
Renault gelooft in waterstof en toont dat met deze Emblème.
Het onderwerp waar automerken al jaren hun hoofden over breken, is hoe ze de EV bij het grote publiek kunnen krijgen. De nieuwe strategie is goedkope modellen in de vorm van kleine crossovers. Maar wat als we de problemen met elektrische auto’s in één keer konden laten verdwijnen? Renault doet een goede poging daartoe met een conceptauto die Emblème heet.
De fantasieauto is gebouwd door Ampere, de innovatiespeeltuin van de Renault-groep. Het hoofddoel van deze auto is laten zien hoe duurzaam een elektrische auto kan zijn. Dat is het eerste probleem dat de Emblème oplost.
Door gebruik van duurzame materialen in ieder aspect van de auto – van banden en de aandrijflijn tot het interieur en de carrosseriedelen – stoot de Emblème gedurende zijn hele leven (van productie tot en met schroothoop) 90 procent minder CO2 uit dan een Renault Megane E-Tech doet tijdens zijn carrière. Het grootste gedeelte – 70 procent – van de uitstootvermindering wordt gewonnen bij de productie.
Probleem twee: de looks
Jij vindt waarschijnlijk ook dat EV’s grotendeels eeneiige misbaksels zijn die allemaal op elkaar lijken. Ook daar is geen reden meer voor. Ja, alles draait om aerodynamica, maar de Renault Emblème laat zien dat je een geweldig ontwerp kunt neerzetten én weinig luchtweerstand kunt hebben.


De Emblème is 4,8 meter lang, 2,9 meter breed en de koets is maar 1,52 meter hoog. De shooting brake-achtige lijnen en stoere front maken de conceptcar knap, net als de omgekeerde Bugatti-C-lijn in de voorportieren. Met een kofferbakruimte van 556 liter en een frunk met een opslagruimte van 74 liter is de Emblème ook nog eens vrij praktisch.
Probleem drie: het gewicht
Elektrische auto’s zijn grotendeels door hun accupakketten erg zwaar. Het rijgevoel is daardoor minder, maar ook voor de portemonnee is dat binnenkort ongunstig. Daarom is er bij de conceptauto geprobeerd om iedere overtollige kilogram te verwijderen. Denk aan 60 procent lichtere deuren en polyestervezel-onderdelen zoals de vloermatten en beschermplaten voor 25 procent gewichtsverlies. Dit alles resulteert in een gewicht van 1.800 kilo, net zo zwaar als een Kia EV3. Het is nog steeds geen vedergewicht boxer, maar beweegt wel de goede richting in.

Probleem vier: actieradius
Van laadstress kunnen we inmiddels niet meer spreken, maar toch blijft het rijbereik van elektrische auto’s een punt van overweging voor kopers. Daar moet in de nabije toekomst ook een einde aan komen. Renault wil dat oplossen met waterstof. De Emblème heeft bijvoorbeeld een ”dual-energy aandrijflijn”. De elektromotor pikt elektriciteit op uit een batterij en uit waterstof.
De batterij is 40-kWh groot (vandaar het meevallende gewicht) en in de waterstoftank past 2,8 kilo van het spul. De actieradius is 350 kilometer, wat uiteraard niet erg indrukwekkend is. Het voordeel van de Emblème is dat ie met kort hoeft te stoppen voor een tankstop. Daardoor zou je volgens Renault er net zolang over doen om 1.000 kilometer af te leggen in de Emblème als in een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Dan moet er wel net een waterstoftankstation op de route liggen…
Goed, de belangrijkste problemen met EV’s stipt Renault dus aan met de Emblème. Nu moet de theorie alleen nog werkelijkheid worden. Zo ver zal het helaas niet komen, maar zo moet je de conceptauto ook niet benaderen. Het idee is om oplossingen te tonen die de grootste euvels kán tackelen. Tegen 2040 moeten die struikelblokken grotendeels weg zijn, want dan wil Renault volledig uitstootvrij zijn in Europa. Vijf jaar ervoor moet toch al alle het nieuws elektrisch zijn.





2,9 meter breed? Toe maar… 😜
In het document bij het persbericht staat dat de wielbasis 2.90 meter is, dus ik vermoed een foutje van AB.
Staan ook nog meer details in over hoe ze de besparingen gehaald hebben met diverse onderdelen:
https://media.renault-group.nl/wp-content/uploads/2025/04/Renault-Embleme-rijdend-laboratorium-voor-koolstofarme-mobiliteit.doc
Je hebt echt helemaal niks aan waterstof nu 800v een feit is. Ik ben van mening dat je nog beter op benzine en diesel door kan tuffen als elektrisch echt niet kan dan dat je op waterstof overstapt.
Wel leuk concept voor de rest.
Stekkeren is over 20 jaar iets uit het verleden. 14% van het NL wagenpark is nu elektrisch en nu al kan de infrastructuur het niet aan. Het is een utopie, vooral voor de logistieke sector. Hybride en Stekkerladen zijn tussenoplossingen, totdat waterstof of e-fuels de elektriciteit voor aandrijflijnen gaan produceren.
De doorbraak is afgelopen jaar al gevonden: waterstof uit zeewater produceren met zonlicht, waarmee de prijs van waterstof daalt naar ongeveer €1 per kilo. Huidige waterstofauto’s hebben een 5 kilo tank.
En nee: atoomenergie, windmolens, zonnepanelen, etc. zullen nooit het laadprobleem oplossen: er is altijd infrastructuur nodig.
Zijn wel goede paddestoelen ofniet. Wat denk je dat eerder gebeurt is: stroomnetje uitbreiden of overal waterstoftankstation bouwen? En wat denk je dat sneller laadt/tankt, waterstof of een 800V accu? De 1e 3 auto’s bij het tankstation kunnen prima tanken, daarna moet alles weer op druk, moeilijk inefficient, kost veel tijd en energie.
Weet je wel hoe duur een waterstof tankstation is? Een snellader kost ongeveer € 50.000. Een waterstofstation kost € 1.000.000. En je kan ze niet zomaar bij een bestaand tankstation bouwen, want er is geen ruimte voor. En wist je dat je 18 waterstof tankwagens nodig hebt om het equivalent van 1 benzine tankwagen te kunnen vervoeren? Het zou de hele dag een file zijn van tankwagens.
En die prijs van €1 is natuurlijk compleet uit iemands duim gezogen. Je kan geen prijs hangen aan iets dat niet bestaat.
En dan moet je eens kijken naar de binnenruimte van een Toyota Mirai: alle ruimte wordt ingenomen door de waterstof tanks.
@Reinier en @Johanneke, jullie praten net als mensen in, pak ‘m beet, 1998.
“mobiele telefoons? Nee joh… waarom zou je altijd bereikbaar willen zijn?”
“Er liggen toch al kabels, waarom zou je overal van die zendmasten neerzetten? Weet je wel wat 1 zo’n antenne kost?!”
Of als mensen in 1900:
“Zo’n koets zonder paarden, die gaan veel te snel. Alles dat sneller rijdt dan 10 km/u, daar moet een man vooruit fietsen met een rode vlag, om de mensen te waarschuwen dat er een monsterlijke auto aankomt”
Ein jaren 70: IBM bouwde mainframes, zo groot als een gebouw. Steve Jobs werkte aan een desktop computer…
Kom hier over 20 jaar eens terug en gniffel om je eigen conservatieve beeld ;-)
Okay, in hap.
Leg even uit hoe we alle waterstoftankstations gaan bouwen. Leg uit hoe we alle waterstof naar de tankstations gaan brengen. Leg uit hoe waterstof goedkoop gaat worden als je moet concurreren met de industrie zoals hoogovens. Leg mij uit hoe we genoeg waterstof onder hoge druk gaan houden zodat de 1 na de ander kan tanken.
@nineelevenheaven Waterstof is prima als oplsag om ons elektriciteitsnet te stabiliseren, en voor groot en zwaar vervoer over lange trajecten (scheepvaart en luchtvaart). Voor auto’s is het zinloos.
De looks lijken me hier toch nog wel een probleem… Waarom een C? Een halve ruitvorm zou zoveel logischer als flank decoratie.
Waar de elektrische Megane en Scenic er fantastisch uit zien maar gehandicapt zijn door het belabberde snelladen dacht Renault dat ze dat moesten oplossen met rare looks en een onhandige waterstof installatie? 800V techniek had het ook gedaan.
En die digitale binnenspiegel is wel extreem liefdeloos vormgegeven.
Reuze leuk dat waterstof. Maar vanuit hier in Nijmegen, zit de dichtstbijzijnde werkende tank in Doetinchem. En anders moet ik naar Duisburg.
Dat terwijl je op iedere straathoek je EV vol kunt gooien.
Een shooting brake met 5 deuren? Volgens mij is dit dus gewoon een stationwagon. Een shooting brake is, volgens mij, een combinatie van een coupe met een stationwagon.
Dit is toch gewoon een liftback?
Maak hem matzwart en Batman heeft zijn volgende mobiel.
2,9m breed??? Dat is vrachtwagen territorium…
En dan met een miezerige 554l koffer afkomen? 🧐
Gaaf design! Hoop daar nog wat van terug te zien in de toekomst..
https://www.youtube.com/watch?v=ll_kH75eAvE
Wat een grotesk apparaat.
Die omgekeerde Bugatti lijn in de zijkant ziet er origineel uit maar matcht niet met de vormgeving van de rest van het ontwerp
We kijken hier naar de Alpine A390. Afmetingen, hoogte, looks. Natuurlijk een flinke make-over, maar in essentie zie je de uitkomst.
Dus dit is mooi??? Als DongFeng of een ander Chinees merk dit had gemaakt hadden we het gehad over een wanstaltig ontwerp en de zoveelste cross-over die geen crossover wil zijn