Autoblog advies: sportieve cabrio voor 45 mille

Auteur: , 74 Reacties

Een luxeprobleem is ook een probleem. Wij denken graag in oplossingen.

Porsche 911 Carrera Cabriolet (997) '07

Sommige mensen zitten met een luxeprobleem. Uiteraard helpen wij daar graag aan mee. Ditmaal is het Arjan die met automotieve luxeproblemen te kampen heeft. Het mooiste daarvan is wellicht niet eens het uiteindelijke bezitten van de auto waarop de keuze valt, maar het oeverloze wikken en wegen vooraf. Welnu, dat is net wat wij plegen te doen bij de rubriek Autoblog Advies.

Arjan is alweer 5 jaar in het bezit van een Audi A4 Cabriolet met de 3.0 zescilinder motor. Hij is zeer te spreken over de auto, met name de sportstoelen bevallen hem uitstekend. De auto is dusdanig fraai dat de dealer van Arjan zich afvroeg waarom hij in hemelsnaam afscheid wil nemen van zo’n fraaie auto. Echter, Arjan wil gewoon wat anders.

Een goede vriend van Arjan heeft onlangs een Porsche 996 Cabriolet gekocht en dat zette Arjan wel aan het denken. Zo’n 911 heeft natuurlijk wel wat. De 996 an sich was echter geen onverdeeld genoegen. Naar de mening van Arjan zijn de stoelen niet top. Ook mag het wel iets moderner. De auto moet uitstekend geschikt zijn voor zowel kort dagelijks gebruik als voor langere ritten door Europa. Er staat ook nog een BMW X3 in de garage, dus niet alle kilometers worden met de nieuwe cabrio gereden. Zelf twijfelt Arjan nog heel erg. Aan de ene kant kan hij het budget iets oprekken en op zoek gaan naar een 997. Of toch iets verstandiger doen, kiezen voor een Audi S5 en deze meteen naar JD Engineering brengen voor een kietelbeurt? Keuzes, keuzes…

De eisen plus wensen van Arjan kun je zien in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:BMW X3 & Audi A4 Cabrio
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:40.000 tot 45.000 euro
Jaarkilometrage:25.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:De kriebels
Gezinssamenstelling:Samenwonend zonder kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Een luxe probleem! S5/997/435i
No-go modellen / merken:Te weinig vermogen

Porsche 911 Carrera Cabriolet (997)
€ 49.000
2007
65.000 km

Het is eigenlijk te zot voor woorden, maar voor 45 mille heb je nét niet een lekkere 911 Cabrio. De meest keurige exemplaren zijn Carrera’s (zonder S) van vóór de facelift. Een ’S’ is mogelijk, maar heeft dan flink meer dan een ton gelopen. Gelukkig is er vrij weinig mis met een basis Carrera. Sterker nog, er zijn puristen die beweren dat juist de gewone Carrera’s alles bieden wat je maar kan wensen. Zorg wel dat je een handbak hebt, de automaat is voor de facelift namelijk géén PDK. De vroege 997-tjes zijn technisch nauw verwant aan de 996 en de twee delen wat technische issues met elkaar. Lees ons 997-aankoopadvies dan ook goed door. Kopen bij een bedrijf dat ook het specifieke onderhoud doet is een pré. Een voordelige 911 is meestal goedkoop vanwege een reden.

Porsche 911 Carrera Cabriolet (997) '07

Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro (B8)
€ 
45.000

2015

65.000 km

Dit is de meest logische en verstandige keuze. De Audi S5 Cabriolet heeft als voordeel dat je altijd de ‘betere’ motor hebt. De 3.0 TFSI is namelijk een pareltje. Zowel qua vermogen, koppel als betrouwbaarheid. Nog een voordeel is dat dit blok lachwekkend eenvoudig te kietelen is. Met een simpele chip haal je dik 420 pk. Met een beetje verder kietelen is 500 pk goed te doen. In het budget zijn jonge exemplaren te vinden met de ‘Supersport stoelen’ van Recaro: die zitten hemels. Nadelen zijn er ook: het is ‘slechts’ een Audi A5 Cabriolet met een sterke motor. Reken er ook op dat je bij deze auto nog flink zult afschrijven. Bekijk dit S5-aankoopadvies voor de aandachtspunten. Met iets doorsparen komt de Audi RS5 Cabriolet in beeld. De soundtrack is dan een stuk beter, maar de combinatie van de loeizware cabriokoets en een gebrek aan trekkracht onderin is eigenlijk niet heel geslaagd.

Audi S5 Cabriolet (B8) '15

BMW M3 Cabriolet (E93)
€
 44.500
2013
25.000 km

Wellicht biedt de M3 Cabrio het beste compromis. Net als de S5 is de M3 Cabriolet een vierzitter, gebaseerd op een reguliere 3 Serie. De 4.0 V8 biedt meer spektakel dan de 3.0 TFSI in de Audi, alhoewel er qua snelheid (na chippen van de Audi) niet veel verschil zal zijn. Qua sensaties is het een ander verhaal: die atmosferische achtcilinder is een geweldenaar. Ook heb je een veel betere wegligging, een handbak en achterwielaandrijving. Kortom, een perfect plaatje. Maar nadelen zijn er ook. De motor heeft veel zorg en aandacht nodig, lees het M3-aankoopadvies dan ook aandachtig door. Ook moet je akkoord gaan met een stalen klapdak, want stof was niet mogelijk. De beleving aan boord is niet echt premium of speciaal. Het is gewoon een 3-serie interieur. Met een beetje mazzel vind je een exemplaar met een afwijkende kleur leder. Een andere optie is een 650i Cabrio (F12). Die heeft net zoveel vermogen, maar meer koppel en een veel relaxter karakter.

BMW M3 Cabriolet (E93) '13

Nissan 370Z Roadster (Z34)
€ 
39.950
2014
20.000 km

We raden je ernstig af om deze auto nieuw te kopen. Ook als het je enige auto is. Dat heeft alles te maken met ons magnifieke belastingstelsel. Als occasion is het echter een interessante auto. Ja, het is ‘maar’ een Nissan. Het merk bouwt al sinds de jaren ’60 Skyline’s en Fairlady’s, dus ze kunnen daar echt wel wat. De Nissan 370Z Roadster is goed in het budget te vinden. Voor 40 mille vind je exemplaren van een paar jaar oud met zeer weinig kilometers bij de dealer. Kijk, dat is wel lekker beginnen. Vaak heb je ook nog uitgebreide garantie. Sowieso is het onderhoud van deze Nissan van alle auto’s in dít lijstje verreweg het laagst. Het is een geweldige auto om mee door de Alpen te rijden. Die V6 biedt voldoende vermogen en koppel. De automaat is op zich niet verschrikkelijk, maar je wil graag de handbak. Nadelen? De gehele ervaring is wat ‘rauwer’ dan bij de (met name Duitse) concurrentie. Dat kun je overigens ook als een voordeel zien. De betrouwbaarheid is een enorme pré, getuige ons 370Z-aankoopadvies.

Nissan 370Z Roadster (Z34) '14

Jaguar F-Type V6 (X152)
€ 44.500
2013
120.000 km

Mocht je Duits wel héééééél standaard vinden, dan hebben we goed nieuws! F-Types beginnen ‘betaalbaar’ te worden. De auto is inmiddels alweer zes jaar op de markt en de eerste occasions beginnen nu onder de 45 mille te kruipen. Dat zijn nog wel exemplaren met hoge kilometerstanden. Voor een paar duizend euro meer heb je de helft aan kilometers. Zeker het overwegen waard. Het zijn zonder uitzondering V6 modellen zonder de begeerde ’S’. Die laatste zijn aanzienlijk duurder. Op zich niet erg, de ’S’ is voor sommigen net even te hard geveerd, zeker in verhouding tot de geboden hoeveelheid ‘sportiviteit’. Het grootse pluspunt blijft het uiterlijk: het is nog altijd een bloedmooie auto. Ook heeft de motor bakken karakter en een dik geluid. Nadelen zijn er natuurlijk ook. De handbak valt helemaal buiten het budget. De bagageruimte is bizar klein. Sowieso is de F-Type geen heel praktische auto. Maar aangezien het de tweede auto is, moet dat niet per se een probleem zijn. Spreekt de roofkat je wel aan maar wil je iets meer praktisch gemak, stijl en comfort, dan is de Jaguar XK Convertible een goede optie.

Jaguar F-Type V6 (X152) '13

Porsche Boxster S (981)

€ 52.950
2013
30.000 km

Tijdens het lezen van de aanvraag viel ons één ding op. Er werd gerept over een 911, maar qua achtergrond, toepassing en wensen moesten wij denken aan een andere Porsche: de Boxster. Deze auto heeft altijd tweede viool gespeeld achter de 911. Echter, voor ietsje meer dan 50 mille komt de Boxster S van de 981 generatie in beeld. Die auto is echt het sparen waard. Sterker nog, die auto is welhaast perfect. Je hebt de bouwkwaliteit en de infotainment van een 991-generatie Porsche 911. Het uiterlijk is ook uitstekend geproportioneerd: geen junior-Porsche meer, maar écht een begeerlijke roadster. Alles klopt er eigenlijk aan. In vergelijk met de huidige 718 Boxster is het oude model langzamer, maar niemand die daar om maalt. De 981 is namelijk nog gezegend met een zescilinder boxer zónder turbo. Dat betekent een gelukzalig geluid en genieten van de glorieuze laatste 1.500 toeren. Elke keer weer. Een Boxster S is nog altijd iets meer dan 50 mille waard, een normale Boxster (981) is makkelijk te vinden in budget en ook uitstekend. Het enige nadeel bij die uitvoering is dat ‘ie niet zo snel is.

Porsche Boxster S (981) '13

YOLO: Mercedes-Benz SL65 AMG (R230)
€ 49.500

2006
100.000 km

Als je de ultieme Europa-cruiser wil hebben, zoek niet verder. Tegenwoordig vinden we een Roadster met 612 pk en 1.000 Nm nog steeds bijzonder indrukwekkend. Tot voor kort was de SL65 (met 630 pk dankzij een paar wijzigingen) dan ook gewoon in Nederland leverbaar. Maar in 2004 was de SL65 ronduit sensationeel. De auto had bijvoorbeeld meer vermogen en meer koppel dan een Bentley Continental GT. In 2006 werd de gehele R230-range subtiel gefacelift, dus ook de SL65. Met name het interieur en het materiaalgebruik ging er op vooruit. Aan de motor veranderde niet zo veel, maar dat was dan ook niet nodig. De motor is meteen het paradepaardje van deze auto. In principe ben je sneller dan iedereen, een paar exotische supercars daargelaten. Maar de SL heeft ook een andere kant: het is een zeer relaxte cruiser. Wil je iets minder motor en meer wegligging: zoek een recentere SL63 AMG. In beide gevallen is het noodzakelijk het SL R230 aankoopadvies te bekijken, want dure onderdelen en duur onderhoud zijn de redenen dat ze voor relatief schappelijke prijzen te vinden zijn.

Mercedes-Benz SL65 AMG (R230) '06



74 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Nee, is te duur
Een DB7 Volante misschien? Moet net lukken binnen dat budget
@audiisthebest: moet wat moderner zijn dus niet ouder. Zou eerder een mustang GT cabrio nemen of even wachten op een afgeschreven Z4
@tortuga: Had niet gezien dat het moderner moest zijn, lezen is moeilijk blijkbaar xD
@audiisthebest: de enige goede optie 😇 see my name 😎
@audiisthebest: juistem! Britse klasse! En dan de 3.2 V6 uitvoering, prachtige GT!
Er even vanuitgaand, dat A over z’n voorkeur van duitsers heen kan stappen en-ie niet langer is dan 1,85 : de F-type. Met de 380 pk 6-cilinder, klinkt lekker hitsig.
@amghans: ik zit met mn 1 meter 90 ook nog gewoon comfortabel in een F-Type
Het geluid van de SL is wel echt fantastisch. Goede keuze zou dat zijn zeg!
@powerslide:

Dik 2000 kilo met een 5 traps automaat ..
Sportlich leicht noemen ze in Duitsland deze shooting break ..
@lincoln: alsof je verschillende overbrengingen nodig hebt met een biturbo v12 ..
@srthellcat: waarom heeft het ding überhaupt een versnellingsbak?
@powerslide: SL for the win!
Zelf vind ik stuurgevoel en wegligging veel belangrijker dan vermogen. Boxster en F-type hebben mijn voorkeur, zelfs in 4 cylinder 300pk uitvoering.
@alfapeter: Precies mijn gedachte. Ik lees ook nergens iets over eisen dat de auto ruim en praktisch moet zijn, gezien de X3. Dus ja, waarom dan niet meteen een echte roadster ipv zo’n slagschip?
Snel en sportief is niet hetzelfde. Een s5 met chip is snel maar niet sportief. Een Porsche of 370z zijn sportief.
Gaat het puur om het rijden dan is er maar weinig beter dan een mx5. Ook valt een Lotus superseven kloon (naar keuze) uiteraard binnen het budget. Of een Lotus Elise…

Maar ik krijg de indruk dat het vooral belangrijk is om snel te gaan hierzo. Dan zou ik lekker een flink gemotoriseerde Duitse premium halen.
Persoonlijk vind ik veel vermogen in een cabriolet overbodig. Je wilt toch lekker cruisen? Althans wij wel. Vandaar dat wij vorig jaar een SL 320 erbij hebben gekocht. Succes met de zoektocht.
Bovenstaande zwaargewichten suggereren een flink portie “sport” ..
Zoals een obesitas achterstandswijker met een peuk in zijn smoel maar wel met een trainingspakkie en Nikies ..

Misschien maar wat minder uitgeven en bij Mazda buurten ..
@lincoln: tri poloski..
@lincoln: studio sport kijken is ook sport.
Mis de Lotus Evora in dit rijtje, of is die te slank?
@janjansen:

Gezien de suggesties van @willeme (en hij kan dat feilloos inschatten) is de zoekende partij meer op zoek naar een comfortabele cabrio cruiser ..
Maar dan 1tje met teveel vermogen zodat het toch nog een soort van “sportief” te verantwoorden is ..
En wil gewoon van een zwik geld af ofzo ..
Een gemiste kans voor een Corvette C6 Cabrio.
@leko: Daar zat ik ook aan te denken. Het zal de beste auto uit het lijstje zijn, de snelste, de leukste en de goedkoopste. Alleen z’n 2 grootste minpunten (stoelen en gedateerd infotainment) zijn dan weer specifieke eisen van de koper.
Ga voor de Nissan. Ik houd wel van de underdog keuze. Het lijkt me typisch een auto die je kiest voor wat de auto is, en daarom voor jezelf kiest en niet voor een ander. Je kiest de Nissan zeker niet voor de badge die erop zit.
@thijsj: Wel voor de fantastische wegligging en het nog betere geluid. Tussen dit en een doorsnee Porsche-met-turbo wint de Nissan hands-on. Moet je wel tegen het interieur kunnen, daar word je helaas niet meteen vrolijk van. Dat wordt ik in een Porsche ook niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik heb niet echt iets met handtasjes voor mannen.
@thijsj: ja de 370z is een geweldige auto. Dat rauwe randje wat in het artikel genoemd wordt maakt hem juist top! Hij kan lekker agressief zijn, maar je kan er ook gewoon mee cruisen. Betrouwbaarheid van Nissan en dan met name duurdere modellen is mij altijd tegen gevallen.
TT RS Roadster.
M3 cabrio!
Lijst met lekkere auto’s zeg! Mijn idee zal trouwens een SLK55 AMG zijn.
Zie dat er in Duitsland honderden 997’s worden aangeboden. Misschien moet je daar eens kijken.
In dit geval de SL65, nog altijd een prachtig model en met dikke V12 geen onaardige investering…
Dat de aanvrager een 911 in het vizier heeft, betekent niet dat een 997.1 ‘zonder S’ geen vooruitgang is komende van een A4 met minder dan 250pk. Ik denk dat het een uitstekende keuze is. Zo’n SL schrijft nog gigantisch af en een M3 moet je niet willen. Zo’n Boxster is niet gek maar niemand neemt het je kwalijk als je toch een Elfer kiest. Persoonlijk vind ik de F12 650i ook best een goed advies als je van snelle cruisers houdt.
Die Boxster is gewoon perfect. Het meest lichtvoetig om te rijden van het lijstje, vooral op binnenweggetjes. Ik vind een roadster qua concept gewoon leuker dan een cabrio.
Vanwege de laatste atmosferische 6 cilinder denk ik dat het qua waardebehoud ook wel snor zit.
Wordt toch een Porsche. Indien een Audi getuigd het van nog minder smaak. Als laatste misschien toch een BMW. Wedden?
Ook goede Ferrari Mondial cabriolet valt ook binnen het budget. Deze Ferrari is zwaar ondergewaardeerd, maar wel een lekker rood monster met vier ronde achterlichten (=helemaal 2019) op de oprit.
SL65 AMG…. wat een machin zeg…
Voor een echt leuke en sportieve cabriolet zou ik eens kijken naar een BMW Z4. Heerlijk blok met veel vermogen. Een handbak en de auto is redelijk licht. Ik vind hem nog mooi ook. Het rijdt leuker dan een 911.
@viezefreddyw: En dan bedoel ik natuurlijk de Z4 M.
@viezefreddyw: goeie, en mooi op het oog, maar ook het feit dat een mooi exemplaar amper afschrijft, of soms zelfs meer waard wordt
Mijn gedachten gaan uit naar een Maserati Coupe 😎
@bluebird: of cabrio uiteraard voor de aanvrager
BWW 6 serie cabrio.
Een BMW Z4 35i?
Zou voor een volle en vrij late S3 cabrio gaan met dit budget.
@ghost: Bloedsnel, maar wel een 4 pitter.
@dutchdriftking: doet niet onder voor wat hierboven genoemd wordt, zeker niet met een chip naar 400pk..
@ghost: Hij zal snel zijn, en door lager gewicht en snellere bak het een getunede S5 flink moeilijk kunnen maken. Maar ik kan mij voorstellen dat je in deze klasse meer dan 4 cilinders wilt zolang het nog kan.
Ik zou mooi de boxster S kopen als ik dat budget had icm die wensen.
Afschrijving ook nog eens het laagst.
Bij Bosch Car Service Van Kuyk staat nu een Porsche 996 Carrera 4s handgeschakeld te koop voor 44.950
@evdsupercars: hij wil geen 996 staat duidelijk in de tekst.
Sparen voor de Boxster inderdaad, Óf eens gaan rijden in een Z4!
@ukbob: en als het niet perse een roadster-achtige hoeft te zijn: ga voor de genoemde 6 serie cabrio.
Te krijgen met voldoende vermogen maar wel eerder ingesteld op cruisen dan scheuren.
Ondanks alle minpunten voor mij de F-type. Veruit de mooiste van het stel (naar mijn bescheiden mening)
Boxster. De lijnen van de cabrio’s 911 zijn onelegant door de enorme bult achter de voorstoelen. En ja, de atmosferische 6 cilinders raken uit te sterven, dus waardevast.
@911targa: Enige voordeel van een 911 is dan dat je nog eens een kind mee kan nemen.
Toch de F type, al ben ik groot fan van de 997 weet ik dat een 997.1 flink wat problemen kan geven!
@flatsixx: Ja ik zie ook wel eens die blokken langskomen die volledig in puin liggen, maar ligt dit aan de gebruiker of aan het product?
@flatsixx:

Als je van een A4 komt ga je een F-TYPE maar een povere omgeving vinden. Ik heb nu een tijdje met zo’n ding rondgereden maar het interit van een instap golfje is aangenamer. Zo’n F-TYPE ziet er leuk uit van ver. Maar als je met je stoel naar achter zit piept het leer tegen de achterwand, komen er electrische kabels bloot te liggen omdat het tapijt slecht gelegd is,… En uiteindelijk is de wagen niet echt lichtvoetig, zelfs een 4 serie voelt een stuk lichter aan.
Ik zou een Aston Martin V8 Vantage uit Duitsland halen!
Jaguar XKR.
Niet sportief zei U? Ach, 500pk onder je kont, ik heb het gevoeld dat onze adviesvrager voornamelijk daar naar op zoek is.
Boxster. Zonder twijfel.
TTs
@bsxc2: ik heb een tts gehad. Maar het was hem toch niet. Daarna ingeruild
Slk55 amg
Bmw F12 cabrio.. sinds 2 mnd eigenaar van een F13 en can’t stop smiling
Als je voor dit geld een 650i cabrio hebt van de F12 serie zou ik niet eens verder zoeken. Als je dat blok nog even onder handen neemt ga je ook richting de 475pk en 700(!) nm. Heerlijke cruiser, goede stoelen en nog een mooie bak ook.
Boxster, Nissan of de Merc. Luxe probleem.
Chevrolet Camaro SS cabrio ?
Ook best leuk
Ligt er aan wat de toekomstige eigenaar wil. Wil hij open patsen, dan koopt ie een A5 of iets dergelijks, wil hij open sturen en genieten koopt ie idd de eerder genoemde mx5, nu met een erg goede 2.0 te krijgen.
De Yolo omdat het kan!!
Een mooie blauwe S5 cabriolet met een kuurtje van JD. 400, 500, of zelfs 550pk is relatief betrouwbaar te behalen. Wat echter veel belangrijker is, de software van de automaat wordt enorm verbeterd. Standaard is de automaat ruk en de handbak ‘oke’. Maar met JD software schakeld de bak sneller, soepeler, en vooral veel logischer. Niet te vlot opschalen. Niet te ver terug schakelen bij accelereren. Helemaal fijn.
@dutchdriftking: Eigenlijk triest dat een tuner een automatische versnellingsbak beter weet te programmeren dan Audi zelf..

Zal wel te maken hebben met de Co2 uitstoot, maar voor een merk voorsprong door techniek pretendeert is het triest
Alles voor co2. Het vroege opschalen en te late terug schakelen is daarvoor. Maar in de praktijk erg vervelend….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).