Verkoop dieselauto’s toch weer in de lift

Auteur: , 67 Reacties

De redenen zijn niet zo vanzelfsprekend als je denkt.

Verkoop dieselauto's toch weer in de lift

Dankzij alle tumult rondom de zelfontbrander daalt de verkoop van dieselauto’s al enkele jaren. Niet alleen de slechte reputatie van de krachtbron, maar ook de stijgende brandstofprijzen en het alsmaar groeiende aantal steden dat dieselauto’s begint te weren, dragen bij aan het verdwijnen van deze motor. Echter, de afgelopen maanden beginnen we een merkwaardige ontwikkeling te zien.

Hoewel de kwartaal- en halfjaarcijfers van ACEA laten zien dat het aantal dieselauto’s in heel de Europese Unie ten opzichte van vorig jaar met 16,3 procent is gedaald, trekt de verkoop van auto’s met een dieselmotor inmiddels weer iets aan. Dit terwijl we uit de cijfers van ACEA kunnen opmaken dat de verkoop van dieselauto’s in Nederland in de eerste helft van dit jaar met 9,8 procent is gedaald. In omliggende landen als België en Duitsland was de daling liefst 20 procent of meer.

Op het eerste gezicht lijkt de verkoop van dieselauto’s dus alsmaar verder te dalen, maar dit blijkt inmiddels niet helemaal te kloppen. Uit recente cijfers van de Belgische automobielfederatie Febiac blijkt namelijk dat de diesel toch langzaam maar zeker weer aan terrein wint. Sinds april is er in België maand na maand een stijging in de verkoop van dieselauto’s te bekennen. Daarnaast daalt het in Nederland evengoed niet zo hard als verwacht.

Dit is volgens een woordvoerder van de federatie te danken aan verschillende zaken. Allereerst heeft dit te maken met de mogelijkheid dat oud-dieselrijders door beginnen te krijgen dat benzineauto’s aanzienlijk minder zuinig zijn. Zo vertelt Joost Kaesemans tegenover VRT:

“Vandaag merken heel wat mensen dat diesel echt nog wel geschikt is als je veel kilometers moet rijden en als je goedkoop (prijs per kilometer, red.) wilt rijden.”

Hoewel het zeker niet ondenkbaar is dat men na verloop van tijd rationeler na gaat denken, constateert Febiac echter een ander, wellicht nog belangrijkere ontwikkeling waarom dieselauto’s de afgelopen maanden beter in de smaak zijn gevallen. Volgens de federatie hebben dealers en automerken de laatste tijd met allerlei kortingen gestrooid, om op die manier oude auto’s uit haar voorraad te krijgen. Hierdoor is het lastig te zeggen of het groeiende aandeel dieselauto’s deels te danken is aan de manier waarop men momenteel naar de zelfontbrander kijkt, of dat het volledig komt door de vele kortingen die de verkopers aanbieden om zo maar van de overvolle voorraad af te komen.

Het mag er momenteel misschien iets rooskleuriger uitzien voor de dieselauto, het is allesbehalve zeker dat deze stijging de komende maanden en jaren aan zal houden. Immers, de alternatieve brandstoffen winnen alsmaar aan terrein, ten koste van fossiele brandstoffen. Daarnaast is de kans miniscuul dat de dieselmotor ooit nog op het niveau van enkele jaren geleden zal komen.

Met dank aan Jago voor de tip!



67 reacties

Niks is lekkerder en geiler dan een 3.0 TDI met een goede chip. Spijt dat ik mijn A4 B8.5 3L TDI heb weg gedaan.
@rachid: Niet slecht maar er zijn heust wel lekkerdere en/of geilere dingen.
@thestino: ah, kan goed kloppen. Ben nog maagd nl.
@rachid: Ga dan een snel trouwen pik; we willen graag dat je goed gemotiveerd blijft om te uploaden :)
/was het maar zo simpel.
@rachid: Doe mij maar een lekker wijf.
@berlinetta: De moeder van @Tjongejonge schijnt wel ok te zijn….
@rachid: diesel is voor milieu vervuilende losers
@tjongejongejonge: Diesel is zalig.
@atrak: een dieselrijder wordt in Duitsland nu net zo aangekeken als een hiv patiënt in de jaren 80 of een nsb er in de jaren 50
@tjongejongejonge: Duitsers maken geen grappen
Zolang het omslagpunt tussen de 15K en de 20K zit is dit ook logisch. Lekker dieselen…
Met 45k per jaar, blijf ik lekker dieselen. De benzineauto blijft lekker voor de weekendjes. Rationeel gezien misschien niet de beste keus, maar zolang dieselen flink goedkoper is met die kilometers, blijf ik doorrijden. Heerlijk fijne 3.0 diesel 6 pitter, die verandert in een katapult wanneer je het gaspedaal vloert.
@jzaero: Hoe is een 3.0l V6 zuiniger dan een normale benzine wagen?
@aschja: heb een 330d en een 328i. De 330d is stukken zuiniger (1:15). Ik kan voor het geld wat ik voor een 328i bij 45k per jaar betaal, zowel de kosten van de de 330d + 328i per maand dekken. Aan de andere kant, als ik benzine zou moeten rijden, moet ik iets in de klasse van een MiTo of Polo rijden die 1:16-17 haalt. . Dan lukt het wel, maar dan liever de 3.0 diesel, stukken vlotter en comfortabeler.
@jzaero: idd ik kan het ook beamen. Heb zelf een BIT en rij er als ik op de snelweg ben ook 1:17 met 406 pk. Heerliijk om zo een kanon te rijden. Je loopt leeg als je een benzine auto heb met een 3.0
Is LPG geen serieus alternatief voor diesel?
@cazzo046: Het is een heel goed (schoon) alternatief voor dieselmotoren, maar als je eenmaal een motorisch probleem hebt met lpg dan blijft het altijd terugkomen en dan is een dieselmotor betrouwbaarder.
@mert92: Hedendaagse diesel kan ook een grote kostenpost worden met al die milieumeuk die ze erop schroeven. Tweemassavliegwiel is ook prijzig.

Nieuw zal het allemaal wel los lopen, maar boven de 150.000 km begint de misère meestal.
@monsieurleloure: Ik blijf erbij, twee massa vliegwiel stuk rijden is de oorzaak, de rijstijl van de bestuurder.
Sterk optrekken, heel kort schakelen en dan de pedaal (bijna) laten schieten.
Succes is uw deel.
@monsieurleloure: huh waar heb jij het over? Alle moderne autos met fijne aandrijflijn hebben een dubbelmassavliegwiel
Bijvoorbeeld alle 2.0tfsi’s van vag van 2004 tot heden


@kappenou: mijn gevoel zegt dat zo’n vliegwiel eerder stuk gaat bij een diesel. Zelfs over een tsi motor met een tweemassa vliegwiel lees je weinig op het internet en dat zegt eigenlijk al genoeg.

@monsieurleloure: ja en de rest van je aandrijflijn blijft heel doordat het vliegwiel klappen op vangt. Je bak blijft dus gespaard en het is comfortabeler. De kosten zijn het nou ook niet als je toch je koppeling moet vervangen.
@kappenou:

Nou ja, honderden euro’s aan onderdelen extra noem ik toch niet niks.
@monsieurleloure: Ik had een tweemassa vliegwiel op m’n A4 B6 met 190PK. Deze laten vervangen bij 260.000km door een solid mass vliegwiel. Scheelt een paar honderd euro.

De set plus het vervangen kostte me 600euro. Vind ik persoonlijk heel erg meevallen.
De media hebben er ook een grote rol in. De meute holt achter figuren aan die ze vertrouwen. Diesel is nog lang niet vervangen. Benzine is eigenlijk geen vervanger, want de auto gaat korter mee en benzine stoot meer CO2 uit. Dus benzine heeft een veel grotere CO2 footprint.
@dare2think: ja maar veeeel minder fijn stof. En dat is net schadelijk voor de gezondheid. Zeker in stedelijke milieus met veel auto’s.
Met 45k per jaar blijf ik lekker dieselen. Ik heb een Euro6 motor dus mag de komende jaren alle steden gewoon inrijden.

Los van de kosten is het koppel ook verslavend en ben ik sneller dan de meeste benzine auto’s.
@imarinos: Met 50k per jaar blijf ik na 5 jaar nog steeds lekker elektrisch rijden.

Instant koppel, snel, schoon en goedkoop!
@widodh: Goedkoop, als je ff 4 keer een netto modaal jaarsalaris aan een auto uit kunt geven…
@lekbak: Dat is ook zo, maar punt is dat een diesel niet perse de enige optie is als kilometer vreter.
@widodh: ik heb 4 jaar een Ampera gereden en 1 jaar een 330e dus ik heb wat ervaring met stekkers… ben blij dat ik nu een 435d coupé rijdt en met veel meer plezier en minder kosten.

Nu ben ik wel privé gaan rijden i.p.v. zakelijk dus dat scheelt ook. En sinds kort verhuisd dus bijna op Belgisch kenteken, kosten blijven omlaag gaan haha
@imarinos: maar je verbrand wel fossiel, dat is dan wel weer jammer :(
@widodh: klopt. Maar in vergelijk met de uitstoot van de agrarische sector is autorijden een lachertje.
@imarinos: Ah, dus daarom hoef jij niets te doen. Een beter milieu begint bij jezelf
@widodh: dat is absoluut waar maar ook een keuze.
@imarinos: nu ben ik wel benieuwd welke officiële statistieken daar rond zijn? Of bedoel je methaanproductie door vee?
@woudloper: precies dat. Daar zijn intussen vele onderzoeken naar gedaan, de ‘uitlaatgassen’ van de veestapel zijn vele malen hoger dan alle uitlaatgassen van het overige verkeer bij elkaar.
@widodh: Geen idee hoe ik als particulier zonder lease een elektrische auto kan betalen. Dus ook deze jongen gaat lekker op zoek naar een nieuwe diesel :)
het zijn geen verkopen maar registraties,
Een >250pk benzine auto van >1800kg is eigenlijk niet onder de 10l/100km te krijgen; meeste zullen zelfs richting de 11-12 gaan.
Een beetje 3.0 TDI gooit er ook 250pk uit + 500-600nm koppel en in je dikke logge SUV haal je nog steeds 7-8L/100km.

Dan zegt de een: ja, je spaart zo 1000 euro per 10000km op jaarbasis (min of meer).
Aan de andere kant: als je een 3.0 kan rijden in een 1800kg+ wegende auto (kortom: premium klasse); maakt die 1000 euro per 10000km dan echt nog zoveel uit?
(kijkend met een schuin oog naar een E43 Station nu).
@gregorius: Ja want de benzine variant mist het koppel.
@wimof: alle moderne benzine auto’s hebben ook een turbo, dus koppel zat.
Ik rij liever een audi/bmw met 3.0 benzine turbo of kompressor dan een 3.0 satan sap
@kappenou: dat klopt, enkel wanneer je het koppel van de benzine aan gaat spreken gaat deze ook als een malle zuipen. En dat is bij een diesel nu eenmaal minder, en dat wat hij er doorheen zet is ook nog eens goedkoper per liter.
@jack_abarth: ik reageerde alleen over het koppel.
Persoonlijk neem ik het zuipen ook voorlief aangezien ik een dikke turbo benzine als daily veel fijner vind lopen.
@kappenou: Turbo Diesel heeft toch echt veel meer koppel dan Benzine Turbo. Daarnaast neem je ‘zuipen’ voor lief; waaruit ik concludeer dat je niet heel veel KMs op jaarbasis maakt; of gewoon echt geld over de balk smijt ?
@dawwg: nieuwe A6 3.0 benzine 500nm bij 1400rpm. 3.0 diesel 620nm bij 2200rpm.
Als je al iets hoger in de toeren gaat heeft de benzine meer pk. Daarbij maakt de automaatbak tegenwoordig ook veel goed.
De benzine loopt gewoon veel lekkerder door heel het toeren gebied.

Geld over de balk smijten? Koop jij lekker een Dacia dan! Blijf ik lekker ik mijn cayman tuffen;) (oja daily gewoon een hybrid benzine hoor)
@gregorius: dat is 1000 euro NETTO per 10.000 km. In mijn toch ruim een halve BTC…
Gelukkig! Verstand wint het van emoties.
@boomhauwer: Integendeel, korte-termijngewin wint het van structurele verbeteringen.
Als ze langzaam de benzineprijs laten dalen en de dieselprijs laten stijgen samen met wegenbelasting dan zijn we zo van de diesels af.
Vraag aan de kenners hier, ik ben er al een tijdje over na aan het denken om een Landrover Defender te kopen en op te knappen als hobbyproject, initieel altijd de gedachte gehad om de V8 benzine versie te weren, maar mijn vraag is, hoe ziet de toekomst van diesel eruit over een jaar of 20?
@maartencox: Als oldtimer kan je eigenlijk alles nog maken. Je komt elke binnenstad in. Alleen ze rijden voor geen meter en met name de diesel is niet vooruit te branden en extreem lawaaiig. Toch zou ik de diesel nemen, dan maar ingehaald worden door elke vrachtwagen zodra de weg een meter per kilometer omhoog gaat… Het is hobby, dat mag langzaam en lawaaiig zijn.
@maartencox: En de transport sector dan? Andere prijs voor vrachtwagen diesel of zo?
@realhustler: ik snap niet precies waar je heen wilt
Blijf lekker dieselen in mijn V8 met 360PK en 800NM koppel rij bijna 1000km met een tank. Kan ook nog eens 3500KG trekken.
@alpinafanb10: met 90liter tank haha
@kappenou: inderdaad
met een euro 6 diesel ben je nog gemakkelijk 10 jaar veilig
Blijf lekker door rijden met mijn 3.0tdi in de touareg. Rijden ongeveer een 10.000 – 12.500km per jaar. Kan dus nooit uit maar het rijd zo fijn. Ondertussen een 310pk en 650nm koppel na chippen. Heeeerlijk alleen daarom al zou ik niet een benzine willen. Als er straks een elektrische ( of wat dan ook ) SUV komt waar je gewoon een 1000km mee rijden kan, en 750-800km met een caravan/trailer dan pas is er een alternatief.
@bl_dienstverlening: 600km met goede snellaad mogelijkheid is ook prima natuurlijk. Maar met een caravan gaat dat niet snel gebeuren. Je diesel word alleen maar efficiënter bij belasting maar die ev trekt zijn accu’s leeg als een malle.
@bl_dienstverlening: mijn benzine-auto heeft 550pk en 680Nm. (Range Rover 5.0 V8) En het geluid is zoooo lekker.
Gewoon hybride.

Voor mij geen diesel.
Blegh, gore kut-VAG-diesels! @numpty
@jochempie: Uh… waarom “@numpty” ? Heb niks met diesels…. eigenlijk net zo min als met de hedendaagse hybrides. Dat zijn slechts E-voluties, geen RE-voluties. Achterhaalde techniek met achterhaalde voordelen, beide.
@numpty: Het voelde gewoon goed. Slecht, maar goed.
Dit is gewoon geen toeval en het heeft een heel simpel uitleg dat niets mee te maken heeft met normale verkopen. In veel Europese landen moesten de autobouwers hun oude voorraad auto’s met een NEDC certificatie voor September verkopen/registreren. Nieuwe modellen moeten nu gemeten worden op WLTP…
De autobouwers hebben dus een lijst moeten maken met auto’s die in aanmerking kwamen en die auto’s gewoon met grote kortingen verkopen of gewoon op voorhand registreren om te vermijden dat die auto’s onverkoopbaar worden op de Europese markt. De getroffen voertuigen waren voor het grootste deel diesel voertuigen..waarvan de stijging van de laatste maanden!
Deze trend heeft dus helemaal niets te maken met een structurele terug stijging van Diesel verkoop in Europa…u zult het zien in de komende maanden.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die echt om het milieu geven. Ja – hun eigen milieu….😂
Milieu sucks.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).