
Met de komst van de i8 sloeg BMW een nieuwe weg in. Een futuristisch model dat vandaag de dag nog steeds na al die jaren erg fris oogt. Vinden wij dan he!
Bij de BMW i8 vink je een aantal hokjes aan die allemaal positief zijn. Ten eerste natuurlijk: vleugeldeuren. Kom op, briljant natuurlijk. Maar daarnaast ook een meer praktische en voor veel ‘sportwagenkopers’ essentieel: hij heeft een achterbank. Zo’sn achterbank waar je niet je eigen voetbalteam op kan vervoeren. Maar wel het team van je kids.
Daarmee is het dus ook een auto die je thuis kan verkopen. Als je dan ook nog terloops laat vallen dat je gewoon bij de Albert Heijn vooraan kan parkeren als je de stekker maar in de laadpaal steekt, dan verstomd natuurlijk alle kritiek aan de eettafel.

Koude rillingen liepen over de rug van alle BMW liefhebbers toen BMW het i-label oprichtte. Daar kon toch niets spannends of bijzonders vandaan komen. Opmerkelijk was het dus dat het eerste wapenfeit direct een sportwagen was. Eentje die inderdaad wel zuinig is omdat hij beschikt over hybride techniek. De i8 liep voor de muziek uit, destijds zonder ergens op te vallen. Behalve met dat uiterlijk natuurlijk.
In 4,4 seconden is de sprint naar de 100 achter de rug, en voluit haalt de i8 een topsnelheid van 250 km/h. En hoe verhoudt zich dat tot de concurrentie? Uhh welke concurrentie? 4 Zitplaatsen met een hybride krachtbron in een sportwagenjasje. Dat is vrij zeldzaam. Die Hybride Porsche 911 zal echt wel binnen afzienbare tijd gaan komen. Maar veel verder dan de ook unieke Polestar 1 komen we niet als we aan concurrenten gaan denken.
Wouter gaat in deze video op stap met een exemplaar uit 2015. Deze BMW i8 wordt op dit moment geveild bij The Collectables.
The Collectables is partner van Autoblog. The Collectables is een veilingsite voor auto’s die je niet nodig hebt, maar die je wel hebberig maken. Hieronder een selectie uit de actuele veilingen.

Foto’s: The Collectables BMW i8
Wel gewoon een enorm cool ding nog steeds
@Pascal: precies dat “nog steeds” is best bijzonder! Ik dacht exact hetzelfde. Heel knap hij deze prachtige wagen de afgelopen jaren steeds beter is gaan passen in het huidige wagen park. Enkel jammer dat de gadgets, navi en entertainment systeem een beetje verouderd zijn. Verder PUIKE kar 👍🏻
@mp014: heb je er 1? Ala daily nergens last van wat je zegt! Super wagen
@rijnooit: nee ik niet en als dat je punt is dan heb je gewonnen. Wel heb ik zo goed als elke andere Bmw gehad over de laatste 20 jaar en vind ik dat navi en systeem updates (te) snel nodig zijn en gruwelijk veel geld kosten. Wat dat betreft neemt BMW beter een voorbeeld aan Volvo waar dat alles gratis is.
Verbruik van de i8 volgens BMW is 1:48.
Volgens eigenaren moet je echt je best doen om 1:20 te halen. Wat op zich prima is, ware het niet dat de brandstoftankje maar 30 liter groot is.
Rij je een beetje door, dan sta je dus regelmatig bij de pomp.
De=*het 🤯🙈
Ziet er mooi uit. Maar 1 keer ingezeten. Helaas zat ik met mijn hoofd tegen het dak aan. Voor lange mensen helaas niet handig.
Heb er mee gereden, een 3- cilinderbrom achter je en moeilijk instappen, geen vergelijk met een 911. Was ook absoluut geen succes.
@Charles Taycan 4S: ach Charles. Weer die 911 erbij halen? De Kadett onder de sportwagens. Wees blij dat er fabrikanten zijn die hun nek durven uit te steken.
Waanzinnig gave auto. Een keer een weekend meegehad van BMW. Echt feest.
Gaaf ding maar helaas van die drie cilinder, als er een tweede elektro motor in zat had ik hem overwogen.
Gemankeerd als de i8 is, vind ik hem toch fantastisch. Werd er ondanks alles blij van tijdens het rijden en dat is wat telt. Wel een blauwe graag.
Rijdersauto? Meh. Concept dat snel achterhaald wordt. Design is ook niet tijdloos. En dan ook nog een saaie kleur.
i8 was een gaaf ding om nieuw te hebben. Nu al niet meer.
Zeer fraaie auto, ik ben er nog steeds helemaal weg van.
Ik kreeg er ooit een mee van BMW Amsterdam (Bedankt Heiko) toen hij echt nét geleverd werd. Ik woonde toen in Laren en ik trok met dat ding meer bekijks dan welke Ferrari of Lamborghini dan ook. Terwijl ik alleen maar boodschappen ging doen en hem tussen de gewone auto’s (ja, de meeste mensen in Laren hebben gewone auto’s) op het plein naast Loetje parkeerde.
Ik zal het je sterker vertellen. Ik reed op een gegeven moment over de A1 bij de Witte Bergen toen ik werd ingehaald door een Bentley Continental Flying Spur met een druk fotograferende meneer achterin. Eerst dacht ik, wat een engerd is dat, maar het bleek Kenneth Perez te zijn. Die vond de i8 dus veel interessanter dan zijn eigen Bentley. En ja, Kenneth is natuurlijk ook een engerd, maar toch. Ik bedoel maar! ;-)
Later heb ik er overigens eentje gekocht, maar ik heb nog nooit zo snel weer afstand gedaan van een auto. Na drie maanden was ‘ie alweer weg. Want episch onpraktisch. Serieus, op alle fronten. Die deuren zijn geweldig, totdat je hem in een parkeervak zet naast andere auto’s. Of zelfs als je moet tanken en er staat een auto dicht naast je. Die deur gaat gewoon niet open. Past niet. Bij een gewone deur kun je jezelf nog door het kiertje persen, maar bij de i8 moet je dat doen terwijl je -zonder houvast- over de grond rolt, onderwijl met je benen vastzittend tussen de pedalen.
De bagageruimte is enorm klein en ligt direct naast de motor. Dus als je bijvoorbeeld een stuk kaas koopt, is dat gesmolten als je thuis komt. Verder ligt hij zo laag en heeft hij een dusdanig lange wielbasis dat je geen drempel fatsoenlijk overkomt, tenzij je het niet erg vindt dat er steeds een stukje carbon achterblijft op de straatstenen. En bovenal, elegant in- en uitstappen lukt alleen als je een afgetrainde topatleet bent, niet langer dan 1.85 meter.
En tegen al deze dingen kon zelfs het -meer dan- geweldige uiterlijk niet op…
Bij deze auto geldt voor mij echt het spreekwoord: Het bezit van de zaeck is het einde van ’t vermaeck….
Maar succes met de veiling! :-D
@nicolasr: ik weet niet of deze review de biedingen op de Collectables erg op zal drijven, maar ik heb zo’n vermoeden van niet. Ach, een Alfa koop je ook niet met je verstand, maar met je hart. Ik denk dat dit voor de i8 ook geldt.
Zo is dat, ik denk dat deze auto te onpraktisch is als daily vanwege wat nicolas schrijft maar wel heel leuk om erbij te hebben. Wel jammer van deze kleur. In het blauw of wit komt zo’n model een stuk beter tot z’n recht.
Klinkt best geil voor een 3 cilinder 😀
Ik vond in het begin het model een beetje druk, maar ga hem steeds meer waarderen. Jeremy Clarkson testte hem samen met een BMW M3 en wilde na afloop liever met deze naar huis.
Voordeel t.o.v. zo’n platgeslagen kever (911 etc.) is dat je hier wel mee wel exclusief rijdt.