Precies wat je moet willen, dit.
In de categorie Hot Hatches met net dat beetje meer, scoren de producten van Renault Sport erg hoog. In tegenstelling tot veel concurrenten zijn ze niet zo zeer sneller en of luxer, maar wel rauwer, scherper en temperamentvoller. Mede daardoor zijn ze nog meer geschikt voor het betere trackday-werk. Ga maar een keer naar de Nordschleife toe en je kan je vergapen aan tientallen Clio’s en Megane’s die door Renault Sport onder handen zijn genomen. Kortom, voor de liefhebber van hardcore hatchbacks is het goed dat Renault Sport er is.
Nu moeten we heel eerlijk zijn, met de eerste kennismaking met de Clio R.S. waren we niet direct overtuigd. Er waren behoorlijk wat concessies gedaan met de intrede van deze generatie en ten opzichte van zijn voorganger. De Clio R.S. was nu enkel leverbaar als vijfdeurs, met een 1.6 turbo motor en een automaat met dubbele koppeling. Dire items waar de puristische petrolhead niet blij van wordt. De heftigere Clio R.S. Trophy was een stap in de goede richting, maar in vergelijking met de Peugeot 208 bleef het toch een beetje knagen. De nieuwe Clio R.S. is goed, maar zou beter kunnen zijn.
Gelukkig komt Renault Sport ons tegemoet met het R.S. Performance label. Onder dit label worden twee soorten producten aangeboden. Extraatjes voor je R.S. om hem heftiger te maken of een range van accessoires waar ze Renault Sport op hebben geschreven. Daarom eerst even aandacht voor de ‘performance parts’ en ‘style parts’. Het gaat hier niet om een kunstoog ventieldop met logo of spatlappen.
Onder het kopje ‘style parts’ vallen de R.S. Performance bodykit, die geïnspireerd is op de Clio R.S. 16 Concept die helaas nooit in productie genomen werd. Renault Sport gaat 250 van deze bodykits vervaardigen, evenals de de ‘Turini’-velgen. Dan zijn er de ‘performance parts’. Dit zijn items die je verwacht bij producten van Porsche Motorsport, niet bij die van Franse middenklassers. Zo kun je de Clio R.S. upgraden met een koolstofvezel schaalstoel, sportuitlaat, remmenupgrade, strakker onderstel en verstevigingsbalk voor de veerpoten. Kies je al deze opties, dan kom je dus heel dicht in de buurt van de hardware die de Clio R.S. 16 uniek maakten. De onderdelen zijn online of bij de Renault Sport dealer te bestellen.
gove zegt
zie de meer pk optie nergens staan
rollingstoned zegt
@gove: daar lopen ze bij Renault altijd wat mee achter zoals je in de F1 kunt zien…
rollingstoned zegt
@gove: Renault heeft moeite met het leveren van extra PK’s, kijk maar naar de F1… ?
rollingstoned zegt
@rollingstoned: sorry voor de dubbelpost. De app deed ff gaar.
rikrace zegt
@gove: https://en.shop.renaultsport.com/RSperformance/
kennone zegt
@gove: gewoon zelf naar een tuner gaan. Turbo, Intercooler, in en uitlaat en injectoren update. Dan haal je denk ik toch het beste resultaat?
gove zegt
@kennone: ja maar garantie is wel fijn, krijg je bij de tuningboer niet, of als je het wel krijgt is het alleen op electronica van hen, niet als de motor kaboem zegt
rolov zegt
@gove: sommige geven gewoon garantie
janmetdelangeachternaam zegt
Gelukkig zijn alle interieur panelen ook hartstikke licht door het gebruik van armoedig plastic
willeme zegt
@janmetdelangeachternaam: Dat is een beetje de keuze die je moet maken. Geschikt voor het circuit met koolstofvezel stoelen of onderstuttend de inrit afglijden in je premium gebakje, terwijl je het plastic aait :-D.
Gulli zegt
Een kunstoog ventieldop!? Mag ik die optie overslaan aub?
viezefreddyw zegt
Ben eigenlijk meer benieuwd wat Renault gaat doen bij de opvolger van dit apparaat. Deze Clio R.S. heeft me nooit zo kunnen bekoren als alle andere R.S.’en van het merk. De handbak is toch wel een gemis denk ik.
Bovenstaande is uiteraard wel tof allemaal, maar een Mégane R.S. moet vast ook haalbaar zijn als je de prijzen naast elkaar legt.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: En dan is die Megane ook nog eens vrij nieuw en die Clio al vrij oud.
rikrace zegt
Hier de link naar de site, voor niet alleen de Clio IV RS, maar ook de Clio III RS, Mégane III en IV RS zijn er straks leuke hebbedingetjes te koop: https://en.shop.renaultsport.com/RSperformance/
tvr1974 zegt
Ik hoop dat Ricciardo er blij mee is ;)
jupke zegt
Kan de automaat ook eruit?
dare2think zegt
En maar krikken met die RS krik. Nee, dat maakt verschil…
dirkv zegt
Heftig bommetje! Lijkt me heerlijk om daar een keer mee te scheuren.
Ben benieuwt of er ook nog een Alpine A110 RS komt (voor een niet al te gekke prijs), dat lijkt me helemaal porno op wielen.
Jochempie zegt
Alpine versnellingsbak erin, dat was het enige dat nodig was.
Alwyn zegt
Gordels zitten er lekker in ook…
Dutchdriftking zegt
Ik vind de standaard bumper met finish vlag mistlampen leuker. Ook de motorkap van carbon is een beetje fout. De hardwarematige aanpassingen zijn dan wel weer geniaal.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Dit is geloof ik nog het oude model. Vandaar dat je ook niet die nieuwe bumper ziet.
humpyourdog zegt
Zit daar nu roest op foto 3?
towi1989 zegt
@humpyourdog: op een plastic bumper? Nee, dit is een reflectie.
towi1989 zegt
Euhhh ik dacht altijd dat je zon soort gordel achter de stoelen direct naar achter zou moeten laten lopen. In het geval van een crash wordt je ruggengraat in elkaar gedrukt…