‘S63 Cabrio wordt laatste Mercedes-AMG met 5,5 liter V8’

Auteur: , 25 Reacties

Opdat u zich alvast mentaal kunt voorbereiden op het afscheid van dit M157-bazenblok...Na de introductie van de S63 Cabrio in 2016 stapt Mercedes-AMG volledig over op de nieuwe 4.0 V8 in zijn topmodellen.

MB Ocean Drive Concept - de S Cabrio avant la lettre

De introductie van de AMG GT en de nieuwe C63 markeerde de komst van Mercedes’ geheel nieuwe 4 liter V8 (codenaam M177/178), die evenals de huidige 5,5 liter twee turbo’s gebruikt om de prestaties op te krikken. Nu ligt het voor de hand dat de downsizemotor uiteindelijk overal ingelegd wordt, want AMG heeft hem natuurlijk niet alleen voor de 2 genoemde modellen ontwikkeld.

M157 motor

2016

De vraag was alleen nog ‘wanneer?’. Welnu, onlangs kreeg de GLE63 Coupé nog de M157, en ook wat later dit jaar nog als AMG uitkomt krijgt de 5.5 onder de kap. We verwachten sowieso nog de ‘gewone’ GLE en de GLS dit jaar. Dan komt in 2016 nog de S-Klasse cabrio, en daarna is het uit met de pret, en krijgt het hele achtcilindergamma de nieuwe 4.0 in het vooronder, aldus de officials uit Affalterbach, die in de Britse media de bonen morsten.

Met de uitloop van de bestaande modellen zal het overigens nog wel even duren voordat je echt alleen nog maar bij de occassionboer terecht kunt voor je honger naar cilinderinhoud. Immers, pas volgende maand lopen de laatste exemplaren van de ‘oude’ C63 Coupé in Duitsland van de band, voor wie nog een 6.2 V8 wil. De M157 debuteerde in de W221 S63 AMG (2011).

M 157

Een beetje (heel erg) jammer is het wel. De nieuwe motor rijdt ongetwijfeld heerlijk maar het zware gebulder van Amerikaanse proporties was toch altijd een beetje het USP van AMG. De efficiencyslag moet echter ook in Duitsland gemaakt worden, en dus heeft Porsche binnenkort turbo’s op bijna al zijn 911’s en loopt Mercedes binnenkort braaf in de pas met de concurrenten, die rond dezelfde motorinhoud zitten.

Foto: Mercedes-Benz Ocean Drive Concept, uit 2007 alweer.



25 reacties

Heb de 4.0 AMG nog niet in het echie gehoord? Hoe is dat?

Als voetnoot kan je dus ook zeggen dat de AMG GT S, met 510 pk, dus niet de sterkste afstelling gaat zijn van het 4.0 AMG blok; want dat verliezen ze klanten tov de andere Duitser merken die voor de meeste PK’s kiezen.

Of, er komt ook gewoon een 5.0 of een nieuwe 5.5; dat kan ook natuurlijk.
Forget it, dat gaat never nooit gebeuren. Met de 4.0 moeten we het gaan doen de komende jaren.
@gregorius: Heeft toch met China te maken? Alles boven de 4.0 ltr is daar belachelijk duur. Kijk maar naar het audi/Bentley V8 blok. Die is 4 ltr. Alles van Mclaren is 3.8ltr. Mercedes moet gewoon mee helaas.
@Kvgorp: gaan ze dan ook stoppen met de 6.0 V12’s in de S600 modellen? En gaat ze dan ook stoppen met 65-AMG modellen daarop te basseren?

Anyway, ik vind t prima. 2e hand AMG model ligt qua prijs in t bereik waarin ik een auto kan uitkiezen. Het verbruik dat erbij hoort en de belasting die op een 6.2L tov 4.0L worden geheven (Zwi); zijn wat minder. En daarbij dat elk AMG onderdeel wat kapot gaat, een stuk duurder is om te vervangen.
Dus eigenlijk is die zwakkere C450 AMG lijn wel interessant. Kom maar met de CLS450-station!!
@gregorius: voor een dikke V12 zal bij Mercedes altijd een gevestigde afzet markt zijn. Deze klantenkring is vrij klein maar ze hebben zo veel geld dat de prijs niet belangrijk is.
De 4ltr is een belangrijke motor voor MB De afzetmarkt hiervan is vele malen groter. Het is dus belangrijk dat deze in zo veel mogelijk landen met ieder hun eigen regeltjes goed verkocht kan worden.

Wat maakt het ons eigenlijk uit. Hier rijden toch alleen maar 200 CDItjes en over een tijdje wordt dit allemaal116 CDI. Lang leven Nederland.
Hoewel begrijpelijk toch zeer jammer. Hoe groter de motor hoe makkelijker die een lekkere brul kan krijgen. De nieuwe zal ook wel leuk (kunnen) klinken, geloof ik direct maar daar zal dan wat meer moeite voor gedaan moeten worden. Dat is altijd een nadeel voor 2e hands kopers…
Mss dan toch maar naar de usa verhuizen waar de V8 nooit dood zal gaan!!
@jens28: Zoals in de nieuwe GT en Raptor bedoel je?
via iPhone app
Schitterend blok, maar gelukkig stelt de 4.0 V8 zeker niet teleur. Dat de 4.0 in allerlei gradaties het gaat overnemen, is logisch. Gebeurd bij Audi (4.0) en BMW (4.4) ook al.

Waar ik wel erg benieuwd is naar ben is wat daarná komt. Toch een V6 met accu? 2.0 met 500pk?
Tja, zat er aan te komen natuurlijk. Ik vind dat ze het nog lang volgehouden hebben. Vijf-en-halve liters? Das toch wel absurd in 2015. Ik zou zeggen: wees blij dat ze nog een V8 houden ipv een 6 cilinder (jaik kijk naar jou, Ford GT).
Dood en dood zonde, wel goed dat ze dan toch wel bij een V8 blijven
Is er al bekend hoe deze motor in de diverse varianten gaat heten? Wordt het een S45/50AMG of houden ze de 63AMG naam voor de top modellen?
Doe eens een gok :)
63 lijkt me de enige optie die AMG heeft. Lager is marketingtechnisch oninteressant, en dan komen ze in de knoei met de 45-modellen, en 70/73 wringt historisch ook, want dat waren V12 SL’s.
@sir_smokalot: Dan zou het nog een 60AMG kunnen worden (vanuit de E klasse).
@E34M5Touring: dat hebben ze bij BMW en Audi dan toch beter gedaan. Daar hebben ze geen probleem om een ander motor in de M5,6 ; RS6 / S8 te gooien. En die V10 in de Audi modellen was prachtig; heerlijk geluid ook. Maar die 4.0 V8 is ook een prima ding!
Komt door de Chinezen. Onder de 4 liter (dacht ik) inhoud gelden daar andere belastingtarieven. Daarom gaat ook Ferrari over op minder dan 4 liter inhoud voor de California en 458
@trustmeiamanengineer: Ik heb ook zo’n soort verhaal gehoord, dat ze daar lekker 450 amg bestellen….. Wij willen gewoon lomp grote motoren!
Da’s een mooi excuus dat aangevoerd wordt, maar de Chinezen die 4 ton voor een auto neertellen kunnen ook rustig 6 ton neertellen. Het lijkt me juist meer een statussymbool daar als je jezelf een auto met 4+ liter inhoud kunt veroorloven.
Wordt moeilijker tjunen voor brabus en concurrenten. Wel grappig dat de slk nog steeds de 5.5 liter V8 heeft van een aantal jaar geleden.
@henkhupelschoten: ik heb vorige week een Duits Sport Autoblad gekocht (geen idee welke, er zijn er zoveel in Duitsland) en daar hadden ze juist een artikel dat het tunen van performance motoren juist weer veel gemakkelijker was geworden. Juist omdat het weer mechanisch kan (turbo druk verhogen!) en niet meer electronisch hoeft (daar waar de fabrikanten zelf bij de performance motoren ook op het randje van vermogen vs betrouwbaarheid gaan zitten).
63 klinkt altijd lekkerder dan een 45/50, word knap verwarrend met “verkeerde” emblemen.
Wat veel belangrijker wanneer kan ik mijn S klasse cabrio bestellen ?
C63=legend
@leugenaar: in de SLS klinkt ie wel 10x beter dan in de C63.
Veel voller, dieper geluid.
Jammer maar was wel te verwachten. Het zou mij zelfs niet verbazen als de top modellen straks weer met 6 cilinders gaan werken. Kijk alleen al naar wat Ford doet met de nieuwe GT. AMG/RS met V6 en M met 6 in lijn. Jammer maar helaas.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).