Spendeer 45K euro’s aan een handgeschakelde BMW M5

Auteur: , 44 Reacties

Of is 'ie het niet waard?

In de jaren na de milleniumwisseling hadden de Duitsers krankzinnige ideeën als het gaat om productieauto’s. Niet alleen leverde Volkswagen de W12 in maar liefst twee van haar modellen, bij haar landgenoten van BMW koppelden ze de door de Formule 1 geïnspireerde V10 in de M5 aan een handgeschakelde zesbak. Één van die zeldzame exemplaren staat nu in Nederland te koop.

De auto heeft echter niet zijn gehele leven in Holland doorgebracht. Wie de foto’s onder de loep legt, zal zien dat er verschillende hints weggeven dat het hier gaat om de Amerikaanse variant van de BMW M5. Is daar dan daadwerkelijk verschil tussen te vinden? Absoluut. Dankzij de verschillende regels en wetten die de werelddelen hanteren, zien de auto’s er regelmatig iets anders uit. Denk bijvoorbeeld aan ernstig vervormde bumpers, of simpelweg andere toerentellers. Dat gezegd hebbende is het optische verschil bij de E60 M5 te verwaarlozen. De plek waar de Amerikaanse en Europeaanse varianten wél duidelijk van elkaar verschillen, kunnen we op eerste gezicht echter niet direct zien.

Dit heeft alles te maken met de versnellingsbak. Een jaar na de onthulling van de BMW M5 maakten de Duitsers, na lang geschreeuw van hun Amerikaanse klanten, bekend dat het de auto op de markt zou brengen met een handbak. In totaal werden er niet meer dan 402 exemplaren in die configuratie geleverd. De bolides waren, uiteraard, iets minder snel dan hun evenbeelden met de zeventraps SMG-automaat, maar daarvoor in de plaats gaven ze de bestuurders een groot stuk plezier terug.

Het exemplaar dat we hier voor ons hebben is, gezien het kenteken, recentelijk geïmporteerd. De 507 pk sterke BMW M5 heeft gedurende zijn leven de nodige kilometers afgelegd. De vreselijk snelle 5-serie heeft niet minder dan 180.000 kilometer achter de rug. Reken dus op torenhoge onderhoudskosten. Hierdoor is de prijs van 44.900 euro ietwat merkwaardig. Of alleen de handbak deze prijs kan rechtvaardigen, dat zul je zelf moeten beslissen.

Met dank aan Marc voor de tip!



44 reacties

Ja, hier moet dus nog net iets meer aan gebeuren. Iedereen kan voor 25k een handgeschakelde M5 in de States of Canada op de kop tikken, dus je moet wel heel erg lui zijn als je 45k aan dit exemplaar wil uitgeven. Wat moet er dan aan gebeuren? Europese achterklep, verlichting en tellerconversie naar km/h en kilometerteller.
@jochempie:

NLers die zo een ding willen kunnen em niet betalen ..
En die em kunnen betalen willen niet schakelen ..

Heeft toch wel een reden waarom BMW Europa heeft overgeslagen ..
@lincoln: daar zit wel een punt in. In de VS zie je bijv. dat bijna alle Porsche 911 GT3’s met een handbak verkocht worden, terwijl hier bijna iedereen voor de PDK gaat. Heeft er behalve het “exotische gevoel” van een handbak in de States er misschien ook mee te maken dat je in Europa gewoon veel vaker in de file staat..
@jochempie:

Er zijn Europeanen voor wie een handbak kei en kei en kei en keihard “werken” is ..
Er zelfs van gaan zweten ..
@jochempie: dat komt niet omdat mensen lui zijn (andere zou niemand de GT3 Touring Pack bestellen, maar ga jij maar eens vragen wat de wachttijd is), dat komt omdat de PDK een bpm-voordeel van duizenden euro’s opleverde. Omdat de automaat altijd duizenden euro’s duurder was was niemand meer zo gek dat voordeel te laten liggen. Er rijden wel handbakken, waren ook gewoon te koop, maar die zijn om deze reden voornamelijk links blijven liggen.
@stefje: Vreemd… De handbakken zijn namelijk ook duidelijk duurder op de tweedehands markt.. En het is enkel NL waar de BPM geldt, ik had het over Europa. Hier in CH zijn de handbakken goedkoper, maar toch gaat iedereen voor een automaat..
@Jochempie: wat denk
Je dat t kost om te verschepen? Dan nog ff btw aftikken. Bmp dr bij en aanpassingen aan t voertuig zelf. Dat loopt harder op dan je denkt.
@maotje: 1500 euro om te verschepen, BTW over het bedrag dat op het bonnetje staat, BPM is bijna niets meer. Bij elkaar misschien 5-7000 euro? Dan ben je voor 30k klaar.
https://www.ebay.com/itm/2008-BMW-M5-M/113095560083?hash=item1a55054b93:g:2-oAAOSwxipbLstl

Voila. Hou je nog geld in je zak ook
@brim: reserve not met….
Dus je weet niet wat de eigenaar hier voor wil hebben.
Kilometerstand is sowieso beter….
Ik denk de prijs uiteindelijk ook. 45K voor dat ding in NL, ik denk niet dat ze de vraagprijs gaan krijgen. Veeeeeeeeeeel te duur voor een auto met bijna 2 ton achter de kiezen.
@brim: dat is alleen het hoogste bod waarvan de Reserve nog niet is behaald. Nog wel ff wat duurder dus.
@brim: mooi exemplaar! Deze zou het wel worden ja
Een e61 m5 handgeschakeld zou wel een droom zijn
Als ik kijk naar wat een “gewone” EU-uitvoering moet kosten (idd, met SMG-bak) dan zeg ik: “No way!”….
Er ging voor mij meteen een euro achterklep op. Die VS uitsparing is nooit om aan te zien.
@cpp1:

Zou op elk stukje plaatwerk zo een prachtige NL #plaat schroeven ..
@cpp1: en dan zou ik toch nog liever dat geld ergens anders aan uitgeven, namelijk het interieur-hout. Wat is dat waaibomenhout toch ouderwets en lelijk in zo’n kanon van een sedan. Zwart alu bijvoorbeeld.
@jochen: dat idd ook, pianolak of carbon erin.
Een op de F1 gebaseerde V10 met 180.000 km ervaring. Je moet maar durven.
@tenaci: De V10 is op zich niet heel onbetrouwbaar, als je op tijd bij de lagerschalen bent. Olieverbruik hoort er een klein beetje bij. De SMG is het grote probleemkindje bij deze auto, en die heeft deze nou net niet.
@tenaci: Ik reed er 30.000 km per jaar mee, op wat foutjes met elektronica na nooit ergens last van gehad. ( ging de deur uit met 220k op de klok )
@tenaci: de V10 is nooit het probleem geweest. Het ging altijd om de componenten dr omheen die voor problemen zorgen en uiteindelijk ook voor motorschade.
Laat maar staan
Torenhoge onderhoudskosten bij 180k km? Dan maar geen 507 pk. Ik vind 350pk in bulletproof techniek wél zo aantrekkelijk.
Staat er 1 te koop in NY voor 28k USd. Die heeft 51k miles gelopen. Dan zou ik die lekker ophalen.
Ik hoef ‘m niet te hebben, maar zou het wel heel leuk vinden er een rondje mee te rijden!
Degene die deze auto verkoopt heeft het iets te hoog in zijn bol en hoopt dat er een onwetende pannenkoek langskomt…
M’n Pappie had rond de eeuwwisseling een 740i uit Amerika, een van z’n klanten kwam uit de USA in NL wonen en mocht belasting vrij een auto invoeren die hij vervolgens direct doorschoof. Zodoende heb ik een groot deel van mijn jeugd in de achteruitkijkspiegel “objects are closer then they appear” gelezen…
Zucht die goede oude tijd!
@jaapies:

Woonde jullie in die auto dan ??
En had je niet beter achterstevoren kunnen zitten als je zo graag naar achteren wil kijken ..
Of had je veel last van jeugdpuisten ..

Treurige jeugd iig ..
@lincoln: azijnpisser -_-‘
@lincoln: dit is wel een van je zuurste reactie hoor…
@lincoln: haha, ik kan je reactie wel waarderen! Hij zegt namelijk alles over de treurigheid van jouw jeugd en je huidige leven…
Schakelen is voor losers man
Schakelen is voor losers man
Doe mij deze US word Maar, veel beter dan die “kale” euro.
SMG is géén automaat……
@e38ossie: zolang je niet zelf moet schakelen en koppelen, is het een automaat. Hoe de koppeling en het de bak er mechanische uitzien heeft geen betekenis…
@Onehp: Niet mee eens. Een automaat heeft een koppelomvormer. Dit is een handbak die gerobotiseerd “kan” schakelen. Maar je zult normaal zelf moeten schakelen door de flippers.
@e38ossie: die verouderde definitie houdt geen steek. Ofwel is het een maneel bediende handbak en koppling, ofwel niet. Een SMG is dat niet, zoals je zelf aangeeft is ie gerobotiseerd. Wat een ander woord is voor geautomatiseerd. Een automaat dus.

Maar als je er plezier van hebt om steeds de technische kant uit te leggen, be my guest, je zal op feestjes nu en dan wel iemand vinden die alvast doet alsof ie het boeiend vindt. Geen dis, ik spreek uit ervaring ;)
@Onehp: ach als BMW Specialist heb ik enige ervaring en opleiding genoten in de autotechniek. Een SMG is constructie technisch gezien gewoon geen automaat. Ik neem aan dat je zelf nooit met zo’n M5 hebt gereden. Dan merk je het verschil wel.
@e38ossie: dan zijn we beide professionals en we moeten elkaar de technische verschillen niet uitleggen. Mijn punt is dat de technische details aan de gemiddelde mens verloren moeite zijn en dat een SMG daar gewoon onder de verzamelnaam van automaat valt. Want, raar maar waar, het is de gemiddelde mens met quasi nul technisch inzicht die bepalen wat men onder de term ‘automaat’ begrijpt. Daarom vindt men ook dat de ‘automaat’ in de M5 niet goed zijn werk doet, hij voldoet niet aan de verwachtingen en er is een groot onbegrip voor wat het wel is. Wij techneuten zij niet normaal, dit artikel over een niet-automatische M5, aka M5 met manuele handbak, is wel normatief aangezien onze discussie weinig stof doet opwaaien. Beetje zoals bij de gemiddelde computergebruiker de wereld verdeeld is in PC en Mac als ze het verschil al kennen, en zaken als Unix en Linux gaat het verstand te boven…
@Onehp: volledig eens. Een SMG of SSG voldoet niet aan de verwachting van iemand die denkt een “automaat” te rijden. Ooit een 330ci SSG ingeruild omdat de “automaat waardeloos z’n werk deed”. Hahaha.
@Onehp: kortom, de SMG is een automatische transmissie, maar geen conventionele automaat ;-).

Herkenbaar betreft de verjaardagen!!
Scheelt volgens mij aardig qua onderhoudskosten t.o.v. de SMG variant.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).