
De teloorgang van Tesla heeft ook zo zijn voordelen. Een tweedehands Tesla, in nu spotgoedkoop!
De teloorgang van Tesla is overal bemerkbaar behalve op de beurs. Op een of andere manier is de koers nog steeds torenhoog. Als je puur kijkt naar de fundamentals is dat onbegrijpelijk, maar er zijn kennelijk andere krachten aan het werk op de achtergrond. Zoals Lewis Hamilton zou zeggen ‘This is getting manipulated man’.
Robotaxi
Fanb0iZ wijzen naar Robotaxi als de nieuwe kip met gouden eieren die de koers ‘legitimeert’. Doch zelfs als je gelooft dat Tesla het voor elkaar krijgt dit werkend te krijgen, is het maar de vraag of Tesla 1) de hele markt inneemt, zoals men ook onterecht dacht bij EV’s en 2) of die markt werkelijk zo groot en dus waardevol is als men zich dat voorstelt.
Tweedehands
Ondertussen blijven de klappen komen. Zo werd Tesla onlangs voor het eerst veroordeeld tot het betalen van een paar honderd miljoen voor de rol die haar autonome functies hebben gespeeld in een dodelijk ongeval. Tegelijkertijd valt de verkoop van nieuwe Tesla’s tegen, ondanks hoge kortingen. En dat laatste, lijkt nu ook zijn weerslag te hebben op de tweedehands markt.
In ‘Murica, is een tweedehands Tesla nu voor het eerst goedkoper dan een gemiddelde tweedehands auto. Een Tesla okkazie doet gemiddeld 27.814 Dollar. De gemiddelde prijs van een gebruikte auto in Amerika is 28.039 Dollar. Als je bovendien kijkt naar grafieken van Car Gurus, zie je dat de gemiddelde prijs van een Tesla gestaag is gezakt, terwijl de gemiddelde prijs van andere auto’s de afgelopen periode licht is gestegen.

Forse dalingen
Uiteraard kunnen hier meer factoren meespelen. Tesla is een jong merk, dus als men puur naar gemiddeldes kijkt, is logisch dat oudere gebakjes het gemiddelde omlaag trekken. Doch er lijkt meer aan de hand te zijn. De gemiddelde prijs van een Cybertruck is jaar op jaar gedaald met ruim 30 procent. De Model S levert ruim 20 procent in. De Model X een kleine 20 procent. De Model Y dik tien procent en de Model 3 bijna tien procent. Dat is wel even hard afschrijven dus. Kwaliteitsproductie Electrek speculeert dat het komt door Elon Musk’s politieke uitspattingen. Wat denk jij?





Edit:fixed
Waar komt die haat voor Tesla vandaan bij de auteur ?
Tesla haat?
Iets over Tesla schrijven online is een beetje als iets over Israel/Palestina schrijven online. Op het moment dat je het met enige nuance doet, haat iedereen je. De een noemt je een hater, de ander een fanb0i. Realiteit is als volgt, volgens het sandwich model:
Positief (o.a.)
-ik vind het heel knap wat Elon bereikt heeft met Tesla; een automerk uit de grond stampen is niet voor de faint of heart
-Tesla’s hebben nog steeds een toonaangevende aandrijflijn qua EV’s
-Supercharger netwerk is knap gedaan
Verbeterpuntjes (o.a.)
-Elon belooft vaak meer dan hij waar kan maken
-De afwerking van Tesla’s is in het algemeen op zijn best matig te noemen
-Ze kosten veel om te fixen bij schade
-De aandelenkoers staat in geen enkele relatie met de realiteit meer, iets waar overigens -los van alle hyper die Elon verspreidt- Tesla niet per se zelf verantwoordelijk is
Een beetje goed en een beetje slecht dus.
Over de politiek van Elon kan je al helemaal niets zeggen zonder potentiële nare maatschappelijke gevolgen, doch daar ik me daardoor niet tegen laat houden, geldt in algemeenheid hetzelfde:
positief:
-ik zie de uitwassen van woke net als Elon als een gevaar voor de Westerse, vrije maatschappij, goed dat hij daar tegen opkomt
-het kopen van X om ervoor te zorgen dat niet alleen links geluid online als bon ton beschouwd wordt is een goede zaak
verbeterpunten
-inmiddels heeft hij ook wel door dat kamp Trump niet de oplossing is, doch op veel punten net zo onheus als de wokisten
-Het is goed en wel om een platform te kopen voor het vrije woord, doch daar moet je dan ook het rabiaat woke woord toestaan, anders doe je hetzelfde als je tegenstanders.
Hoe ik het vooral zie is dat Elon in de afgelopen jaren van een moderate liberaal/democraat opgeschoven is naar “rechts” en dat begrijp ik wel, want voor liberalen is er bij links niks meer te zoeken sinds woke. Aan de andere kant is hij erachter gekomen dat er bij rechts ook niet alles peachy is. Ik kan deze ontwikkeling zelf best wel volgen, daar ik zelf ook een D66 stemmer was die nu niets meer herkent in de partij waar ik ooit op stemde onder Arrogander Penthouse (ondanks diens bekende indiscreties overigens), maar zich tegelijkertijd afgestoten voelt door spotjes als die van Ome Geert afgelopen week.
Zo, nu heb ik mijn zeer genuanceerde, afgewogen en redelijk neutrale mening weer geopperd en ondanks dat die on balance redelijk in midden zit en heel redelijk is, kan iedereen weer iets aangrijpen om mij (en de overdrachtelijke ‘mij’) in een hokje naar keuze plaatsen en van daaruit uitmaken voor de duivel.
Mooi boek geschreven !
Dank!
Arrogander Penthouse… Hilarisch 😀Rest van je betoog herken ik me ook wel in. Het zijn trouwens zware tijden voor echte Liberalen 😀
@jaapiyo: Vandaag en gister twee negatieve berichten over Tesla occasions. Maar met een beetje onderzoekswerk, weet je dat de Model 3’s in Nederland al superlang op dezelfde prijs zitten.
Dus ik zie eigenlijk geen effect van alle reputatie schade van Musk.
Nieuw verkoop is natuurlijk heel ander verhaal.
Mand!
Bedankt voor de uitgebreide uitleg , ik begrijp ook wel dat de artikelen geschreven worden om juist discussies op te starten, te prikkelen :) Nog over de koers van Tesla: wat veel mensen niet begrijpen is dat Tesla al lang geen puur autoproducent is. Omzet van energy storage stijgt hard , ze zijn eerder een tech bedrijf waarbij energy , software en hardware gekoppeld wordt aan elkaar. Daardoor ontstaan compleet nieuwe verdien modellen. Battery packs , Optimus robots , autonome taxi’s , laad infrastructuur, onafhankelijke massa productie van deze 3 tech componenten. Tesla is not a car producer, Tesla produces factories which make cars
Als men zo graag iets over Tesla wil schrijven dan kan mijn beter schrijven dat het nog steeds de best verkochte EV van de hele wereld is, en dat elon Musk maar 12% van de aandelen Tesla bezit. Dat is toch veel leuker nieuws ?
Als ik mij niet vergis was dat BYD afgelopen jaar
@jaapiyo: Geert, als in Geert Wilders? Wat ben jij ook rechts zeg, bah. Ik haal Autoblog uit mijn favorietenbalk.
Rechts en tegelijkertijd ook extreem links. Blegh. Ik ook.
Misschien kun je eens wat meer schrijven over je zo geliefde Duitse k*t auto’s. Lijkt me journalistiek gezien beduidend interessanter dan je Tesla kots.
Bloedbad Audi, Mercedes, Volkswagen, BMW, Porsche: halfjaarcijfers nog slechter dan gedacht. Wat nu? – EW https://share.google/kfhzBnMJtUwCMWZ2S
Dat in de VS de gemiddelde tweedehands prijs hoog is is normaal. Rijden daar allemaal bijna minimaal d segment. Dus normaal dat een Tesla daar relatief goedkoop is. Grote fout van Musk is dat hij geen kleinere Tesla gebouwd heeft. Had die er 2 jaar geleden geweest voor een 30k was Tesla nog steeds veruit de grootste.
Gelukkig is Tesla nog steeds het beste korte ev-merk van de wereld. En ook prijzen van alle auto’s Dalen als een gek natuurlijk. Dus waarom specifiek Tesla aanhalen begrijp ik niet. En de prijzen van een goede Tesla S uit 2017 liggen toch echt nog steeds tussen de 25 en € 30.000 als de beste redacteur, die graag over Tesla schrijft en niet over andere auto’s, even goed gekeken had.
Het woord doch viert hoogtij in de teksten van Autoblog. Aan de andere kant / daarentegen / desalniettemin / terwijl er toch voldoende alternatieven zijn 😉