• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uh oh, actieradius MINI Cooper SE verminderd

Auteur: Loek, gepost 15 december 2019 om 13:08 – 22 Reacties

Officieel: MINI Electric en dit is de Nederlandse prijs


De ‘goedkope’ elektrische auto wordt in de VS overschat.

Wat is de utopie op het gebied van elektrisch rijden? Zo min mogelijk gemakken van auto’s met een uitlaat verliezen, met als belangrijkste de aanschafprijs. Elektrisch rijden is – helemaal als particulier – momenteel nogal prijzig. De MINI Cooper SE is wat dat betreft een gouden greep. Met zijn 34.900 euro is hij absoluut niet goedkoop, maar niet belachelijk veel duurder dan een goed aangeklede Cooper.

Normaliter kom je nu als autofabrikant bij een keuze. Om een elektrische auto betaalbaar te maken, moet er op iets bespaard worden. Kijk maar naar de Audi e-tron: goede batterij- en motorspecificaties, luxe Audi-klare techniek, afwerking en materialen, maar wel een aanschafprijs van meer dan 70.000 euro. Wil je een auto voor de helft in de markt zetten, dan moet je ofwel inleveren op luxe, ofwel inleveren op accu- en motorprestaties. Daarvoor kun je weer goed kijken naar de Opel Corsa-e. Een zeer adequate 330 km actieradius, maar omdat het interieur niet van de hoogste kwaliteit is, betaal je er zo’n 30.000 euro voor.

MINI heeft die keuze echter niet. Het merk, als BMW-dochter zijnde, kan het zich niet permitteren om in te leveren op kwaliteit. Dus moet het anders. De 184 pk sterke elektromotor is wel netjes, maar de actieradius van 220-230 km valt tegen. Het accupakket is dan ook een niet heel riante 35,5 kWh groot. Het is allemaal wel mee te leven, maar 230 km is wel het minimum.

Helaas lijkt zelfs dat schone schijn. MINI heeft het in de Verenigde Staten vanaf nu over een actieradius van 110 mijl. Dat is 177 km. Het zal wel een absoluut minimum zijn, maar 180 km is een lage actieradius voor wat de MINI is. De VAG-drieling heeft tegenwoordig een actieradius die tegen de 250 km aan hikt. Zoals gezegd, bij een MINI zie je niet de carrosseriekleur op je deurpaneel, maar dan nog.

MINI Nederland heeft het nog steeds over 234 km, maar sowieso moet er nog een definitieve meting van de EPA komen in de VS. Het is maar te hopen dat de MINI Cooper SE niet veel meer tegenvalt qua actieradius dan wat hij nu heeft. Het is namelijk een leuke keuze in het B-segment.

Ook interessant!

  • Er klopt iets niet aan deze MINI Cooper
  • MINI Cooper SE met daktent ideaal voor Hollandse vakantie
  • Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
    Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
  • En daar is de vernieuwde MINI John Cooper Works

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

cooper, cooper-se, Elektrisch, MINI

Vorig bericht: « Aston Martin Valkyrie: winterbanden en F1-snelheid
Volgend bericht: In deze peperdure Z3 zit een grote verrassing »

Lees Interacties

Reacties

  1. harrie zegt

    15 december 2019 om 13:22

    Zal in Nederland niet zoveel uitmaken.
    De gemiddelde HR miep rijdt toch niet meer dan 60km per dag.

    Login om te reageren
    • iannuzi zegt

      15 december 2019 om 13:57

      @harrie: de gemiddelde HR miep heeft een vaste werkplek en heeft geen leasebudget maar een reiskostenvergoeding. Meer een auto voor de junior adviseur / accountant / it-er

      Login om te reageren
  2. dawwg zegt

    15 december 2019 om 13:25

    30K voor een B-segment auto met maar 180KM range is helemaal niet leuk …

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      15 december 2019 om 13:58

      @dawwg: Je kan het ook gewoon leuk voor jezelf maken…

      Door er een sport van te maken om in de praktijk die 180 kilometer ook echt te halen. Of bijna te halen. Of de helft. Of als dat niet lukt in elk geval bijna bijna de helft.

      Login om te reageren
      • markos78 zegt

        15 december 2019 om 17:48

        @moveyourmind: die laatste optie lijkt mij het leukst :-)

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        16 december 2019 om 08:57

        @moveyourmind: Als je het écht leuk wilt maken voor je zelf dan overtuig je de werkgever van het nut van een JCW.

        Login om te reageren
  3. RiKe zegt

    15 december 2019 om 13:33

    Het is zo triest dat het lachwekkend is

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    15 december 2019 om 13:51

    Ding kost in de US ook nog gewoon een kleine 30.000 Dollar…

    Dan is een Model 3 nog niet eens zo gek met een een prijs van ca. $ 37.000. En klinkt de verwachte vanafprijs van $ 40.000 voor de een Cybertruck ineens als een koopje.

    Login om te reageren
  5. flutterby zegt

    15 december 2019 om 14:01

    Die VAG drieling is toch helemaal niet leverbaar in de VS en dus geen EPA rating die blijkbaar elke Europese auto onderuit haalt.

    Login om te reageren
  6. rs18011 zegt

    15 december 2019 om 15:06

    Even de advocaat van de duivel: maar is het wellicht niet zo dat Amerika express alle auto’s uit het buitenland slecht beoordeeld om de Amerikaanse auto’s aantrekkelijker te maken. Trump heeft immers al meerdere malen aangegeven dat de Duitse merken hem een doorn in het oog zijn. En Europa doet het zelf ook door Amerikaanse auto’s zwaarder te heffen.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      15 december 2019 om 19:22

      @rs18011: De duivel heeft geen advocaat nodig.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 december 2019 om 08:10

      @rs18011: maar Trump heeft ook een hekel aan Elon Musk en die zou hij hier mee een plezier doen.

      Login om te reageren
  7. caprio zegt

    15 december 2019 om 15:47

    In de Randstad is de Mini se een hele leuke en bruikbare auto, duur maar daar is vast een markt voor. Kijk maar naar kopers van Audi’s, hoe belachelijk duur een aangeklede Audi ook is, hij wordt gekocht voor de naam. Zo zal het deze Mini ook wel vergaan, alles voor het imago. Buiten de Randstad ben je wel gek als je het jezelf zo moeilijk maakt met maar 180km range

    Login om te reageren
  8. vpowert zegt

    15 december 2019 om 16:06

    Hoe kan BMW zo bizar achterlopen? Met de i3 waren ze er vroeg bij en toen hebben ze iedereen maar de laan uit gestuurd ofzo?

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      15 december 2019 om 16:50

      @vpowert: probleem is meer dat ze voor een erg kleine accu hebben gekozen..

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        15 december 2019 om 16:52

        @punicaoase: een kleine accu heeft het voordeel dat ze dezelfde productielijn kunnen gebruiken, de aanschafprijs lager ligt en ze minder accucellen hoeven in te kopen (schaars).

        Login om te reageren
  9. henk_willems zegt

    15 december 2019 om 16:41

    Met een beetje moeite rijd ik de tank van mijn R53 ook in 180km leeg

    Login om te reageren
  10. PunicaOase zegt

    15 december 2019 om 16:48

    Ik woon in de Randstad, we hebben een Mini en we maken veel kleine ritjes, toch is deze Mini SE geen alternatief: ik wil ook zonder geknepen billen bij mijn schoonfamilie in Zuid Brabant kunnen aankomen.. en ik denk dat dit voor bijna iedereen geldt: je moet ook wel eens een wat langere rit maken en dan heb je gewoon geen hol aan dit soort auto’s, tenzij je houdt van lange pauzes met lekker gezonde lucht langs de snelweg.. :-(

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 december 2019 om 16:55

      @punicaoase: wij wonen in de randstad en zouden prima uit kunnen met de Mini SE omdat de tweede auto gewoon op brandstof loopt. Alleen vind ik de eGolf gewoon veel meer auto voor minder geld.

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        15 december 2019 om 18:16

        @flutterby: ik vind 1 auto wel genoeg.. is nu al lastig om een parkeerplaats te vinden..

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          15 december 2019 om 20:04

          @punicaoase: voor sommige is de tweede auto geen luxe maar noodzaak, ook al rijdt die amper 3000 km per jaar.

          Login om te reageren
  11. Dutchcarwizard zegt

    15 december 2019 om 17:23

    Bmw Mini moet zichzelf opnieuw uit gaan vinden. Werk aan de winkel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North