Vergelijking: de nieuwe Peugeot 208 vs. de oude

Auteur: , 45 Reacties

We leggen de twee kleine Fransen naast elkaar.

Vergelijking: de nieuwe Peugeot 208 vs. de oude

Peugeot heeft deze week eindelijk de doeken getrokken van de nieuwe generatie van de 208. De auto is op allerlei vlakken ingrijpend veranderd, dus is het voor ons de hoogste tijd om het oude en het nieuwe model eens naast elkaar te leggen.

Ter verduidelijking: bovenaan zie je de oude Peugeot 208, daaronder vind je de nieuwe.

Exterieur
Op het eerste gezicht wordt het direct duidelijk dat de nieuwe generatie van de Peugeot 208 er totaal anders uitziet dan zijn voorganger. Waar het uitgaande model, in lijn met de andere modellen van het merk destijds, een relatief lieve snoet kreeg, is Peugeot in de tussentijd een andere weg ingeslagen met zijn designtaal. Qua ontwerp volgt de nieuwe 208 duidelijk het voorbeeld van de nieuwe Peugeot 508. Net als de grote gezins- en zakenauto heeft de nieuwe 208 LED-slagtanden onder zijn koplampen. De Fransen hebben puik werk afgeleverd; het gezicht van de 208 polariseert, drijft de aanschouwer uiteen. Of je er nu een positieve of negatieve mening over hebt, het laat wel degelijke een blijvende indruk achter. In combinatie met de grotere grille en strakker gevormde luchtroosters daaronder oogt de nieuwe 208 klaar voor de strijd. Hij kijkt als een strijdlustige Gengar die uit een duistere ruimte komt wandelen, klaar om zijn tegenstander, zijn voorganger, te vernietigen.

Vergelijking: de nieuwe Peugeot 208 vs. de oude
Vergelijking: de nieuwe Peugeot 208 vs. de oude

Dan de achterzijde. Waar de afzonderlijke lampen van de vorige 208 een denkbeeldige uitlijn vormden van een ruit, is ook dit aspect van de auto flink op de schop gegaan. In plaats van individuele achterlichten heeft het nieuwe model voortaan één groot achterlicht. Althans, zo lijkt het. De verlichting aan weerszijden van de nieuwe 208 is namelijk verbonden met een zwarte balk, waarmee Peugeot de illusie creëert dat het om een geheel gaat. Daarbij is de achterruit aanzienlijk kleiner dan eerst. Het sportievere ontwerp van de nieuwe 208 krijgt extra tractie door de subtiele spoiler boven diezelfde ruit. Het uitgaande model had deze wel, maar dan op de daadwerkelijk sportieve GTI.

Vergelijking: de nieuwe Peugeot 208 vs. de oude
Vergelijking: de nieuwe Peugeot 208 vs. de oude

Kijken we naar de zijkant van de auto, dan zien we dat de vorm van de 208 aanzienlijk is veranderd. Echter, omdat Peugeot de exacte afmetingen van de auto vooralsnog niet heeft gedeeld, is het lastig te zeggen of de auto kleiner is dan voorheen. Dat gezegd hebbende wekt het die indruk wel. Van de zijkant is goed te zien dat de neus van de auto steil, zelfs bijna recht omhoog oploopt. Dit in tegenstelling tot de neus van de oude 208 (rijtest), die enigszins scheef is vormgegeven. Hetzelfde geldt voor de achterzijde. In feite heeft de nieuwe manier eigenlijk alleen maar voordelen: zowel voor- als achterin is er meer hoofdruimte en, niet onbelangrijk, er is nagenoeg geen frontoverhang meer. Het nieuwe ontwerp is tevens handiger voor de vijf deuren van de 208. Een logische zet, want hoogstwaarschijnlijk komt de auto er niet als driedeurs coupé. Peugeot heeft wel laten weten dat de nieuwe 208, dankzij het nieuwe CMP-platform waarop hij wordt gebouwd, precies 30 kg lichter is dan eerst. Als gevolg moet de auto slechts 945 kg wegen.

Vergelijking: de nieuwe Peugeot 208 vs. de oude
Vergelijking: de nieuwe Peugeot 208 vs. de oude

Interieur
Binnenin de auto is alles er zeer op vooruit gegaan. Natuurlijk moet de inmiddels welbekende i-Cockpit, die tegenwoordig in alle nieuwe modellen van Peugeot te vinden is, net in je straatje passen – luxueuzer is het in ieder geval. Waar de vorige 208 nog een ietwat goedkoop ogend interieur had waarbij het stuur wel héél laag was geplaatst, heeft Peugeot de binnenzijde van het nieuwe model flink opgewaardeerd. Ondanks het feit dat je in een relatief betaalbare auto zit, wekt het interieur de indruk dat je in een rijkelijk uitgeruste 508 zit. De materialen zien er goed uit, de stoelen zijn fraai, het infotainmentscherm is groter en op de bestuurder gericht, etc, etc. Kortom, dit is beter, veel beter.

Vergelijking: de nieuwe Peugeot 208 vs. de oude
Vergelijking: de nieuwe Peugeot 208 vs. de oude

Techniek
Het belangrijkste verschil tussen de techniek van de oude en nieuwe 208 is dat laatstgenoemde, helemaal volgens plan, met een volledig elektrische aandrijflijn op de markt gebracht zal worden. Dit is een flinke stap in de groene richting voor de 208, want het vorige model werd niet eens geleverd met een hybride krachtbron. De tussenstap wordt door Peugeot aanvankelijk dus volledig overgeslagen. Wel kwam het merk enkele jaren terug met de zogenaamde HYbrid FE en HYbrid Air. Beiden schopten het echter niet tot het productiestadium. De totaal nieuwe e-208, zoals de bolide heet, heeft een 100 kW (136 pk) elektromotor met een accupakket van kWh. Volgens de autofabrikant heeft de e-208 een realistisch rijbereik van 340 kilometer.

Aan de kant van de verbrandingsmotoren verandert er aanvankelijk vrij veel. Met name het aanbod van dieselmotoren is aanzienlijk kleiner. Acht jaar geleden kondigde bij de introductie van de 208 aan dat de auto uitgerust kon worden met een vijftal dieselmotoren. Anno 2019 is er nog maar één overgebleven: de 1.5 BlueHDi 100 S&S BVM6. Zoals de naam doet vermoeden heeft deze zelfontbrander 100 pk en is deze verbonden aan een handgeschakelde zesbak. Kijken we naar de benzinemotoren, dan zien we enkel nog 1,2-liter driepitters. Peugeot levert de nieuwe 208 met PureTech-motoren die 75, 100 of 130 pk produceren. De minst krachtige wordt enkel geleverd met een handgeschakelde vijfbak, bij de middenweg vinden we een handgeschakelde zesbak of een achttrapsautomaat. De krachtigste uitvoering wordt standaard geleverd met diezelde automatische transmissie. Daarnaast is de auto zuiniger, heeft de auto verbeterde aerodynamica en rijdt hij soepeler en comfortabeler.

Conclusie
Het mag duidelijk zijn dat Peugeot zich niet heeft ingehouden met het ontwikkelen van de nieuwe generatie van de 208. Na acht jaar heeft de auto een volledig nieuw, zeer uitgesproken binnen- en buitenzijde gekregen. Hoewel er deuren en motoren verdwijnen, is 208 zo mogelijk aantrekkelijker dan ooit. Combineer het uitgesproken uiterlijk met de nieuwe (elektrische) aandrijflijnen en zijn ongetwijfeld respectabele prijs, en je hebt te maken met een auto die zonder meer een verkoopknaller zal worden. Alleen ditmaal zal je hem niet snel kunnen missen in het straatbeeld.



45 reacties

Van Bad Bayby to Beyonce!
Mooie kar, en die 130pk is echt fel.
@henkhekje: Ervaringen met de Peugeot automaat? 130pk op 1000kg met een fijne 6 bak lijkt mij een fijne lauwe hatch voor woon-werk verkeer. Maar als de automaat roet in het eten gooit is de 100pk wellicht toch fijner.
Het dingetje is echt een stuk stoerder en volwassener geworden. Ja, ik vind hem leuk! Laten ze er ook maar een leuke GTI van maken. De vorige was toch een beetje half half…
@viezefreddyw: Meer volwassen?
Ik vind hem juist hipper, minder serieus.
Maar de foto’s lijken ook met een vissenkom lens gemaakt te zijn.

En de over de laatste series GTi waren de reviews toch best positief hoor!
@reactief: doen makelaars ook altijd bij het maken van foto’s. Denk je een ruim huisje te bezichtigen, is het amper groter dan een curver krat..
@viezefreddyw: een van m’n personeelsleden heeft een 208 GTI by Peugeot Sport. De opgeleukte versie zeg maar, da’s echt een bommetje!
@viezefreddyw: er komt helaas geen GTI, aldus concurrentie van Autovisie. Die hebben een test met veel meer info dan dit artikel. Niet om af te kraken, maar toch
Wat is dat oude model toch lelijk. Wordt nu des te duidelijker, met deze knappe opvolger.
Is er flink op vooruit gegaan, en hij was al niet lelijk. Die ‘bijzondere’ led-verlichting in de bumper kan ik alleen niet aan wennen helaas
Eerst maar eens in het echt zien of hij werkelijk mooier is dan de Zoe en die is er al 5 jaar
@caprio: de Zoe lijkt me een maat groter te zijn, neen?
@bara: Zoé is gewoon een B-segmenter?

@caprio: Van binnen moet dat toch een eitje zijn voor Peugeot. Zelfs de vorige 208 deed het beter dan het Clio interieur.
@BaRa: de zoe is echt heel saai en lelijk. Heel goedkoop interieur ook
Mooi ontwerp. Vooral mooi hoe de daklijn en c-stijl zijn ontworpen: het doet sterk aan de 205 doen denken zonder dat het retro wordt.

Als hij net zo lekker rijdt als hij eruit ziet, wat van Peugeot wel te verwachten is, kon dit nog wel eens een nieuw succesnummer worden.
Prachtig karretje ..
Ziet eruit of ie heerlijk rijdt ..

Wat dan uiteraard de bedoeling is ..
Maar er zijn wel dingen die aan de nieuwe een beetje vreemd zijn: die achterportieren ogen wel erg klein. De uitsnede van het achterste portier raakt wel erg dicht aan de wielkast, ziet er onrustig uit. De achterlichten zitten wat hoog. En er zit een aanplakdiffusor op. Ik denk dat de vooroverhang helemaal gelijk is maar nu kundig gecamoufleerd.
@mashell:

Je vergeet de zwarte spatschermen waardoor het nu lijkt alsof je kijkt naar een XC, zoals Volvo het zou noemen.
@jack_abarth: dat vind ik eigenlijk best wel wel gaaf.
@mashell: wat deur betreft vooraan is dat ook niet erg ruim.
Lekker hoor, hoe Peugeot de ballen toont door gewoon even een heel nieuw ontwerp neer te zetten, i.p.v. een doorontwikkeling van de huidige 208 (en 508). En naar mijn bescheiden mening, zeer geslaagd. Ik gun ze de verkopen van harte!
Als ze dit doortrekken naar de 308 dan belooft dat nog wat! Slagje groter en betere stance. Ik ben benieuwd
Ik vind het een beetje een gek hip ding, maar opzich niet lelijk. Ik ben heel benieuwd hoe dit in het echt lijkt, en dan vooral de voorkant.

Overigens is het vergelijk wel een beetje krom met die schraapversie van de oude ernaast. De nieuwe zal ook vast in een lelijker variant te krijgen zijn.
Er klopt iets niet aan het ontwerp, maar ik kan er de vinger niet precies op leggen. Die zwarte randen om de wielkasten, daar zit het hem ergens in, denk ik. Het lijkt de optische illusie te moeten wekken dat de wielen verhoudingsgewijs heel groot zijn. Als ik me die randen in carrosseriekleur voorstel, wordt het ineens een behoorlijk lomp, te hoog ding. Helaas ben ik niet handig met Photoshop, want ik zou wel eens willen zien hoe het plaatje dan overkomt. Vervolgens zou ik wel eens willen zien als je dan een hele plak uit het zijaanzicht snijdt, zeg maar de hele hoogte van de nu zwarte rand boven het wiel. Dan wordt het hele autootje (schat ik) zo’n 50mm lager en misschien klopt het plaatje dan wel. En hoe langer ik naar het zijaanzicht kijk, hoe meer ik moet denken aan dit:

https://d1ix0byejyn2u7.cloudfront.net/drive/images/made/drive/images/remote/https_f2.caranddriving.com/images/used/big/roverstreetwise_750_500_70.jpg
@vaakbenjetebang: inderdaad laten de zwarte wiel randen de wielen groter lijken dan ze zijn wat voor het stoere uiterlijk zorgt. Die randen in carrosseriekleur doen laten de wagen hoog en zwaar lijken (zoals de vorige 208).
Toch raar… waarom is dit niet een 209?
@twentsediesel: daar dacht ik ook al aan. 208 aan de macht!
Dit is de leukste kleine van Peugeot sinds de 206.
@twentsediesel: Peugeot heeft eerder aangegeven dat ze stoppen met het doornummeren van de modellen. Dit is ook al gebeurd bij de 108, 308 en 508 om er paar te noemen. Volgens mij hebben ze in een aantal landen nog een andere nummering welke dan de budgetreeks voorstellen.
@twentsediesel: volgens mij heeft Peugeot de nummers destijds ‘bevroren’ met de introductie van de opvolger van de 308, omdat ze een jaar of dertig geleden al eens een Talbot lieten reïncarneren als Peugeot 309 (wat technisch gezien een 205 met kofferbak was).
@twentsediesel: Wellicht dat ze ook graag eens in lijstjes voor willen komen die door de Golf en Corolla worden gedomineerd. Met een naamswijziging worden verkoopcijfers vaak niet opgeteld.
De weg naar vooruit is gevonden.

In 2013 stond PSA nog voor de afgrond dank krachtig (en ook pijnlijk) ingrjpen is bij Peugeot het tij gekeerd.

De 208 was de voorbode van de nieuwe richting die Peugeot insloeg. De 208 was na de wat vormloze en lompe 207 een beetje terug naar de roots van kleine fijne auto’s als de 205 en de 206.

Ondanks veel kritiek was Peugeot zo dapper (volgens sommigen zo dom) om de nieuwe Ideeen (o.a.I-cockpit) vast te houden Ach ja helemaal ernaast zaten ze er niet bij PSA want in schlechts 2 jaar schreef men weer zwarte cijfers.

Met de schitterende ( misschien niet perfecte, doch wel positief onderscheidende) 508 hervondPeugeot weer nieuw zelfvertrouwen… Wat nu consequent wordt door gezet in de heerlijke nieuwe 208.


En hoewel Peugeot nog wel wat stappen te zetten heeft om op Duits kwaliteitsniveau te komen, heeft Peugeot grote sprongen gemaakt. Zodat zelfs de Duitstalige autopers lovend is over de kwaliteitsprongen die Peugeot heeft gemaakt en het ondescheidende design zeer prijst en bewondert.

Smaken verschillen maar ik vind dat de nieuwe 208 het meestal wat saaie B-segment mooi opfrist…

Bonne Chance Peugeot!🦁
Nee ik kan dit misbaksel niet mooi vinden. Bolle vorm met scherpe lijnen. Lijkt wel door een kleuter getekend. Jammer, als ze iets subtieler te werk waren gegaan en de koets iets minder bol dan had het best wat kunnen worden.
@pordon: koop je toch gewoon een Fabia 😉
Ook al een grote muil gekregen …..
Leuke kar, zeker vgl met de huidige wat n suf ding is dat! Enkel die zwarte wielkastranden vind ik n misser, en die slagtanden daar ben ik nog niet helemaal uit. Zonder die twee “stijlelementen” was ie nog veel beter imho.
Wil je geloven dat ik de oude 208 nooit echt bewust heb gezien? En dat terwijl ik vroeger een 205 had, dus het heeft niets met merkblindheid te maken. Man wat een kneusje, die ‘oude’ 208. Een wereld van verschil met die nieuwe. Well done, Peugeot! Of, en zo kan je het natuurlijk ook bekijken: waarom hebben jullie het ooit zo hard laten versloffen?
Met deze design-lijn (zoals ook bij de 508) zou Peugeot het wel eens goed kunnen gaan doen in Amerika.
Heb net de foto’s van de 208 en 508 aan mijn Canadese collega’s laten zien, en die zijn enthousiast.
Ik vind het er wel erg goedkoop uit zien. Die grote plastic grill voorop bijvoorbeeld. Gemiste kans.
Ik kijk nu al uit naar een felrode GTi of zelfs een T16
Nu nog een mooie 4 cilinder…
Zo word vergelijken natuurlijk wel heel makkelijk, een GT-line uitvoering naast een simpele businesseditie die toevallig clima/mistlichten en wel de spoiler hebben die volgens jullie alleen op de GTi zit.
Zelf ben ik ook eigenaar van een “oude” 208, en ik ben zeer te spreken over de auto, 1 op 18 gemiddeld over bijna 50dkm met een 1.2 benzine 5bak en wisselend gebruik. Ik ben benieuwd naar de nieuwe, want de oude tovert nog elke dag een lach op mijn gezicht.
Zeer mooie wagen, alleen doet hij erg aan een Audi A1 denken…
Enthousiast! Vind het er allemaal erg goed uitzien. Ben benieuwd naar de prijzen.
Echt een heel knap karretje!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).