• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeet Formule 1, Assen wil grootste kartbaan op aarde

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 15 februari 2018 om 14:58 – 21 Reacties

Vergeet Formule 1, Assen wil grootste kartbaan op aarde


Wat moet een mens zonder dromen?

Als het gaat om het naar zich toetrekken van het circus der Formule 1, is de strijd tussen Zandvoort en Assen bijzonder groot. Kijken we puur naar de geschiedenis, dan lijkt Zandvoort de ideale kandidaat te zijn. Echter kampt het circuit met de nodige obstakels, waardoor het houden van een Grand Prix in Assen een stuk aannemelijker is; zeker nu Charlie Whiting groen licht heeft gegeven. Reden genoeg voor Assen om verder te dromen.

In het licht van recente gebeurtenissen, zijn verschillende ondernemers begonnen met een plan om het voorlopig nog onbestaande F1-toerisme in de buurt te houden. Mocht de Formule 1 binnen nu en enkele jaren hun richting op komen, dan zitten de lokale zakenlieden klaar met een plan om de toeristen voor langere tijd aan zich te verbinden. Tegenover RTV Drenthe vertelde initiatiefnemer Henk Ziengs het volgende:

“We zijn heel enthousiast geworden van de mogelijke komst van de Formule 1 Dutch Grand Prix. Het heeft ons geïnspireerd om verder te denken wat Assen de wereld te bieden heeft rond snelheid en amusement. Het zou zonde zijn als de Formule 1 maar een paar dagen per jaar publiek oplevert. TT SpeedWorld zal onze regio structureel toerisme opleveren.”

TT SpeedWorld is een voorlopig nog fictief attractiepark bestaande uit verschillende onderdelen. Voornaamste hiervan is een kartbaan, die volgens de huidige ideeeën de grootste ter wereld zou moeten worden. Naast deze kartbaan moeten er hotels komen, evenals een kombaan om met fietsen te racen. Bezoekers kunnen hier eventueel ook nog elektronisch racen, waarmee ze waarschijnlijk doelen op het organiseren van eSports.

Mocht het allemaal in goede banen worden geleid, dan verwachten de initiatiefnemers dat de bezoekersaantallen tussen de 2 en 3 miljoen per jaar zullen liggen. Ambitieus, maar dromen mag altijd.

Binnen vier maanden wordt er een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd.

Ook interessant!

  • Komt er een tweede GP van Nederland in Assen?
  • Zandvoort
    Rechter geeft circuit Zandvoort helemaal gelijk.
  • DTM Assen
    Wel Formule 1 in Zandvoort, maar geen DTM Assen in 2022
  • Meer dan 10.000 Nederlandse toeschouwers welkom op TT Assen

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

assen, circuit, Formule 1, karting, Racing

Vorig bericht: « Specificaties nieuwe Toyota Supra gelekt!
Volgend bericht: Renault Clio IV (2012 – heden) – occasion video & aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. jeps90 zegt

    15 februari 2018 om 15:04

    Ik kwam daar tijdens de Rizla Racing Days vroeger, toen knalden ze met superkarts over het circuit met 200+. Wat mij betreft ligt die kartbaan er dus al.

    Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      15 februari 2018 om 15:25

      @jeps90: tijdens de gamma racing day net zo, voor superkarts is het een prima baan, maargoed, die dingen rijden ook op spa

      Login om te reageren
      • shaguar zegt

        15 februari 2018 om 23:16

        @gitaarknul: Wow! Echt?!
        Spa Rood voor extra power?

        Login om te reageren
        • gitaarknul zegt

          16 februari 2018 om 06:42

          @shaguar: https://www.autojunk.nl/2017/03/ab-lezer-scheurt-over-eau-rouge-met-een-superkar

          Login om te reageren
          • shaguar zegt

            16 februari 2018 om 08:13

            @gitaarknul: Echt bizar, wat een beleving moet dat zijn zeg.
            Er zitten vast flinke uitsparingen in dat kuipstoeltje om ruimte te bieden aan z’n ballen, want die moet je zeker hebben om zo hard te durven boenderen in een kart!

            En, nu ik er over nadenk had mijn grap toch een kern van waarheid;

            Spa Rood is immers Eau Rouge van Spa

            :o)

            Login om te reageren
  2. bullgod76 zegt

    15 februari 2018 om 15:25

    Blijkbaar zijn ze in Assen compleet vergeten hoe groot het succes was van het pretpark bij dat bekende circuit in de Eifel.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      15 februari 2018 om 15:35

      @bullgod76: is dat pretpark überhaupt afgrond? Volgens mij hadden ze gaandeweg enorme financieringsproblemen.

      Login om te reageren
      • Schnor zegt

        15 februari 2018 om 16:00

        @poes: die achtbaan werkt nog niet en gaat ook nooit meer werken. Iets met veiligheid volgens mij.
        Hadden ze Vekoma maar moeten inschakelen ipv dat Amerikaanse bedrijf. ?

        Login om te reageren
        • bullgod76 zegt

          15 februari 2018 om 16:56

          @schnor: het pretpark is korte tijd open geweest net als die achtbaan (voor ong 1 week, dacht ik), maar die achtbaan heeft nooit gewerkt zoals ze vooraf gepland hadden, dankzij teveel problemen. Door te proberen deze op te lossen is het parkje financieel failliet gegaan. De nieuwe eigenaren van zowel Nurburgring als pretpark, vonden dat pretpark niet bij de kernactiviteiten van het circuit horen en hebben het pretpark dan ook permanent gesloten. De achtbaan staat er nog wel maar zal nooit meer draaien.

          Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      15 februari 2018 om 16:31

      @bullgod76: Shhhh laat ze dromen ;)

      Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        15 februari 2018 om 17:21

        @ikschrijfookoverautos: heb in Dubai over een kartbaan gescheurd. Ook mooi. Net een droom.

        Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      15 februari 2018 om 16:43

      @bullgod76: een pretpark is wat anders dan een attractiepark. Een mooie kartbaan icm bijvoorbeeld een bioscoop / paintballcentrum / of iets dergelijks kan best werken. Ik verwacht geen achtbanen met six flags in de buurt

      Login om te reageren
      • bullgod76 zegt

        15 februari 2018 om 16:51

        @cloverleaf: ja inderdaad, maar die attracties kunnen ook heel goed draaien op andere locaties. Dit heeft een circuit met al voldoende evenementen dus echt niet nodig.

        Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          15 februari 2018 om 18:56

          @bullgod76: denk dat het juist een aanvullende functie kan hebben. En tevens besparingen. Daarnaast is Assen goed bereikbaar en liggen alle faciliteiten zoals parkeergelegenheden er maar verlaten bij buiten de dagen dat er evenementen zijn.

          Login om te reageren
  3. onnes zegt

    15 februari 2018 om 16:01

    Sympathiek idee, maar dit krijg je financieel echt niet rendabel.

    Login om te reageren
  4. phaeton zegt

    15 februari 2018 om 18:00

    Ik snap het gewoon niet. Dit zijn weer ideeën uit de economie brugklas. Extra uitgaven aan je binden via het aanbieden van extra zaken. Dus heel leuk die F1, maar wat heeft Assen Europa en de wereld verder te bieden. Of Nederland. Dat is de vraag zeg. Bij Speedworld denk ik inderdaad aan karten op het TT circuit zelf. Niet op een nieuwe baan die een paar miljoen kost in aanleg. Maar dan de rest. Paintball, zoals hier in een reactie? Dat zit op iedere hoek. Een hotel? Met, hou me tegen, vergaderzalen? Een nieuwe bioscoop? Wat the f*ck voegt zoiets toe aan je stad, in het kader van racefans althans? Iedere Zweed, Limburger, Brit en Colombiaan gaat nu naar Assen om te paintballen of te vergaderen? Zonder die haalbaarheidsstudie mag ik hopen dat het nuchtere verstand zegt dat men vol moet inzetten op die Formule 1, misschien een verkorte kartbaan op het TT asfalt en het er verder bij laten.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      15 februari 2018 om 19:01

      @phaeton: is toch prima dat op alle 360 dagen dat er geen 100.000 plus toeschouwers naar Assen komen voor TT/F1 etc er mensen heen kunnen om te karten of een film te pakken. Genoeg ruimte daar en kunnen de faciliteiten die veelal niet in gebruik zijn toch gebruikt worden. De bioscoop / kartbaan / paintball / indoorskydive center / weet ik veel wat ze van plan zijn is niet gericht aan die brit/colombiaan die 1x per jaar komt maar huist uit het achterland. Als het haalbaar blijkt te zijn, waarom niet?

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        15 februari 2018 om 19:02

        @cloverleaf: *juist voor het achterland*

        Login om te reageren
    • dennisdd zegt

      15 februari 2018 om 19:32

      @phaeton: wil je een beetje een mooi complex hebben moet het rendabel zijn voor investeerders. En dan wil je een complex het liefst 24/7 draaien.

      Combinaties met andere activiteiten die je in groepsverband kan doen in geval van slecht weer bijvoorbeeld. Vergis je niet hoe groot de zakelijke dagjes-uit-markt is. Een hotel met vergaderzalen past daar dan weer goed bij.

      Een bioscoop voor de rustige avonden past daar dan ook weer bij. Met de huidige bios-oorlog staan de grote namen vast te trappelen om er te mogen bouwen.

      Zelf denk ik dat Zandvoort veel beter is. Ok, de baan is aan een flinke update toe maar alle andere internationale faciliteiten zijn in de buurt. En Amsterdam staat toch iets beter op de kalender dan Assen.

      Login om te reageren
  5. henk_willems zegt

    15 februari 2018 om 23:05

    Karten ka al prima op de JuniorTT baan

    Login om te reageren
  6. isleofman zegt

    15 februari 2018 om 23:29

    Ben al die ballonnetjes van Assen en Zandvoort zat. Laat ze maar ns iets moois neerzetten. Daarna krijg ik er misschien weer vertrouwen in.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North