• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tweecilinder Volkswagen Up 0.8 TDI in aantocht

Auteur: sir_smokalot, gepost 23 oktober 2012 om 18:47 – 70 Reacties

VW Up Lite: want minder is meer


Downsize ALL the cars!

Je zou verwachten dat VW met zijn cilinder-on-demand-technologie helemaal geen tweepitters meer nodig heeft, maar daar wordt in Wolfsburg dus even anders over gedacht. In navolging van Fiat gaat VAG nu ook een tweecilinder maken met minder inhoud dan een pak melk.

Voor de goede orde: Waar pionier Fiat een 900 cc groot benzineblokje met turbo maakt, gaat hun Duitse rivaal op de dieseltoer. De 800 cc kleine zelfontbrander moet zijn weg vinden naar de Up, en wat er daarna gebeurt is koffiedik kijken (misschien komt hij ooit nog wel eens in de Passat te liggen). In een vlak land als Nederland, en als je je rechtervoet een beetje kunt beheersen, is dit nog best een aardige optie voor de prijsrijder.

Zorg er dan wel voor dat je geen heuveltjes moet pakken of olietankers, danwel tientonners in je gezin hebt, want als dit soort torretjes echt moeten gaan werken, dan vliegt het verbruik sneller omhoog dan een Oostenrijker in een heliumballon.

Het inie-minie-blokje is een afgeleide van dat uit de XL1, en wordt in 2013 verwacht. De Club van 90 krijgt al vochtige plekken in de pantalon. (via groen7.nl)

Afbeelding: Volkswagen Up Lite Concept

Ook interessant!

  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • De goedkoopste VW EV is terug en nog steeds relevant
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, milieu, up, Volkswagen

Vorig bericht: « Omvallende kraan schakelt Belgische BMW 6 Serie uit
Volgend bericht: BMW 8 Serie E31, youngtimer in beeld »

Lees Interacties

Reacties

  1. rogierrs zegt

    23 oktober 2012 om 18:50

    het gaat van kwaat tot erger, eerste een 3 cilinder diesel waarvan je zou denken dat de motor kapot is als je niet wist dat die 3 cilinders had en nu dit

    Login om te reageren
    • fant zegt

      23 oktober 2012 om 18:52

      @rogierrs: Van kwaad tot erger, of van kwaat tot ercher. Doe het helemaal goed, of helemaal fout.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        23 oktober 2012 om 22:08

        @fant: Hoe vaak heb je jouw eigen commentaar nagekeken op spelfouten, vooral deze te plaatsen?

        Login om te reageren
        • fant zegt

          23 oktober 2012 om 23:20

          @SimonMc: Slechts 1 keer, zoals altijd. Ik heb er ook nog twee gevonden!

          Login om te reageren
    • autobart zegt

      23 oktober 2012 om 18:53

      @rogierrs: Erger nog, jouw fiets heeft géén cilinder!

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        23 oktober 2012 om 23:16

        @autobart: maar wel twee organische gelede lineaire motoren aangedreven door biochemische processen die hun energie synthetiseren uit zuurstof en een heel brede waaier aan organische dan wel biologische stoffen die vrij te vinden zijn in de natuur en die zelfs spontaan uit de grond schieten en rondlopen. En hoe regelmatiger je deze motor gebruikt, hoe sterker ie wordt en hoe lange ie meegaat! Jammer genoeg wordt er doorgaans heel weinig geinvesteerd in het onderstel/koetswerk als het niet gaat om de racerij, waardoor het volle potentieel vaak niet benut wordt…

        Login om te reageren
        • 850t5r zegt

          24 oktober 2012 om 09:34

          @Onehp: je uitstoot zal wel laag zijn alleen t zal ook wel stinken…

          Login om te reageren
  2. resulutionNL zegt

    23 oktober 2012 om 18:52

    Bi-Turbo er op schroeven en gaan met die banaan!

    Login om te reageren
  3. autobart zegt

    23 oktober 2012 om 18:54

    Wanneer begrijpen ze nou eens dat er kilo’s af moeten als je een auto zuiniger wilt maken? Als je lichtgewicht materialen hebt met een zuinige motor heb je een zuinige auto (Audi A2 destijds, lelijk, licht, maar wel zuinig!)

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      23 oktober 2012 om 23:22

      @autobart: idd, bv. de A2 1.2 tdi is de zuinigste auto ever in de praktijk (835kg) op spritmonitor.de en 12 jaar oud nog steeds niet verbeterd ondanks alle moderne ecomodelletjes..

      Login om te reageren
  4. bullgod76 zegt

    23 oktober 2012 om 18:56

    Is dit doosje dan ook nog verkrijgbaar met cilinderuitschakeling?

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      23 oktober 2012 om 19:23

      @bullgod76: lol!

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      23 oktober 2012 om 19:43

      @bullgod76:
      Natuurlijk heeft hij/zij dat, dat heeft toch elke auto.
      Dat heet het contactslot…..

      Login om te reageren
  5. jrk68 zegt

    23 oktober 2012 om 18:57

    Dat wordt dus een UP! met een acceleratie die je met een kalender moet meten….
    Als je hem echt laat werken een verbruik van 1:18 en een levensduur van een jaar….

    Lang leve de vooruitgang….

    Als ze dit torretje dan ook nog in de A1 gaan leggen is het feest pas echt kompleet….

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      23 oktober 2012 om 19:00

      @jrk68: acceleratie met een kalender…!!! Lol! Ik lig hier strike XD

      Login om te reageren
    • pietjepuk zegt

      23 oktober 2012 om 19:14

      @jrk68:

      Heel veel trager dan een Hyundai i30 1.6 CRDi zal het niet zijn, die heeft er ook al zo’n twaalf seconde voor nodig …..

      Login om te reageren
      • norge zegt

        23 oktober 2012 om 20:33

        @pietjepuk: Maar dat blijft heel, en een chippie doet wonderen weet je…

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        23 oktober 2012 om 20:46

        @pietjepuk:
        Geen idee, daar heb ik nog nooit mee gereden.
        Een 60pk UP! doet daar trouwens al 2,4sec langer over en een 800cc dieseltje zal zeker niet sneller zijn dan een 1l benzine….

        Login om te reageren
  6. ronin1130 zegt

    23 oktober 2012 om 19:05

    Allereerst is het al vreemd dat ze nog investeringen doen in (in dit geval piep-)kleine dieselmotoren voor deze kleine wagens. Was het namelijk niet zo dat het door de toekomstige milieunormen voor kleinere wagens onbetaalbaar zou worden om deze nog met dieselmotoren uit te rusten?
    Dan is die downsizing-trend toch iets dat vragen oproept. Er worden motoren ontwikkeld enkel en alleen om goed te scoren op de normverbruikstests. Deze zijn compleet irrelevant! Een kleinere motor scoort hier goed maar in praktijk verbruikt deze bij dezelfde rijstijl evenveel en vaak meer dan een qua vermogen/koppel gelijkaardige motor met grotere cilinderinhoud.
    Zouden al deze ‘knappe koppen’ die dit uitdenken niet beter uit hun (Europese) ivoren toren komen?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      23 oktober 2012 om 22:34

      @ronin1130: Moet zeggen dat jouw reactie inhoudelijk één van de beste is, die ik hier in tijden gelezen heb. Kon het niet beter zeggen !

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 oktober 2012 om 00:26

      @ronin1130: Zoals het artikel al zegt ze maakten deze motor voor de XL1, dan kun je de motor ook in wat grotere aantallen procederen en Up! en zusters verkopen. In sommige markten is er wel vraag naar een diesel boodschappen autootje. Zolang de EU normen op CO2 blijven focussen blijft diesel de baas want het minste CO2 per kilometer. Dat downsizen werkt is in de jaren 70 al bewezen door te constateren dat uit de Amerikaanse big blocks best vermogen is te halen maar dat ze dan zuipen als een tempelier.

      Login om te reageren
  7. BrutaalAapje zegt

    23 oktober 2012 om 19:18

    Opzich zijn de hoeveelheid pk’tjes nog wel te doen voor zo’n klein licht autootje.

    Ik heb ooit een Golf IV als leasebak gehad. Een 1.9 SDI. 68pk! In Nederland geen probleem. Je moet er gewoon relaxed in rijden. Alleen toe ik op vakantie was richting Luxemburg dacht ik dat ik motorproblemen had. Ik had totaal geen power om die heuevels op te komen. Je leert extra snelheid te maken om alsnog met een fatsoenlijke snelheid boven te kunnen komen….

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      23 oktober 2012 om 22:38

      @BrutaalAapje: Als je het gewoon bent om met een turbodiesel te rijden, ga je een SDI inderdaad als zeer traag gaan beschouwen.

      Als je gaat schakelen op 2000 toeren, heb je helemaal nog geen vermogen en/of koppel. Rij af en toe met m’n vader z’n Sprinter, en die is uitgerust met een 2.8 atmosferische diesel, en in dat beest moet je toeren maken om vooruit te maken ! Ik zweer het, als er wat veel tegenwind is op de autostrade, geraak ik nog niet eens in z’n 5 !

      Login om te reageren
  8. Flamingo zegt

    23 oktober 2012 om 19:19

    als het maar een heel licht autootje is dan heeft zon motortje wel zin

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      23 oktober 2012 om 19:35

      @Flamingo:
      En dat is het dus niet, een UP! weegt 840kg en met een 60pk benzine motor gaat ie in 14,4 sec naar de honderd.
      Als je dan weet dat de 1.2TDi 75pk heeft en deze dus 1/3 kleiner is dan zal het vermogen op ong. 50pk uitkomen.
      Dat voorspelt niet veel goeds, (het vermogen van een oude Panda en 150kg meer gewicht)….

      Login om te reageren
  9. TDI-goeroe zegt

    23 oktober 2012 om 19:22

    TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, alhoewel, power….

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      23 oktober 2012 om 22:40

      @TDI-goeroe: TDIIIIIIIIIIIIII

      Login om te reageren
  10. benz190 zegt

    23 oktober 2012 om 19:23

    Volgend jaar downsizen we naar grasmaaier motoren:(

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      23 oktober 2012 om 19:36

      @benz190: En het jaar erop downsizen we grasmaaier motoren?

      Login om te reageren
      • Carreza zegt

        23 oktober 2012 om 19:39

        @faalhaas: en het jaar erop moet je zelf trappen.

        Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        23 oktober 2012 om 22:41

        @faalhaas: En als het helemáál erg wordt, krijgen we straks grasmaaiers op electriciteit !!!

        Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      23 oktober 2012 om 22:40

      @benz190: 2-takt benzinemotoren? Laat maar komen !

      Login om te reageren
  11. mout zegt

    23 oktober 2012 om 19:37

    Hij wordt ook leverbaar in de andere modellen van aixam

    Login om te reageren
  12. 911GT2 zegt

    23 oktober 2012 om 19:47

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  13. ej20g zegt

    23 oktober 2012 om 19:49

    Zevenheuvelenweg, here we come!

    Login om te reageren
  14. coosbmw zegt

    23 oktober 2012 om 19:53

    Zo klinkt een 800cc diesel. Natuurlijk met common rail en turbo zal de vw ongetwijfeld beter klinken.

    Login om te reageren
    • coosbmw zegt

      23 oktober 2012 om 19:55

      @coosbmw: http://www.youtube.com/watch?v=mBjpckJugec&feature=related

      Login om te reageren
  15. lacasitos zegt

    23 oktober 2012 om 19:56

    Nu nog wachten tot er nog 1 cilinder van het blokje wordt gehakd: komen we op de 0.4 eencilinder uit…

    Login om te reageren
    • rsvbf1 zegt

      23 oktober 2012 om 20:06

      @lacasitos: die dingen heten Karts

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        23 oktober 2012 om 20:20

        @rsvbf1:
        Jij bedoelt dit? Kan trouwens gewoon op kenteken en hij mag de snelweg op….

        Login om te reageren
        • rsvbf1 zegt

          23 oktober 2012 om 22:21

          @jrk68: bijvoorveeld wel ja, kzou met dat ding echt niet de snelweg opgaan

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            24 oktober 2012 om 20:38

            @rsvbf1:
            Ik ook niet maar het schijnt wel te mogen.
            En hoeveel gevaarlijker zal het zijn in vergelijking met een 800cc diesel koektrommeltje….

            Login om te reageren
  16. salberts93 zegt

    23 oktober 2012 om 19:57

    het schijnt dat ze ook hier cilinderuitschakeling toepassen, 2 cilinders schakelen uit als je ze niet nodig heb..

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      23 oktober 2012 om 20:00

      @salberts93: start/stop heet zoiets.

      Login om te reageren
  17. smotsholle zegt

    23 oktober 2012 om 20:01

    Als het maar niet z’n waardeloos stuk ijzer/aluminium wordt als dat 3l t(groene)di dingetje

    Login om te reageren
    • dnadave zegt

      23 oktober 2012 om 23:18

      @smotsholle: ga je mond spoelen

      Login om te reageren
  18. blootmens zegt

    23 oktober 2012 om 20:24

    Vanwaar toch weer al die negatieve commentaren? Dit wordt de toekomst: meer power met minder. Voor ons autoliefhebbers is zo’n wagen misschien wat minder interessant maar om gewoon wat afstandjes af te leggen naar je werk en terug is hier toch niets op aan te merken? Er zijn genoeg mensen die gewoon een auto willen om zich te verplaatsen en voor de rest betekent dit niets anders voor hen. Vergeet trouwens niet dat er ooit een einde komt aan de olievoorraad.

    Login om te reageren
  19. norge zegt

    23 oktober 2012 om 20:34

    Mijn grasmaaier heeft een groter blok…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      23 oktober 2012 om 20:42

      @norge:
      En niet vergeten, een betrouwbaarder blok….

      Login om te reageren
    • Flamingo zegt

      23 oktober 2012 om 20:50

      @norge: maar wel even wat minder pks :D
      of heb jij je grasmaaier ook alweer op zitten pimpen?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        23 oktober 2012 om 20:59

        @Flamingo: Bierfles houdertje…

        Login om te reageren
        • Flamingo zegt

          23 oktober 2012 om 21:15

          @norge: oja want die had je nog niet zie ik
          http://www.youtube.com/watch?v=6hF9Jlsq9JY
          dat kan natuurlijk niet he , altijd met 2 handen aan het stuur

          Login om te reageren
        • Flamingo zegt

          23 oktober 2012 om 21:18

          @norge: dit was een andere keer dat ik je zag grasmaaien
          http://www.youtube.com/watch?v=sQz1NtpPzTo

          Login om te reageren
    • autobart zegt

      23 oktober 2012 om 21:13

      @norge: Meer dan 800cc? Dan heb jij wel een gigantisch grasveld…

      Login om te reageren
      • norge zegt

        23 oktober 2012 om 21:27

        @autobart: Nee hoor maar 800 vierkante meter, maar ik hou niet van grasmaaien dus het moet snel gaan.

        Login om te reageren
  20. betonstaal zegt

    23 oktober 2012 om 21:22

    en wat is het verbruik van dit pak melk?

    de 3L Lupo was er al, dus de 2L Up?

    Login om te reageren
  21. pieter-jan_catteeuw zegt

    23 oktober 2012 om 22:22

    Ik zie het meer zitten als een back up generator voor een full electric hybrid (Fisker Karma).

    Hoewel, ik zat onlangs in de Matiz van een vriend en die was met 800cc en 3 personen nog relatief levendig. Met van die dunne bandjes is het gevoel van snelheid zowiezo al sneller geleverd.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      23 oktober 2012 om 22:47

      @Pieter-Jan Catteeuw: Matiz heeft dan ook een 800 cc 3-cilinder benzinemotor. En hij weegt minder dan een Up.

      Login om te reageren
  22. speedie zegt

    23 oktober 2012 om 22:34

    Een techniek optimaal benutten en verfijnen wordt door de Duisters als een kunst verheven en daar slagen ze wonderwel in.

    Login om te reageren
  23. Alfarobert zegt

    23 oktober 2012 om 22:34

    We eindigen met een Fred Flinstoneauto.

    Login om te reageren
  24. RobTWo zegt

    23 oktober 2012 om 22:40

    Wat is er eigenlijk mis met een tweecilinder:

    ?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      23 oktober 2012 om 22:48

      @RobTWo: Niets, maar benzine vs diesel, en moest hij nu ook nog eens maar zo weinig wegen?

      Login om te reageren
      • rsvbf1 zegt

        23 oktober 2012 om 23:22

        @SimonMc: carbon en een 1100cc honda blokje moet het wel trekken

        Login om te reageren
    • norge zegt

      24 oktober 2012 om 08:15

      @RobTWo: Gaat altijd kapot?

      Login om te reageren
  25. SimonMc zegt

    23 oktober 2012 om 22:49

    De VW Up Yours.

    Login om te reageren
  26. Bio88 zegt

    23 oktober 2012 om 23:54

    Daar is die dan eindelijk, de langverwachte Volkswagen scootmobiel!

    Login om te reageren
  27. FIAT127 zegt

    24 oktober 2012 om 10:41

    Ik ben voor. Als hij 1 op 33 haalt gebruik ik hem voor mijn forensenritje. FTW! (Moet er wel prima audio in te horen zijn, beetje geluidsdemping mag dus VW)

    Login om te reageren
  28. gorre zegt

    24 oktober 2012 om 11:56

    ben ook wel tevreden met mijn mijn vrouwtje haar 2 kleine cilindertjes van 75C ,is in feite speelgoed van de kinderen maar papa heeft er ook leute mee !

    Login om te reageren
  29. mgmgb zegt

    24 oktober 2012 om 12:00

    Als het maar minder kut rijdt dan de 3-cilinder TDI. Wat een ongelofelijk rotblok is dat (gereden in een Ibiza). Geen power en een ongelofelijk rotgeluid, en het verbruik valt vies tegen.

    Login om te reageren
  30. Alfarobert zegt

    24 oktober 2012 om 13:30

    De aap eindelijk uit de mouw.Dit is dus waarom VW,Alfa Romeo zo graag wil(de)overnemen.Multi air en Twin air.Ik heb het altijd al gezegd maar nu zeggen ze het eigenlijk zelf(na-apers).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North