Opdat u zich alvast mentaal kunt voorbereiden op het afscheid van dit M157-bazenblok...Na de introductie van de S63 Cabrio in 2016 stapt Mercedes-AMG volledig over op de nieuwe 4.0 V8 in zijn topmodellen.
De introductie van de AMG GT en de nieuwe C63 markeerde de komst van Mercedes’ geheel nieuwe 4 liter V8 (codenaam M177/178), die evenals de huidige 5,5 liter twee turbo’s gebruikt om de prestaties op te krikken. Nu ligt het voor de hand dat de downsizemotor uiteindelijk overal ingelegd wordt, want AMG heeft hem natuurlijk niet alleen voor de 2 genoemde modellen ontwikkeld.
2016
De vraag was alleen nog ‘wanneer?’. Welnu, onlangs kreeg de GLE63 Coupé nog de M157, en ook wat later dit jaar nog als AMG uitkomt krijgt de 5.5 onder de kap. We verwachten sowieso nog de ‘gewone’ GLE en de GLS dit jaar. Dan komt in 2016 nog de S-Klasse cabrio, en daarna is het uit met de pret, en krijgt het hele achtcilindergamma de nieuwe 4.0 in het vooronder, aldus de officials uit Affalterbach, die in de Britse media de bonen morsten.
Met de uitloop van de bestaande modellen zal het overigens nog wel even duren voordat je echt alleen nog maar bij de occassionboer terecht kunt voor je honger naar cilinderinhoud. Immers, pas volgende maand lopen de laatste exemplaren van de ‘oude’ C63 Coupé in Duitsland van de band, voor wie nog een 6.2 V8 wil. De M157 debuteerde in de W221 S63 AMG (2011).
Een beetje (heel erg) jammer is het wel. De nieuwe motor rijdt ongetwijfeld heerlijk maar het zware gebulder van Amerikaanse proporties was toch altijd een beetje het USP van AMG. De efficiencyslag moet echter ook in Duitsland gemaakt worden, en dus heeft Porsche binnenkort turbo’s op bijna al zijn 911’s en loopt Mercedes binnenkort braaf in de pas met de concurrenten, die rond dezelfde motorinhoud zitten.
Foto: Mercedes-Benz Ocean Drive Concept, uit 2007 alweer.
25 reacties
Als voetnoot kan je dus ook zeggen dat de AMG GT S, met 510 pk, dus niet de sterkste afstelling gaat zijn van het 4.0 AMG blok; want dat verliezen ze klanten tov de andere Duitser merken die voor de meeste PK’s kiezen.
Of, er komt ook gewoon een 5.0 of een nieuwe 5.5; dat kan ook natuurlijk.
Anyway, ik vind t prima. 2e hand AMG model ligt qua prijs in t bereik waarin ik een auto kan uitkiezen. Het verbruik dat erbij hoort en de belasting die op een 6.2L tov 4.0L worden geheven (Zwi); zijn wat minder. En daarbij dat elk AMG onderdeel wat kapot gaat, een stuk duurder is om te vervangen.
Dus eigenlijk is die zwakkere C450 AMG lijn wel interessant. Kom maar met de CLS450-station!!
De 4ltr is een belangrijke motor voor MB De afzetmarkt hiervan is vele malen groter. Het is dus belangrijk dat deze in zo veel mogelijk landen met ieder hun eigen regeltjes goed verkocht kan worden.
Wat maakt het ons eigenlijk uit. Hier rijden toch alleen maar 200 CDItjes en over een tijdje wordt dit allemaal116 CDI. Lang leven Nederland.
Waar ik wel erg benieuwd is naar ben is wat daarná komt. Toch een V6 met accu? 2.0 met 500pk?
63 lijkt me de enige optie die AMG heeft. Lager is marketingtechnisch oninteressant, en dan komen ze in de knoei met de 45-modellen, en 70/73 wringt historisch ook, want dat waren V12 SL’s.
Veel voller, dieper geluid.