• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spendeer 45K euro’s aan een handgeschakelde BMW M5

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 24 juni 2018 om 16:58 – 44 Reacties

Afbeelding Spendeer 45K euro’s aan een handgeschakelde BMW M5Afbeelding Spendeer 45K euro’s aan een handgeschakelde BMW M5Afbeelding Spendeer 45K euro’s aan een handgeschakelde BMW M5Afbeelding Spendeer 45K euro’s aan een handgeschakelde BMW M5Afbeelding Spendeer 45K euro’s aan een handgeschakelde BMW M5Afbeelding Spendeer 45K euro’s aan een handgeschakelde BMW M5Afbeelding Spendeer 45K euro’s aan een handgeschakelde BMW M5Afbeelding Spendeer 45K euro’s aan een handgeschakelde BMW M5

BMW M5 handbak
Of is ‘ie het niet waard?

In de jaren na de milleniumwisseling hadden de Duitsers krankzinnige ideeën als het gaat om productieauto’s. Niet alleen leverde Volkswagen de W12 in maar liefst twee van haar modellen, bij haar landgenoten van BMW koppelden ze de door de Formule 1 geïnspireerde V10 in de M5 aan een handgeschakelde zesbak. Één van die zeldzame exemplaren staat nu in Nederland te koop.

De auto heeft echter niet zijn gehele leven in Holland doorgebracht. Wie de foto’s onder de loep legt, zal zien dat er verschillende hints weggeven dat het hier gaat om de Amerikaanse variant van de BMW M5. Is daar dan daadwerkelijk verschil tussen te vinden? Absoluut. Dankzij de verschillende regels en wetten die de werelddelen hanteren, zien de auto’s er regelmatig iets anders uit. Denk bijvoorbeeld aan ernstig vervormde bumpers, of simpelweg andere toerentellers. Dat gezegd hebbende is het optische verschil bij de E60 M5 te verwaarlozen. De plek waar de Amerikaanse en Europeaanse varianten wél duidelijk van elkaar verschillen, kunnen we op eerste gezicht echter niet direct zien.

Dit heeft alles te maken met de versnellingsbak. Een jaar na de onthulling van de BMW M5 maakten de Duitsers, na lang geschreeuw van hun Amerikaanse klanten, bekend dat het de auto op de markt zou brengen met een handbak. In totaal werden er niet meer dan 402 exemplaren in die configuratie geleverd. De bolides waren, uiteraard, iets minder snel dan hun evenbeelden met de zeventraps SMG-automaat, maar daarvoor in de plaats gaven ze de bestuurders een groot stuk plezier terug.

Het exemplaar dat we hier voor ons hebben is, gezien het kenteken, recentelijk geïmporteerd. De 507 pk sterke BMW M5 heeft gedurende zijn leven de nodige kilometers afgelegd. De vreselijk snelle 5-serie heeft niet minder dan 180.000 kilometer achter de rug. Reken dus op torenhoge onderhoudskosten. Hierdoor is de prijs van 44.900 euro ietwat merkwaardig. Of alleen de handbak deze prijs kan rechtvaardigen, dat zul je zelf moeten beslissen.

Met dank aan Marc voor de tip!

Ook interessant!

  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • Dit is de eerste BMW M5 CS van Nederland
  • decente BMW M5 CS
    Eindelijk: een decente BMW M5 CS
  • BMW M5 Touring
    BMW M5 Touring komt er waarschijnlijk gewoon

Nieuwste artikelen

  • Suzuki e Vitara: goedkoper dan Toyota-variant
  • Gespot – Een verse GT3 RS met een lekker kleurtje
  • Betaalbare 5 Serie-concurrent komt uit onverwachte hoek!
  • Volkswagen ID.3 2020-heden occasion aankoopadvies
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, BMW, e60, geld, m5, occasion

Vorig bericht: « Deze VW Jetta rijdt even hard als een 911 GT2 RS
Volgend bericht: Uitslag Formule 1: Grand Prix van Frankrijk 2018 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    24 juni 2018 om 17:17

    Ja, hier moet dus nog net iets meer aan gebeuren. Iedereen kan voor 25k een handgeschakelde M5 in de States of Canada op de kop tikken, dus je moet wel heel erg lui zijn als je 45k aan dit exemplaar wil uitgeven. Wat moet er dan aan gebeuren? Europese achterklep, verlichting en tellerconversie naar km/h en kilometerteller.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 juni 2018 om 18:18

      @jochempie:

      NLers die zo een ding willen kunnen em niet betalen ..
      En die em kunnen betalen willen niet schakelen ..

      Heeft toch wel een reden waarom BMW Europa heeft overgeslagen ..

      Login om te reageren
      • jochempie zegt

        24 juni 2018 om 18:39

        @lincoln: daar zit wel een punt in. In de VS zie je bijv. dat bijna alle Porsche 911 GT3’s met een handbak verkocht worden, terwijl hier bijna iedereen voor de PDK gaat. Heeft er behalve het “exotische gevoel” van een handbak in de States er misschien ook mee te maken dat je in Europa gewoon veel vaker in de file staat..

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          24 juni 2018 om 18:57

          @jochempie:

          Er zijn Europeanen voor wie een handbak kei en kei en kei en keihard “werken” is ..
          Er zelfs van gaan zweten ..

          Login om te reageren
        • Stefje zegt

          25 juni 2018 om 12:01

          @jochempie: dat komt niet omdat mensen lui zijn (andere zou niemand de GT3 Touring Pack bestellen, maar ga jij maar eens vragen wat de wachttijd is), dat komt omdat de PDK een bpm-voordeel van duizenden euro’s opleverde. Omdat de automaat altijd duizenden euro’s duurder was was niemand meer zo gek dat voordeel te laten liggen. Er rijden wel handbakken, waren ook gewoon te koop, maar die zijn om deze reden voornamelijk links blijven liggen.

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            25 juni 2018 om 13:49

            @stefje: Vreemd… De handbakken zijn namelijk ook duidelijk duurder op de tweedehands markt.. En het is enkel NL waar de BPM geldt, ik had het over Europa. Hier in CH zijn de handbakken goedkoper, maar toch gaat iedereen voor een automaat..

            Login om te reageren
    • maotje zegt

      25 juni 2018 om 06:53

      @Jochempie: wat denk
      Je dat t kost om te verschepen? Dan nog ff btw aftikken. Bmp dr bij en aanpassingen aan t voertuig zelf. Dat loopt harder op dan je denkt.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        25 juni 2018 om 08:24

        @maotje: 1500 euro om te verschepen, BTW over het bedrag dat op het bonnetje staat, BPM is bijna niets meer. Bij elkaar misschien 5-7000 euro? Dan ben je voor 30k klaar.

        Login om te reageren
  2. brim zegt

    24 juni 2018 om 17:19

    https://www.ebay.com/itm/2008-BMW-M5-M/113095560083?hash=item1a55054b93:g:2-oAAOSwxipbLstl

    Voila. Hou je nog geld in je zak ook

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      24 juni 2018 om 18:39

      @brim: reserve not met….
      Dus je weet niet wat de eigenaar hier voor wil hebben.
      Kilometerstand is sowieso beter….
      Ik denk de prijs uiteindelijk ook. 45K voor dat ding in NL, ik denk niet dat ze de vraagprijs gaan krijgen. Veeeeeeeeeeel te duur voor een auto met bijna 2 ton achter de kiezen.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      24 juni 2018 om 19:06

      @brim: dat is alleen het hoogste bod waarvan de Reserve nog niet is behaald. Nog wel ff wat duurder dus.

      Login om te reageren
    • flashevan zegt

      24 juni 2018 om 23:23

      @brim: mooi exemplaar! Deze zou het wel worden ja

      Login om te reageren
  3. mickyv3 zegt

    24 juni 2018 om 17:19

    Een e61 m5 handgeschakeld zou wel een droom zijn

    Login om te reageren
  4. Benny_Weisz zegt

    24 juni 2018 om 17:26

    Als ik kijk naar wat een “gewone” EU-uitvoering moet kosten (idd, met SMG-bak) dan zeg ik: “No way!”….

    Login om te reageren
  5. cpp1 zegt

    24 juni 2018 om 17:41

    Er ging voor mij meteen een euro achterklep op. Die VS uitsparing is nooit om aan te zien.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 juni 2018 om 18:13

      @cpp1:

      Zou op elk stukje plaatwerk zo een prachtige NL #plaat schroeven ..

      Login om te reageren
    • Jochen zegt

      24 juni 2018 om 18:17

      @cpp1: en dan zou ik toch nog liever dat geld ergens anders aan uitgeven, namelijk het interieur-hout. Wat is dat waaibomenhout toch ouderwets en lelijk in zo’n kanon van een sedan. Zwart alu bijvoorbeeld.

      Login om te reageren
      • cpp1 zegt

        24 juni 2018 om 19:15

        @jochen: dat idd ook, pianolak of carbon erin.

        Login om te reageren
  6. tenaci zegt

    24 juni 2018 om 17:49

    Een op de F1 gebaseerde V10 met 180.000 km ervaring. Je moet maar durven.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      24 juni 2018 om 17:59

      @tenaci: De V10 is op zich niet heel onbetrouwbaar, als je op tijd bij de lagerschalen bent. Olieverbruik hoort er een klein beetje bij. De SMG is het grote probleemkindje bij deze auto, en die heeft deze nou net niet.

      Login om te reageren
    • erwine60 zegt

      24 juni 2018 om 19:18

      @tenaci: Ik reed er 30.000 km per jaar mee, op wat foutjes met elektronica na nooit ergens last van gehad. ( ging de deur uit met 220k op de klok )

      Login om te reageren
    • sollie1984 zegt

      25 juni 2018 om 08:12

      @tenaci: de V10 is nooit het probleem geweest. Het ging altijd om de componenten dr omheen die voor problemen zorgen en uiteindelijk ook voor motorschade.

      Login om te reageren
  7. v6ti zegt

    24 juni 2018 om 18:14

    Laat maar staan

    Login om te reageren
  8. frank2b zegt

    24 juni 2018 om 18:35

    Torenhoge onderhoudskosten bij 180k km? Dan maar geen 507 pk. Ik vind 350pk in bulletproof techniek wél zo aantrekkelijk.

    Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    24 juni 2018 om 18:47

    Staat er 1 te koop in NY voor 28k USd. Die heeft 51k miles gelopen. Dan zou ik die lekker ophalen.

    Login om te reageren
  10. frederik zegt

    24 juni 2018 om 18:54

    Ik hoef ‘m niet te hebben, maar zou het wel heel leuk vinden er een rondje mee te rijden!

    Login om te reageren
  11. VeniVidiVici zegt

    24 juni 2018 om 18:58

    Degene die deze auto verkoopt heeft het iets te hoog in zijn bol en hoopt dat er een onwetende pannenkoek langskomt…

    Login om te reageren
  12. jaapies zegt

    24 juni 2018 om 19:27

    M’n Pappie had rond de eeuwwisseling een 740i uit Amerika, een van z’n klanten kwam uit de USA in NL wonen en mocht belasting vrij een auto invoeren die hij vervolgens direct doorschoof. Zodoende heb ik een groot deel van mijn jeugd in de achteruitkijkspiegel “objects are closer then they appear” gelezen…
    Zucht die goede oude tijd!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 juni 2018 om 19:41

      @jaapies:

      Woonde jullie in die auto dan ??
      En had je niet beter achterstevoren kunnen zitten als je zo graag naar achteren wil kijken ..
      Of had je veel last van jeugdpuisten ..

      Treurige jeugd iig ..

      Login om te reageren
      • nasty zegt

        24 juni 2018 om 20:37

        @lincoln: azijnpisser -_-‘

        Login om te reageren
      • tenaci zegt

        24 juni 2018 om 20:40

        @lincoln: dit is wel een van je zuurste reactie hoor…

        Login om te reageren
      • jaapies zegt

        25 juni 2018 om 00:59

        @lincoln: haha, ik kan je reactie wel waarderen! Hij zegt namelijk alles over de treurigheid van jouw jeugd en je huidige leven…

        Login om te reageren
  13. breraa zegt

    24 juni 2018 om 20:51

    Schakelen is voor losers man

    Login om te reageren
  14. breraa zegt

    24 juni 2018 om 20:52

    Schakelen is voor losers man

    Login om te reageren
  15. bmwfreak038 zegt

    25 juni 2018 om 00:18

    Doe mij deze US word Maar, veel beter dan die “kale” euro.

    Login om te reageren
  16. e38ossie zegt

    25 juni 2018 om 03:05

    SMG is géén automaat……

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      25 juni 2018 om 08:14

      @e38ossie: zolang je niet zelf moet schakelen en koppelen, is het een automaat. Hoe de koppeling en het de bak er mechanische uitzien heeft geen betekenis…

      Login om te reageren
      • e38ossie zegt

        25 juni 2018 om 12:13

        @Onehp: Niet mee eens. Een automaat heeft een koppelomvormer. Dit is een handbak die gerobotiseerd “kan” schakelen. Maar je zult normaal zelf moeten schakelen door de flippers.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          25 juni 2018 om 13:02

          @e38ossie: die verouderde definitie houdt geen steek. Ofwel is het een maneel bediende handbak en koppling, ofwel niet. Een SMG is dat niet, zoals je zelf aangeeft is ie gerobotiseerd. Wat een ander woord is voor geautomatiseerd. Een automaat dus.

          Maar als je er plezier van hebt om steeds de technische kant uit te leggen, be my guest, je zal op feestjes nu en dan wel iemand vinden die alvast doet alsof ie het boeiend vindt. Geen dis, ik spreek uit ervaring ;)

          Login om te reageren
          • e38ossie zegt

            25 juni 2018 om 15:03

            @Onehp: ach als BMW Specialist heb ik enige ervaring en opleiding genoten in de autotechniek. Een SMG is constructie technisch gezien gewoon geen automaat. Ik neem aan dat je zelf nooit met zo’n M5 hebt gereden. Dan merk je het verschil wel.

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              25 juni 2018 om 15:45

              @e38ossie: dan zijn we beide professionals en we moeten elkaar de technische verschillen niet uitleggen. Mijn punt is dat de technische details aan de gemiddelde mens verloren moeite zijn en dat een SMG daar gewoon onder de verzamelnaam van automaat valt. Want, raar maar waar, het is de gemiddelde mens met quasi nul technisch inzicht die bepalen wat men onder de term ‘automaat’ begrijpt. Daarom vindt men ook dat de ‘automaat’ in de M5 niet goed zijn werk doet, hij voldoet niet aan de verwachtingen en er is een groot onbegrip voor wat het wel is. Wij techneuten zij niet normaal, dit artikel over een niet-automatische M5, aka M5 met manuele handbak, is wel normatief aangezien onze discussie weinig stof doet opwaaien. Beetje zoals bij de gemiddelde computergebruiker de wereld verdeeld is in PC en Mac als ze het verschil al kennen, en zaken als Unix en Linux gaat het verstand te boven…

              Login om te reageren
              • e38ossie zegt

                25 juni 2018 om 19:39

                @Onehp: volledig eens. Een SMG of SSG voldoet niet aan de verwachting van iemand die denkt een “automaat” te rijden. Ooit een 330ci SSG ingeruild omdat de “automaat waardeloos z’n werk deed”. Hahaha.

              • willeme zegt

                29 juni 2018 om 23:02

                @Onehp: kortom, de SMG is een automatische transmissie, maar geen conventionele automaat ;-).

                Herkenbaar betreft de verjaardagen!!

  17. bmw2coupeeigenaar zegt

    25 juni 2018 om 13:04

    Scheelt volgens mij aardig qua onderhoudskosten t.o.v. de SMG variant.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North