Tesla onthult slechtste kwartaalcijfers ooit, “maar toekomst is rooskleurig”

Auteur: , 59 Reacties

Als ze zo door blijven gaan, zullen ze het niet lang volhouden.

Wanneer je de meest recente kwartaalcijfers van Tesla ziet, zou je haast zeggen dat Elon Musk die Tesla Roadster het universum in heeft geschoten om de aandacht van zijn autobedrijf af te leiden. Tesla zag in het laatste kwartaal van 2017 maar liefst 3.29 miljard dollar binnenstromen, maar moest daartegenover een financiële klap van 675.4 miljoen dollar incasseren.

In de brief aan de aandeelhouders geeft Musk te kennen dat de verliezen grotendeels te wijten zijn aan de verschillende muren waartegen de productie van de Model 3 is gelopen. Tesla kwam in het laatste kwartaal van 2017 met geen mogelijkheid in de buurt van de 5.000 auto’s per week waarop het bedrijf mikte.

Ondanks dat Tesla de doelstellingen nog altijd niet heeft bereikt, onthult Musk dat ze alweer verder plannen om zelfs 10.000 auto’s per week te produceren. Wanneer dit doel bereikt moet worden wilde hij nog niet zeggen, al denkt hij wel dat Tesla nog binnen het eerste kwartaal 2.500 auto’s per week zal produceren. Het voornaamste doel voor 2018 daarentegen is glashelder: Tesla wil winstgevend worden, zo snel mogelijk.

Tesla’s grootste verlies tot nog toe is echter niet zo groot als de analisten in eerste instantie hadden voorspeld. De onophoudelijke problemen waarmee de productie van de Model 3 te maken kreeg hebben er inmiddels voor gezorgd dat Tesla allerlei start-ups heeft ingelijfd om de kreukels uit het productieproces te strijken. Wanneer deze allemaal werken zoals het hoort, mag Tesla gaan dromen van die 10.000 auto’s per week. Vooralsnog blijven ze echter bungelen rond de 1.000 auto’s, en zijn ze nog ver verwijderd van hun doelen.

Tesla meldt overigens dat het hoofd van de verkoopafdeling is vertrokken, maar geen vervanger zoekt en Elon zelf zijn taken zal overnemen. Om het nieuws nog maar verder te verergeren: ook de autonome kust-tot-kustrit door de Verenigde Staten, die ze eind 2017 zouden uitvoeren, is nog altijd niet ondernomen.



59 reacties

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat een auto met enkel een scherm in het midden goed zal verkopen.
@florisje meerdere merken gingen ze voor met de info in het midden
@florisje: Renault Twingo, Renault Espace, Toyota Prius, BMW Z8 (zelfs de meters in het midden)
@florisje: een half miljoen ongeziene voorverkopen. En jij trekt deze conclusie…. Bijzonder. Vergeet niet dat voor 80% van de bevolking een automobiel slechts een voertuig is.
@garp: een voorverkoop zegt niet zoveel, een idee verkopen zonder dat je het hoeft te bewijzen is makkelijker
@garp: maar vergeet ook niet dat het voor 99% van die mensen pas een voertuig is als hij ook daadwerkelijk voor de deur staat. Zolang de auto nog niet geleverd is blijft het een fictieve verkoop waarop Tesla geen garanties kan geven.
@florisje: Goed zal verkopen? Al bijna een half miljoen pre-orders. Deze auto IS al goed verkocht.
@fanboy: Verkocht..alleen nog ff leveren.

Staat mij iets bij dat een pre-order bepaalde kenmerken heeft.

Verkocht is pas als dat ding de showroom uit is en de volledige som is voldaan.
@florisje: En ik kan me nog steeds niet voorstellen/begrijpen dat een auto met enkel een elektromotor goed zal verkopen…
@florisje: tsja nog niet zo heel lang geleden konden mensen zich een telefoon zonder knoppen ook niet voorstellen
@florisje: waarom niet? Welke informatie heb je bij een automaat nog meer continue nodig behalve je snelheid? De rest is allemaal vervuiling. Zelfs de snelheid is irrelevant met (adaptieve) cruisecontrol.

Nee doe mij maar z’n Model 3, liever gister als vandaag. En dat is dan ook mijn probleem waardoor ik voor een alternatief ga.
Wat me niet echt duidelijk is; hoeveel is de productie de laatste maanden verbeterd?. Wat was het productie aantal eind 2017, en waar zitten ze nu op?.

Tesla had dit nieuws voor de launch van Space X moeten publiceren, was het nog wat meer ondergesneeuwd….. Wanneer komen de Duitsers met hun invasie aan elektrische auto’s, was dat 2018 of 2019?. O.a. VW en BMW zouden met aardig wat modellen moeten komen volgens mij?.
@rudy Het is volgens mij nooit helemaal duidelijk hoeveel ze precies produceerden. Als ik de berichten mag geloven zitten ze momenteel rond de 1.000 stuks per week, maar haalden ze afgelopen kwartaal amper 1.500. In totaal.
@Rudy: in 2019 kan je de Model S en X concurrentie verwachten. Model 3 concurrentie op zijn vroegst 2020.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De enige serieuze fabrikanten van electrische auto’s zijn op dit moment Renault, Nissan en Hyundai. Tesla is een (dure) circusact.
@tge1: Nissan verkoopt de meeste elektrische auto’s wereldwijd
@lekkerlinksrijden: nogal wiedes, de gemiddelde autokoper koopt geen auto van een ton. Ze zitten tot nog toen in volstrekt andere segmenten te verkopen. Deze opmerking zegt dus niets.
@garp: jawel, dat Nissan de meeste elektrische auto’s verkoopt wereldwijd.
@garp: Ik vrees dat de Tesla 3 ook geen prijsknaller gaat worden. De concurrentie biedt gelijkwaardige, zo niet betere, kwaliteit aan voor een gunstigere prijs.
@tge1: Mwah, toch nog altijd minder rijbereik bij de concurrentie en niet zo snelladen zoals een Tesla (150KW)
@fanboy: Voor het viervoudige van de prijs en dan nog valt het praktijkbereik tegen! Tesla vult een kleine niche op, een particulier legt veelal geen €125000 ,- neer voor een (electrische) auto. Ik vind Tesla een oninteressante toevoeging aan automobielland.
@tge1: Ja pak even de duurste en de snelste! Wat een onzin.

Audi is ook niet interessant want maar weinig mensen willen een S8 van 2 ton? Wat een logica.

Die Model 3 kost vanaf 35K a 40K, en heeft daarin weinig concurrentie. Er is wel wat goedkopers maar die haalt het rijbereik en snelladen, en uberhaupt snelheid en features.

Maar goed joh, vind jij het lekker niet interessant. Wel bijna een half miljoen pre-orders op zak, dus meer mensen dan ooit die er anders over denken.
@fanboy: Welke goedkope Tesla? 35000,- tot 40000,-? Dat geloof je toch zelf niet….? De vergelijking met een overgeprijsde Audi gaat niet op. Tesla wilde volgens mij proberen de electrische auto salonfähig te maken. Dat is tot nu toe enkel Nissan echt goed gelukt. Betaalbaar en betrouwbaar.
@tge1: Jij pakt het duurste model erbij en gaat vervolgens zeggen dat Tesla een niche merk is, daarom maak ik die vergelijking.

Maar goed, discussie lijkt me vrij zinloos. Ik herhaal 450.000 pre-orders, dus er is wel markt voor.
Als ze die allemaal weten de produceren (het heikele punt) dan maken ze al 18 miljard omzet.

Ze willen uiteindelijk wel elektrische auto’s de norm laten zijn. Maar ze pakken de markt van bovenaf.
Dit hoeft nog niet de budget auto te zijn.
@fanboy: Ik vind het inderdaad geen interessante auto. Ik denk dan ook dat er nog veel annuleringen gaan zijn… De officiele prijs is nog altijd niet bekend gemaakt. Maar gelukkig mag iedereen zijn/haar eigen visie op de zaak hebben. Anderzijds begint geld ook zijn waarde steeds verder te verliezen, aangezien ik z hoe makkelijk men €1000,- of meer neerkwakt voor iets triviaals als een smartphone.
@tge1: op het moment dat er in NL nog een bijtellingsvoordeeltje te pakken is, zal het met Nederlandse annuleringen vast meevallen. Een model 3 heeft meer appeal dan een Outlander, waar het hier van stikt… Maar Tesla verliest hard momentum, en dat zal ze vast gaan pijn doen.
ik kom straks niet meer bij met al die audi en bwm mannetjes met hun S en M die bij ieder stoplicht de lul zijn omdat een moedertje die haar kids naar school brengt ff het pedaal van haar model 3 in trapt.

velen van jullie missen het hele punt dat het overgrote deel van tesla rijders en dat geld ook voor de model 3 heel blij zijn met hun auto zoals mensen dat waren met hun iphone en fan worden van het merk, opvallen veel vrouwen ook die het gewledig vinden. Mensen nemen asl early adopters problemen op de koop toe, hebben een band met hun merk en velen hebben zelfs een aanbetaling gedaan op een auto die ze niet gezien hebben, dat kunnen jullie niet belangrijk vinden maar een ieder die denk dat de wereldwijde autoindustrie zich geen hoedje is geschrokken die weet simpelweg niet wat er speeld in de automotive industrie
@thierryvth: je betoog is werkelijk niet doorheen te komen..
@tge1: eerlijk gezegd is een topsnelheid onder de 150 voor mij geen alternatief. Bereik maak ik mij geen zorgen om, maar moet toch wel de 160 halen en liefst ook een trekhaak.
Hoe is het dan mogelijk dat ze van die paar Tesla’s die ze dan wel verkopen zo’n gigantische omzet hebben en blijkbaar toch verlies draaien op elke auto die ze produceren…. slecht businessmodel met goeie marketing, dat wel… ze mogen ja bijna dagelijks op Autoblog adverteren. Hoe lang blijft Tesla nog bestaan?
@tinustussengas: ze investeren denk ik nogal veel geld in hun productielijn op dit moment om de productie van de model 3 op gang te krijgen
@lekkaah: hetzelfde antwoord blijft maar terugkomen hier op Autoblog.. Investeringen leiden niet tot onmiddellijke verliesneming, zowel fiscaal niet als op de commerciële jaarrekeningen.
@audirijder: feit blijft dat je investeringen niet kunt meenemen in een begroting dus dat is wel degelijk verlies.
@bmwfreak038: wat bedoel je precies? Een investering is activa en die schrijf je af, dat zijn kosten en potentieel verlies. Maar die afschrijving kan niet zo hoog zijn, dus operationeel verlies door meer kosten dan opbrengsten. Voor de lol een raket met auto de lucht in schieten en de duurste booster kwijtraken zal pas in Q1 “vallen”
@bitd: snap ik maar misschien neem ik het woord verlies in deze te letterlijk.
@tinustussengas: totdat de gevestigde orde een vergelijkbare auto’s gaat produceren.
Dan zal het wel snel gebeurd zijn met tesla.
Jon McNeill zit in de Roadster, het is helemaal geen dummy !!
@pivavar !!11!!1!
Ondanks ik me vaak verwonder over ‘de manier waarop’ heeft deze ondernemer een automerk op de wereldmarkt gezet en het is bizar wat ie eigenlijk aan het doen is: pionieren in het elektrisch automobielvervoer tegenover VAG, BMW, Daimler en ga zo maar door.

Kan voor zoiets niks minder dan heel erg veel respect hebben en vind zelf dat ‘ie te vaak in een negatief daglicht gezet wordt door de manier ‘waarop’.
@introductiemap:

Misschien zouden woorden als ‘ slechtste kwartaal ooit, maar de toekomst ziet er fantastisch uit ‘ bij de gemiddelde boerenlul alarmbellen doen rinkelen.

En als de aangehaalde automerken drie spreekwoordelijkse scheten laten zou Tesla zo de ruimte ingeschoten kunnen worden.
Alex “Polizei144” Roy heeft toch met een Tesla de oude Cannonball-route gedaan. Kunnen ze toch gebruiken als hun coast-to-coast avontuur!!!!!
@ericc: Alex Roy! Toffe gast, altijd kritisch. En inderdaad, hij heeft het gedaan, maar als ik het me goed herinner wil Tesla daar niets van weten, totdat ze het zelf hebben gedaan.
Wat een zeepbel!
Ik hoop dat ze het redden… Het zal vooral liggen aan de productieproblemen, want orders hebben ze wel.
Als ze in dit tempo door blijven gaan kun je, wanneer je em nu bestelt, toch mooi in 2026 rijden!! Nou, dat is toch even een mooi vooruitzicht! Ik voorspel een gouden business in voorloopauto’s!
Aandeel Tesla stijgt alleen maar stabiel door omhoog…
Op het moment dat je eindelijk die bestelde “3” krijgt rijd je rond in een verouderd model en wil je m eigenlijk zsm inruilen op die elektrische Merc, BMW, Audi of Porsche die er dan inmiddels ook zijn… Vraag is dus niet of Tesla t gaat overleven maar tot wanneer ze bestaan..
@tvr1974: En daar knelt de schoen…. Ze hebben, zoals ik eerder las, 450000 orders gekregen. Als, lees als, ze de productie een beetje op gang krijgen, dan heb je kans dat je op zijn vroegst binnen anderhalf jaar je auto hebt. En dat is dan erg rooskleurig….
@tvr1974: Tesla’s vernieuwen continue, niet zoals traditionele merken doen eens per x jaar. Je krijgt over 2 jaar dus een andere Model 3 als wat nu uitgeleverd wordt.
Ik ben absoluut geen tesla fan, simpelweg omdat de auto’s mij niet aanspreken. Maar ik hoop en gun het Elon wel om er een succes van te maken en winstgevend te worden. Het verhaal van Elon Musk doet mij denken aan dat van Preston Tucker. Heel veel innovatieve technieken, proberen de gevestigde orde te verslaan, een gigantische fabriek hebben, auto’s verkopen die nog niet bestaan, doorzettings vermoge, maar vooral auto’s maken uit passie en omdat zij denken/weten het beter te kunnen als de gevestigde orde. Elon is nu al verder gekomen als Preston en hopelijk gaat hij in de toekomst nog veel verder komen
Hoewel de cijfers keihard zijn, pikken jullie uiteraard weer louter negatieve punten eruit. Maar goed, alle analisten en de beurs reageren er positief op.
Leuk om al die reactie’s te lezen, iedereen heeft een mening en weet wat hij wel en niet moet doen.

Feit is dat hij in een relatief korte periode een automerk heeft opgebouwd met wereldwijde bekendheid, daarbij de concurrentie aangaat met merken die ruim 100 jaar bestaan en uitgebreide dealernetwerken hebben… en dat doet hij ook nog eens succesvol.

Toen er problemen waren bij de introductie van de Model S zei ook iedereen, die auto gaat er nooit komen. Hoeveel rijden er daar nu van rond wereldwijd? Precies, knap gedaan.

Hij heeft zelfs een netwerk opgebouwd met snellaadpunten voor Tesla rijders, dat doen andere merken niet voor hun berijders. Knappe strategie en qua marketing briljant, met weinig geld vaak in de publiciteit.
@imarinos: Die publiciteit is niet alleen te danken aan het product zelf. Denk dat het ook wel een heel klein beetje meespeelt dat hij andere/eerdere projecten/bedrijven heeft gehad waar hij naam mee heeft gemaakt.

Indirect is het wel veel geld. Je kan nou niet bepaald zeggen dat die geen leningen heeft afgesloten, kapitaal verkregen om het hele circus draaiende te houden.

Zo briljant vind ik het dus niet echt. Eerder een gevolg..
Is het niet zo dat elke opstart van een productielijn nu eenmaal met aanloopproblemen te kampen heeft? Natuurlijk, de Duitsers hebben hier veel meer ervaring, maar die problemen lossen ze heus wel op. Autoblog geniet er ogenschijnlijk van om de overgang naar elektrische auto’s belachelijk te maken en daarmee zo lang mogelijk uit te stellen , maar ik zie dat probleem totaal niet; het is gewoon een volgende stap in de doorontwikkeling van de auto. En het rijdt heerlijk overigens.
Inferieure bouwkwaliteit, slechte verkoopkanalen, etc., etc. Tesla is er alleen voor de aandeelhouders. That’s all Folks!
“ook de autonome kust-tot-kustrit door de Verenigde Staten, die ze eind 2017 zouden uitvoeren, is nog altijd niet ondernomen.”

Het schijnt dat er een probleem is met de productie van de verlengsnoeren. Ook is de eerste wagen die ze autonoom op pad hadden gestuurd een paar maanden van de radar verdwenen om vervolgens – vreemd- in Wit-Rusland weer op te duiken.
Verbaas u over de debiliteit van de mensheid, verwonder je over het kuddegedrag, vertelde een ervaren Unilever manager me ooit; Tesla krijgt het voor elkaar met het meest slechtse resultaat ooit voor de dag te komen, een verlies, dat zou de Fiat auto groep of PSA of Toyota dit halen, de messen hier geslepen zouden worden en Marchionne zou hier figuurlijk worden geslacht.
Nu is het een -in mijn ogen charlatan- die elektrische auto’s produceert, hij krijgt het echter nog steeds niet voor elkaar en belazerd de wereld constant om met elektrische vrachtwagens pick up trucks hij schiet auto’s de ruimte in en de man wordt aanbeden. Sterker nog : Hier hebtr u mijn geld en dan krijg ik in 2019 een auto van u, of 2020 of misschien wel 2021 .
Messianisme, daar moet ik aan denken, als Musk’ truukendoos straks leeg is , zal ie beweren om op een doordeweekse donderdag over Lake Erie te gaan lopen. Zeker weten !
Tesla is geen automerk meer, maar verworden tot beursspeeltje… Wel een leuk speeltje trouwens! Mijn scepticisme ten opzichte van Tesla heeft me al aardig wat opgeleverd ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).