Met al die teasers vraag je er ook gewoon om.
Vroeger, eigenlijk nog niet zo heel erg lang geleden was het leven simpeler. Je stemde op het CDA, kleding kocht je bij de C&A en op de radio stond Queen te schallen. Auto-introducties waren ook veel eenvoudiger.
Gewoon simpel. Op een beurs wordt het doek getrokken van een nieuw model. Dat was het. Iedereen klapte, maakte foto’s en anderhalve week later las je er alles van op papieren internetpagina’s. Tegenwoordig gaat het heel anders, met name de teasers zijn populair onder autofabrikanten. Het zorgt voor net even wat meer ‘mediamomenten’. Het probleem is dat er een overkill aan teasers voorbij komt, waardoor men soms ouderwets blijft wachten op de officiële onthulling.
Zo ook bij de vernieuwde Skoda Superb. Het is publiek geheim dat die auto eraan komt. Het huidige (mega-populaire) model draait alweer een paar jaar mee, dus is het tijd voor een visuele en technische opfrisbeurt. We zagen al een paar bijna ongecamoufleerde exemplaren rondrijden, maar er zijn wat meer afbeeldingen gelekt via het Chinese Xcar.
De facelift-versie van de derde generatie Superb krijgt scherpere koplampen en een chromen strip tussen de achterlichten, zoals de Audi A8 en BMW 7 Serie deze ook hebben. Ook zijn de bumpers uiteraard gewijzigd. Wat ook opvalt is het ontbreken van zo’n guitig Skoda-logo op de achterkant. In plaats van de badge staat er in grote letters S K O D A.
Wat er technisch allemaal anders is, zal even gissen zijn. Verwacht wordt dat de 1.5 TSI, 2.0 TSI en 2.0 TDI motoren gewoon weer leverbaar zullen zijn. Of de Superb ook met milieuvriendelijke 48V milde hybride aandrijving leverbaar word, is nog even afwachten. De Volkswagen Group gebruikt vooruitstrevende technologie eerst voor Audi en Volkswagen, pas later mogen Skoda en Seat er ook van genieten. De officiële onthulling van de vernieuwde Skoda Superb staat gepland voor 23 mei.
Dikke achterkant! Flinke verbetering
Ik zie weinig verschil met het huidige model, op de achterzijde na. Mooie verbetering. De huidige is, zeker als station, gewoon een fraaie wagen.
@simonferrari: Mooi dat ze het hier even vermelden inderdaad, anders was het me niet opgevallen!!
Het is oke. Auto heeft wel een flinke portie Audi-saus erover heen gekregen. Toch vind ik altijd de proporties en lijnen bij de Octavia en SuperB niet kloppen.
Der neue eenheidsworst.
Gaap. Helemaal niks mis mee maar net zo saai als het CDA en de C&A. Het meest spannende aan deze wagen is dat deze in het rood leverbaar is, durft niemand natuurlijk, maar het kan wel. Zo kan zo’n Skoda rijder bij het configureren van de wagen toch even de gedachten laten gaan over hoe het zou zijn om geen kleurloos persoon te zijn. Dat is dan ook wel weer genoeg spanning voor de Skoda rijder voor de komende vier jaar leasecontract. Doet u maar gewoon weer een grijze Superb.
@mashell: waar rij jij in?
@chriscross: dat heeft helemaal nergens mee te maken, toch? Zijn mening dat het een saaie auto
@7ofhearts: is mag prima worden gegeven.
@chriscross: ai, pijnlijk ..
@mashell: doe even foto van je KTM waarmee je dagelijks naar je werk tuft.
@mashell: kan het niet betwisten dat saai een rechtvaardige omschrijving is, maar alles wat voor Jan Modaak bereikbaar is is meestal … sa…
Alhoewel deze wagen, en andere ook trouwens, met een mooie velg en ‘light’ tuning al wat beter voor de dag kan komen. helaas is grijs ook wel een s …. kleur!
@dwfc:
Als het per se nieuw moet zijn wel, ja.
Tweedehands kan jan modaal minder saaie dingen kopen als jan modaal een beetje moeite doet.
@hallokroket: niet alle Jan Modalen kunnen of willen tweedehands rijden, als je veel rijdt en een goede baan hebt dan is een leaseauto de logische keuze. Als je veel ruimte wilt is een Superb een logische keuze. Maar laten we elkaar niet wijs maken dat er ook maar iets geïnspireerds aan een Superb te vinden is. Skoda heeft de auto willens en wetens zo saai mogelijk gemaakt. Er zijn namelijk veel mensen op zoek naar “gewoon een ruime auto”. De Opel Insignia bewijst het gelijk van Skoda, dat is bijna een directe kloon van de Superb. Saai sells.
@dwfc: Talisman, Mondeo en zelfs Passat zijn origineler. De Peugeot 508 is aan de dure kant maar is een bijzonder origineel vormgegeven auto in deze klasse. Mazda 6 is motorisch misschien niet de modernste maar qua design een absolute topper. Het kan echt wel.
Maar de Superb en de Insignia zijn gewoon gericht op de mensen die een zo saai mogelijk vormgegeven ruime en enigszins betaalbare auto zoeken. Voor die mensen is zo’n Mazda of Peugeot veel te extravagant. Helemaal prima natuurlijk.
@mashell: hoi kleurrijk persoontje achter je toestenbordje, ik rijd met een Superb, als je graag informatie wilt vraag het maar aan mij. Ik zal op al je vragen graag een antwoord geven.
@johnwaters: haha, doe ff rustig joh, het is niet persoonlijk. Helemaal niks mis met Skoda’s, in tegendeel. Puike wagens, maar er zijn gewoon spannender vormgegeven auto’s. En ik mag het met een Passat B8 zeggen, zelfs met R opsmuk binnen en buiten en niet in een grijstint is het verre van spannend.
1 gram minder uitstoot en er had een rode Giulia op de oprit gestaan ✌️
Het leven van een leaserijder ?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Doet erg Chinees aan. Bleh.
Ben benieuwd naar de break.
Voor mij graag een plug-in hybride van dit slagschip.
Liefst met 2.0tsi maar de 1.5 lijkt me ook wel ok.
@tjorque: die zou ook komen, maar wordt niet genoemd in dit artikel
@sjonniedeluxe: zolang hij niet officiel aangekondigd is blijft het speculeren.
Ik ben heel benieuwd naar de prijs en het koffervolume.
Als beide meevallen, wordt dat mogelijk de opvolger van onze Octavia…
Audi A6 is that you?!
Ze hadden toch al aangegeven dat de Passat gte techniek na de facelift ook voor de superb beschikbaar kwam?
@jvthof: de dealer in A’dam gaf dit idd ook al aan…
Mooie auto,hopelijk over een aantal jaar de opvolger van mijn huidige Superb. Misschien voor een ander saai maar ik waardeer de ruimte en het comfort.
Vroegah, toen de Superb nog een Passat was…
Ik rijd al 30 maanden en 160k km in zo’n ding (combi) Zie niet heel veel verschil. Als je plezier hebt in autorijden moet je geen Superb hebben. Als je ruimte zoekt, is het wel een juiste keuze. Gelukkig heb ik de ruimte niet meer nodig en wordt ‘ie binnenkort vervangen.
@powerblue: wow, de afgelopen 30 maanden zullen vast heftig zijn geweest dat je niet gewoon over 2,5 jaar spreekt.
@flutterby: leaserts denken in 36, 48 of 60 maanden ?
@tjorque: erm, ik heb inmiddels de vijfde versleten, maar nooit heb ik geteld in maanden. Dat is voor borstvoedinggevende moeders om na 6 maanden oud nog te referen naar het aantal weken hun kroost oud is. Tegen die tijd is de hormoonspiegel ook weer stabiel.
@flutterby: stabiele hormoonspiegel? Bestaat dat? Er gaat een wereld voor me open! ?
Maanden, weken, uren… ik herinner me met moeite wat ik gisteren gedaan heb. Laat staan hoe lang iets geleden is in welke tijdspanne.
Ik denk alleen vooruit, in 2020 ga ik een nieuwe motor kiezen als de financiën het toelaten ?
Veel verschilt hij niet met het huidige model, maar dat is ook niet nodig. Het huidige model is al een mooie wagen, zeker als combi.
Huidige is mooi ingetogen. Nieuwe heeft net iets te veel Aliexpress-kitsch erop geplakt zitten.
Misschien wel het beste VAG product dat er op de markt is op het moment… Alleen de motoren die niet door het ijs zakken bij vw en Audi worden in de Skoda gelepeld. Waardoor de betrouwbaarheid iets beter is.
https://www.youtube.com/watch?v=6xfBw1bbV4k
Mooie facelift die de grootste zwakte van dit model aanpakt, namelijk de achterzijde! Aangaande de saaie kleuren dit is een keuze van PON. Op de Duitse website kan je veel meer kleuren vinden, oa een mooie groene kleur (a la audi s3) of een neon groen (vreselijk).
Graag opteer ik voor een groene limo met 19 inch velgen en zonder belettering. De belettering vind ik geen verbetering.
Tenslotte wil ik Skoda om een RS met 240PK diesel vragen.
Die sedanversie zul je in Nederland sowieso maar weinig zien. Gevoelsmatig wordt dit model hier vooral als stationwagon verkocht.
@rrrobert: Inderdaad. Terwijl de sedan met zijn 5e deur een perfect alternatief voor een station is! Bij een stationwagen krijg ik altijd het ‘vertegenwoordigers’-gevoel. De sedan straalt meer klasse uit, maar met praktisch gebruiksgemak van een 5e deur.
Dit is de Chinese versie. Die staan altijd een beetje lullig op de poten.
Ziet er netjes uit (op de stance na), gelukkig niet zo verkracht als de Octavia bij de laatste facelift.
Zeker een optie voor mij als lease-slet als ze ook de materialen aan de binnenkant een beetje hebben opgewaardeerd want dat liet nog wat te wensen over.
Ik vind die achterdeur echt lelijk, had het kleine raampje daar strak getrokken….
Een A6 op voor Passat geld en een mooie koets. Goeie deal!
De nieuwe Octavia is wel een compleet andere auto: https://www.novinky.cz/auto/505396-toto-je-nova-skoda-octavia-kombi-bylo-nachytano-v-provozu.html
Komt dit jaar op de markt. Zijn nu al “naakt” te bewonderen op de tsjechische wegen.