• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Red Bull dient officieel protest in om stuursysteem Mercedes

Auteur: hayte, gepost 3 juli 2020 om 20:13 – 38 Reacties

De Mercedes-F1-auto met het DAS-systeem op de GP van Oostenrijk

Ze hadden ervoor gewaarschuwd, maar nu heeft Red Bull officieel protest ingediend om het DAS-stuursysteem van Mercedes.

Dat je door aan het stuur te draaien de stand van de wielen kunt beïnvloeden, dat weet ieder kind wel. Tijdens de tweede F1-testdag in februari, liet Hamilton echter nog een kunstje zien. Door aan het stuur te trekken en te duwen, wist hij óók de stand van de wielen aan te passen. De toespoor, om precies te zijn.

Een neutraal toespoor is leuk op een recht stuk, een (kleine) afwijking is weer leuk in de bochten. Normaliter moet je als F1-coureur voor je de baan oprijdt je toespoor hebben bepaald, maar bij Mercedes kan dit ook tijdens het rijden. Dit systeem noemt men DAS – dual-axis steering – en is niet zonder controverse.

Red Bull waarschuwde er in maart bijvoorbeeld al voor dat de renstal protest zou aantekenen, als Mercedes het concept daadwerkelijk tijdens een race zou gebruiken. Het systeem is namelijk verboden vanaf het volgende seizoen, maar mag nu nog gewoon worden gebruikt.

Maar daar wil Red Bull alsnog een stokje voor steken. Vlak voor de eerste kwalificatie van het raceweekend, maakt de BBC namelijk bekend dat Red Bull officieel protest in heeft gediend vanwege het DAS-systeem. De FIA zei eerder dat het DAS-systeem door de vingers wordt gezien, maar Red Bull heeft twee andere regels gevonden waar het systeem mogelijk niet aan voldoet.

De eerste regel gaat over de aerodynamica. Ieder onderdeel dat een invloed heeft op de aerodynamische prestaties van een auto, moet namelijk onbeweeglijk zijn. Red Bull stelt dat het aanpassen van de toespoor Mercedes een aerodynamisch voordeel geeft. De lucht zou er dan immers beter langs kunnen vloeien.

Het inzetten van deze regel klinkt een beetje vreemd: dan zou je überhaupt niet meer mogen sturen. Tijdens het sturen beweeg je de banden immers een stuk meer en zijn de aerodynamische invloeden ook een stuk groter. Maar goed, deze schrijver is alles behalve een rechter. Of F1-steward.

De tweede regel gaat over de ophanging. Volgens het FIA-reglement mag een coureur of team de ophanging namelijk niet tijdens het rijden aanpassen. Het is nu alleen de vraag of DAS een onderdeel is van de ophanging, zoals Red Bull nu claimt, of van het sturen, zoals Mercedes waarschijnlijk zal claimen.

Of Mercedes zomaar met het DAS-systeem wegkomt, is daarmee nog allerminst onduidelijk. Het is nu aan de stewards om te bekijken of Red Bull een punt heeft of niet. Wanneer zij hun oordeel klaar zullen hebben, is niet bekend. Maar daarmee wordt deze al vrij interessante seizoensopening, nóg een stukje interessanter.

Ook interessant!

  • Red Bull kaapt nog meer kopstukken weg bij Mercedes
  • Motorenbaas Mercedes maakt overstap naar Red Bull
  • Red Bull én Mercedes hebben problemen voor 2022
  • Mercedes speelt vals
    BREEK: FIA geeft Mercedes geen gelijk

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

das, fia, Formule 1, Mercedes, Racing, Red Bull Racing, w11

Vorig bericht: « Huh, komt er toch wél een autosalon van Genève in 2021?
Volgend bericht: Zó gaat jouw interieur er over een paar jaar uitzien »

Lees Interacties

Reacties

  1. ponnie zegt

    3 juli 2020 om 20:17

    Het hele stuurgebeuren heeft geen enkele dragende functie, dus om het los van de ophanging te zien is naar mijn idee wel terecht.

    Login om te reageren
  2. SpeedGeek zegt

    3 juli 2020 om 20:23

    Het is ook een mogelijkheid dat RBR door middel van een officieel protest bij de FIA vraagt of het wijzigen van de sporing op de vooras is toegestaan, omdat RBR zelf ook een DAS systeem heeft klaar liggen.

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      3 juli 2020 om 20:48

      @SpeedGeek: dacht ik ook al idd

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      3 juli 2020 om 21:06

      @SpeedGeek: Dat zou wel een slimme mooie geraffineerde move zijn van RBR haha. We gaan het zien…

      Login om te reageren
    • silverscope zegt

      4 juli 2020 om 07:16

      @SpeedGeek: maar dat is dan wel illegaal, want het is geen Ferrari of Mercedes.

      Login om te reageren
  3. ghost zegt

    3 juli 2020 om 20:46

    Ben benieuwd of het Mercedes de das om zal doen..

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      3 juli 2020 om 20:49

      @ghost: https://instantrimshot.com/audio/rimshot.mp3

      Login om te reageren
  4. iphonistvongates zegt

    3 juli 2020 om 20:50

    Laat Mercedes gewoon haar gang gaan en evalueer na de eerste race. Dit team heeft toch meer in haar mars dan deze DAS tech. alleen om vooraan te blijven rijden.

    De F1 wordt toch ook als een 4D laboratorium gebruikt voor de toekomstige automodellen op de openbare weg.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      4 juli 2020 om 08:44

      @iphonistvongates: rbr wil winnen en als ze al een seconde er achter zitten en zij denken dat het daardoor komt laten ze niks gaan

      Login om te reageren
  5. Berend zegt

    3 juli 2020 om 20:57

    Heel flauw van Red Bull… Zoals Toto Wolff al zei, staat dit weekend volledig in het teken van de herstart van de Formule 1 en is het niet gepast om dat te laten overschaduwen door een protest van Red Bull.

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      3 juli 2020 om 21:38

      Je kunt het ook interpreteren alsof Toto bang is dat de FIA het uiteindelijk illegaal verklaard, omdat Toto zelf weet dat het systeem tegen de regels is. En dat hij dus daarom Horner aanspoort om geen protest in te dienen.
      Het was pas flauw geweest als RBR na de race van zondag een protest had ingediend waardoor de uitslag ‘onder voorbehoud’ zou zijn.
      Tevens is het ook Toto die vandaag heeft gezegd dat de FIA toch moet overwegen om de geheime schikking omtrent de fuel flow sensor van Ferrari 2019 openbaar te maken.

      Dus ook Toto maakt zich schuldig ;)

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      3 juli 2020 om 23:42

      @Berend: het een heeft niks met het ander te maken. En Mercedes wist dat RB het zou doen, ze hadden ook tot de volgende race kunnen wachten met het gebruik ervan.

      Login om te reageren
    • centocinquantanove zegt

      4 juli 2020 om 01:16

      @Berend: het is alweer klaar, FIA heeft bevestigd dat het systeem in orde is.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 juli 2020 om 07:32

      @Berend: kinderachtig klaag gedrag over de concurrentie hoort bij de F1 zoals suiker in een blikje Red Bull.

      Login om te reageren
  6. hamerhaai zegt

    3 juli 2020 om 21:04

    “Het inzetten van deze regel klinkt een beetje vreemd: dan zou je überhaupt niet meer mogen sturen. Tijdens het sturen beweeg je de banden immers een stuk meer en zijn de aerodynamische invloeden ook een stuk groter.”
    – Zo las ik ‘m ook indedaad.

    Lijkt me stug dat ze gaan verbieden, is immers al ‘naar gekeken’ en mag niet voor niets pas vanaf volgend jaar niet meer, dat lijkt me toestemming voor dit jaar. Bovendien is Mercedes niks te maken #BLM (flauw)

    Login om te reageren
  7. Cabrioot zegt

    3 juli 2020 om 21:12

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • Cabrioot zegt

      3 juli 2020 om 21:13

      @cabrioot: ehhhh verkeerd gelezen, sorry mijn fout

      Login om te reageren
  8. eirmakk zegt

    3 juli 2020 om 21:14

    Die Red Bull huilt ook voor alles.

    Login om te reageren
    • Berend zegt

      3 juli 2020 om 21:56

      @eirmakk: Het zijn net Akwasi’s.

      Login om te reageren
  9. Bram750 zegt

    3 juli 2020 om 22:25

    Uit de reglementen:
    Any specific part of the car influencing its aerodynamic performance must remain immobile in relation to the sprung part of the car.

    Het DAS systeem beïnvloed de sporing. Met het camber en caster van een F1 auto verandert (marginaal) de rijhoogte van de auto zodra je de sporing verandert. De bevestiging van de spoorstangen zit aan het on-afgeveerde deel van de auto en daar kan het bewegen: En dat mag niet, zoals je hierboven kan lezen.
    Ik denk dat RedBull het zo ziet en daarom protest indient. En als het toch wordt toegestaan; hebben ze het morgen ook.

    Login om te reageren
  10. sportevo zegt

    3 juli 2020 om 22:51

    Wat ik heel vreemd vind is dat de FIA stelt dat het volgend seizoen verboden is, je dus kunt stellen dat een dergelijk systeem dit seizoen nog legaal is. Dat je dan alsnog een protest kan indienen omdat je de legaliteit betwist snap ik niet. Bovendien heeft de FIA het systeem zelf ook goedgekeurd als ik Mercedes moet geloven (iets wat bevestigd wordt met het verbod vanaf volgende seizoen).

    Wie gaat het dan nog alsnog illegaal verklaren?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      4 juli 2020 om 06:54

      @sportevo: maar als het volgend jaar illegaal is, waarom dit jaar niet? De reglementen op dit deel zijn ongewijzigd. Dus op basis daarvan is het dit jaar net zo op legaal als het illegaal is volgend jaar. Schiet de FIA zichzelf niet hiermee in de voet?

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        4 juli 2020 om 07:59

        @benja01: nee, dat is niet zo gek. Als het huidige reglement gaten kent waardoor dit systeem mogelijk maar niet wenselijk is, kun je als regelgever niet zomaar dat gat dichtspijkeren als iemand dat gat gevonden heeft en er gebruik van wil maken/maakt, immers zijn dat de regels van dat moment.

        Volgens gpupdate zou de FIA Mercedes al bij de ontwikkeling in een andere richting hebben willen duwen in de hoop dat ze het systeem zouden laten varen (de manier waarop het systeem geactiveerd moest worden). Ik maak hier toch wel uit op dat de FIA op dat moment al niet blij was maar niet veel anders kon.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          4 juli 2020 om 08:56

          @sportevo: ja maar dat is volgend jaar net zo. Er is niks veranderd aan het reglement. Alleen heeft de FIA gezegd volgend jaar mag het niet en dit jaar is doorgeschoven op het bordje van de stewards. Ik vind het allemaal maar tegenstrijdig.

          Login om te reageren
  11. Carbaseviewer zegt

    3 juli 2020 om 22:52

    Als het allerminst onduidelijk is, dan is dit toch allemaal duidelijk?

    Login om te reageren
  12. LaLancia zegt

    4 juli 2020 om 01:19

    Aaaah RBR heeft weer iets bij de concurrent gezien waar ze zelf niet op zijn gekomen.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      4 juli 2020 om 08:48

      @lalancia: je snapt het niet . Ieder team zoekt constant de regels op en de ander reageert weer. Zo is het spel al zolang ik naar de F1 kijk. Ik zat te kijken toen Senna zich dood reed Verstappen in de fik vloog schumi zijn auto op Hill gooide . Allemaal truukjes om iets met de auto te doen en er beter uit te komen. En neit altijd goed uitpakte

      Login om te reageren
    • HZW zegt

      4 juli 2020 om 14:03

      Als Red Bull ook al een dergelijk systeem klaar hebben, dan denk ik dat ze nu eerst protest aantekenen om zeker te willen weten wat de FIA er van vind.
      Dus RBR kan het er volgende week ook zomaar op hebben zitten, nu het toegestaan is.

      Login om te reageren
  13. banderas zegt

    4 juli 2020 om 01:23

    Inmiddels NIET verboden.

    Login om te reageren
  14. louise zegt

    4 juli 2020 om 03:31

    Sinds Crashtappen bij Red Bull zit is het verloren zaak. Geef de glorie tijden met de Renault motoren en Vettel maar weer terug. Ipv huilie huilie om alles….

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      4 juli 2020 om 10:12

      @louise: ok boomer.

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      4 juli 2020 om 12:23

      @louise: Tjezus wat een klets

      Login om te reageren
  15. hamerhaai zegt

    4 juli 2020 om 03:52

    Breaking: Er is een beslissing. Het Mercedes DAS-systeem is door de stewards vrijgegeven. Het wordt beschouwd als een onderdeel van de besturing en niet van de ophanging.
    Het is dus legaal.

    “For the above reasons the Stewards conclude that the DAS system is not part of the suspension, nor can it be considered to illegitimately adjust the suspension.

    Therefore the Stewards consider DAS to be a legitimate part of the steering system and hence to satisfy the relevant regulations regarding suspension or aerodynamic influence.

    In the opinion of the Stewards, the DAS system is physically and functionally a part of the steering system. As such, it benefits of the implicit exceptions to certain suspension regulations applicable to steering.”

    Login om te reageren
  16. tborre zegt

    4 juli 2020 om 06:13

    Protest is verworpen. Dus Mercedes mag het systeem gewoon gebruiken. Punt van discutie was blijkbaar of het onderdeel van het stuurmechanisme is of niet. En dat is het overleg dus wel . Nu zien wat het doet tijdens de rondjes die er toe doen ….

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      4 juli 2020 om 08:58

      @tborre: je kunt het moeilijk kwantificeren als buitenstaander.. het is onderdeel van het hele pakket. DAS kan nog steeds goed werken ook al halen ze bijv geen pole.

      Login om te reageren
      • tborre zegt

        4 juli 2020 om 09:43

        @benja01: pole is 1 ding. Maar hoe de rijders er mee omgaat, invloed op betrouwbaarheid. Gevoeligheid bij licht raken… ik kijk er naar uit. Ik weet dat ik zo een systeem in mijn monopost niet zo eenvoudig zou vinden maar ben dan ook geen f1 piloot ;)

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          4 juli 2020 om 11:27

          @tborre: zolang ze het niet gebruiken is er niks aan de hand. Ze hoeven alleen het stuur te ontkoppelen en dan trekken en terug duwen.

          Login om te reageren
  17. cossiekiller zegt

    4 juli 2020 om 21:56

    HET toespoor i.pv. DE toespoor.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North