• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlanders kopen steeds meer tweedehands EV’s

Auteur: Bas Leesberg, gepost 4 november 2024 om 16:58 – 11 Reacties

Het aantal verkochte tweedehands EV’s is weer flink gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Op het eerste oog lijkt het desastreus te gaan met de EV-verkoop. Online lees je alleen maar negatief nieuws over elektrische auto’s en automerken trekken hun keutel (deels) in. Maar wat als we naar de Nederlandse verkoopcijfers kijken? Dan zien we gek genoeg een veel positiever beeld. Er worden steeds meer nieuwe EV’s en hybrides hier verkocht. Ook meer tweedehandsjes vliegen over de toonbank. Dat blijkt uit de cijfers die Bovag opviste over de occasionverkopen van oktober 2024.

Het aantal elektrische occasions dat van januari tot en met oktober 2024 werd verkocht, bedraagt 67.384. Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode maar 49.218. Daarmee is de verkoop van tweedehands EV’s ten opzichte van 2023 gestegen met 36,9 procent. Bij andere brandstoftype is er ook een groei, maar die bedraagt maar 9,4 procent.

Als we specifiek kijken naar oktober ging het ook lekker met de tweehandsverkoop van auto’s. In de afgelopen maand wisselden 177.444 gebruikte auto’s van eigenaar. Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode nog 158.003. Dat is een stijging van 12,3 procent.

Waarom de verkoop van tweedehands EV’s groeit

Bovag heeft een logische verklaring voor de groei van het aantal verkochte tweedehands EV’s. ‘Het aanbod gebruikte elektrische auto’s dat uit de lease komt neemt toe. Dat aanbod wordt voor een groot deel geabsorbeerd door de occasionmarkt’, schrijft Bovag. Ook gaat er volgens de instantie een deel van de ex-leaseauto’s naar het buitenland.

Overigens wil dit niet zeggen dat je vanaf deze maand alleen nog maar gebruikte Tesla’s en Taycans ziet rijden. Van de tweedehands auto’s die dit jaar in Nederland verkocht werden, is 3,9 procent elektrisch. Het overgrote deel van de verkochte gebruikte auto’s (75,8 procent) heeft alleen een benzinemotor. 12,4 procent is hybride en bijna 7 procent heeft een dieselmotor.

Foto: Porsche Taycan GTS, gespot door @autofreak12

Ook interessant!

  • Bij gelijke prijzen zou 64% van de Nederlanders alsnog geen EV kopen
  • Nederlanders kopen belachelijk veel occasions
  • Europese autoverkoop wederom in de min, maar niet EV's
  • EV-verkoop in Duitsland keldert dramatisch

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, bovag, Elektrisch, nederland, occasion, verkoopcijfers

Vorig bericht: « Audi RS Q8 Performance video test
Volgend bericht: Er is weer een dikke Italiaanse restomod! »

Lees Interacties

Reacties

  1. waterisnat zegt

    4 november 2024 om 17:52

    de laatste alinea plaatst de (leidende) kop wel erg in perspectief.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      4 november 2024 om 19:48

      Helemaal meewegende dat de prijs van EVs flink aan het kelderen is. Een e-tron onder de 25k? Kan gewoon. Een model 3 onder de 16k? Kan gewoon.

      Login om te reageren
  2. MarcoM zegt

    4 november 2024 om 20:38

    Ik ben benieuwd hoe het in 2026 gaat worden, MRB van een EV van 2000 kilo plus verzekering.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      4 november 2024 om 22:12

      @marcomanta Je krijgt nog flinke korting op het gewicht. En een model 3 is nauwelijks zwaarder dan een BMW 3 serie, en dan rij je ook in een comfortabele, stille en niet zo’n ordinaire auto, dus tel uit je winst.

      Login om te reageren
  3. barchettadriver zegt

    4 november 2024 om 20:48

    Heel simpel, hier komt er zodra de Mondeo op is ook een EV voor terug. Vermoedelijk een Jaguar, ID4, Enyaq of Model Y. Waarbij Y eigenlijk niet meer kan na dat idiote gedrag voor een neonazi van Musk.

    Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      5 november 2024 om 00:39

      Zou je die id4 dan wel nemen??? Met zo een historiek zou ik het niet doen

      Login om te reageren
      • bassrt zegt

        5 november 2024 om 08:50

        Dan valt iedere Volkswagen en Porsche wel af idd.

        Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      5 november 2024 om 11:53

      U kijkt vast nooit NPO.

      Login om te reageren
  4. Dylan zegt

    4 november 2024 om 21:13

    Volgensmij is de headerfoto van mij😅

    Login om te reageren
  5. maotje zegt

    5 november 2024 om 12:53

    Volgens de zgn “experts” werden ze niet verkocht tweedehands aan particulieren.

    Login om te reageren
  6. jerone zegt

    5 november 2024 om 13:19

    Wacht even. HE?

    Die dingen kon je toch aan de straatstenen niet kwijt?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North