Gaat Ricciardo Lewis Hamilton achterna, of is dit het einde van zijn carrière?
In de Formule 1 is het lastig te zeggen of een verandering van teams positieve of negatieve gevolgen gaat hebben. Hierom is het eveneens lastig om Daniel Ricciardo’s overstap van Red Bull naar Renault te beoordelen. Hijzelf ziet de toekomst in ieder geval rooskleurig in, zeker nu hij de Spec-C motor een tweetal wedstrijden aan de tand heeft mogen voelen.
Hoewel Ricciardo in de Italiaanse Grand Prix nog stilviel, heeft de honingdas groot vertrouwen in zijn toekomstige team. Kijken we naar de geschiedenis, dan heeft hij daartoe alle reden. Immers, Renault won meerdere kampioenschappen in verschillende tijdperken van de sport. De kans is daarom groot dat ze ook in het tweede turbotijdperk succesvol zullen zijn, maar tot op heden hebben ze de wereld nog niet van haar kracht kunnen overtuigen. Desondanks zit er volgens Ricciardo een steil stijgende lijn in de ontwikkeling van de auto en, nog belangrijker, de krachtbron.
De Australiër rijdt alweer bijna vijf jaar met motoren van de Franse fabrikant en heeft daarin allerlei pieken en dalen gekend. Dit feit echoot hij eveneens tegenover Motorsport.com. Desalniettemin ziet hij dat de recente stappen van zijn toekomstig werkgever hoop geven voor zijn toekomst bij het team.
“Through my time with the Renault power unit we’ve had some updates which have worked and some which haven’t. That’s been the reality. Obviously the ones that don’t it can be a bit frustrating or demoralizing if you’re expecting something more than what you’re getting. Now, this being their latest step, having positives and actual gains from that, is positive. It’s encouraging for the next part of this year but also for my future. It’s a nice little positive.”
Ricciardo noemt de stappen die Renault de laatste tijd heeft gezet misschien klein, over de laatste motorupdate is de Australiër meer dan tevreden. Volgens hem is er een duidelijk verschil in prestaties tussen de vorige krachtbron en de huidige.
“There was [a performance gain] and to be honest when you hear Christian give it some encouragement, we all know how that relationship is. He doesn’t need to say those things if you know what I mean. But he did and that’s a bit of proof in the pudding that it was a step. As a driver you could feel it, especially in qualifying. That was the first time I turned everything up on it. It felt like it, let’s say, pulled a little harder before the braking. It was a step in the right direction, I’m convinced on that.”
Zoals gezegd is het vooralsnog lastig te zeggen of Ricciardo de keuze heeft gemaakt. Wanneer in de komende jaren blijkt dat hij zijn geld op het juiste paard heeft gewed, dan kunnen we misschien wel eens te maken krijgen met een scenario à la Lewis Hamilton. Lewis’ overstap van het toen nog goed presterende McLaren naar het weinig succesvolle Mercedes betaalde zich, zo weten we nu, immers goed uit.
xiran zegt
Gewoon goed geprobeerd, ik hoop geen alonso 2.
gekkenhuis zegt
Ja nog wiedes, hij kan nu slecht gaan roepen dat het allemaal k*t is bij Renault en er eigenlijk geen vertrouwen in heeft. Iets met “Wij van WC eend” …
tvklarenbosch zegt
Ach, hij schijnt 18 miljoen redenen te hebben om optimistisch te zijn. Ik denk dat hij ook wel weet dan Renault de komende 2 jaar geen WK waardige auto gaat bouwen.
Edge zegt
@tvklarenbosch: Renault is in dat opzicht ook gewoon hartstikke eerlijk richting Ricciardo en de buitenwacht. Ze verwachten in 2019 nog geen podiums en denken pas in 2020 weer de aansluiting te kunnen vinden met het podium.
v70t6r zegt
Wat zou het leuk zijn als Ric. bij Renault tegen Max bij RedBull zouden strijden om de titel in 2020.
*Doet oranje bril af, Ferrari en Merc zullen wel gewoon blijven domineren.
w0o0dy zegt
Honda gaat ze in Sotsji de oren wassen met de spec 3. En volgend jaar mag Ricciardo blij zijn als hij binnen een seconde van Max kan blijven in de kwalificatie. In 2020 wordt Max of Leclerc kampioen en niet Ricciardo
HZW zegt
@w0o0dy: Dat is nieuw voor mijn.
Ik had begrepen dat de Spec-3 motor van Honda past bij de GP van Amerika zou gebruikt gaan worden.
Feit is wel dat de huidige Spec-2 motor 715 pk levert en de nieuwe Spec-3 motor 750 pk.
De Spec-C motor van Renault levert 730 pk, tegen 710 pk voor de Spec-B.
w0o0dy zegt
@hzw: https://www.gpblog.com/nl/nieuws/22012/honda-brengt-veelbelovende-motorupdate-in-rusland.html
tjongejongejonge zegt
@w0o0dy: beste Paul , de rest staat zeker stil
w0o0dy zegt
@tjongejongejonge: geen Paul, ga iemand anders lastigvallen.
brave zegt
Honda kan ons nog wel eens verrassen. In MotoGP de top.. Nascar de top.. dus motoren bouwen kunnen ze wel die Japanners.
HZW zegt
@brave: Als de geruchten kloppen gaat de Honda Spec-4 motor 770 pk leveren en de Spec-5 800 pk.
Spec-4 zou zijn intrede doen bij het nieuwe 2019 seizoen om dan tijdens de GP van Spanje (Barcelona) vervangen worden door de Spec-5.
mcL zegt
@hzw: hoe kom je aan deze getallen. Graag even wat meer toelichten ?
mark997gt3 zegt
@HZW: allemaal speculatie…… als je nu al weet hoeveel pk de volgende spec heeft dan bouw je hem nu toch al?
tjongejongejonge zegt
Hij komt ook vaak in de Efteling , in het sprookjesbos
notsobig zegt
“Zoals gezegd is het vooralsnog lastig te zeggen of Ricciardo de keuze heeft gemaakt.”
Nee hoor, juist heel simpel; het is al een feit dat hij de keuze heeft gemaakt… ;)
Orichy zegt
Vrij logisch dat Ricciardo zich in zijn element voelt, met de Renault-motor. Naast dat hij volgend jaar voor Renault rijdt, iIs er nog een element, waarom hij zo goed past bij Renault en haar motor en dat is zijn eigen ontwikkeling. Hij groeit net zo hard, als de ontwikkeling van de Renault-motor, dat is niet negatief bedoeld, maar dat maakt het wel makkelijker, met het maken van aanpassingen, geen grilligheden, maar constant een stapje meer, tot dat hij bij de top is en eventueel, als het mee zit, wereldkampioen kan worden. Van mij mag het, ik gun het hem wel.
p993 zegt
Iig beter dan Honda
En hou een sop met dat gehoningdas….die kennen we nu wel joh.
VeniVidiVici zegt
Die stuiterende kangoeroe is gewoon ziende blind en horende doof. Maar hij lacht in elk geval nog steeds volgend jaar… als een boer met kiespijn!
ikleesookoverautos zegt
Zoals gezegd is het vooralsnog lastig te zeggen of Ricciardo de keuze heeft gemaakt.
Keuze is toch duidelijk?
toniominestrone zegt
Ach, ik denk dat het wel een goede combi is, Ricciardo en Renault, beide zijn geen hoogvliegers.
r9c11 zegt
Volgens mij heeft Ricciardo al in de beste auto van het veld gereden,toen Vettel wereldkampioen werd voor de zoveelste keer reed Ricciardo in dezelfde auto ,missschien is hij niet zo goed als hijzelf denkt…
jje003 zegt
@r9c11: Dat jaar dat Vettel en Ric naast elkaar zaten, scoorde hij meer punten dan Vettel die niet erg van een competatieve teammaat hield en naar Ferrari optiefde
r5alpine zegt
Als je met een happerende Renault motor op 0,3 sec kan kwalificeren van Lewis Hamilton, die de perfecte ronde reed, dan is die Renault motor misschien toch wel gewoon ontzettend goed (op een stukje software na van het gaspedaal/reactie van de motor op gaspedaal bij lage toeren en de Red Bull versnellingsbak?).
In Suzuka was ie ook wel erg snel, zowel Max als de Red Bull als de Renault motor. Je kan alleen zo hoog eindigen als alles klopt ja ook de motor, dus Red Bull en Max stop met zeuren.