• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

RS5-R Sportback nu ook voor Europa

Auteur: willeme, gepost 30 mei 2019 om 11:59 – 15 Reacties

Afbeelding RS5-R Sportback nu ook voor EuropaAfbeelding RS5-R Sportback nu ook voor EuropaAfbeelding RS5-R Sportback nu ook voor EuropaAfbeelding RS5-R Sportback nu ook voor EuropaAfbeelding RS5-R Sportback nu ook voor EuropaAfbeelding RS5-R Sportback nu ook voor EuropaAfbeelding RS5-R Sportback nu ook voor EuropaAfbeelding RS5-R Sportback nu ook voor Europa

ABT RS5-R Sportback (C9) '19
It’s the final countdown! Duu-duu-duu-duuuu, duu-duu-duu-du-duuuuu…

In tegenstelling tot de vorige Audi A5 Sportback is er van de huidige generatie een heuse ‘RS5’ versie. Een supersnelle en dure variant van de A5 Sportback. De reden daarvoor is heel erg simpel. Audi maakt liever geen RS-modellen op bassin van een sedan. Dat heeft het merk drie keer gedaan (RS6 C5, RS4 B7 en RS6 C6) en dt waren geen kassuccessen.

In de Verenigde Staten is men gek op dure topmodellen, maar heeft men een afkeer voor stationwagons. Ja, er zijn een paar Amerikaanse vloggers en autojournalisten die het gaaf vinden, maar niemand die het daar daadwerkelijk koopt. De Audi RS5 Sportback neemt het op tegen de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio en Mercedes-AMG C63.

Audi RS5 Sportback (B9, US) '19

Wat meteen opvalt is dat de Audi RS5 niet alleen het zwaarst is, maar ook het minste vermogen en koppel heeft. Nu hoef je je geen zorgen te maken, met 450 pk en 600 Nm is de RS5 Sportback echt wel snel. Echter, in deze klasse zijn het juist de prestatiecijfers die ertoe doen en de zeker niet voordelige RS5 Sportback komt gewoon iets tekort ten opzicht van de concurrentie.

ABT RS5-R Sportback (B9) '19

Gelukkig zijn er altijd tuners waar je altijd op kunt rekenen, zoals ABT Sportsline. Je kan daar terecht voor een simpele chip, maar als je een compleet aangepakte Audi wenst, is dat ook geen probleem. In dit geval is dat de ABT Audi RS5-R Sportback. De auto volgt het recept van de ABT RS5-R Coupé. In Amerika werd de auto al voorgesteld, dit is de RS5-R Sportback voor Europa.

ABT RS5-R Sportback (B9) '19

Aan de buitenkant zien we een enorme hoeveelheid extra carbon. De voorspoiler, de vleugeltjes op de voorbumper, de ‘luchtuitlaat’ in het voorscherm, de omlijning van de grille, de diffuser en de achterspoiler zijn het het lichte en dure materiaal opgetrokken. In tegenstelling tot de Audi S6 is de RS5 voorzien van échte uitlaten, eveneens omringt met koolstofvezel. In het interieur zet het carbon-feestje zich voort, want de inleg is ook van carbon, evenals de achterkant van de sportstoelen. Er is zelfs carbon daar waar je het niet direct ziet, zoals bij de bediening van de stoelen.

ABT RS5-R Sportback (B9) '19

De 2.9 liter V6 van Porsche origine is ook onder handen genomen door ABT Sportsline. Het maximum vermogen bedraagt nu 530 pk, terwijl het maximum draaimoment 680 Nm is. Een stijging van 80 pk en 80 Nm over de standaard RS5. Verder is de RS5-R verlaagd en staat ‘ie op 21″ grote ABT-jetsers. Net als de RS4-R Avant en RS5-R Sportback gaat ABT slechts 50 stuks ervan bouwen. Het is ook mogelijk om de onderdelen gewoon los te bestellen, maar dan heb je ‘slechts’ 510 pk en geen ‘RS5-R’ badges.

Ook interessant!

  • Audi RS Nogaro Editions
    Audi RS Nogaro Editions geven hoedtik aan RS2
  • Kies maar: 3x ABT Audi RS
  • ABT RS-Q8R
    ABT RS-Q8R is een knakig verjaardagscadeau
  • Video: Audi RS3 Sportback én Sedan scheuren op de 'Ring

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

a5, abt, Audi, quattro, RS5, spoiler, sportback, tuning, uitlaat, velgen, verlaagd

Vorig bericht: « Had Opel niet beter bij GM kunnen blijven?
Volgend bericht: Natuurlijk, Mercedes krijgt upgrade voor GP Canada »

Lees Interacties

Reacties

  1. sander1980 zegt

    30 mei 2019 om 12:43

    Dik! Vooral zo in het groen ?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      30 mei 2019 om 16:18

      @sander1980: Sonoma Green inderdaad! ?

      Login om te reageren
      • TDI-goeroe zegt

        31 mei 2019 om 10:07

        @jochempie: die groene is gewoon een AudiRS5, zonder Abt. Stukken beter dan spulleke van Abt.

        Login om te reageren
  2. jorden zegt

    30 mei 2019 om 12:44

    Doe mij maar een exemplaar mèt banden. Wel zo comfortabel.

    Login om te reageren
  3. g60gti zegt

    30 mei 2019 om 13:10

    Wat een kanon zeg heel woest

    Login om te reageren
  4. Gulli zegt

    30 mei 2019 om 13:11

    Om de een of andere reden verwachtte ik een middenmotor voor de achteras en een enorm dikke diffuser erachter. Bedankt Porsche ?

    Login om te reageren
  5. emping zegt

    30 mei 2019 om 13:20

    Wat is het nut van het hebben Carbon om de uitlaten? Weglaten is lichter.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      30 mei 2019 om 16:19

      @emping: hetzelfde als de rest van de auto: bragging rights.

      Login om te reageren
  6. hjal zegt

    30 mei 2019 om 13:26

    De bekende audi tuner in het oosten van NL peutert er zeker meer uit tegen een veeeel redelijker prijs.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      30 mei 2019 om 13:48

      @hjal: de bekende tuner uit het oosten heeft enkel te schaften met optimale Nederlandse condities ;). ABT is wel TUV gekeurd (JD niet) en voldoet aan veel meer eisen. Voor ons Nederlanders mooi meegenomen ;).

      Ook heb je bij ABT garantie voor 3 jaar/160.000 km. Ook wel lekker.

      Login om te reageren
      • apenkop zegt

        31 mei 2019 om 09:38

        @willeme: abt is welbekend als dokter bibber, halen ook vaak de gezegde vermogens bij lange na niet.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          31 mei 2019 om 09:41

          @apenkop: Volgens mij was dat voornamelijk met die Leon 300 destijds. Iedereen praat elkaar redelijk goed na op het internet ;-). Ik heb vrij weinig gehoord van de afgelopen 10 jaar dat ABT echt fout heeft gedaan of ‘bibberig’ is ;-).

          Login om te reageren
  7. jeroenwz zegt

    30 mei 2019 om 13:42

    530 pk? Daarvoor kom ik m’n bed niet uit!

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    30 mei 2019 om 15:50

    Is er al een pakketje van MTM?

    Login om te reageren
  9. sudbina zegt

    30 mei 2019 om 16:28

    Heeeeel gaaf, alleen die enorme zwarte velgen vind ik niet zo. Maatje kleiner en geborsteld aluminium ofzo lijkt me mooier.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North