
Niets is zo irritant als een felle koplamp die schijnt in je bakkes. De RDW is daarom van mening dat er strengere APK regels moeten komen.
Vonden we ledjes in 2007 nog heel bijzonder op de Audi R8. Tegenwoordig is het bijzonder als een auto geen led heeft. Daar zit ook een nieuwe uitdaging in voor keurmeesters van garages en keurstations die de APK doen. De verlichting van een LED-koplamp kan ontzettend fel zijn. Te fel soms.
Wat de RDW betreft komen er strengere controles om de felheid van koplampen aan te tonen. Het ministerie van Infrastructuur moet dan nieuwe eisen opleggen voor de APK-keuring. Keurmeesters gebruiken nu wel meetapparatuur om te kijken hoe fel een koplamp schijnt, maar deze zijn vaak niet berekend op de felheid van moderne LED-lampen. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat door de komst van modernere lichten ook de felheid aan het toenemen is.
In sommige gevallen hebben bestuurders niet eens door hoe fel de koplamp van de auto is. Jij als bestuurder ervaart er de ergernis van. Bijvoorbeeld als je een tegenligger krijgt met felle verlichting, of in de achteruitkijkspiegel van iemand achter je. Het kan ook nog eens gevaarlijk zijn. Het licht kan zo fel zijn dat je even niets meer ziet.
Genoeg reden voor de RDW om het probleem van felle autoverlichting aan de kaak te stellen. De RDW wil dat keurmeesters apparatuur krijgen die exact kunnen meten hoe fel de verlichting is ter vervanging van de oude meetapparaten. Het is slechts een advies. Aan het ministerie van Infrastructuur de taak om er daadwerkelijk ook iets mee te gaan doen.
Het is wel opvallend. Regelmatig last van fel licht in mijn spiegels, je verwacht te worden ingehaald door een auto op leeftijd vol sjonnies met petjes hangend op de achteras, is het een modale lease Audi die keurig op zijn bandjes staat.
Zelden last van, tenzij het een Q-model betreft. Of een Transporter. Ik ben dus benieuwd hoe ze dit om willen gaan zetten in regelgeving en hoe dat te rijmen valt met hoge hokken en bouwvakkersvervoer, want die kunnen behoorlijk storen wanneer je zelf een normale auto rijdt.
@karhengst: klopt idd. Vooral de BMW X5 heeft er last van. Die schijnt enorm hard in je spiegel.
Allemaal leuk en aardig die grootlichtassistentie, maar het is voor andere weggebruikers extreem storend.
Soms heel erg storend, waardoor je korte tijd de ogen van het wegdek haalt.
Voor diegene die ze heeft is het natuurlijk prettig alles voor je te zien alsof het nog dag was.
Wat ik nog veel irritanter vind, is mensen die de matrixborden aan het verlichten zijn. Soms zie je ook een auto met 1 koplamp normaal en de ander schuin omhoog schijnend. Hoe krijg je dat voor elkaar denk ik dan.
Maar prima dat ze er wat aan willen doen, soms ga ik ’s nachts expres 100 rijden zodat iemand mij voorbij kan, omdat ik gek wordt van het felle licht via de spiegels in mijn ogen. Toch maar een duurdere auto moeten hebben met dimmende zijspiegels…
het is 2020 en de TECH is zeer ver.
Het gaat wellicht voornamelijk om de Mercedes auto’s die dat doen.
Allemaal automatische, zodra de camera in de auto een bord ziet schijnt 1 van de koplampen richting de borden. maakt niet uit waar ze staan.
superfijn optie trouwens. zou dit ook wel willen.
Haha, je beschrijft de situatie in Roemenie treffend -> linkerkoplamp schijnt, al dan niet bewust, in de bakkes van de tegenligger terwijl de rechter koplamp de kruin van de bomen in de berm verlicht.
En dan idd laat ik zo’n achterligger aan me voorbij gaan om me niet te storen/verblinden aan het licht.
Soms borrelt het idee op om ook van die grote bouwlampen achter de achterruit te plaatsen. Als het me te gortig word dan gewoon ff de bouwlampen aanfloepen en rustig door tuffen.
@grasvreter: ik heb een tijdje in een auto met automatisch dimmende achteruitkijkspiegel gereden, en het viel me op dat deze vóór zonsopgang of na zonsondergang dus ook daadwerkelijk 98% van de tijd in dimstand bleef staan.
Ik vrees trouwens dat wanneer een auto af-fabriek met van die matrix ledlampen of xenonverlichting is afgeleverd, er weinig aan te (her)keuren valt; hooguit is er nog wat in de hoogte instelling te fröbelen.
Wel erger ik me kapot aan al die hobbyisten die hun halogeen zo nodig moeten ombouwen naar xenon of led, zonder dat de lens en/of reflector daarvoor geschikt is.
Met Philips of Osram retrofit kits is het een correct haalbare kaart, geen verbinding tov van tegenliggers en de bestuurder ziet eindelijk ook waar hij rijdt.
Het verlichten van borden zijn toch gewoon adaptieve leds? Zelfs mijn Ford focus heeft dat tegenwoordig.
Heel eenvoudig , de lamp zit niet correct in zijn zitting/fitting.
Of zelfs een slag verdraaid.
@wimof: Gewoon alles wat niet origineel aanwezig is verbieden. 99 procent van de gevallen zijn het achteraf ingebouwde xenon of van die losse led inzetlampen die de boel verblinden.
@kareljansen: en hoe simpel is het om te controleren wat niet origineel is?
Het is zomer, overvolle wagens op vakantie.. nog meer verblinding.
met de Philips retrovit Led H4 krijg je een perfekt beeld zonder strooilicht naar nergens. Geen enkele keer een reactie gekregen van tegenliggers. Anderzijds ben ik zeer attent en bekijk of mijn verlichting toch geen passagiersruimte oplicht. Toegegeven, ik heb er andere gehad die ik er onmiddellijk er weer uitgehaald heb.
Benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken. De echt moderne koplampen zijn adaptief en dimmen de lichtstraal als er een tegenligger is.
@invictus66: máár niet snel genoeg, ze schijnen eerst een seconde dwars door je ziel heen…
In theorie, ik heb de indruk dat er nog geen enkele grootlicht assistent is doe goed werkt. Ook die LED matrix toestanden verbinden nog. Maar niet zoveel als die halogeen ridders die zelf de lampjes vervangen hebben en die het lukt om de H4 of H7 er verkeerd om in te zetten.
In mijn Mazda heb ik standaard dimmende spiegels en dus geen last van felle lichten achter mij. Andere merken zouden deze optie ook moeten hebben.
@Rob: zoals ieder ander merk tegenwoordig?
@Rob: ik heb een S-Max uit 2011 .. Die heeft het ook al. Welkom.
zo… mijn Kadett C uit ’75 had al een dimbare binnenspiegel….
@406_v6: denk dat dat eerder je zelf geblindeerde achterruit was met de vele bubbels ?
Het bij de APK controleren is het genezen van het probleem. Tegen de tijd dat de eerste benzine auto voor apk moet ben je al vier jaar verder. Eigenlijk zal er bij het goedkeuren voor de Nederlandse weg al een eis moeten zijn qua lichtsterkte. Dus hoe de auto’s van de band rollen lijkt mij belangrijker. Voor klanten die alles gewoon origineel hebben en houden is het best lullig dat het ineens niet mag bij de eerste apk.
Is het aantal lumen het probleem of de richting waarna ze geprojecteerd worden?
@wimof: vooral de richting. Maar ook het aantal lumen werkt niet mee. Het is en blijft toch meer licht en het gaat niet allemaal de goede kant op.
Ik heb op zowel mijn R129 als E46 origineel xenon. Vorig jaar signaleerden best wel vaak mensen als ik in de SL reed, bleek de hoogteregelaar defect te zijn die op de wielophanging zit gemonteerd aan de achterzijde. Denk dat dat wel vaker het probleem is met dit soort verlichting. Op m’n Scania heb ik LED verlichting, nog geen knipperende tegenliggers gehad.
Ik dacht juist dat het probleem ligt bij de Matrix koplampen in moderne auto’s.
LED verlichting is het probleem niet, het is de grootlicht assistent die ervoor zorgt dat je constant met grootlicht kan rijden.
Bij een aantal merken gaat het grootlicht snel uit of wordt het lichtbeeld direct aangepast zodat tegemoetkomend verkeer niet wordt verblind, maar dit is nog lang niet bij alle merken het geval. Daarnaast werkt het systeem ook niet perfect waardoor je alsnog verblind wordt.
Ikzelf heb vaak last van de LED verlichting van Bmw en Mercedes modellen die hoger op de poten staan.
Overigens moet je ook niet ’s nachts auto’s met LED verlichting recht in de koplampen kijken…
Peugeot heeft er ook iets van weg, ik kan nu net thuis en ben door zo een Frans koekeblik lelijk getackeld geweest.
@Ot92: Ik heb tegenwoordig zelfs laser aan boord en kan me best voorstellen dat tegenliggers hier wel eens wat last van hebben ondanks de adaptieve regeling.
@kareljansen Ikzelf zou grootlicht assistent uitzetten. Met LED of laser/LED heb je meer dan genoeg zicht door het lichtbeeld wat die lampen creëren. Ikzelf heb OEM LED lampen erin zitten met 2100 of 2200 lumen. Ik kan me niet herinneren dat ik grootlicht moest aanzetten voor beter zicht.
Trek gewoon sjonnies van de weg met xenon van AliExpress die alle kanten opschijnen behalve het wegdek verlichten. En alle bejaarden die ongeacht het tijdstip, seizoen of weersomstandigheden met mistlichten rijden (vaak Renault’s en andere hokken) – mogen ook wel boetes krijgen, superirritant. Beetje generaliserend misschien, maar wel vaak waar.
Mijn xenon (het begint al oud aan te voelen ipv decadent nu LED er is) – stelt zichzelf netjes af qua hoogte zoals het heurt. Bij volgepakte auto’s die het niet hebben (de automatische afstelling) en met de kont inzakken icm. neppe xenon is echt een hel om tegenin te kijken.
@rogerzz: met die Aliexpress troep kom je niet door de keuring , dus dat ga je niet vaak tegenkomen denk ik.
@rogerzz: Belgen hebben ook de eigenschap alle mistlampen aan te zetten als er al regen wordt voorspelt bij het nieuws….
Achter mistlicht moet branden bij hevige regen in België, is echter verboden in Nederland. Niet dat je er in België ooit een boete voor krijgt, maar het kan, in theorie.
Juist alles afstellen is key natuurlijk. Laserlicht kan prima, maar wel in de juiste afstelling, niet in standje verblinden.
@dutchdriftking: Met laser kan je zelf niks instellen hoor.
@kareljansen: Ik mag aannemen dat een dealer het wel kan aanpassen….
Ik heb er eigenlijk nooit geen last van.
Dus altijd?
Heel soms kom ik er een tegen die het lampje verkeerd heeft geplaatst.
Kunnen ze dan ook gelijk die vrachtwagens aanpakken die als een oversized kerstboom rondrijden??? (en dan vaak géén dimlicht voeren als dat wel verplicht is)
@406_v6: waarom worden die er nou bij betrokken. Ze verblinden niet maar zijn juist wél goed en mooi schitterønt zichtbaar!
@406_v6: totaal niet relevant, deze verlichting verblindt niet, ik vind het wel leuk wanneer een chauffeur zijn vrachtwagen een beetje pimpt.
Ik moedig het aan, maar heb vooral het idee dat het probleem erin zit dat de eerste APK tegenwoordig pas na een paar jaar moet en de dealers bij het onderhoud verzuimen de afstelling van koplampen te controleren. Het zijn vrijwel altijd auto’s van een jaar of 3-4 oud waarbij het probleem het grootst is. Mooi dat ze strenger gaan controleren bij de APK, maar het probleem blijft zo bestaan bij al die auto’s waar de afstelling al beroerd is in de jaren voor de eerste APK.
Gewoon de koplampen iets lager afstellen en het probleem is opgelost. Fabrieksaf staan ze vaak te hoog afgesteld. Even op 1,2 % daling zetten en er is niks aan de hand.
Ik word regelmatig verblind door een Tesla Model 3 Ga dan even op een parkeervak staan. Ontzettend irritant.
Eens, model 3 merk ik dat probleem ook vaak mee. Staat schijnbaar af fabriek standaard te hoog.