Bovenstaande vorige generatie RS6 heeft er wat mee te maken. Best veel, zelfs.
Modificaties aan auto’s bewijzen als niks anders dat meningen uiteen kunnen lopen. Zo zijn er fanaten die zweren bij 100% origineel. Maar kleine modificaties zoals velgen, zaken in het interieur en een stickertje ergens kan nog wel. Meer gevoelig voor uiteenlopende meningen zijn extreme wraps, grote bodykits, verlaging waarmee je geen drempels meer kan nemen, veel koolstofvezel onderdelen en een skibox. En omdat je toch al bezig bent: schrijf jezelf in voor de Gumball 3000 zodat iedereen de auto minstens één keer heeft gezien.
Jon Olsson
We hebben het dan natuurlijk maar over één man: Jon Olsson (officieel Jon Olsson-Delér sinds kort), een Zweedse skiër en social media-persoonlijkheid. Met een flink potje geld doe je flinke dingen en zowat elke dure auto voorzien van bovenstaande zaken hoort erbij. Of het dak afzagen van een Mercedes G500 4×4², mag ook. Maar één van zijn meest extreme, waarschijnlijk meest bekende en voor Nederland vrij sneue projecten is en blijft de Audi RS6 Avant.
We gaan even het lijstje af: funky camouflage-wrap met Gumball stickers; check. Verlaagde veren met enorme velgen; check. Enorme widebody; check. Koolstofvezel splitters en andere zaken; check. Een skikoffer; check. En als kers op de taart een kietelkuur in de motor waardoor hij 950 pk leverde.
Waterloo in Nederland
Je hebt het waarschijnlijk gevolgd, maar wie nu zit te lezen en denkt “Jon wie?? En is die RS6 bekend??”: Olsson heeft de auto gebruikt voor de Gumball-rally en traditiegetrouw is dat ook zo’n beetje het enige waarvoor de skiër de auto gebruikte. Na de rally ging de auto in de verkoop en degene die hapte was Douwe Leitner, bekend van het Nederlandse bedrijf AutoLeitner. In 2015 ging het echter gruwelijk mis, toen de auto gewapend werd ontvreemd en de volgende ochtend als karkas werd teruggevonden.
RS6-saga
Olsson en de RS6 kennen een langere relatie dan alleen de uitgebrande variant. In 2018 probeerde hij het opnieuw met een RS6, wederom in een opvallende wrap. Nu echter zonder widebody en skikoffer en met ‘slechts’ 735 pk. Deze auto kon op veel minder aandacht rekenen en werd niet veelvuldig behandeld. Niet in de laatste plaats omdat hij hem slechts een paar maanden later alweer verkocht.
Poging drie
Na het dumpen van Lord Hans (de dakloze G500) wilde Olsson naar eigen zeggen zich meer richten op zijn aankomende, inmiddels geboren, zoontje. Als je echter een gigantisch portfolio aangepaste auto’s op je naam hebt staan, dan kun je niet anders dan de draad gewoon weer oppakken. En komt dat even goed uit: ondertussen is er ook een gloednieuwe Audi RS6. Dat kan maar één ding betekenen.
Wit, zwart, grijs en rood zijn de bekende kleuren, maar de RS6 is toch weer anders dan zijn voorgangers. De camouflagewrap bestaat niet uit vlakken of vlekken, maar uit de ‘quattro’-letters van Audi. Met heftigere splitters ziet de auto er net wat dikker uit en ook de velgen (voor andere units dan achter) springen in het oog. Een paar van de sponsoren die als sticker op de auto zitten laten zien wie er allemaal hielp. Die van Olssons eigen nieuwe kledingmerk C’est Normal valt het meest op, er wordt namelijk op de zijruit ook even uitgelegd wat de Dikke Van Dale heeft te zeggen over de term ‘C’est Normal’.
Olsson is geen vaste klant meer in de Gumball 3000, dus of we de nieuwe dikke estate veel te zien krijgen moet blijken. In ieder geval is de RS6 terug. Ook is niet bekend of er een skikoffer op het dak komt.
Enzo Knol?
@brammetjedeb: Is dat de naam van je Friese trekpaard ofzo?
@venividivici: Ik heb een knol en we noemen ‘m Enzo?
@rednasnamsob: Had je beter een steigerend springpaard kunnen nemen en h’m Enzo Ferrari noemen.
Zou er zelf niet in rijden, maar vind het best wel dik.
@fejjie: Hopen dat de revlimiter en het stofzuigergeluid ook aangepast is dan.
@venividivici: stationair revven is toch ordinair.
Beetje wel hè :-)
@fejjie: dan rij ik hem wel voor je
Best een mooi project
Dikke bak, alleen die deksels op de velgen hoeven niet van mij
Zonde…
Ik heb wel eens een mooiere RS6 gezien, maar je moet ergens mee opvallen
Ben benieuwd of deze een beetje “on fire” is……
Ik kan een skibox geen modificatie noemen.
Je hebt het over de oudere veronderstel ik?
Deze had niet enkel een skibox, maar een volledige custom koolstofvezel widebody en bumpers en dergelijke.. + een redelijk uitgebouwde motor.
Meh. Heb het wel gezien die Olsson-plakplaatjes.
@bernoulli: dan klik je toch verder ipv tóch ff wat te melden.
Ben blij dat hij die achterlijke buis op de achterbumper heeft gecamoufleerd. Stuk beter zo.