Vergelijking: de nieuwe BMW 8-serie versus ‘de oude’

Auteur: , 57 Reacties
8vs6

Daarmee bedoelen we niet de legendarische E31, maar de F06/F12/F13 6-serie.

Wat BMW ons namelijk ook probeert te vertellen, de nieuwe BMW 8-serie (G14/G15) is in onze ogen veel meer een opvolger van de vorige 6-serie (F06/F12/F13) dan van zijn naamgenoot uit de 90s. Waar de E31 namelijk een slanke GT was die je onder andere dankzij zijn motoriseringen daadwerkelijk kon zien als een coupé-versie van de toenmalige 7-serie, lijkt de nieuwe 8-serie als je tussen de regeltjes doorleest toch vooral een 5-serie coupé te zijn.

Een nietzeggende distinctie, zal je wellicht denken. Immers staan zowel de huidige 5-serie als de huidige 7-serie op BMW’s CLAR platform. Klopt, maar in het geval van de 7-serie heeft de auto bijvoorbeeld een (dure) carbon core die de 5-serie moet ontberen. Nog een belangrijk verschil tussen de Siebener en de Fünfer is dat de eerste luchtvering heeft en de tweede niet (de Touring alleen op de achteras). In de persberichten over de 8-serie vinden we zowel de begrippen ‘carbon core‘ en ‘luchtvering’ niet terug, dus ofwel BMW vindt dit niet de moeite waard om te noemen, ofwel de auto heeft het niet. We durven wel wat Ekkermannen in te zetten op het laatste*. Tenslotte komt de Achter ook met ‘mindere’ motoren op de markt. Bij de intro is er zelfs al een -oh guwel- diesel beschikbaar en er volgt misschien ook nog een 830d. De oude 8-serie draait zich om in zijn graf…

front

Kortom, de 8-serie is de nieuwe 6-serie. Net als dat de 4-serie de nieuwe 3-serie coupé is en de 6-serie GT de nieuwe 5-serie GT. We hebben het niet zo op deze badge-inflatie, maar ach, de paarse broeken zullen vast berekend hebben dat het geld in de lade oplevert. Laten we ons er dus maar overheen zetten en de nieuwe 8-serie beoordelen op zijn merites, door ‘m te vergelijken met zijn directe voorganger.

Looks
Toen de F12 6-serie op de markt kwam (in eerste instantie als cabrio!), slaakten vele BMW-afficionados een zucht van opluchting. De voorganger van de auto (E63/E64) had immers een van de ergste Bangle-butts, vooral voordat deze bij de facelift ietwat gedecoupeerd werd. Toch waren er ook wat kritische noten op te merken bij het grote publiek. De Sechser was nu wel érg saai geworden. Het is gewoon een slordige vijf meter aan elegant gevormde BMW ‘oude stijl’. Ik kan dit sentiment wel begrijpen, maar desalniettemin wil ik er een hebben, tweedeurs coupé, donkerrood, 18 inch velgen eronder, kom maar door. De cabrio en Gran Coupe vind ik overigens iets minder. Maar van de 8-serie zijn die varianten er überhaupt nog niet, dus dat kunnen we voor nu even buiten beschouwing laten.

rear

Voor de nieuwe 8-serie heeft BMW duidelijk weer gekozen voor een iets gewaagder design. De 8-serie heeft meer lijntjes over de hele koets lopen. Opvallend is dat de onderste raamlijn naar achteren toe een beetje taps toeloopt, in tegenstelling tot bij de 6-serie waarbij deze in klassieke BMW-stijl vrijwel loodrecht naar achteren loopt als contrast voor de daklijn. Nu we het toch hebben over de daklijn; bij de 8-serie loopt deze vanaf de zijkant bezien helemaal tot aan de staart af, terwijl bij de 6-serie een ‘ouderwets’ plateau bereikt wordt in de vorm van de kofferdeksel. Hierdoor schreeuwt de 8-serie wat meer ‘sportieve GT’ in plaats van ‘ranke sedan met twee deuren’, als je bergijpt wat ik bedoel.

Nase

Het minste punt van de nieuwe 8-serie vind ik het zij-aanzicht van de Nase. Je ziet hier dat de onderkant van de neus (de bumper) het verste uiteinde van de auto vormt. De koplampen en grill daarboven lijken ten opzichte van de bumper ietwat naar achteren geplaatst. In combinatie met de (ongetwijfeld omwille van voetgangersveiligheid) hoog gelegen motorkap geeft dit de neus een wat stompe aanblik. Bij de 6-serie lijken die nieren zelf juist het uiteinde van de auto te vormen en zit de bumper wat verder naar achteren. Met wat verbeelding zie je er een voortzetting in van de haaienneus van de E24 6-serie. Tevens verdwijnt er met de huidige Sechser wederom een van die weinige BMW’s die nog niet voorzien is van zo’n graflelijke Air Breather achter het voorwiel. Schade.

Techniek
De verwachting is dat BMW een breed motorenpalet gaat aanbieden voor de 8-serie dat grofweg overeen komt met dat wat je voor de 6-serie kan/kon krijgen. Uiteraard zullen de meeste motoren wel updates krijgen. Om te beginnen wordt de 8-serie leverbaar als M850i en als 840d xDrive. De eerste heeft een nieuwe versie van BMW’s dubbelgeblazen V8 onder de kap, die nu 530 pk levert. Dat is 68 pk meer dan voorheen. De diesel heeft 320 pk en een koppel van 680 Nm.

int

Het interieur zal ook een welkome opfrisbeurt krijgen. BMW heeft hier haar best gedaan om de auto nog meer te differentiëren van zijn sedan-broeders dan bij het vorige model en met de styling ook te verwijzen naar het dash van de E31 8-serie. Niet te missen vernieuwingen zijn BMW’s nieuwe digitale dashboard dat we te zijner tijd ook in andere BMW’s zullen terugvinden en de doorzichtige hendel voor de versnellingsbak, die we hopelijk níet in veel andere BMW’s terug zullen vinden. In een dergelijke premium luxobarge zou je wellicht ook veel autonome goodies verwachten, maar als we wederom afgaan op het persbericht, is dit geen speerpunt van BMW voor de ‘Acht’.

Conclusie
Met de nieuwe 8-serie zet BMW weer een mooie grote coupé neer, die er in het echt geheel volgens BMW’s moderne gewoonte waarschijnlijk nog iets mooier uitziet dan op plaatjes. Ten opzichte van zijn voorganger heeft de auto, alleen al gezien de naam, iets hogere ambities. Toch zet BMW ‘m niet in de markt als een concurrent voor de Aston Martin DB11, om maar wat te noemen, terwijl je dit op basis van het concept wellicht had kunnen denken/hopen. Qua formaat kan je de auto vergelijken met de Mercedes E coupé, terwijl de S coupé echt een stukje groter is. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar in Duitsland moet de diesel minimaal een ton opbrengen, de M850i kost bij onze oosterburen 125.700 Euro.

*Cabron! Oplettende lezers hebben ons erop gewezen dat BMW in de dorpel wel carbon core gezet heeft. We zullen tzt eens navragen bij BMW hoe het nu precies zit.



57 reacties

Vanaf de zijkant is het net de grote broer van de GT86 /rocket bunny.
@fmgarcia: had laatst een reclame van pearl gezien. Tweede bril gratis, misschien een bezoekje doen?
@eirmakk: Goeie tip, de JetCars onder de opticiëns.

Ik had die reclame ook gezien, ga daar naar toe voor om voor niks drie gratis tweede brillen op te halen, leuk voor de afwisseling… blijkt dat je dan ook nog drie brillen moet kopen… Dat zeggen ze er in de reclame dus mooi niet bij. Oplichters.
@eirmakk: nee Toyota
@eirmakk: https://goo.gl/images/6q8uEU
@fmgarcia: Ik zie het nog steeds
@fmgarcia: lijkt idd iets toyota’s-achtig. Erg rommelig en maakt geen indruk. Wie hem koopt getuigt van weinig smaak. Gemiste kans van BMW.
De huidige 6-serie is een beauty. Dat kan je helaas niet zeggen van de ‘drukke’ 8-serie.
Het zal verkopen omdat het een BMW is maar het had ook een Chinese kopie kunnen zijn. Ik vraag mij af of op de design/boekhoud computerschermen niet per ongeluk allemaal kapot zijn. Want jemig wat een vouwen/hoekjes. En volgens mij meer een 5 serie anders zat er wel een pocketformaat hockeystick op de zijkant. Iets positiefs over de creatie…uhm het ontbeerd mij gelukkig aan losse valuta om deze moeders mooiste te kunnen bestellen.
@jpoers: Je ziet het bij elk merk tegenwoordig, het ‘drukkere’ design. En aangezien dat na jaren van marktonderzoek tot stand komt, is dit blijkbaar wat de kopers willen. Ik had in het begin hetzelfde, vond het niet echt mooi. Maar als je nu een ‘clean gestyledeagestyledeuto ernaast zet, ziet er er heel ouderwets uit… Kortom: went wel
@svenska_aeroplan_ab: dr zijn wel meer dingen die kunnen wennen. Maakt het geen reden om te doen. ;)
@svenska_aeroplan_ab: daarom zijn de nieuwe A en CLS (om maar eens twee voorbeelden te noemen) ook zo druk qua design geworden.
@breinstein: de nieuwe cls is juist wat minder druk dan de oude IMO.
Ik ben er eindelijk achter wat ze gedaan hebben! Ze hebben de spiegels, de lampen, de gril en de eindstukken van de uitlaat gespiegeld!
@simon550i: das wel knap.
@simon550i: scherp, heel scherp👌🏻👌🏻
@simon550i: hahaha damn, inderdaad!
@simon550i: nouja zeg, partij scherp! Lijkt er verdorie nog op ook!
Wat een gigantische lompe neus. Dat kan toch niet alleen een resultaat van voetbangersveiligheid zijn? Die eisen waren er bij de F13 toch ook al?
De hela cabine lijkt erin weg te zakken.
Het is een enorme verbetering. Maar ja, de 6 serie was ook bepaald niet moeders mooiste.
De buitenkant is nog een beetje gewohnungsbedürftig, maar het nieuwe interieur oogt wel erg steriel in vergelijking met het oude. Bovendien heeft die nog lekker veel knopjes in de middenconsole. Praktischer en mooier, zeker in het donker als al die knopjes verlicht zijn.
Tsja, het blijft van achteren even wennen, het was denk ik wat mooier als de kont wat korter en minder hoog was. Maar eerst even in het echt zien, mogelijk is het prima te pruimen. Wel een leuke autoklasse die grote coupe’s.
Hier zie ik overigens wel Carbon Core staan: https://www.autoblog.nl/gallery/BMW/8_serie_2018/bmw-8-serie-2018-026.jpg
@prototypezero: afgelopen week de fabriek in Dingolfing bezocht, daar werd aangegeven dat er idd een carbon core is.
@prototypezero: @galgootje: noice. Heb er een asteriskje bij gezet.
Prachtige auto! Nieren iets te groot vergeleken met de 6, maar zeer fraai.
Pfff prachtig wat een kar. Beide!
Dit doet mij dus helemaal niks… De originele 8 serie wel.
Gaat dit nu ook het onderstel voor een nieuwe wraith vormen?
Oh buurman, wat heeft u grote uitlaten!
Je kunt goed zien hoeveel groter die nepuitlaten weer zijn geworden. Vrijwel alle merken doen mee aan aan deze afschuwelijke trend. Bah! Ik word er onpasselijk van. Verder mooie bak.
@scheurbuik: krijg je er… scheurbuik van?
Doet me goed om weer een BMW te zien met spierballen, gave bak. Je moet wel een beetje een proleet zijn, maar dat hoort er nou eenmaal een beetje bij.
Ik deel je mening volledig echter vind ik wel dat een artikel op Autoblog iets onafhankelijker mag.
Nee. Geen scheurbuik, maar wel een heel raar gevoel in mijn onderbuik. Aan uitlaten wordt blijkbaar nogal wat status ontleend. Ik zag van de week nog een Peugeot met 2 uitlaten een koude start maken. Er kwam slechts waterdamp/rook uit een van de twee. Beetje triest deze trend. Maar ik zou geen nieuwe e-segmenter meer weten die gewoon 2 vuistdikke stalen pijpen heeft die van voor tot achter dezelfde diameter hebben, zoals het hoort. Iemand wel?
@yaapiyo: Misschien moet je je onovertroffen photoshop skills nog ff aanscherpen om die foto’s goed weergegeven te krijgen; alles verschalen in html (zoals nu lijkt te zijn gebeurd) maakt alles een beetje gekarteld en rafelig.
@rrrobert: @jaapiyo, bedoel ik.
Nog steeds geen mooi interieur. BMW kan in mijn ogen niet tippen aan Mercedes of Audi op het gebied van interieur/dashboard.
@petros: Kijk! Je zegt ’t gelukkig zelf al: “In mijn ogen”. Mijn conclusie is dan: Het is gewoon ’n kwestie van smaak. BMW houdt er zo z’n eigen ideeën op na en wil anderen niet zomaar nalopen. En dat kan ik alleen maar waarderen. Anders zou alles weer op elkaar gaan lijken, net als ’t beeld dat je op de weg ziet: Alles begint op elkaar te lijken en ’t wordt in veel gevallen al moeilijk genoeg om de verschillende merken uit elkaar te houden.
Verder geef ik je in je vergelijking alleen gelijk bij Audi. Die plank van Mercedes vind ik nou weer eens helemaal niks. Maar ook dat is natuurlijk weer subjectief en ’n kwestie van smaak. Gelukkig maar!
@jaapiyo, van waar komt het woord “Ekkermannen”?
@sntial: Ekkerman. Ekkermannen betekent duurder..
@fiero: betekent het niet Euros?
@sntial:
Dat weet niemand.
Hij vindt het een leuk woord.
@sntial: ik meen van voormalig collega @mauritsh, al was @nicolasr er ook een behoorlijk rabiaat fan van.
@jaapiyo: bedankt, maar daarmee weet ik nog niet van waar het komt :)
@sntial: Ik dacht inderdaad van Maurits. Maar het was inderdaad een leuk woord. En met iedere klaagzang in de comments werd het nóg leuker om te gebruiken! 😂
Had dan van de 6-serie ook eentje gepakt met M-pakket
@henk123456: echt he, dat daar dacht ik al ook aan.
Vaak vind ik de nieuwe niet echt een verbetering, maar dit x zeker wel! Best een gaaf ding die 8. De oude 6 vond ik maar niets
Ik blijf mij verbazen over het bizar gedateerde interieur van BMW, maar vooral ook de lompheid, het stuur van de oude 6 serie is eleganter, sportiever en kwalitatiever in elkaar gezet. Het nieuwe stuur is een brok plastic met rare plastic randen en plastic bedien knopjes en rolletjes. Voor mij persoonlijk een totale afknapper.
De 6 serie vind ik in het echt groot en lomp overkomen. Bij de 8 is het erger. De voorwielen lijken ergen willekeurig neergezet door een kleuter. Moet ‘m echt eens in het echt zien om te oordelen.
@fastforward: waar zou je de voorwielen anders zetten?
Veel negatieve reacties, ik vind m wel oké. Niet de klassieke schoonheid die ik graag had gezien, maar ik ben al lang blij dat er nog merken zijn die coupés bouwen. Ik verwacht dat ’t in het echt een indrukwekkende auto zal zijn.
Ik vind het een verbetering tov het oude model. De neus is mooier en in het geheel gezien is het wat indrukwekkender geworden.
Hoop negatieve reacties. Ik snap ook eigenlijk niet zo goed waarom. Krijg het idee dat na VAG ook steeds populairder wordt om BMW de grond in te boren.
Zeer geslaagd hoor. Ben benieuwd hoe ie IRL oogt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).