Toyota blaast nieuw leven in ondergewaardeerde sportwagen

Auteur: , 38 Reacties

Hoezee!

Toyota blaast nieuw leven in ondergewaardeerde sportwagen

De Toyota GT86 en Subaru BRZ (en natuurlijk ook de vergeten Scion FR-S) zijn maar eigenaardige auto’s. Enerzijds zijn het sportwagens waarin bijzonder veel plezier beleefd kan worden, anderzijds beargumenteren vrienden en vijanden al jaren dat ze meer vermogen verdienen. Een ding is zeker: verkoopknallers zijn het allerminst.

Hoewel het absoluut treurig nieuws was, waren we absoluut niet verrast toen we hoorden dat er van de GT86/BRZ geen nieuwe generatie ging komen. Dergelijke geluiden werden na de onthulling van de nieuwe Toyota Supra geproduceerd door de geruchtenmolen en vrijwel iedereen geloofde het.

Gelukkig kijken ze bij Toyota met een positieve, ietwat eigenwijze blik naar de toekomst. Goed, het mag dan geen kaskraker zijn die jaarlijks miljoenen euro’s in het laadje brengt, aan het eind van de dag zijn zulke auto’s wel de producten die het merk zijn identiteit geven. En dit beseffen de kopstukken bij de Japanse autofabrikant.

Toyota blaast nieuw leven in ondergewaardeerde sportwagen

In een reactie aan het Britse Autocar heeft Toyota laten weten dat het nog niet gedaan is met de GT86. De nieuwe Supra mag dan de overtreffende trap en tevens de meest sportieve auto van het merk zijn, de plaats van de GT86 zal hij niet opeisen. Volgens de Europese marketingbaas van het merk, Matt Harrison, zullen de beide auto’s naast elkaar kunnen bestaan in het modellengamma. Sterker: naar verluidt schijnt het merk met een derde sportauto op de proppen te willen komen.

Naar verwachting zal de smaakmaker wederom een viercilinder krijgen van Subaru. Uiteraard zal Toyota de GT86 dan ook weer ontwikkelen met zijn landgenoten.



38 reacties

Naast de ‘Stang V8 is dit ook zo’n leuke auto die ons door de Nase geboord is door de CO2-taks. Op zich best jammer.
@jaapiyo: best jammer? Behoorlijk jammer.
@rolov: Behoorlijk jammer? Verschrikkelijk jammer.
@prototip99: 6 jammer.
Toyota voegt de daad bij ’t woord mbt sportievere ambities. 👍🏻
Er was eens een Toyota man die in zijn vrije tijd een concept car had gebouwd. Het was het laatste type MR2, beetje ge-update, en er een Prius aandrijflijn in gezet. Ja heiligschennis misschien.
Maar ik denk wel veel lol in zo’n kleine auto, motor op de juiste plek, en kan nog redelijk verkocht worden onder al die CO2 taks.
Als men bij Toyota nou besluit om de 2.0 atmosferisch te vervangen voor een 1.8 turbo blokje, zal die qua uitstoot waarschijnlijk alweer lager uitvallen(en dus een betere prijs in NL) en krijg je een soort Alpine concurrent erbij. Zie ik persoonlijk wel zitten.
@ghost: een 2.0 zonder turbo is wel veel leuker om te rijden
@baklava: snap ik ook helemaal. Maar overheid wil alles wat leuk is kapot maken, dus je ontkomt er niet aan..ouderwetse ongeblazen V8 is ook leuker dan een V6 twinturbo..(denk aan RS4/RS5) maar ja, uitstoot he.
@baklava: maar wat nou als-> 2.0 met turbo, bam 350 pk op de achterwielen. zet maar voor de deur
@gove: precies wat ik dacht!! Lekker!!
@gove: Die zou een beetje bij de vierpitter Supra in het vaarwater gaan zitten…
@baklava: Nou dit in dit geval. Dit koppel arme blok past totaal niet bij de auto
@michaelb: niet
@ghost: misschien beetje hybride om sneller op te trekken erin.
@rolov: nee ik wil blijven schakelen
@ghost: Toyota doet het niet omdat ze dat niet betrouwbaar genoeg vinden
@mastemaker: dat zal het zijn dan!
Zonder Co2 boete zou het een serieus gave aanbieding zijn. Gaaf dat ze er toch mee door gaan.
Beetje vreemde comment, heb hem nog nooit in het echt gereden, maar vond het in gran turismo echt een fantastische auto. Zover ik weet was de buitenlands pers ook lyrisch over de auto. Top gear gebruikt hem zelfs voor hun SIARC. Jammer genoeg hebben mensen hier liever een voorwielaangedreven Golf gti die lekker hard optrekt bij het stoplicht en dan flink onderstuurt in elke bocht
@burninrubber: Tja, er zijn hier nu eenmaal heel veel mensen die het belangrijker vinden dat de kieren in hun dashboard aan beide zijden even groot zijn dan dat hun auto een goede wegligging heeft. Het moet het liefst ook heel hard rechtuit gaan, hard door een bocht durven ze toch niet.
@fordnut: lijkt mij eerder dat je n gti nog praktisch in kunt zetten ook. je moet best hardcore zijn wil je gaan voor zoiets als enige auto.
@niex: De GT86 is best handig. Ik denk dat je je verkijkt op de uitstraling.
@BaRa: ik vind t een leuke wagen, maar zeg dat ik s 2 kinders van rond de 10 naar voetbal moet brengen je weetwel, incl 2 van die megasporttassen? En dan mss op weg naar huis nog langs de super?
Een weekend mogen sturen in een GT-86: mijn conclusie: ding voelt gewoon echt niet snel aan… je denkt continu: wat meer power (en geluid) maakt em pas leuk… Helaas is het interieur ook vrij lelijk (ook qua materiaalgebruik).

Ben benieuwd naar de derde sportwagen van Toyota!!! Drie keer scheepsrecht?!
@punicaoase: ja dat is net als die mustangs enz. Gemaakt voor een goedkope prijs en als ze dan in Nederland door alle belastingen te veel vragen voor zo’n auto is niet de fabrikant zijn schuld maar dat wordt wel altijd zo gebracht
@punicaoase:
@stfu:
Heb zelf de GT86 als daily naast een krachtigere sportwagen en ben er net uiterst tevreden van. Heerlijke daily die zowel rationeel en handig is als een old school sportwagen. Toeren maken en bochtensnelheid hoog houden, yeah I like it a lot…
Ik heb de GT86 meermaals gereden en overwogen als 2e auto. Alleen vind ik het design (vooral interieur) nu al enorm gedateerd en pas mooi van buiten met modificaties en dan wordt het weer een petjesauto… En 200pk is prima voor driftjes maar eruit gereden worden door een willekeurige diesel is niet heel leuk. Vooral niet als je al een auto hebt die binnen de 4,5s naar de 100 gaat.
@stfu:
Heb zelf de GT86 als daily naast een krachtigere sportwagen en ben er net uiterst tevreden van. Snel genoeg, heerlijk speels, tonnen stuurgevoel en voldoende ruimte. Ook het interieur is voor mij persoonlijk lekker basic, de laatste old school sportwagen…
Ik begrijp dat je ze nauwelijks ziet in NL, maar er zijn globaal alvast meer dan 150’000 van verkocht, dus een flop is het nu ook niet, en ik denk niet dat iemand dacht dat ze evengoed zouden verkopen als de Auris…

Val in herhaling, enorm veel plezier beleeft aan mijn GT86. Niet perfect origineel, met wat aanpassingen echt een heerlijke rijdersauto waarvan je quasi geen gelijke van kan kopen vandaag de dag. Rijbeleving zonder dat je ‘200km/h in de bebouwde kom moet doen’. Een MX5 ND is ook een favoriet, maar is niet helemaal vergelijkbaar, een veel kleinere auto net als de Supra (2-zits), terwijl een GT86/BRZ objectief praktischer is dan een 911.
@onehp:
Ook een eigenaar hier en kan me in jouw verhaal perfect vinden!
@Onehp: Nog maar 2 keer op 3 jaar tijd praktisch probleem gehad (koffercapaciteit) met de MX-5 ND. Tweemaal opgelost door iets bij te betalen voor levering aan huis. Bezettingsgraad van m’n auto is +66%. :-) Veel autorijders geraken niet aan +25%.

“Gemiddeld zitten er 1,0760647 personen in een wagen voor het woon-werkverkeer. Minimaal 1 (in 95,04% van de gevallen), maximaal 6 (met een frequentie van 1,254849 keer, dus waarschijnlijk 1 keer maar door de weging werd dit 1,254849).”

Bron: https://www.duurzame-mobiliteit.be/nieuws/ovg-52-woon-werkverkeer-de-kijker

On topic: getuige eigenaar Onehp kan ik best geloven dat GT-86 en BRZ fijne rijderkarretjes zijn en ze meer aandacht verdienen van potentiële kopers.

Ze hebben het nadeel dat de oudere kopers onder hen nu in de showroom verleid worden door een SUV-Coupé want dat is o zo hip. Je kan er makkelijk instappen, je hebt meer overzicht in het verkeer en daardoor zijn ze veiliger en met hun 28” wielen van 30kg/wiel tonen ze toch best sportief?

Het jonge koperspubliek zoekt een betaalbare hot hatch opdat hun maten en de Rockford Fosgate Punch P1000X2 amplifier 1000 watts mee kan.

En het koperspubliek-tuningscene met meer bitcoins/bankbiljetten met restjes poeder in de pocket gaat ongetwijfeld voor de bekende powerhouse Supra.

Dus laat ik maar even stoppen met de stereotiepen en hopen dat er nog genoeg kopers zijn met een essentiële zin voor de juiste techniek/pk/gewicht /minimale praktische vereisten opdat Toyota/Subaru en anderen nog “liefhebbers-auto’s” zoals deze blijven bouwen ondanks de tegenstrijdige modetendensen.



https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=4N3N1MlvVc4
@trobken: goed punt, een auto kopen voor een theoretische behoefte die niet eens jaarlijks voorbijkomt is iets wasr velen aan zondigen. Ik koop ook altijd de kleinste auto die mij/ons past, ipv de grootste die in het budget past…
Bezettingsgraad hangt af natuurlijk van je persoonlijke omstandigheden, ik had met toch maandelijkse regelmaat 3 mensen in de GT86, op jaarbasis ook een keer 4 mensen voor enkel een korte rit uiteraard. En in seizoen bijna wekelijks mijn mountainbike achterin die daar soms een week kon blijven liggen (dakdrager is iets anders)… Dat was niet hetzelfde geweest uiteraard met een ND. Jou 1.5 is overigens een van de leukste autos die er zijn dus in een ander leven als ie er was toen ik kocht en het pastte qua ruimte, heel graag!
Met leuk sti pakketje best vermakelijk denk ik, mooie boxer turbo erin
nu nog de Celica
Een auto met motor zonder turbo? Meh, ik bedank…
Wil er wel eens mee rijden, maar hoef hem niet te bezitten.
Subura en toyota was gewoon toch een al zelfde auto en batch. Ik denk mis8 dat hier fout lag bij verkoop . Wat denken jullie. Geen echte eigen identiteit
Ik vind hem niet echt betoverend mooi (zoals bv de Celica’s) en dash is echt lelijk en haast jaren ‘90. En de motor is echt old school, groot en zwaar zonder veel koppel. Geen wonder dat dit geen topper is in de verkooplijsten. BV een MX5 is vele male moderner

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).