Zelfs wij zijn daar niet helemaal over uit.
Renault-Nissan-Mitsubishi mag de laatste weken en maanden misschien veelvuldig in het nieuws zijn gekomen door de merkwaardige zaak rondom de inmiddels ontslagen topman Carlos Ghosn, de verkoopcijfers heeft het uiteraard weinig kunnen beïnvloeden. Het Frans-Japanse concern en de Volkswagen Group gaan meestal nek-aan-nek op in de autoverkopen en ook in 2018 is de onderlinge strijd, waarin ook Toyota zich mengt, weer bijzonder intens geweest. Toch is het de Volkswagen Group niet gelukt meer auto’s te verkopen dan zijn directe concurrent.
Uit de verzamelde verkoopcijfers is namelijk gebleken dat de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi in 2018 wereldwijd 10,76 miljoen (+1,4%) voertuigen aan de man bracht. Hiermee staat het concern fier op plaats één. Althans, het ligt er maar net aan hoe de berekening gemaakt wordt, want wanneer de vrachtwagens in de som worden meegenomen, dan staan de Duitsers ineens bovenaan de lijst. Rekenen we de aantallen van MAN en Scania mee, dan verdient de Volkswagen Group de eerste positie. In dit geval verkocht het concern 10,83 miljoen (+0,9%) voertuigen. Echter, zonder de vrachtwagenmerken komt het totaal van VAG uit op 10,6 miljoen voertuigen. Hiermee bezet het de tweede positie.
Wederom op de derde plaats vinden we Toyota, dat afgelopen jaar 10,39 miljoen auto’s verkocht. Tot het concern behoren o.a. Lexus, Daihatsu en uiteraard Toyota zelf. Bij de Volkswagen Group horen o.a. Audi, Skoda, SEAT, Porsche, Bentley en ook Bugatti, terwijl Renault-Nissan-Mitsubishi naast de genoemde merken nog Dacia, Infiniti, Alpine en Lada tot zich mag rekenen.
Met de informatie van nu krijgen we een duidelijker beeld van de situatie die we vanochtend schetsten. In het desbetreffende artikel gaven we aan dat Renault-Nissan-Mitsubishi minder auto’s wist te verkopen dan zijn directe concurrenten. Echter, wanneer de situatie nader wordt bekeken, dan blijkt het verhaal toch gecompliceerder te zijn. Een echte winnaar is zodoende lastig aan te wijzen.
Beeld: Renault Megane RS en Nissan GT-R, door @basfransencarphotography
stationcar zegt
En voor het eerlijke vergelijk zijn bijvoorbeeld de Renault trucks ook niet meegenomen of die dan weer wel?
lekbak zegt
@stationcar: Die horen bij volvo (en nog een paar andere vrachtwagenmerken). Geen idee wie daar uiteindelijk weer de eigenaar van is. Maar volgens mij niet Renault auto’s.
stationcar zegt
@lekbak:
Ah, dank, van vrachtwagens weet ik eigenlijk niks, behalve dat je in Frankrijk veel Renault trucks ziet.
Dutchdriftking zegt
@lekbak: klopt inderdaad. Raar overigens dat Renault trucks met exact de zelfde motor en versnellingsbak als Volvo trucks vele malen meer problemen hebben. Met name de emissiestoringen zijn een drama.
utregcity zegt
@dutchdriftking: iets met Franse slag?
sirprize zegt
@dutchdriftking: made in France
lekbak zegt
@dutchdriftking: Bouwkwaliteit maakt een wereld van verschil. Domweg de manier van de boel in elkaar zetten, en de goede onderdelen gebruiken. Bijv het type slangklem, materiaal van dat ene leidinkje etc.
Zo doet skoda het ook vaak beter dan vw. Die worden dus in een andere fabriek gemaakt…
techniekmeneer zegt
@lekbak: Helemaal waar. Zelfs bij precies dezelfde modellen onderling kan er nog verschil in zitten, Swiftjes die in Japan gemaakt worden zijn een stuk beter dan die in Hongarije gemaakt worden. Betere geluidsisolatie etc.
hotze zegt
@lekbak: ik hrb een vermoeden dat Seat het ook beter doet dan vw. Wat betreft de Fransen; lekker wijntje bij de lunch en daarna mikt ’t wat minder nauw.
Dutchdriftking zegt
@lekbak: @sirprize @utregcity, mechanisch echt exact het zelfde. Beide merken ontwikkelen echter wel eigen software. Met name bij de automaat is dat heel duidelijk merkbaar…..
lekbak zegt
@dutchdriftking: Worden de componenten ook door diezelfde mensen in elkaar gezet? Ik kan me voorstellen dat renault een bak onderdelen toegestuurd krijgt ipv de complete aandrijflijn in elkaar. Dat kan dus al een groot verschil maken. En als ze dan ook nog andere toeleveranciers hebben voor kleine dingetjes (letterlijk een slangklem of leidinkje) die wel aan dezelfde specificatie voldoen in theorie, maar niet identiek zijn dan kan je zomaar een betrouwbaar ontwerp onbetrouwbaar hebben gemaakt. En dan kan het zelfs nog dat die volvo en Renault onderdelen identieke onderdelennummers hebben trouwens.
Esprit_de_Flandre zegt
@lekbak: Volvo AB is gewoon het oude Volvo-kernbedrijf, waar Volvo Cars vroeger ook toe behoorde voor ze het verkochten aan Ford.
Trucks: Volvo, Renault, Mack, Eicher, UD (de vroegere Nissan Diesel), en hebben ze een groot deel van Dongfeng.
Penta is de marine-divisie, en daarnaast is er de Construction Equipment (onder andere ook Terex en Samsumg Construction).
herbert zegt
De Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie is niet 1 concern, ze hebben elk een minderheidsbelang bij elkaar, dus simpel bij elkaar optellen is niet van toepassing in dit geval.
Heel anders dan VW AG die al haar submerken in volle eigendom heeft.
fanboy zegt
@herbert: Het is ook maar net hoe je het bekijkt. Want als je gaat kijken welke merk het meest geproduceerd is, dan winnen deze beide niet, maar gaat de eer waarschijnlijk naar Toyota. Met VW op 2 denk ik.
Maar die cijfers zijn dan weer moeilijk te vinden, zijn vaak alleen bedrijfsresultaten.
knalpiep zegt
Zijn bij de Renault-Nissan-Mitsubishi cijfers de trucks wel of niet meegenomen?
sirprize zegt
@knalpiep: welke trucks? Deze alliantie verkoopt enkel personenauto’s en kleine bussen. Geen vrachtauto’s. Renault trucks is net als MACK trucks onderdeel van Volvo trucks (Geely).
marinepower zegt
@sirprize: maar geen onderdeel van Geely! AB Volvo is zelfstandig. Volvo cars is echter wel Geely
sirprize zegt
@marinepower: neem me niet kwalijk, je hebt gelijk.
marinepower zegt
@sirprize: no hard feelings :-)
nononsense zegt
En welk los merk heeft dan de meeste verkopen? Daar ben ik dan ook wel weer benieuwd naar
Esprit_de_Flandre zegt
@nononsense: Honda? Is het enige ietwat grote merk dat nog onafhankelijk is…
notsobig zegt
@Esprit_de_Flandre: Mazda en Suzuki ook…
Esprit_de_Flandre zegt
@notsobig: Mja, misschien Suzuki, want groot op de Indiase markt. Mazda is maar een kleintje eigenlijk…
ghost zegt
Vast gesjoemeld..
luxaeterna zegt
Geely heeft een belang van 8% ofzo in Volvo Trucks AB.
Mitsubishi trucks is voor het grootste deel eigendom van… Daimler AG, en dus Mercedes trucks.
don_mazlum zegt
en daimler dan
caprio zegt
Dit is een autosite en geen trucksite, zo laten we het bij auto’s houden. Renault/alliantie is dan de winnaar. Simpel
zelfbenoemdingenieur zegt
@caprio: VrachtAUTO’s zijn ook auto’s.
karhengst zegt
@zelfbenoemdingenieur: Het zijn dan ook vrachtWAGENs. VolksWAGENs zijn daarom dus ook geen auto’s maar kleun vrachtvervoer.
Renault wint.
zelfbenoemdingenieur zegt
@karhengst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/vrachtauto