Die had je kunnen zien aankomen, we hebben de exacte aantallen voor je.
Net als ouder worden en belasting betalen is ook elektrisch rijden een zekerheid. Nog niet zo lang geleden hield zelfs Autoblog.nl de EV-10-daagse. Nu hoeft ook de autoliefhebber niet bang te zijn voor het fenomeen elektrisch rijden. Naast muesli-autootjes komen er telkens meer gave elektrische auto’s bij. Sterker nog, met Tesla is er zelfs een gaaf elektrisch automerk. Het zijn alleen die broem-vroem-pruttel geluidjes die je zult moeten missen.
Enfin, we weten dat het eraan zit te komen, maar vooralsnog rijdt iedereen nog gewoon op goddelijk lekkere benzine of satansap. Hoe zit het eigenlijk met de verkopen van elektrische auto’s? Loopt het een beetje in Nederland? En welke modellen doen het eigenlijk goed? Wij hebben de antwoorden voor je! VWE Automotive heeft namelijk de halfjaarcijfers voor 2018 vrijgegeven.
Vorig jaar waren de verkopen van elektrische auto’s al bijna verdubbeld en dit jaar is het record van vorig jaar al verbroken! Zo werden in de eerste helft van 2018 dik 140% méér elektrische auto’s verkocht dan het jaar daarvoor. Dus ook al wordt er geen enkele elektrische auto meer verkocht in 2018, dan nog kunnen we spreken van een stijging van 8,4%. Je voelt hem al een beetje aankomen als er in dit soort procenten gesproken wordt: qua absolute aantallen valt het heel erg mee, eigenlijk.
Op dit moment is namelijk 3,1% van alle nieuwe auto’s die verkocht zijn in 2018 evolledig elektrisch aangedreven. Gevoelsmatig klinkt dat als erg weinig. Als je kijkt hoe zwaar er geïnvesteerd wordt in subsidies, infrastructuur en het feit dat Nederland het beste jongetje van de klas (pretendeert) te zijn, is 3,1% eigenlijk een percentage om je voor kapot te schamen. Althans, zo komt het bij ondergetekende over.
Top 10
Qua top 10 zien we ook geen echt grote verrassingen. Er zijn 8 modellen die het redelijk goed doen, de rest speelt een rol in de marge. De top 10 ziet er als volgt uit:
1. Tesla Model S (1.879 stuks, -10%)
2. Nissan Leaf (1.417 stuks, + 173%)
3. Volkswagen e-Golf (1.302 stuks, +37%)
4. Tesla Model X (1.095 stuks, -12%)
5. Hyundai Ioniq (883 stuks, -8%)
6. BMW i3 (721 stuks, -16%)
7. Renault Zoe (623 stuks,- 20%)
8. Opel Ampera-E (564 stuks, +147%)
9. Smart ForFour ED (61 stuks, – 25%)
10. Jaguar i-Pace (32 stuks)
Plugin-Hybrides ‘populairder’
Jazeker, ook de verkopen van de Plugin-hybrides zitten in de lift! In absolute aantallen komen er natuurlijk meer bij. Helaas geeft dit een ernstig vertekend beeld. De PHEV was dankzij een gulle incentive van de overheid razend-populair. Bollebozen in Den Haag vonden het een goed idee om enorme SUV’s die gewoon 1 op 8 rijden te voorzien van enorme kortingen in bijtelling en andere MIA/KIA regelingen. Toen deze regelingen werden geschrapt, zakte de verkopen van PHEV’s als een kaartenhuis in elkaar. Zo werden er in 2017 slechts 1.120 PHEV’s verkocht, terwijl dat er in 2015 nog 40.403 exemplaren waren. In de eerste helft van 2018 staat de teller op 1.696 eenheden.
De meest populaire PHEV is de Volvo XC60 T8, deze auto is met 480 exemplaren min of meer verantwoordelijk voor de opleving van PHEV’s in Nederland. Maar waarom eigenlijk? Er zijn toch geen bijtelling-voordelen meer? Klopt, echter is de CO2-uitstoot op papier laag (dus een groen label) en je krijgt 400 pk tot je beschikking. VWE noemt ook het lage verbruik, maar de eerste persoon die de fabrieksopgave van de XC60 T8 haalt moeten wij nog tegenkomen.
wza1979 zegt
Wat mij opvalt is dat de Zoë het erg slecht doet, te duur en idiote accu huur constructie ?
lebeaunl zegt
@wza1979: is al oudgediende, de vorige Leaf deed het ook stuk minder. Accu-lease heeft ook erg veel voordelen alleen heeft de nieuwe R110 beperkingen met betrekking to snelladen. Het is wachten op Zoe 2.0.
flutterby zegt
@wza1979: veel geld voor een kleine auto die het ook nog is met weinig gadgets moet doen.
laptom zegt
@wza1979: Voor mij wel. Ik zou best wel een Zoe willen als 2de auto, maar om dan voor €60 pet maand de accu erbij te huren werkt voor mij niet.
E34M5Touring zegt
Iets meer dan 8,5k auto’s. Ik vind het niet veel op gem. 450.000 nieuw verkochte auto’s. En die Jag, zijn dat registratiecijfers? Ik meen dat die hele productie run voor NL al uitverkocht was voor dit jaar.
evdw zegt
@e34m5touring: Dat zou een percentage zijn van 1,9% kloppen jouw cijfers wel of waar komt die 3,1% dan precies vandaan?
E34M5Touring zegt
@evdw: De top 10 is 8577 auto’s. De rest van de aanbieders/modellen verkopen dus blijkbaar minder dan 32 auto’s per half jaar. Die zijn hier ook buiten beschouwing gelaten zo staat er. Dat is dus de rest van het percentage.
evdw zegt
@e34m5touring: Dat lijkt me sterk want we komen voor 3.1% nog ruim 5000 auto’s te kort. Met minder dan 32 auto’s zo dat nog minimaal 160 automerken moeten zijn.
E34M5Touring zegt
@evdw: Ja zie het al. Halfjaar cijfers tegen heel jaar sales. Die 8,5k is een half jaar. De 450k gemiddeld is over een heel jaar.
Jochen zegt
@evdw: half jaar en vol jaar cijfers vergelijk je met elkaar
rvdw zegt
The Jaguar I-pace klopt niet helemaal. Bij een Jaguar dealer zijn er al 186 van gekocht en die worden allemaal nog in 2018 geleverd. Er dit is dus maar 1 dealer
mgmgb zegt
@rvdw: Klopt, maar die zijn nog niet geleverd en staan nog niet op kenteken, voor de statistieken zijn die auto’s dus nog niet verkocht.
blacksquad zegt
Nu al 3 % met heel beperkt aanbod aan elektrische modellen! Dit gaat natuurlijk enorm oplopen als er 100en elektrische modellen beschikbaar zijn! Op naar de 100% elektrische verkoop in 2030 ⚡️
desjonnies zegt
@blacksquad:
En wie levert de stroom dan, Einstein?
lekkerlinksrijden zegt
De Volvo XC60 is ook niet zo gek, de T8 is ongeveer even duur als een T6, dan is de keuze snel gemaakt
berlinetta zegt
@lekkerlinksrijden: Jij zou dan de T6 nemen met 100 pk minder? Volgens mij nemen de meeste mensen juist de T8.
evdw zegt
@berlinetta: Hij bedoelt de T8, wat er ook staat.
bartsmit zegt
@berlinetta: een T8 is veel zwaarder en heeft minder bagage-ruimte.
enrique zegt
Gezien de prijs van die apparaten en het stadium waar ze in verkeren wordt er eigenlijk best goed verkocht. Het stadium van early adopters is altijd vrij krap bemeten.
turbotoll zegt
En hoe veel particulieren kochten een batterijenauto?
Robert zegt
@turbotoll: goede vraag. Ik verwacht dat dit een marginaal aandeel zal zijn op het totaal aan verkochte EV’s. Alleen al het feit dat ze qua aanschafprijs vrijwel onbereikbaar zijn voor de massa (en als je het wél kunt betalen, is er zo veel leuker spul te koop). Het is bovendien frappant te zien dat ook de private lease markt met een grote boog om deze categorie auto’s heen blijft lopen.
Daarnaast wordt nog steeds het overgrote deel van de EV’s aan het einde van het leasecontract richting de export gestuurd ipv de occasionmarkt. Daar is het voor de particulier dus ook nog steeds lastig om te slagen.
Erik zegt
@RRRobert: vraag mij sinds de start van dat elektrisch spul af waarom deze auto’s zo duur zijn. Ontwikkelingskosten begrijp ik nog wel maar zou ook wel eens een overzicht willen zien van de werkelijke kosten. Een spatbord van een benzineversie is even duur als een spatbord van een EV. Een stuur blijft een stuur en een voorruit ook. Waar zit eigenlijk dat vreselijke verschil tussen twee identieke auto’s, de een op benzine, de ander EV.
Het lijkt er voor mij op dat fabrikanten hoog inzetten met de verkoopprijs om flinke winsten te maken, zeker met de subsidies voor de klant die overal uitbetaald worden. Zou wel eens de prijs willen weten als de overheden geen subsidies hadden gegeven, en of de fabrikanten dan nog steeds zulke prijzen zouden vragen.
berlinetta zegt
@erik2907: Volgens mij zeg je het zelf deels al: ontwikkelingskosten. Die zijn voor elke auto hoog, EV of niet. Alleen bij normale auto’s verdien je die kosten uiteindelijk wel terug vanwege die vele aantallen die je hoop te verkopen. Bij EV’s weten fabrikanten op voorhand dat het nog niet zo storm zal lopen met die aantallen en daarom moet er meer marge op zitten om de kosten eruit te halen. Althans, dat is hoe ik het zie. Correct me if i’m wrong.
Robert zegt
@berlinetta, @erik2907: zuiver grondstoffelijk gezien bevat elke elektrische auto en plugin hybride een accupakket van enkele tientallen tot honderden kilo’s. Die bevatten metalen als lood en/of nikkel of de meer zeldzame aardmetalen als lithium, kobalt, palladium, etc. Tel daarbij op dat deze extra massa vaak wordt gecompenseerd door gebruik van duurdere aluminium legeringen of koolstofvezel in de constructie en carrosserie en je kunt alleen hiermee al een rekensom maken waarmee de meerprijs kan worden verklaard. En dan heb ik het nog niet eens over de aanwezigheid van één of meerdere elektromotoren, die ook aanzienlijk aan massa en kosten toevoegen.
Natuurlijk, op het verkleinen of verwijderen van een verbrandingsmotor en brandstofsysteem kan wat worden teruggewonnen, maar dat zal onder de streep veel minder compenseren tov de elektrische aandrijving.
Erik zegt
@RRRobert: @berlinetta:
Eens @RRRobert, maar zou graag eens een vergelijk willen zien of de ontwikkelingskosten en de meerprijs van speciale gorndstoffen dit verschil rechtvaardigen. Dat heb ik nog nooit ergens kunnen teruglezen.
barchettadriver zegt
@rrrobert: Even aan de kostenkant:
Brandstofauto: Motor + Bak, +- 3.000 € kosten.
Electroauto: 65Kw: 6.500 € akku + 1.000 € electromotor + 1.000 schakelelectronica.
Dat verklaart dus absoluut die absurde 20.000€ die een Kona electro meer kost dan de benzine niet.
Erik zegt
@barchettadriver: zomaar een voorbeeld: een Dacia Logan MCV begint bij € 12.000,-. Dan heeft de staat er al aan verdiend (BTW/BPM), de dealer (winstmarge), de importeur (winstmarge) en de fabrikant (winstmarge). Productiekosten € 7.000,=?
Een Tesla, ook blik en ijzer kost € 100.000,=. Los van kwaliteit beleving enz., enz., denk ik dat EV fabrikanten de portemonnee leeg trekken van de klant omdat men het toch wel koopt omdat het totaal nieuw is.
Al met al, een auto blijft uiteindelijk schroot.
vbarchetta zegt
Voor de duurdere EV’s (Tesla, Jaguar) zal 2018 kwa verkopen nog verder oplopen ivm de nieuwe bijtellingregels in 2019 (de Tesla-taks)
In 2017 waren er in totaal 2.077 Model S-en en 1.239 Model X-en verkocht. Als je die cijfers wegzet tegen de eerste halfjaar cijfers 2018 dan word dit jaar een absoluut record voor Tesla. In 2019 zal het uiteraard een stuk minder worden….
terazino zegt
De meeste elektrische auto’s stellen ook niks voor, op de E-Golf na dan.
sanderp zegt
@terazino: Vag aanbidder? Volgens mij zijn er auto’s die 2x zo ver kunnen komen voor ietsje meer. (Kona electric bijvoorbeeld) en de i-pace stelt wat mij betreft nog veel meer voor. Waarschijnlijk trap ik hier weer in een keiharde internet trol.
flutterby zegt
@terazino: de eGolf is het lachertje onder de BEV’s. Alles wat die erft is de kracht, maar de BMS is de slechtste op de markt. Waar veel het zonder batterij koeling moeten doen mist die ook batterij verwarming.
trustmeiamanengineer zegt
@terazino: Die Golf is juist de inferieure van het stel. De enige naar elektro omgekatte gewone brandstofwagen…
nononsense zegt
Die percentages achter de verkoopaantallen geven een vertekend beeld. Deze zijn in vergelijking tot de totaalverkopen van 2017. Het zou beter zijn om deze af te zetten tegen de halfjaarcijfers van 2017.
Tesla zit zowel met de Model S als met de Model X al aan het dubbele van 2017 (eerste halfjaar). Ioniq, I3 en Zoë zitten ook goed in de plus.
Sowieso gaan er van de Kona en I-Pace nog een flink aantal bijkomen, die hebben beide al een flink orderboekje openstaan voor dit jaar.
RiKe zegt
Gek hè, met die prijzen? De gemiddelde consument kan dit soort auto’s helemaal niet kopen! Maar dat is überhaupt met nieuwe auto’s het geval. Ik wil nog steeds in de gepresenteerde verkoopcijfers een onderscheid zien tussen lease en privé.
evdw zegt
@rike: Nou als ik om mij heen kijk barst het van de nieuwe auto’s en dat is echt niet allemaal lease. De Hollander heeft meer liquide middelen dan je denkt.
RiKe zegt
@evdw: ik heb het over auto’s, niet die 3 cilinder sardienblikjes als een Citroën C1. Dat is gewoon een brommobiel met een grotere motor
lekbak zegt
@evdw: Als ik om me heen kijk zie ik een gemiddelde leeftijd van op z’n minst tien jaar voor een auto. Als ik de grens over ga zie ik een stuk jonger wagenpark, en ik moet daarna nog wel een paar grenzen over voordat het wagenpark net zo oud is als in Nederland. En de cijfers onderstrepen dat. De nederlander heeft heel veel geld volgens de statistieken, maar dat zit in die 1200 miljard pensioenpot van ons. De meeste europese landen hebben consumenten minsten zoveel koopkracht.
evdw zegt
@lekbak: Ik weet niet waar jij woont maar in de randstad zie ik toch echt wel zat nieuwe echte en ook grote auto’s.
ikleesookoverautos zegt
@evdw: nee niet allemaal lease. Zo’n 10% is niet lease.
jelm zegt
Wat ik niet snap is dat er nog steeds zo’n enorme negatieve insteek is aangaande elektrisch rijden, ook vanuit Autoblog. Het gaat hier om enorme groeicijfers en Autoblog weet er een negatieve insteek aan te geven in de titel van het bericht. Kijk eens naar de cijfers (tekst gekopieerd vanuit het originele persbericht van VWE):
– “In het eerste half jaar zijn er maar liefst 142% meer elektrische auto’s verkocht dan in de eerste helft van 2017”
– “Het aandeel van volledig elektrische auto’s is in de totale nieuw verkopen gestegen van 1,1% in 2016 naar 3,1% in 2018.”
Natuurlijk zijn EVs nog niet in de meerderheid (3,1% marktaandeel op dit moment) maar deze toename is exceptioneel. Er zijn dit jaar al 8,4% meer elektrische auto’s verkocht als in geheel 2017! Feit is dat dit zo door zal blijven gaan totdat er in 2040 of 2050 de meerderheid van alle auto’s elektrisch is. De toename in marktaandeel is nu gemiddeld net boven de 1% per jaar. Zodra er meer goede elektrische auto’s op de markt komen zal dit per jaar verder stijgen. De grote merken zoals VW, BMW etc., brengen de komende drie jaar meerdere serieuze modellen op de markt. Wie die jaarplannen van deze fabrikanten leest en ziet voor hoeveel geld (miljarden) zij nu al batterijen gekocht hebben voor de komende 15 jaar weet genoeg. Wen er maar vast aan dat je over 20 jaar geen benzine of diesel meer kan kopen.
O plaat zegt
@jelm:
VW maakt al 26 jaar geen auto’s meer met de motor achterin. Nu heb ik nog nooit gereden met een VW met de motor vooraan en toch zie ik mijn eigen als (onderandere) een VW fan. Het is dus niet om dat iets niet meer gemaakt word er geen liefhebbers meer voor zijn. Dat alle Ups en Polos elektrisch zullen zijn binnen 20 jaar wil ik gerust geloven maar elke wagen? Ik kan mij moeilijk een Emustang of Ecorvette voorstellen. Er is nog lang geen antwoord op hoe we die wagens zouden opladen, vanwaar we de stroom zouden halen en hoe we aan zo’n hoeveelheid lithium zouden komen. Ik twijfel zelf als er genoeg lithium op de wereld is om elk huidig voertuig te vervangen door een Tesla stofzuiger.
evdw zegt
Ik ben benieuwd naar dezelfde cijfers straks in de 2019 als de Model 3 levering op stoom komt in Nederland.
jelm zegt
@evdw: Volkswagen investeert niet 40(!) miljard in batterijen om die alleen in ups en polo’s te plaatsen. Voor 2025 heeft VW 50 volledige elektrische modellen op het programma staan (google zelf maar even en je vind genoeg bronnen). Er is zeker genoeg lithium op deze aardbol om de vraag aan te kunnen. Echter zijn er nu niet genoeg bedrijven met genoeg lithium deposits die aan toekomstige vraag kunnen voldoen. De prijs van Lithium zal dus zeker hoog blijven (goede investering, stel je voor dat bij de start up van Shell als olie concern aandelen had gekocht). Albemarle, SQM, Gangfeng, FMC, zijn nu de grote jongens. Veel nieuwe output op komst uit Australië (Galaxy Resources, Orocobre, Ardea Resources, etc.) Zuid Amerika (Lithium Americas, etc.). China controleert effectief al 50% van alle lithium productie ter wereld (bezitten aandelen van de bovengenoemde miners). Toekomstig behoort het hergebruiken van lithium door recyclen van batterijen ook tot de mogelijkheden.
jelm zegt
Was natuurlijk als reactie op @evdw
evdw zegt
@jelm: Ik heb investeringen in kobalt en lithium dus zit wel goed. Echter, waar doelde je op met je reactie? Dat VW al in 2019 ook een groot aandeel zal hebben in EV’s naast de Golf?
focusrs1 zegt
Ik zat zelf al te denken aan een e-bak de volgende keer maar nu ik de nieuwe A klasse (A45) sedan heb gezien weet ik het zo net nog niet
tommycooker zegt
Gezien de milieubelastende productie van accu’s en het feit dat er nog geen zicht is op fatsoenlijke recycling ervan en het opwekken van electriciteit per saldo ook nog niet duurzaam genoeg plaatsvindt, is het maar goed ook dat ev’s gerommel in de marge blijven. Het zal moeten komen van waterstof en brandstofcellen, waarbij de aanmaak van waterstof via kernfusie of andere duurzame manier moet komen. Dus er is nog werk aan de winkel voor de ingenieurs. En de politieke wil moet er zijn om de infrastructuur om te bouwen op waterstof….
jelm zegt
@tommycooker: Waterstof gaat er nooit komen. Heb je wel eens gekeken hoeveel auto’s er wereldwijd met waterstof cellen verkocht zijn? Dat zijn er circa 6500 stuks. Dat is pas aanrommelen in de marge. In 2017 werden in één jaar wereldwijd 312.400 EVs verkocht. De investeringen die in elektrisch rijden zijn gedaan (door batterijproducenten, lithium miners, auto fabrikanten etc,) zijn vele male hoger ten opzichte van waterstof. Noem 1 merk dat serieus met waterstof bezig is. Alle fabrikanten die dat tot nu toe deden (Hyundai, Toyota, etc.) schroeven waterstof investeringen naar beneden.
tommycooker zegt
@jelm: het gaat erom wat op termijn het duurzaamst is. En men is niet aan het desinvesteren: https://www.businessinsider.nl/12-hydrogen-car-projects-2017-5/
pramm zegt
@tommycooker: helemaal eens, en aangezien we toch energie onbeperkt duurzaam voorhanden hebben door kernfusie, geloof ik zelfs nog meer in teleportatie dan in een auto op waterstof.
Wat serieuzer. Wel eens bekeken hoe slecht het well-to-wheel rendement van waterstof is?
Of wel eens bedacht op welke manier de dubbele conversie moet worden gedaan. Daarvoor verbruik je massa’s zeldzame aardmetalen. en na 80.000 km heb je al weer een nieuwe brandstofcel nodig. Ook voor elektrolyse moet je om de Havenklap een nieuwe anode en cathode van zeldzame aardmetalen gebruiken.
In een batterij worden de aardmetalen dan tenminste nog gebruikt en niet verbruikt, dus te recyclen.
evdw zegt
@jelm: Waterstof is veel inefficienter dan EV auto’s dus dat gaat hem echt niet worden. Bij waterstof wordt eerst waterstof gemaakt mbv electriciteit, dat wordt in een auto getankt om vervolgens met die waterstof weer electriciteit te maken waar de auto dan op rijdt. Want ook een waterstof auto is in feite gewoon een EV.
Dus 2x omzetten terwijl je in een echte EV direct de electra tankt en daarop rijdt.
jelm zegt
@tommycooker: Oja, aangaande milieubelasting bij produceren. Dat is bij hydrogen de facto veel belastender voor het milieu. 95% van hydrogen wordt gemaakt door het gebruik van gas (wat uit de grond komt en belastend is, kijk eens naar Groningen).
“Analyses comparing the environmental consequences of hydrogen production and use in fuel-cell vehicles to the refining of petroleum and combustion in conventional automobile engines do not agree on whether a net reduction of ozone and greenhouse gasses would result.”
Bron: https://cleantechnica.com/2014/06/04/hydrogen-fuel-cell-vehicles-about-not-clean/
tommycooker zegt
@jelm: het ging me ook hier niet om de korte termijn. Wat voor mij telt is dat accu’s de toekomstige nucleaire afvalproblematiek gaat worden als het recycleprobleem niet opgelost wordt.
frank2b zegt
@tommycooker: at your service: https://www.google.nl/search?q=solid+state+accu&oq=solid+state+accu&aqs=chrome..69i57j69i60l3j0l2.3509j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
beemer97 zegt
Als iedereen elec gaat rijden moeten ze een partij stroom op wekken wat slecht is accu’s produceren en later recyclen, en ook al zullen de daar wat op vinden die dingen zijn niet te betalen voor de gemiddelde nl’er voor een beetje tesla betaal je zo een ton nou dan koop ik voor minder wel een M4 die hoor je teminste ook nog aankomen veel veiliger dan die stille electro dinkies.
pramm zegt
@beemer97: ow, vertel eens, hoeveel meer elektriciteit moeten ze opwekken dan?
Je zou eens moeten nazoeken hoeveel elektriciteit je nodig hebt om 1 liter benzine of diesel te maken.
baklava zegt
Goh wie koopt er tegenwoordig nog een nieuwe auto. Is niet te betalen.
ikleesookoverautos zegt
@baklava: nee indd, die leasen zex
stfu zegt
Tesla heeft de laatste maanden volgens mij duizenden auto’s verkocht, dus die aantallen zijn echt booming nu. Helaas killt de overheid de EV al langzamerhand.
frank2b zegt
Volgend jaar 6%, 2020 12%,. 2021 25% …. Zien we de ontwikkeling?
daniel1975 zegt
Het zegt al genoeg dat alleen dure Tesla’s zoveel verkopen. Rijke early adaptors and followers.
ar156sw zegt
@daniel1975: tja, als je een eigen onderneming hebt die redelijk wat omzet draait is zo’n tesla al snel interessant volgens mij. Kan het mishebben, maar dacht dat je de kosten van je winst af mag trekken (dus “bespaar” je daar de omzetbelasting). En vervolgens betaal je 4% bijtelling om ‘m prive te rijden. Zeg 4% van 120k, is 4800€, uitgaande van hoogste tarief is dat 2494€/jaar, net iets meer dan 200€/maand. Stroom van de zaak, zonnecellen, Tesla stations… Als je een Passat van 55k zou doen ipv die Tesla, betaal je aan bijtelling ruim 520€/maand. En meer aan brandstof (prive of zaak). Het zal de zaak voor de aanschaf wel iets minder kosten, denk ik, maar hoeveel dat scheelt?
Schril contrast met puur prive electrisch rijden. Ik zou best willen, maarga dan hoe dan ook meer betalen voor minder auto. Als de overheid het meer zou willen stimuleren zouden ze een soort “fiets (maar dan dus EV) prive” regeling moeten maken waar je als particulier een EV kan rijden met vergelijkbare voordelen.
ioosterbaan zegt
@willeme als het zich zo blijft ontwikkelen….dat er dus elk jaar 2x zoveel EV’s verkocht worden (en ja natuurlijk zet ik twijfels bij of dat blijft aanhouden) en nu is 3,1% van alle nieuw verkochte auto’s een EV is…dan verdubbelt dat percentage bijna elk jaar, niet helemaal misschien maar wel bijna.
Dan schrik je denk ik van hoe snel dan 100% van alle nieuw verkochte auto’s EV’s zijn…bij 3% x 2 elk jaar….
2019 6%
2020 12%
2021 24%
2022 48%
2023 96%
2024 100%
en nee zo snel zal het niet lopen, maar verkijk je niet op iets wat nu klein is maar wel elk jaar verdubbelt, van 1 naar 1 miljard zijn dan maar 31 stappen…
taxman zegt
3% zal wel net genoeg zijn voor GL-ers en D66 om op klaar te komen.
F1Tim zegt
Perfect logisch dat elektrisch rijden niet van de grond komt. Kostprijs haalt het van emotie.