova werkten maar vloeken dat hun bedrijf dicht ging met de parking vol met Daihatsu cuore’s en consoorten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North