Trump trekt de spreekwoordelijke keutel in

Auteur: , 94 Reacties
Mercedes Trump

Nee! Een president die toch niet doet wat 'ie zegt?

De welbespraakte President van de Verenigde Staten van Amerikaan, Donald Trump houdt de gemoederen bezig. De altijd goed gemutste Amerikaanse leider heeft onlangs laten weten dat hij enorme import-tarieven wil gaan handhaven op auto’s van Europese komaf. De gedachte erachter is waarschijnlijk dat de Amerikanen zo eerder overgaan tot de aanschaf van auto’s die gebouwd zijn in, jawel, Amerika. De eloquente Donald bracht dit feit via het universele medium ‘Twitter’ ter wereld, zodat iedereen kon zien hoe oneerlijk de wereld is naar Amerika en alles wat Amerikaans is.

Toch is Trump meer een politicus dan van te voren kon worden ingeschat, want ook de altijd integere Trump is erachter gekomen dat moties en wetten niet worden aangenomen via Twitter. Of Fox. De bijzonder fraai gelijnde Donald J. heeft een gesprek gevoerd met de Europese Commissie President Jean-Claude Juncker. Volgens het doorgaans goed geïnformeerde Bloomberg heeft Juncker aangegeven dat de tariefverhogingen ervoor zorgen dat Europa en de VS afstevenen op een handelsoorlog.

Trump:

We hebben een grote dag gehad. Heel erg groot. We zijn net begonnen met de onderhandelingen. Maar we weten allemaal waar de onderhandelingen naar zullen leiden. Ook zullen we proberen de importheffingen op staal en aluminium op te lossen, evenals de heffingen die de EU als tegenmaatregel heeft getroffen. The VS en EU zullen samen werken met de WTO (World Trade Organization), alwaar alle oneerlijke handelsverdragen worden heroverwegen.

Natuurlijk, voor ons is dit niet direct goed nieuws. De media hebben baat bij een wereldleider die zo charismatisch en aantrekkelijk is als Trump, evenals zijn bevallige uitspraken, die het altijd goed doen. Uiteindelijk lijkt Trump net als alle andere presidenten slechts een schakel te zijn. Overigens wil dit niet direct zeggen dat alle import-regelingen ineens in het voordeel van Europa zullen zijn, er wordt enkel gekeken naar nieuwe afspraken. Wanneer deze in zullen gaan is nog niet bekend.



94 reacties

Tja, een Trump die zich aan afspraken en verdragen houdt… Als dat gebeurt, dan volgt weldra de wereldvrede, let maar op.

Off topic: “We hebben een grote dag gehad. Heel erg groot.” dit is de meest sneue Engels-Nederlandse vertaling die ik in tijden heb gelezen.
@rrrobert: De “sneue” vertaling lijkt me bewust gedaan om Trump’s kinderachtig taalgebruik te duiden.
@SimonMc: great moet in deze context geweldig zijn, iig niet groot
@audirs3: grootS
@pallas: ja kan eventueel ook. “We hebben een grootse dag gehad. Heel erg groots.” Maar toch denk ik dat ‘geweldig’ of gewoon ‘goed’ beter past in deze context
@audirs3: nope. Als je kijkt naar de man z’n taalgebruik, dan merk je dat hij zich (bewust?) bedient van een heel beperkt vocabularium. Synoniemen, met al hun mogelijke subtiliteiten, zijn hem vreemd. De beste manier om dat in een vertaling te illustreren is door, bijvoorbeeld, “great” door “groot” te vertalen. Zelfs al is het dan taalkundig not done.
@simonmc: Het woord vertaling moet tussen aanhalingstekens. De eerste twee zinnen heeft Trump namelijk niet getweet en was misschien veel duidelijker geweest dit te accentueren in de zogenaamde quote. Wanneer er iets in quote stijl staat op AB gaan de meeste lezers hier toch vanuit dat dit echt is gezegd of geschreven. Vandaar de begrijpelijke ophef hieronder.
@RRRobert: mjah, die vertaling past wel bij de persoon die de uitspraak deed.
Tja, politici. You can’t live with them….Voor alle aandacht die ze krijgen en vragen: Ze zijn godzijdank op economisch gebied niet zo belangrijk als dat ze zelf denken. Het lijkt me,, ondanks dit, wel goed om als Europa de komende jaren op militair gebied veel zelfstandiger te worden. Het anti Europese sentiment zit in de VS dieper dan enkel het vergulde laagje Trump.
@pomoek: 4,1% Groei in de VS laatste kwartaal .. EU 1 % met veel geluk ?
Anti Europa ? Dat kan Europa zelf veel beter lol.
@robusa: De voorspelling is dat de Verenigde Staten dit jaar iets hoger uitkomen dan de Eurozone, maar vorig jaar was de economische groei in de Eurozone (2,5%) hoger dan de VS (2,3%). Veel belangrijker dan alleen de cijfers van de economie als geheel, is het effect op lonen. Daarbij loopt de Verenigde Staten schokkend achter. Voor 90% van de bevolking (de hoogste 10% inkomens uitgezonderd), zijn de lonen in de VS tussen 1950 en 2010 met 70% gestegen – tegenover 250% in Frankrijk en Duitsland. Als je kijkt naar welzijn zie je ook bijzondere verschillen. De levensverwachting is zo’n drie jaar lager in de Verenigde Staten dan Nederland, terwijl deze in Nederland stijgt en – uniek voor een ontwikkeld land – daalt in de VS.
Ik begrijp dat de USA wil cheerleaden met zo’n naam, en je doet het goed – alleen vallen de prestaties van je team nogal tegen.
@jelmer: Cijfers van vorige jaar is leuk maar daar heb je nu niks meer aan, vandaar mijn nieuwe cijfers.
Dat verschil van 70% en 250% lijkt me erg stug maar kom maar met een bron en dat zou ook kunnen betekenen dat ze in die tijd in de VS sowieso al hoger waren dus percentage zegt me niet veel.
Levensverwachting is imo gauw gedaan in de EU want ik begrijp nl nog steeds niet dat wanneer je als westerling naar Afrika gaat dan moet je langs de GGD tich shots halen en nou lopen al die miljoenen mensen door Europa en brengen die ziektes allemaal zo mee, toch ??
@robusa: je doet een poging tot humor?
@pomoek: Nee hij doet een Trump
@RobUSA: Over welke ziektes heb je het specifiek?
@pomoek: Pleur op met je ‘als Europa’. Alles wat hier ook maar een beetje kritische geluiden laat horen richting links wordt meteen als racist in de hoek geknald. Objectief nieuws over de USA wordt altijd weggemoffeld en al snel wordt de term POTUS tevoorschijn gehaald etc etc. Is het ooit anders geweest bij welke andere republikeinse kandidaat dan ook? Nope. De omroepen smullen zodra er een democraat aan het roer staat en verklaren elke republikein voor gek. De échte gekken zitten hier in Europa proberen een eenheid te smeden die er niet is, niet komt en nooit zal komen op die schaal. Hoe dichter bij Amsterdam hoe harder je monddood gemaakt wordt als je je iets teveel rechtse praatjes hebt.
@basecamp: Om met onze MP te spreken: Als je het hier niet leuk vindt, er niets van wil maken en vindt dat hier de echte gekken zitten: L@zer dan lekker zelf op.
@pomoek: De westerse, blanke man zit op dit moment echt wel in het verdomhoekje! :-D
@willeme: ach, als westerse blanke man kan ik zeggen dat we wel een stootje kunnen hebben 😁.
“Het zou toch schandalig zijn als er extra belasting komt op Europese auto’s in Amerika.” Zelf betalen we hier in Nederland 4x de Amerikaanse consumentenprijs als we een Mustang o.i.d. kopen…
@bartteeuwen: ja maar dat is “onze eigen” schuld, daar kunnen de amerikanen niks aan doen.
@theblazerunner: Dat is exact wat ik bedoel
@bartteeuwen: De Amerikanen kunnen perfect hun voertuigen aan een lagere prijs aanbieden als ze (a) de Europese uitstootregels volgen (zelfs al is dat dan een lek mandje) en (b) hun productie (deels) op EU-bodem inplanten. Ford heeft dat bijvoorbeeld goed begrepen. Dat andere Amerikaanse fabrikanten daar niet in slagen, heeft vooral met hun manier van werken te maken. Niet met de regeltjes.
@BaRa: Dat is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk. Gezien vanuit de Amerikaanse fabrikant: Ze bouwen auto’s naar eigen principes. Waarom zouden ze naar uropese regelgeving bouwen naast de Amerikaanse regelgeving. Daarbij vloeken die regels ook nog behoorlijk, waardoor het hele VW schandaal toen naar bove is gekomen. NOx was in Amerika al belangrijk toen hier alleen nog maar naar CO2 gekeken werd.
@bartteeuwen: Sorry ben wat letters vergeten op plekken, maar het is leesbaar lijkt me zo.
@bartteeuwen: Waarom ze naar Europese regelgeving zouden bouwen? Nou, om auto’s te verkopen. En dat is wel waarvoor een autofabrikant op aard is.
@jelmer: Met tig regels in tig landen en een afzetgebied wat maar mondjesmaat groter is dan in de VS zelf?
@basecamp: Er wonen 200 miljoen mensen meer in de Europese Unie dan in de Verenigde Staten.
@bartteeuwen: De Europese invoerheffing voor auto’s is 10%, de Amerikaanse 2,5%. Erg oneerlijk, volgens Trump. Wat niet veel vermeld wordt: de Europese heffing is 10% voor pick-ups, de Amerikaanse 25%!
@jelmer: Dus voor de VS word het veel beter nou met een gelijk speelveld dus dikke winst voor Trump.
Wat betreft de pick-ups eens niet eerlijk maar die worden toch al allemaal gebouwd in de VS dus geen belasting dus geen punt.
@robusa: Bij een gelijk speelveld is het maar de vraag of alle pick-ups nog wel in de VS gebouwd worden.. en of de inwoners niet tegelijk Mercedes en BMW blijven kopen.
@jelmer: Daar worden de meeste verkocht dus lijkt me logisch toch ?
Slecht geschreven artikeltje. Vooral eerste alinea staat vol onzinnige bijvoeglijk naamwoorden. De goed gemutste, eloquente, strak gelijnde Trump bedoel je dus?? Too much dit.
@jaggie: ik hou er juist wel van, als @willeme deze schrijfstijl hanteert, informatie en vermaak in een fijne combinatie zo
@jaggie: boeje je komt hier voor entertainment, als je er eraan ergert gaat je toch ergens anders heen
@gove:
Dus een mening hebben mag niet?
Alles is geweldig hier?
@e28forever:

Je begrijpt het niet:
https://www.autoblog.nl/disclaimer
https://www.autoblog.nl/huisregels

Dus nee, je hebt geen vrijheid van meningsuiting. Zijdelings auto-gerelateerd allemaal geen probleem. AB heeft het recht reacties in te korten dan wel te verwijderen ongeacht de inhoud. Wil je ongegeneerd roeptoeteren zijn er voldoende andere media waar je terecht kunt.

Natuurlijk kun je verwachten dat een discussie met een onderwerp als Trump (waarmee we zelf beginnen!) scherper op de snede is. Gezien de hoeveelheid aanwezige verbale diarree denk ik dat het zeer liberaal wordt gehandhaafd. Echter, als de inhoud van de comments echt een onsmakelijke inhoud gaan krijgen wordt het verwijderd/ingekort.

Je hebt aangegeven hier vaker problemen mee te hebben. Wellicht is het dan beter om elders te kijken, als je vindt dat je hier te weinig ‘vrijheid’ hebt (wat je laat blijken).
@willeme:
Iedereen is hier gelijk, alleen is de ene hier wat “gelijker” dan de andere.
@willeme:
Verder niets dan lof.
Hulde voor de hele redactie.


Beter zo?
@e28forever: Nee. Je hebt het hier overduidelijk niet naar je zin. Dat spijt mij. Het is dan beter om elders te kijken, denk ik. De commentsectie is bedoeld voor (soms zijdelings) autogerelateerde opmerkingen. Kritiek is geen enkel probleem. Graag zelfs! Mits dat geen onnodig gezeur en gezever wordt. Voor meer vragen zie de huisregels en disclaimer.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Let op gaat Trump claimen dat hij voor vrijhandel heeft gezorgd. Blijkt dat we al jaren aan het onderhandelen waren om dat te bewerkstelligen. Het veel vergruisd TTIP verdrag was daar een resultaat van.

Stelt hij dat EU veel meer sojabonen en gas zal importeren. Blijkt dat al staand beleid te zijn.

Maar ja, zijn supporters zullen het als zoete koek accepteren en de overwinning claimen.
@rick-dos: Al je één ding moet noemen wat deze wereld om zeep helpt is het wel de vrije wereldhandel.
Bijna alle problemen die wij tegenwoordig kennen komen daar vandaan.

Maar op dit moment maakt het het leven makkelijk dus is iedereen voor. Ondertussen mag de jongere generatie nadenken hoe ze al deze problemen oplossen en hebben onze kleinkinderen hele grote problemen als er niet dingen heel erg drastisch veranderen.
@lekbak: Das nogal melodramatisch, niet?
@rick-dos: Het lijkt me nogal duidelijk dat we de aarde in heel rap tempo aan het uitputten en vernielen zijn. Dat mag je melodramatisch noemen, maar het is wel de waarheid.
@lekbak: En dat komt door vrije wereldhandel?

Volgens mij hebben wij in de geschiedenis al vaak genoeg laten zien dat we de hulpbronnen helemaal uitgeput hebben zonder dat daar een vrije wereldhandel ten grondslag aan ligt.
@rick-dos: Dat is altijd oppervlakkig geweest en niet te vergelijken met wat er nu gebeurt.
@lekbak: Klopt, maar ik zie nog steeds geen goed argument dat jouw aanname onderschrijft.

Ik denk dat het meer ligt aan het feit dat er veel meer opkomende economieën zoals India en China meer grondstoffen zijn gaan gebruiken. Daar heeft vrije wereldhandel geen part in gehad.
@rick-dos: Trump heeft niet voor vrije handel gezorgd maar een voor een eerlijker speelveld en dat alles in een paar weken tweeten en vuist op tafel BAM.
Auto’s belasten met hetzelfde tarief en ja ook de sojabonen en gas binnen BAM.
En 4,1 % Groei laatste kwartaal ( bron : Financieele Telegraaf ) EU ik hoop voor ze dat ze de 1 % gaan halen.
Consumenten vertrouwen/Dow/Dollar op hun top en werkloosheid 4 % another BAM !!
Trump 2020
@robusa: Eerste kwartaal 2,2% en ineens 4 procent een kwartaal later dat heeft vrij weinig met goed beleid te maken en meer met een gevolg van zijn slecht beleid.

“Most independent economists say this quarter’s growth was juiced by stimulus from the trillion-dollar tax cut and a one-time rush by foreign companies to stock up on U.S. goods before Trump’s trade war escalated and tariffs kicked in on many products.”

In de tussentijd moet er $15 miljard aan subsidie naar de boeren en verhuist Harley Davidson zn productie naar Europa.

Gaat lekker. Wat heeft hij precies bereikt met dat vuist op tafel slaan? Wat vage beloftes.

Ik heb trouwens ook niet gezegd dat hij voor vrije handel met EU heeft gezorgd maar hij gaat het wel claimen. Kijk zn tweets maar eens na. Hij wil een overeenkomst met de EU zodat er geen tariffs en handelsbarrières meer zijn. Dat waren ze nou net op een fatsoenlijke manier met elkaar aan het onderhandelen totdat hij met zn grote bek in het Witte Huis kwam….
@rick-dos: Het zal idd daar best een groot gedeelte uit bestaan maar je kan niet ontkennen dat het hier sowieso economisch voor de wind gaat.
Die boeren subsidies zijn dadelijk juist minder of helemaal niet meer nodig ivm toelaten van de soja door de EU en breek me de bek niet open over boeren subsidies in de EU dat is volgens mij de grootste kostenpost voor de EU en meet deze nieuwe ontwikkelingen hoeft HD helemaal niet meer naar Europa te gaan en omgekeerd hadden alu bedrijven al plannen om hierheen te komen.
Wat een ontzettende onzin dit artikel. Deze president van de vs heeft uit deze onderhandelingen een aantal hele goede resultaten gehaald voor de vs. Oa dat de boeren enkele producten makkelijker kwijt kunnen in de eu.

Dat is niet persee goed voor ons maar hij is onze president dan ook niet. Iets wat velen in dit land maar niet in willen zien.
@lekbak: Het niet doorvoeren van importheffingen zou zeer goed voor beide partijen zijn. EU zal minder impact ondervinden van importheffingen die de auto-export zullen verstoren. Voor Amerika zal er geen prijsverhoging voor auto’s plaatsvinden waardoor deze sector nauwelijks schade oploopt in verkoop.
@oosterwoldenaar: Als een importheffing de autofabrikanten stimuleert om te fabriceren heeft de vs die slag gewonnen.

Het is voor geen enkel land goed als je fabrieken vertrekken. Ik zeg niet dat alles kapot belast moet worden maar enige protectionistische maatregelen lijken me noodzakelijk om je eigen economie op lang termijn gezond te houden. Je moet blijven maken, en dat snapt trump tenminste. Itt onze leiders, die denken dat we met alleen kennis en dienstverlening de toekomst zeker hebben…
@lekbak: Het assembleren van de auto’s in de VS is slechts één stap (hoewel een belangrijke) in het proces van het produceren van een auto. Een heel groot deel van de onderdelen van een auto worden over de gehele wereld geproduceerd en moet dus naar de VS geïmporteerd worden tegen hogere prijzen vanwege importheffingen. Duurdere onderdelen zorgen voor een duurdere auto en dit resulteerd in een afname in de vraag naar auto’s waardoor uiteindelijk de banen weer zullen verdwijnen. Het protectionistische beleid van Trump heeft alleen een positief effect voor de VS wanneer een auto bestaat uit onderdelen die allemaal in de VS geproduceerd worden (en dit is niet geval en het is ook niet te verwachten dat dit zal gebeuren vanwege loonkosten/kennis/grondstoffen/etc.). Zie ook: https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-07-25/japan-gears-mexico-axles-show-havoc-u-s-auto-tariffs-can-wreak
@oosterwoldenaar: Er is nog nooit een onderzoeker geweest die de flexibiliteit van bedrijven juist heeft ingeschat. Als je het goed speelt komt er vanzelf een punt waarop er meer banen komen van het fabriceren van auto’s (en toeleveranciers) dan er verloren gaan omdat de auto’s duurder worden. Het is zeker geen zwart-wit spel waarbij je alles maar kapot moet belasten maar als je niks doet weet je zeker dat je verliest.
@lekbak: De flexibiliteit van deze bedrijven hangt voornamelijk af van loon- en transportkosten. Zolang transportkosten blijven dalen en loonkosten in met name Aziatische landen lager zijn dan in de VS en EU zullen bedrijven hun productie blijven outsourcen. Verschillen kan je dan alleen maar vereffenen met heffingen en belastingen. Ik ben het zonder meer met je eens dat je niet alles moet kapotbelasten, dat komt internationale handel absoluut niet ten goede.
@oosterwoldenaar: Maar internationale handel hoeft helemaal niet. Dat is helemaal geen doel, behalve als je een multinational hebt of als je een accountant bent die dol is op kunstmatig hoog gehouden cijfertjes. Het doel is mensen in eigen land aan het werk houden. En dat doe je niet door outsourcen van productie stimuleren maar juist door die productie in eigen land te houden. Ook de productie van componenten dus.
@lekbak: Voor bedrijven die louter in de VS produceren en verkopen zullen de gevolgen van importheffingen inderdaad gering zijn. Daar heb je gelijk in. In de context van dit artikel: GM, Chrysler en Ford zijn multinationals die hun supply chains en productieprocessen dusdanig gefragmenteerd hebben dat importheffingen zeer nadelig zijn. Dusdanig nadelig zelfs dat, wanneer auto’s in de VS gemaakt worden, prijsstijgingen geschat worden tussen $5000 en $9000 per auto. Een dergelijke prijsstijging lijdt simpelweg tot dalende verkopen en daarmee een dalende werkgelegenheid.

Om overigens aan de binnenlandse vraag te voldoen moeten Amerikaanse bedrijven staal en aluminium importeren omdat er in de VS niet voldoende geproduceerd wordt. Hierbij snijdt het beleid van Trump zichzelf in de vingers omdat over dit staal hogere importheffingen betaald moeten worden.
@lekbak: Eens ! Geen speld tussen te krijgen.
@willeme: Toch van mening veranderd dat je je reactie hebt verwijderd? Ik heb het berichtje via de mail al gekregen hoor ;-)
@lekbak: Hahaha, nee hoor ;-). Het draadje begon een onsmakelijke wending aan te nemen, dus alles even gewist ;-).
@willeme: Geeft niks hoor, komt nog wel.
Schijnbaar begint Trump te realiseren dat importheffingen op auto’s een negatief effect zullen hebben op de Amerikaanse economie en arbeidsmarkt. De hedendaagse supply chain van autofabrikanten is dusdanig gefragmenteerd dat onderdelen uit allerlei verschillende landen komen en af en toe zelfs twee keer geïmporteerd moeten worden. Over deze onderdelen worden importheffingen gerekend die er voor zullen zorgen dat een auto duurder is wanneer deze gemaakt wordt in de VS dan wanneer deze in zijn geheel geimporteerd dient te worden. Uiteindelijk is het de consument die opdraait voor hogere autoprijzen waardoor de vraag zal afnemen en banen zullen verdwijnen.

Eergisteren schreef Bloomberg hier ook een duidelijk artikel over: https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-07-25/japan-gears-mexico-axles-show-havoc-u-s-auto-tariffs-can-wreak
Er zijn genoeg redenen om Trump te bekritiseren, maar hier doet hij gewoon precies wat hij zegt en trekt hij geen spreekwoordelijke keutel in. Hij vind de handelssituatie oneerlijk omdat er meer de VS in geimporteerd wordt door bedrijven uit de EU dan dat EU landen dingen uit de VS halen en stelt daarop sancties in. Nu de situatie rooskleuriger lijkt te worden, o.a. door het sojabonenverhaal, bouwt hij de sancties weer af. Het is misschien niet prettig voor ons, maar het is wel effectief beleid.
@edge: dan moeten ze in de US fatsoenlijke producten gaan maken….
@rudyv: Oh, de EU heft dus fatsoensheffingen.

Nu begrijp ik het.

Die stomme VS ook altijd.
@rudyv: LOL schrijft hij vanaf een I-phone ( ok niet in VS gemaakt maar wel ontwikkeld en gemarket)
Op auto gebied LS/ Coyote motoren zijn 100x betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud als alles wat uit Duitsland komt.
Ik vraag me af of onze morele kruisridder Willeme de bestaande handelverdragen tussen de VS en de EU wel ‘eerlijk’ vindt.

Om dat te vinden moet je namelijk minstens zoveel zuipen als de eerwaarde Juncker die onze popie jopie scribent wijselijk buiten schot houdt.

Dat de EU extra ging heffen op amerikaanse motorfietsen en bourbon zegt al genoeg. Alsof die paar Harleys en een doos whisky de boel in evenwicht gaan brengen.

Onze vriend Juncker heeft (noodgedwongen) grote concessies gedaan vandaar Trumps milde toon.
@karaya: Er is zat mis met Junker en de EU. Arrogant zooitje waar absoluut een hoop te verbeteren valt. Dat wil nog niet zeggen dat Trump de oplossing in pacht lijkt te hebben. Integendeel, voor de korte termijn (lijkt) hij het een en ander op te lossen voor zijn achterban, maar dit gaat nog wel zijn sporen nalaten, ben ik bang.

Wel grappig. Als je dus vind dat Trump een idioot is (afgaande op zijn idiote gedrag niet eens zo’n verkeerde aanname, dunkt mij) ben je meteen een linkse moraalridder.

Daarmee hebben we wel meteen Het Probleem Van Het Internet Te Pakken. Als je tegen de één bent, moet je wel voor de ander zijn. Als je niet voor een populistische, roeptoetende Oerang-Oetang bent, moet je wel een linkse moraalridder zijn. Andersom geldt hetzelfde. Als je kritiek op links bent, ben je meteen een egoïstische, kortzichtig racist.

Er zit ook nog ruimte in het midden ;-). Aan beide kanten is er geen tekort aan kwakkelaars en idioten.
Je mag hier blijkbaar geen kritiek hebben op willeme zijn a-politieke objectieve stukje.

Er worden hele berichten verwijderd. (je mag niet op de man spelen behalve als hij Trump heet)
@karaya: dus omdat het artikel niet voldoet aan jouw voorwaarden is het gelijk een a-politiek stuk? @willeme geeft hier gewoon zijn mening omtrent Trump weer. Mag dat niet ofzo?
@rhellema: Dat mag, maar dan moet je ook tegen kritiek kunnen.

Trump afkeer is niet universeel. Er zijn mensen die een andere mening hebben.

Willeme kijkt daar blijkbaar van op.
@karaya: BAM eens. Maar Trump bashen is zo MSM en makkelijk.
@karaya: 4,1 % Groei laatste kwartaal , consumenten vertrouwen/Dow/Dollar in de top werkloosheid 4 %. BAM.
Trump 2020
als ze de amerikaanse pickups via import hier goedkoper maken ben ik tevreden
@jantje_555: Dat is juist het enige uit de VS wat nog steeds “betaalbaar” is in NL door domme grijskenteken/BPM regeling wat binnenkort dus ook wel aangepast zal gaan worden.
Ze zien er iig 100x beter uit en rijden beter en ook luxer met veel meer power/trekkracht als een Vito.
@robusa: waarom zou je een pickup met een Vito vergelijken?

Als we dat toch gaan doen, ben ik benieuwd hoeveel pickups je nodig hebt om het totaalvolume te kunnen vervoeren van een L2H4 Sprinter.
@autogedrocht: haha, dat moet natuurlijk H2L4 zijn ;-)
Iedereen hier lult over Trump.
Terwijl het de grote Jean Claude Junker show was.
Niets behalen en daar dik over doen, ja sojabonen die waardeloos blijken te zijn als we ze te duur gekocht hebben.
Ik heb het al vaker gezegd, Trump gooit een handgranaat en leunt rustig achterover hoe iedereen nerveus reageert.
Dat is een gewone zakelijke benadering om de ander uit te knijpen.
@desjonnies: Wat heeft Juncker dan weg gegeven? Er zijn over en weer wat vage beloften gedaan, intenties uit gesproken en Trump komt terug op z’n “EU is de vijand”-taal en -handelen. Prima resultaat.
@jelmer: Met dat verschil dat Trump defensie achter de hand heeft dus als Drunker niet over de brug komt Drunker zelf de EU mag verdedigen tegen Rusland/Turkije. Met die 5 tanks en 5 F16’s die ze nog hebben lol.
@robusa: Je hebt een punt. Er wordt wel gezegd dat de grootste luchtmacht ter wereld de U.S. Air Force is, en de op één na grootste luchtmacht de U.S. Navy. Valt wat op af te dingen, maar plaatst het in perspectief.
Tegelijk zal wel wat meevallen: Turkije is als NAVO-lid een militaire bondgenoot, en de landen in de Europese Unie hebben nog altijd een significant sterker leger dan Rusland. Bovendien heeft bijvoorbeeld Frankrijk nucleaire wapens, dus er is sowieso voldoende afschrikwekkend werking. Toch moet Europa haar defensie versterken. Overigens pleit Trump daar slim voor, want veel materieel wordt in de VS gemaakt. Nu hij zich echter een onbetrouwbare bondgenoot toont, vraag ik me wel af of Europese landen het niet zullen en moeten kopen bij Europese fabrikanten.
@jelmer:
Alleen heeft Rusland een dienstplicht van 12 maanden, waarbij je 6 maanden lang buiten mag slapen en iedere dag hetzelfde te eten krijgt zodat je gehard bent.

Van een Rus kun je niet winnen, vraag maar aan N.Bonaparte en A.Hitler.
@jelmer: Willeme had beter kunnen schrijven dat de alcoholist Juncker op z’n knietjes naar Washington moest om Trump z’n keutel in te slikken.
@karaya: Probeer het nog eens, maar nu zonder schelden en met argumenten. Wat een niveau zeg.
@jelmer:
Waar scheld ik?
@robusa: Naar mijn idee heb je juist wat aan cijfers van vorige jaren: één kwartaal is relevant, maar vertelt je niet het hele verhaal.
Er zijn zó veel bronnen dat ik het nog lastig kiezen vond, maar een vlug voorbeeld op een zomeravond:
https://www.google.nl/amp/s/amp.businessinsider.com/inequality-near-historic-highs-wages-stagnant
Misschien ben je het niet eens met een aantal ideeën in het rapport, maar de cijfers lijken me redelijk onbetwist.
Trump heeft na zijn hilarische rondrit even de nodige ‘briefing’ gehad:

‘Donald, next time, please try to remember: EU and NATO are friends, Russia and China are foes.’

‘Oh got that mixed up I’m afraid…. So Juncker is a friend, and Putin is not? ‘

‘Yyyyyuppp ….. ‘

‘Gotta say this Juncker fella does not look much … I’d rather have Putin. Have yo seen that picture of ‘m on that horseback? Now THAT’s a man! ‘

‘It’s a bammer – Putin is NOT your friend. ‘
Of je hem nou mag of niet Trump
Heeft gewoon groot gelijk. De EU heft 10% belasting op Amerikaanse auto’s en de VS maar 2,5% op Europese auto’s.
@arias: Gelijk? Mwoah. De Europese invoerheffing voor auto’s is 10%, de Amerikaanse 2,5%. Erg oneerlijk, volgens Trump. Wat niet veel vermeld wordt: de Europese heffing is 10% voor pick-ups en bestelauto’s, de Amerikaanse 25%! Dat is een grote markt in de VS – erg oneerlijk.
Overigens is er ook een importheffing op Aziatische auto’s: maar die verkopen hier prima. Het probleem voor de VS is het product, niet de heffing.
Wat ik trouwens fascinerend vindt: sinds Trump pleiten allemaal rechtse mensen op internet voor extra belasting (want een heffing is gewoon importbelasting). Dat was nog niet zo lang geleden ondenkbaar: rechts was tegen belasting! Heeft hij, moet gezegd, knap voor elkaar gekregen.
Het grote probleem met Trump is niet dat hij importtarieven wil heffen maar dat deze wispelturige clown op elk gewenst moment genoeg atoombommen kan lanceren om de wereld tig keer te vernietigen.

Verbazingwekkend ook dat deze dwaas zo’n grote aanhang van nog grotere dwazen heeft.
@jannemaneke: ik begrijp niet wat we met al dat atoomspul moeten. Iedereen snapt toch dat als er 1 ‘leider’ op ’t mooie glimmende knopje drukt hij zelf een uurtje later als stof in een baan rond de aarde zweeft? Dus alle leiders met dat knopje hebben er geen bal aan, en waarschijnlijk zijn de draadjes niet eens aangesloten… Is allemaal pure bluf. Dus, Trump blaft, maar bijten kan hij niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).