• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verkocht Volkswagen in 2018 meer dan Renault-Nissan?

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 30 januari 2019 om 16:19 – 30 Reacties

Verkocht Volkswagen in 2018 meer dan Renault-Nissan?


Zelfs wij zijn daar niet helemaal over uit.

Renault-Nissan-Mitsubishi mag de laatste weken en maanden misschien veelvuldig in het nieuws zijn gekomen door de merkwaardige zaak rondom de inmiddels ontslagen topman Carlos Ghosn, de verkoopcijfers heeft het uiteraard weinig kunnen beïnvloeden. Het Frans-Japanse concern en de Volkswagen Group gaan meestal nek-aan-nek op in de autoverkopen en ook in 2018 is de onderlinge strijd, waarin ook Toyota zich mengt, weer bijzonder intens geweest. Toch is het de Volkswagen Group niet gelukt meer auto’s te verkopen dan zijn directe concurrent.

Uit de verzamelde verkoopcijfers is namelijk gebleken dat de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi in 2018 wereldwijd 10,76 miljoen (+1,4%) voertuigen aan de man bracht. Hiermee staat het concern fier op plaats één. Althans, het ligt er maar net aan hoe de berekening gemaakt wordt, want wanneer de vrachtwagens in de som worden meegenomen, dan staan de Duitsers ineens bovenaan de lijst. Rekenen we de aantallen van MAN en Scania mee, dan verdient de Volkswagen Group de eerste positie. In dit geval verkocht het concern 10,83 miljoen (+0,9%) voertuigen. Echter, zonder de vrachtwagenmerken komt het totaal van VAG uit op 10,6 miljoen voertuigen. Hiermee bezet het de tweede positie.

Wederom op de derde plaats vinden we Toyota, dat afgelopen jaar 10,39 miljoen auto’s verkocht. Tot het concern behoren o.a. Lexus, Daihatsu en uiteraard Toyota zelf. Bij de Volkswagen Group horen o.a. Audi, Skoda, SEAT, Porsche, Bentley en ook Bugatti, terwijl Renault-Nissan-Mitsubishi naast de genoemde merken nog Dacia, Infiniti, Alpine en Lada tot zich mag rekenen.

Met de informatie van nu krijgen we een duidelijker beeld van de situatie die we vanochtend schetsten. In het desbetreffende artikel gaven we aan dat Renault-Nissan-Mitsubishi minder auto’s wist te verkopen dan zijn directe concurrenten. Echter, wanneer de situatie nader wordt bekeken, dan blijkt het verhaal toch gecompliceerder te zijn. Een echte winnaar is zodoende lastig aan te wijzen.

Beeld: Renault Megane RS en Nissan GT-R, door @basfransencarphotography

Ook interessant!

  • Carlos Ghosn moet betalen
    Oude baas van Nissan Carlos Ghosn vangt bot
  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
  • Nissan komt met compacte en (hopelijk) betaalbare EV
  • Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
    Nissan doet toekomstplannen uit de doeken

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Carlos-Ghosn, Mitsubishi, Nissan, Renault, Toyota, Volkswagen

Vorig bericht: « Rapper Boef moet de komende 1,5 jaar met de bus
Volgend bericht: NEE! Range Rover hakt plan voor SV Coupé in twee »

Lees Interacties

Reacties

  1. stationcar zegt

    30 januari 2019 om 16:30

    En voor het eerlijke vergelijk zijn bijvoorbeeld de Renault trucks ook niet meegenomen of die dan weer wel?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      30 januari 2019 om 16:33

      @stationcar: Die horen bij volvo (en nog een paar andere vrachtwagenmerken). Geen idee wie daar uiteindelijk weer de eigenaar van is. Maar volgens mij niet Renault auto’s.

      Login om te reageren
      • stationcar zegt

        30 januari 2019 om 16:35

        @lekbak:
        Ah, dank, van vrachtwagens weet ik eigenlijk niks, behalve dat je in Frankrijk veel Renault trucks ziet.

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        30 januari 2019 om 16:36

        @lekbak: klopt inderdaad. Raar overigens dat Renault trucks met exact de zelfde motor en versnellingsbak als Volvo trucks vele malen meer problemen hebben. Met name de emissiestoringen zijn een drama.

        Login om te reageren
        • utregcity zegt

          30 januari 2019 om 16:38

          @dutchdriftking: iets met Franse slag?

          Login om te reageren
        • sirprize zegt

          30 januari 2019 om 16:46

          @dutchdriftking: made in France

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          30 januari 2019 om 16:49

          @dutchdriftking: Bouwkwaliteit maakt een wereld van verschil. Domweg de manier van de boel in elkaar zetten, en de goede onderdelen gebruiken. Bijv het type slangklem, materiaal van dat ene leidinkje etc.

          Zo doet skoda het ook vaak beter dan vw. Die worden dus in een andere fabriek gemaakt…

          Login om te reageren
          • techniekmeneer zegt

            30 januari 2019 om 17:05

            @lekbak: Helemaal waar. Zelfs bij precies dezelfde modellen onderling kan er nog verschil in zitten, Swiftjes die in Japan gemaakt worden zijn een stuk beter dan die in Hongarije gemaakt worden. Betere geluidsisolatie etc.

            Login om te reageren
          • hotze zegt

            30 januari 2019 om 17:14

            @lekbak: ik hrb een vermoeden dat Seat het ook beter doet dan vw. Wat betreft de Fransen; lekker wijntje bij de lunch en daarna mikt ’t wat minder nauw.

            Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            30 januari 2019 om 17:20

            @lekbak: @sirprize @utregcity, mechanisch echt exact het zelfde. Beide merken ontwikkelen echter wel eigen software. Met name bij de automaat is dat heel duidelijk merkbaar…..

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              30 januari 2019 om 18:00

              @dutchdriftking: Worden de componenten ook door diezelfde mensen in elkaar gezet? Ik kan me voorstellen dat renault een bak onderdelen toegestuurd krijgt ipv de complete aandrijflijn in elkaar. Dat kan dus al een groot verschil maken. En als ze dan ook nog andere toeleveranciers hebben voor kleine dingetjes (letterlijk een slangklem of leidinkje) die wel aan dezelfde specificatie voldoen in theorie, maar niet identiek zijn dan kan je zomaar een betrouwbaar ontwerp onbetrouwbaar hebben gemaakt. En dan kan het zelfs nog dat die volvo en Renault onderdelen identieke onderdelennummers hebben trouwens.

              Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        30 januari 2019 om 22:55

        @lekbak: Volvo AB is gewoon het oude Volvo-kernbedrijf, waar Volvo Cars vroeger ook toe behoorde voor ze het verkochten aan Ford.
        Trucks: Volvo, Renault, Mack, Eicher, UD (de vroegere Nissan Diesel), en hebben ze een groot deel van Dongfeng.
        Penta is de marine-divisie, en daarnaast is er de Construction Equipment (onder andere ook Terex en Samsumg Construction).

        Login om te reageren
  2. herbert zegt

    30 januari 2019 om 16:33

    De Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie is niet 1 concern, ze hebben elk een minderheidsbelang bij elkaar, dus simpel bij elkaar optellen is niet van toepassing in dit geval.
    Heel anders dan VW AG die al haar submerken in volle eigendom heeft.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      30 januari 2019 om 17:04

      @herbert: Het is ook maar net hoe je het bekijkt. Want als je gaat kijken welke merk het meest geproduceerd is, dan winnen deze beide niet, maar gaat de eer waarschijnlijk naar Toyota. Met VW op 2 denk ik.
      Maar die cijfers zijn dan weer moeilijk te vinden, zijn vaak alleen bedrijfsresultaten.

      Login om te reageren
  3. knalpiep zegt

    30 januari 2019 om 16:39

    Zijn bij de Renault-Nissan-Mitsubishi cijfers de trucks wel of niet meegenomen?

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      30 januari 2019 om 16:45

      @knalpiep: welke trucks? Deze alliantie verkoopt enkel personenauto’s en kleine bussen. Geen vrachtauto’s. Renault trucks is net als MACK trucks onderdeel van Volvo trucks (Geely).

      Login om te reageren
      • marinepower zegt

        30 januari 2019 om 16:57

        @sirprize: maar geen onderdeel van Geely! AB Volvo is zelfstandig. Volvo cars is echter wel Geely

        Login om te reageren
        • sirprize zegt

          30 januari 2019 om 16:58

          @marinepower: neem me niet kwalijk, je hebt gelijk.

          Login om te reageren
          • marinepower zegt

            30 januari 2019 om 16:59

            @sirprize: no hard feelings :-)

            Login om te reageren
  4. nononsense zegt

    30 januari 2019 om 16:42

    En welk los merk heeft dan de meeste verkopen? Daar ben ik dan ook wel weer benieuwd naar

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      30 januari 2019 om 22:33

      @nononsense: Honda? Is het enige ietwat grote merk dat nog onafhankelijk is…

      Login om te reageren
      • notsobig zegt

        31 januari 2019 om 02:54

        @Esprit_de_Flandre: Mazda en Suzuki ook…

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          31 januari 2019 om 19:23

          @notsobig: Mja, misschien Suzuki, want groot op de Indiase markt. Mazda is maar een kleintje eigenlijk…

          Login om te reageren
  5. ghost zegt

    30 januari 2019 om 18:15

    Vast gesjoemeld..

    Login om te reageren
  6. luxaeterna zegt

    30 januari 2019 om 19:08

    Geely heeft een belang van 8% ofzo in Volvo Trucks AB.

    Mitsubishi trucks is voor het grootste deel eigendom van… Daimler AG, en dus Mercedes trucks.

    Login om te reageren
  7. don_mazlum zegt

    30 januari 2019 om 23:30

    en daimler dan

    Login om te reageren
  8. caprio zegt

    30 januari 2019 om 23:32

    Dit is een autosite en geen trucksite, zo laten we het bij auto’s houden. Renault/alliantie is dan de winnaar. Simpel

    Login om te reageren
    • zelfbenoemdingenieur zegt

      31 januari 2019 om 03:51

      @caprio: VrachtAUTO’s zijn ook auto’s.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        31 januari 2019 om 08:01

        @zelfbenoemdingenieur: Het zijn dan ook vrachtWAGENs. VolksWAGENs zijn daarom dus ook geen auto’s maar kleun vrachtvervoer.

        Renault wint.

        Login om te reageren
        • zelfbenoemdingenieur zegt

          31 januari 2019 om 10:54

          @karhengst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/vrachtauto

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North