Althans, dat claimt de eigenaar.
We zeggen wel eens dat het jammer is dat Skoda geen héél sportieve varianten van zijn auto’s maakt, maar ergens begrijpen we de reden daarachter meer dan goed. Immers, als onderdeel van de VAG-familie bevinden ze zich aan de voordelige kant van het spectrum, in plaats van aan de duurdere, exclusieve kant waar merken als Audi, Lamborghini en Bugatti de dienst uitmaken. Toch kunnen sommige figuren het niet laten hun Skoda flink oppompen.
De eigenaar van deze muisgrijze Superb (rijtest) waarnaar we hier kijken is een goed voorbeeld van zo een figuur. Zijn auto behoorde van origine tot de luxueuze Laurent & Klement-lijn en beschikte dankzij zijn 2.0 TSI over een respectabele 280 pk, maar inmiddels kan het verschil met de oorspronkelijke bolide niet groter zijn.
De man heeft de Superb bestickerd met allerlei verschillende Skoda-logo’s om mensen die een nonchalante blik op zijn auto werpen, te verwarren. Daarnaast is de wagen op een klein aantal plekken voorzien van uiterlijke aanpassingen, zodat het sleeper-gehalte van de Superb zo groot mogelijk blijft. Maar het is juist op technisch gebied waar de Superb zijn stempel weet te drukken.
De huidige eigenaar had de 2-liter TSI-motor aanvankelijk twee verschillende power kits gegeven, maar daarna besloot hij het roer drastisch om te gooien. De vierpitter moest plaatsmaken voor de krachtbron uit de Audi S3 (rijtest). Dit blok werd daarna gauw naar een tuningsbedrijf in het Schotse Glasgow gebracht, om aldaar klaargestoomd te worden voor het echte werk. De van fabriek af al meer dan 300 pk sterke motor uit de Audi leverde in de Skoda ineens bijna 570 pk. De Superb dankt zijn verdubbelde vermogen o.a. aan een water-methanol injectiekit en een geüpgrade turbo. Daarnaast ligt er nog een uitlaatsysteem onder dat een waarde van 3.000 pond heeft. Volgens de eigenaar schakelt de Superb – met zijn standaard DSG-automaat – even snel naar de 100 km/u als de nieuwste BMW M5. Wie ongeveer 40.000 euro naar hem overmaakt, mag het uitproberen.
Al heeft ie 700 pk, het is en blijft een Skoda…
Doe mij dan liever maar een 5-serie diesel met 190 PK.
@jaapies: En dan blijft het een grote BMW met een trage diesel.
@dijan: gemiddeld auto trekt die wel helemaal zoek en laat staan op top.
@3246cm252kw: nou die 2liter diesels van bmw rijd ik met mijn Volvo nog wel zoek, en nog makkelijk ook!
@kennone: wat voor Volvo rijdt u dan? Geen tuning ook dus?
@3246cm252kw: Ho,ho 7,5 sec van 0 /100 is geen wereldprestatie. Welke auto gaat deze zoekrijden? Mijn vrouw heeft een Audi a3 sportback 1,8 met 180 pk en die doet 0 /100 in 7 sec.
@dijan: dat zeg ik ook niet. Maar het is wel degelijk sneller dan gemiddeld NL.
@3246cm252kw: wat rijdt gemiddeld Nederland, een Golf IV met 101pk? Of is het al een Octavia met wel 115pk. Is natuurlijk ook ruim voldoende.
@dijan: geloof me gemiddeld in NL zal het ergens rond de 11-12 seconden liggen 0-100
@dijan: met een hele goede automaat erin waar jij niet tegen kunt schakelen…
@dijan: wel eentje die goed te onderhouden valt.
Er zitten mooie goodies op de Skoda, maar niet gemaakt om er normaal mee te rijden.
En laten we eerlijk zijn, 190pk diesel is ruim voldoende in Nederland. Zo hard kun je hier toch niet meer rijden.
@dijan: die ook nog meer kost ook….. maarja… tis een BMW
@jaapies: Ahh.. Die fragiele egootjes toch…
Doe mij die Skoda sleeper maar. Lachen toch?
@Jochempie: haha, gaat juist niet om het ego, bedoel dat ik Skoda’s dus danig lelijk vind dat ik liever in een mooie auto rijd al zou ik er pk’s voor in moeten leveren…
@jaapies: en dan noem je een 5serie?
@jaapies: En dan heb je dus een net-niet BMW.
Ik had de velgen dan origineel gelaten, dit vind ik dan jammer
@blo3to3t: eens, alles standaard en dan van die rallyvelgen eronder, jammer
@blo3to3t: Denk dat de velgen origineel de pk s en nm s niet aankunnen?
@dijan: ik denk dat vrij veel onderdelen in de motor en rest van de wagen dat ook niet aan kunnen.
@blo3to3t: De originele velgen zijn veel zwaarder dan de originele.
@mercedesamg63: euh…
@luckyluck: Hij bedoelt dat de nieuwe velgen vele lichter zijn dan de nieuwe
@sntial: joh
@sntial: ohw zo! Zeg dat dan! ;)
Ik begrijp dat het leuk is om een sleeper te bouwen, maar ik begrijp niet dat er iemand €40k of 35k ervoor gaat betalen.
@e550: ik wel. Sleepers zijn gewoon vet. Hetzelfde of meer vermogen dan een dikke bak. Zo onschuldig, praktisch en toch een beest op de weg als je wilt.
@e550: is vooral leuk om zelf te bouwen indd.
Al hangt men er 1000 pk in en haalt de Skoda mach1…
Dan toch 1000x liever de BMW….
@wahltiroler: Dan is dat vooral omdat zodra de Skoda een bocht ziet hij een probleem heeft.
@dees: ?
Vernederd een nieuwe M5? Laat me niet lachen!! Hij mag dan van 0 tot 100 even snel zijn als een M5, maar qua wegligging, is zo’n skoda natuurlijk dikke kak!! Hard rechtuit rijden kan elke mongool, pak een rijdersweg dus met bochten etc. Dan blijft dit skodaatje mijlen ver achter die mooie nieuwe M5?
@e36m3gt: en een of andere Mx5 houd de M5 dan weer makkelijk bij.. of de Mx5 rijder heeft in ieder geval meer plezier.
2000+ kg is gewoon minder leuk op een bergweggetje, kan je nog zoveel pk hebben.
@ukbob: en weer zo’n jochie die appels met peren gaat vergelijken? we hebben het over de bovenstaande skoda die zogenaamd een M5 zoek zou rijden. Wel bij de les blijven knul we hebben het nu niet over zo’n roestig mazdaatje! En wil je een vergelijk met een BMW maken met je mx5 pak zet er een Z4 naast.
@e36m3gt: rustaaag
@mperformance: word een beetje moe van dat volk die met domme vergelijken komen? het gaat over een Skoda Superb vs BMW M5 en dan komt die gast met ze mx5 ?
@e36m3gt: snap ik maar hij laat alleen zien dat alles relatief is?
@e36m3gt: ja, het is me wat met ‘dat volk’, hè.
@e36m3gt: je kunt er dus eigenlijk niet tegen dat je te dom bent om zijn reactie goed te lezen? Want hij is aan het relativeren.
@2wheeler: heb ik met de pispot gekleppert?
@e36m3gt: in het artikel wordt geschreven dat ie tot 100 een M5 zoek rijdt. Dat is tot 100 recht door. JIJ begî over bochten met de M5, en een ander begint over bochten met een MX5, in vergelijk met de M5. Maar, qua lol, een M5 zal voor de snelheid leuk zijn, maar voor de rest is een MX5 helemaal geweldig. (Zeker als je dan berekend dat een leuke tweedehands nog niet 1/4 van een nieuwe M5 kost.
@e36m3gt: nee, vernedert
@e36m3gt: nja, deze skoda heeft wel wat aanpassingen qua wegligging. Dan is er nog het detail dat deze Superb een kleine 400kg minder weegt dan de M5, en alvast op kleine wegen zal de M5 het lastiger hebben dan je denkt om de Skoda los te rijden….
@Onehp: duidelijk dat jij nooit met de nieuwe generatie M5 heb gereden? en dan heb ik het nog over de “gewone” M5.. als het de conpetition betreft gaat de skodarijder helemaal huilie doen!! En let wel we hebben het over een zwaar getunede Skoda Superb vs “standaard” M5
@e36m3gt: heb jij deze dan gereden? Het onderwerp is idd ‘modified’ vs standaard, in theorie op een paar gegadigden na evt. De nieuwe M5 is enorm goed, dat weet ik maar al te goed, maar op het eind van de dag heeft deze Skoda geen gebrek aan pk/kg en moeten ze met gelijkaardig rubber de weg op. Ik zeg dus enkel dat er geen dag en nacht verschil te verwachten is, en dat een 400 lager gewicht voor de Skoda maakt dat de M5 de Skoda hoogst waarschijnlijk niet zomaar los rijdt, vooral op een klein wegje. Gewoon op ervaring van gelijkaardige wagens en zonder merkenhype.
@Onehp: jaa ik heb de nieuwe M5 gereden, heb em een weekend mee gehad
@e36m3gt: ik bedoelde deze Skoda ;)
@e36m3gt: de afschrijving op 1jr op een M5 is evengroot als de totale nieuwwaarde van deze Superb. Dan doet de M5 eigenaar weer huilie huilie …… sjonge sjonge
Stuur zit aan de verkeerde kant…
@jerry: Reactie van het jaar!
@jerry: verhoogt het sleepergehalte, het lijkt alsof er niemand achter het stuur zit ?
Een range van 270km met een tank die driekwart vol zit…
@roquez: De actieradius past zich uiteraard aan aan de rijstijl. Zo te zien is er dus goed mee gereden.
@roquez: Denk jij dat de M5 zuiniger is?
@roquez: Goed kijken, er staat 270mi (wat ook logisch lijkt bij een Engelse auto (hint zie stuur aan de rechterkant ;-)
270 miles komt uit op 434km, bij een 3/4 tank = 580km op een volle tank. Met dat vermogen (en bijbehorende rijstijl) geen heel slechte opgave denk ik.
@av_diver: Goed punt inderdaad, klinkt al een stuk beter :)
Leuk! Doe maar in combi uitvoering (en met 5 jaar garantie…
Heb je geweldig snelle mega ruime gezinswagen.
De M5 is leuker, mooier, onbetaalbaarder en minder ruim…
Was in een filmpje van livinglifefast. Youtuber die hetzelfde doet als: mijn auto.
@toyotavenray: https://www.youtube.com/watch?v=FWotswktQ_8
@blo3to3t: De originele velgen zijn veel zwaarder.
Kan me niet voorstellen, dat er ook maar één M5 eigenaar nerveus wordt van dit ding.
@amghans: Misschien bij een verkeerslicht 0-100 de Skoda bij blijft?
@dijan: Zelfs dan. ‘t Is nog al een ‘one trick pony’, deze Skoda. Ben je snel op uitgekeken.
@amghans: iemand met een nieuwe M5 geeft er waarschijnlijk niet om, maar ben het niet mee eens dat het een one trick pony is. Het is een enorm bruibare auto, ie is discreet, veel ruimer, kost veel minder, is 400kg lichter. De eigenaar heeft het meeste gedaan om hem betrouwbaar te houden. Rechtdoor gaat ie goed, de aanname dat ie geen bocht rond komt is waarschijnlijk ook niet geheel correct. De ophanging is minder geavanceerd en geen achterste sper ofzo, aan de andere kant is deze redelijk goed aangepast, de MQB kan je redelijk goed oppoetsen dynamisch, en een serieus lager gewicht, lichte wielen en plakkerige bandjes helpen altijd. Al bestaat er betere bandjes voor een wegauto dan die R888, een set Cup2 is beter in alles…
Ik kan de extra ruimte gebruiken en kijk serieus uit om evt om iets gelijkaardigs, met mss 100pk minder, nieuw aan te schaffen. Een F10 M5 heb je voor hetzelfde geld, maar is ergens veel minder geïnspireerd qua keuze, en ik weet op voorhand dat ik me stoor aan het gewicht…
Hahaha alleen al leuk dat er allemaal BMW jongetjes op hun teentjes zijn getrapt…dank voor het delen van deze Skoda
Heb precies deze auto een paar dagen geleden op youtube gezien bij LLF kanaal living life fast. Zieke bak aanrader om te checken trouwens!
Hap hap hap. Altijd weer die strijd, in plaats gewoon de prestatie van de tuner te waarderen. Is gewoon een mooie prestatie en sleepers maken wat los online laat staan op de weg. Haha. Mensen geniet ervan. Vergeet vooral niet het verrassing effect, die is al goed voor een voordeel in reactietijd bij een stoplicht bijvoorbeeld.