• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Skoda driecilinder komt in 50 VAG-modellen

Auteur: willeme, gepost 14 mei 2023 om 09:08 – 19 Reacties

Skoda driecilinder

Jij een driecilinder, hij een driecilinder, jullie allemaal driecilinder! De Skoda driecilinder ga je overal tegenkomen.

Bij de Volkswagen Group is men serieus met het overstappen op elektrische auto’s. De volumemerken hebben al diverse EV’s in het aanbod. Helemaal knap als je bedenkt dat het bijna allemaal ‘echte’ elektrische auto’s zijn op een eigen platform, in plaats van een platform dat een beetje van beide moet zijn.

VAG kan dat doen omdat ze zoveel merken in het gamma hebben om de kosten over uit te spreiden. En in het levert bijna altijd wel een betere EV op.

Skoda driecilinder

Skoda geeft 50 modellen een driecilinder

Maar Volkswagen heeft de verbrandingsmotor nog niet helemaal afgeschreven. Het Tsjechische merk ontwikkelt namelijk nu een motor die bestemd is voor een groot aantal modellen.

Skoda geeft dus 50 modellen een driecilinder, kort door de bocht. Die liggen niet alleen Skoda’s, maar kun je ook tegenkomen in een Audi, Seat (zolang het kan), Skoda en Volkswagen.

Fabia

Skoda heeft de opdracht gekregen om de EA211-driecilinder door te ontwikkelen. Het is een van de eerste keren dat Skoda de ontwikkeling van een driecilinder turbo op zich mag nemen.

Normaliter deed Skoda de atmosferische motoren, maar ja, die techniek is nu in Europa behoorlijk dood en uiteindelijk is dat ook het geval met verbrandingsmotoren.

Skoda driecilinder

Ook voor hybrides

Volkswagen AG verkoopt echter auto’s over de hele planeet. Hier in Europa is elektrisch rijden prima te doen, maar de driecilinders zijn bedoeld voor markten waar men nog (lang) niet zover is om elektrisch te rijden, zoals op continenten Zuid-Amerika en Afrika.

De motoren zijn wél geschikt om samen te werken met elektromotoren voor een hybride-setup. uiteindelijk is het de bedoeling dat 50 verschillende modellen deze Skoda-motor onder de kap krijgen.

Slavia

Ondanks dat Volkswagen wel vaker de motoren uit spreidt over het hele gamma, is het niet zo dat Volkswagen zélf alle motoren ontwikkelt. Zo is de 3.0 V6 in de Cayenne Hybrid een Audi-motor en de 2.9 V6 in de Audi RS4 een Porsche-motor. De 4.0 V8 in de Lamborghini Urus is een Audi-motor, terwijl de 5.2 V10 weer van Lamborghini is.

Meer lezen? Dit zijn de twaalf leukste betaalbare jaren ’80 coupés!

Ook interessant!

  • Volkswagen, Seat en Skoda worden nóg meer eenheidsworst
  • Wil Volkswagen stiekem een deal sluiten met Poetin?
  • gefacelifte Volkswagen Tharu
    Gefacelifte Volkswagen Tharu krijgt een nieuwe neus
  • Volkswagen ID4 Pro Business
    Volkswagen ID4 Pro Business opent jacht op Skoda

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, Skoda, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Glorieuze roadsters met briljante motor: dit zijn er 8
Volgend bericht: Nieuwe vloer moet Nyck succes gaan brengen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Autokenner zegt

    14 mei 2023 om 09:43

    Een Skoda motor in je Audi, sneu.

    Overtreffende trap van een Audi motor in je Lamborghini.

    Login om te reageren
  2. geelbarrel zegt

    14 mei 2023 om 10:04

    Laat die Tsjechen maar hun gang, die kunnen dat prima. Hopelijk pittiger dan de N/A 3 cilinder, die was jarenlang instappertje, ook door Škoda gemaakt. Je had dan als stigma een HTP badge achterop je Fabia staat. Zal vast een afko van een deftige marketingkreet zijn, maar in Mlada Boleslav en omgeving weten ze beter: Hovno To Pojede (Stront Dat Beweegt)

    Login om te reageren
  3. motorhead zegt

    14 mei 2023 om 10:11

    Maar wat zijn de specs en details van die motor? (Dat is toch wat m’n hoofd wil weten :-) )

    Login om te reageren
  4. rwdftw zegt

    14 mei 2023 om 10:25

    Als ze nu even naar Stellantis kijken om te zien hoe het niet moet ;)…..

    Login om te reageren
  5. alper zegt

    14 mei 2023 om 10:41

    Ik moet toegeven: in Italie een Skoda Kamiq 1.0TSI als huurauto gekregen en reed verrassend goed! Toscane regio met bochtige wegen gaf me regelmatig een glimlach op mijn gezicht. Trok echt vlot op voor een mini-SUV.

    I am not kidding: hij mag op mijn lijst voor toekomstige aankoop😎

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      14 mei 2023 om 10:50

      Weet je wat nog leuker was geweest op die bochtige wegen? Een lager zwaartepunt.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        14 mei 2023 om 11:53

        Nee joh gekkie. Een snelle auto met een laag zwaartepunt en brede banden, zoals een Tesla Model 3 gaat veel te gemakkelijk door die bochten, geen kunst aan, 0,0% beleving. Alleen een lichte hoge auto met een kleine motor op goedkope banden geeft je nog iets van een beleving.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          14 mei 2023 om 12:44

          @mashell:

          Een EV heeft inderdaad een lekker laag zwaartepunt. Het gewicht is daarentegen onevenredig veel hoger. Als je gewoon normaal rijdt met een Audi e-tron is het een prima auto, maar als je gaat remmen of een bocht neemt, dan voel je echt wel dat he honderden kilo’s extra meezeult. Dat is wel een grote smet op de rijvreugde. Voor normaal forenzen superfijn hoor! Maar om lol mee te hebben, is dat gewicht echt wel een dooddoener.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            15 mei 2023 om 07:27

            Eigenlijk voel je dat gewicht alleen als je tegen of over de grens gaat. Tja, als 2,6 ton gaat glijden dan glijdt dat beter dan 1300 kilo. Maar mijn punt is dat je met brede banden eigenlijk dat gewicht ook bij sportief gebruik heel goed kunt maskeren en dat de wegligging van een EV door het gewicht in beginsel heel goed is.
            Vorige weekend wat gestuurd door het Altmühltal en het probleem van de e-tron is daar veel meer de breedte dan het gewicht.
            Overigens was mijn punt naar @Johanneke dat je om lekker te rijden juist geen goede moderne auto nodig hebt maar liever iets ouds of moeilijks, bij moderne wagens is er geen uitdaging meer en dus ook geen voldoening.

            Login om te reageren
      • iphonistvongates zegt

        14 mei 2023 om 12:45

        + meesturende achteras + Sport Plus onderstel + Head Up display in de voorruit met projectering van de route

        Login om te reageren
      • alper zegt

        14 mei 2023 om 13:00

        Ik moet zeggen dat het reuze meevalt.
        Hij weegt ong 1150 kilo. Niet verkeerd voor een mini SUV.
        Tel de comfort, binnenruimte, materialen erbij op en je hebt een leuke betaalbare auto! Ik begin Skoda als concept beter te begrijpen. Het is echt value for money!

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          14 mei 2023 om 15:12

          Nou, dat wordt een Fabia (wagon) bestellen dus. Leuke wagen hoor.

          Login om te reageren
    • ukbob zegt

      14 mei 2023 om 10:51

      Die 1.0 tsi kan je inderdaad in heel wat tegenwoordige VAG Producten terugvinden.
      Ik heb een paar Golfs met dat blok gereden, vooral icm een Dsg een erg fijn recept voor een daily kilometervreter.

      Login om te reageren
  6. Wolflow zegt

    14 mei 2023 om 10:45

    Betekent dat dan een motor per wiel zodat je in totaal toch keurig op 12 cylinders uit komt?

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    14 mei 2023 om 11:55

    Hmm. Je zou toch verwachten dat de kleine afdeling “achterhaalde atmosferische brandstof motoren” bij Skoda eerder zou sluiten dan de grote afdeling “courante brandstof motoren” bij Volkswagen. Blijkbaar is het al zo ver dat de mensen bij die grote afdelingen bang mogen zijn om hun baan…

    Login om te reageren
  8. Onehp zegt

    14 mei 2023 om 13:07

    Huidige is een leuke zuinige motor die past in lichte auto’s, een noodzakelijk tegengif voor alle steeds zwaardere SUVs….

    Login om te reageren
  9. sanderkomnogeensergens zegt

    14 mei 2023 om 19:23

    Zo als mijn vrouw een keer zei toen ik een 5-cilinder wilde kopen: “je kunt toch zelf wel bedenken dat, dat niet gaat werken. Een oneven aantal cilinders.”

    Login om te reageren
  10. dree16v zegt

    14 mei 2023 om 19:31

    Kun je ook ergens de verdubbelaar inzetten? 3×2 cilinders spreekt mij een stuk meer aan dan die pruttelende gebakjes.

    Login om te reageren
  11. HZW zegt

    15 mei 2023 om 17:54

    Laten ze eerst maar beginnen om de inhoud van die 3 cilinder te vergroten, naar bv 1.5-liter.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North