• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault R5 Turbo 3E heeft brede banden en 700 Nm

Auteur: willeme, gepost 22 september 2022 om 09:02 – 7 Reacties

Renault 5 Turbo 3E

Dan zijn die enorme sloffen niet verkeerd. De Renault R5 Turbo 3E heeft nog meer troeven achter de hand.

Elektrische auto’s is voor sommigen mensen heel erg eng. Natuurijk, ook wij kunnen een hoogtoerige V12 of brullende V8 waarderen, maar er zijn ook puike elektrische auto’s. Zoals uiteindelijk het alcoholvrije biertje het Buckler-stadium heeft weten te ontlopen, moeten ook de dinosauriërs even ontdooien en de EV omarmen.

Een tactiek daarvoor die fabrikanten toepassen is om de techniek in een vertrouwd jasje te gieten. Dan is de overstap voor de conservatievelingen minder groot. Denk bijvoorbeeld aan de elektrische Opel Manta GSe of de Peugeot e-Legend.

Renault 5 Turbo 3E

Een auto die ook in dat rijtje past is deze Renault R5 Turbo 3E, net als de Renault R5 Diamant. Waarbij de Diamant vooral heel erg charmant en chic is, is de R5 Turbo 3E een sportieve funmachine.

Prestaties

Dat blijkt uiteraard al uit de naam die Renault heeft gekozen. Het is een derde auto in de lijn van de Renault 5 Turbo en Renault 5 Turbo 2. De ‘e’ in de naam staat voor elektrisch, want ja, deze auto’s is elektrische aangedreven.

Maar die 1.4 viercilinder met turbo hoef je niet direct te missen, want de motor van de R5 Turbo 3E is bijzonder krachtig. Er is namelijk 380 pk en 700 Nm aanwezig! Daarmee kun je kun je in 3,5 seconde naar de 100 km/u knallen. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u.

Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3E

Het is ook mogelijk om in maximaal 3,9 seconden naar de 100 km/u te accelereren. Dan moet je de auto in de dirftmodus zetten. Ja, de R5 Turbo 3E heeft een driftmodus. De layout is namelijk gelijk gebleven aan de legendarische R5’s van weleer.

De twee elektrische motoren staan op de achteras: elke motor drijft een wiel aan. Het accupakket ligt waar voorheen de motor lag. Het is dus nog altijd een tweezitter met achterwielaandrijving.

Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3E

Gewicht Renault R5 Turbo 3E

Over dat accupakket gesproken, dat is expres niet al te groot. Het is de bedoeling dat je veel lol kan hebben tijdens Gymkhana-events of trackdays. Dan kun je met gemak de 325/30 20 banden op roken. De auto heeft een breedte- en hoogteset: voor zijn de wielen 19 inch (en aanzienlijk smaller).

Renault 5 Turbo 3E
Renault 5 Turbo 3E

Nadelen? Ja, natuurlijk. Net als elke andere elektrische auto is het gewicht te hoog. De R5 Turbo 3E weegt 980 kilogram, maar dat is zonder het accupakket, dat nog eens 580 kilogram weegt. Meer informatie wordt bekend gemaakt in aanloop naar de Salon van Parijs 2022, die volgende maand gehouden wordt.

Meer lezen? Dit zijn alle snelle Renault 5’s op een rij!

Ook interessant!

  • Turbo 3 Black Edition is nóg bruter
  • Renault teast kneiterdikke retro hot hatch
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Elektrische Renault 5 heeft een bizar stuur

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

driften, Elektrisch, Renault, renault-5, Retro, Video

Vorig bericht: « Occasionlabel Bugatti is officieel een dingetje
Volgend bericht: Porsche Vision GT Spyder is voor de ware purist »

Lees Interacties

Reacties

  1. denniss00 zegt

    22 september 2022 om 09:17

    Ziet eruit als een apparaat voor Ken Block. Monster.

    Login om te reageren
  2. duderuud zegt

    22 september 2022 om 09:55

    Wanneer kan ik ”m bestellen?

    Login om te reageren
  3. toniominestrone zegt

    22 september 2022 om 10:35

    Ik ben om!

    Login om te reageren
  4. V300amg zegt

    22 september 2022 om 12:21

    Lekker hoor!!

    Login om te reageren
  5. Jagris zegt

    22 september 2022 om 16:30

    Als de nieuwe renault r5 eruit gaat zien zoals deze eerdere afbeeldingen laten zien, dan zou ik m graag willen. Erg geslaagde auto. Deze is natuurlijk helemaal om op te vreten.

    Login om te reageren
  6. vopo zegt

    22 september 2022 om 18:08

    In een woord, geweldig.

    Login om te reageren
  7. Eduardo Cuvelier zegt

    29 mei 2024 om 09:18

    Renault R5 Turbo 3E – Score :
    – Adieu Aru : ‘Euphorie’
    – https://www.youtube.com/watch?v=iyq0dWOvRIw

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North