• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verrek: Mazda is nog niet opgeslokt

Auteur: willeme, gepost 2 december 2018 om 22:47 – 61 Reacties

Mazda 6


Als een klein dorp in Gallië gaan ze hun eigen weg.

Ondanks dat overnames en fusies in de autobranche ongeveer zo oud zijn als auto’s zelf, zijn de jaren ’80 en’90 cruciaal geweest. In die periode gingen merken met elkaar samenwerken waarvan de critici achter hun oren krabden. Denk aan BMW en Rover of DaimlerChrysler. Dat zijn niet al te beste voorbeelden, want beide huwelijken strandden voortijdig. Het was Volkswagen dat een onnavolgbare drang had om merken te verzamelen. VW had nog niet zo lang Skoda en Seat aan zijn portfolio toegevoegd, om vervolgens Bentley, Rolls-Royce en Bugatti te kopen. Volvo werd opgeslokt door Ford, dat ook Jaguar en Aston Martin gekocht had.

Daar houdt het natuurlijk niet op. Saab werd door General Motors gekocht, helaas met vrij beperkt succes. Renault en Nissan ging samenwerken (met dank aan Carlos) en Maserati ging naar Fiat. Deze tendens zette ook ná de millenniumwisseling door. Als een merk niet een ander merk had overgenomen, werd het wel overgenomen. Alle merken? Nee, in Hiroshima was een autobouwer dat dapper weerstand bleef bieden: Mazda.

Mazda 6

Het Australische Go Auto was tijdens de Los Angeles Motor Show in gesprek met Mazda Motor Corporation president en CEO Akira Marumoto. In het interview stelt hij dat Mazda zijn zelfstandigheid zal blijven behouden. Ook het management moet volledig onafhankelijk zijn. Zo kan Mazda zijn eigen weg kiezen, iets wat niet mogelijk is (of in mindere mate) na een overname of alliantie.

Mazda 6

Volgens Marumoto kan Mazda namelijk overleven, mits ze gebruik maken van strategische samenwerkingen. Denk bijvoorbeeld aan de Mazda MX-5, die samen met Fiat ontwikkeld is. Volgens Marumoto ligt dat iets anders en is de MX-5 vooral een MX-5. Ze maken toevallig ook een 124 Spider voor Fiat. Dat lijkt aardig te kloppen, want ondanks de Fiat motoren en het koetswerk, ademt de gehele auto ‘Mazda’. Voor de kleinere auto’s voor de thuismarkt werkt Mazda samen met Suzuki. Een oplettende lezer zal het zijn opgevallen dat Mazda niet zijn eigen hybride-techniek heeft ontwikkeld. Hiervoor maakt men gebruik van de aandrijflijnen van Toyota. Echter, op het gebied van design en overige techniek (SkyACTIV) zal Mazda zijn eigen weg volgen.

Mazda 6

Dan het stukje opinie op de zondagavond. Natuurlijk zegt Mazda dat Mazda vooral Mazda zal blijven. We moeten ze echter wel meegeven dat er enkele cruciale punten zijn waarop Mazda wellicht kan gaan scoren. Nu auto’s meer en meer op elkaar gaan lijken, heeft een unieke auto zeker zijn charme. Laatst zag ondergetekende een Golf Variant, Octavia Combi en Leon ST naast elkaar staan. Natuurlijk zijn dat prima auto’s die goed verkopen en voldoen aan dezelfde vraag. Maar daardoor zijn ze technisch compleet inwisselbaar en zijn de verschillen op esthetisch gebied minimaal. Mazda heeft keuzes gemaakt waardoor hun design niet bij iedereen in de smaak valt, evenals de vrij sportieve rijeigenschappen. Leuk voor ons liefhebbers, maar de gemiddelde consument zit er niet op te wachten. Wat dat betreft is het lovenswaardig dat het merk dat ons de 323 Sedan gaf, stug doorgaat.

Mazda 323 S (BA) '96

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mx-5, overname, SKYACTIV

Vorig bericht: « Vier keer raden wie nog een tijdje mag brommen
Volgend bericht: Tesla kan opgelucht adem halen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Boomer zegt

    2 december 2018 om 22:55

    Had Mazda niet ooit een samenwerking met Ford? Of plakten ze gewoon Mazda logo’s op even fiesta?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      3 december 2018 om 08:23

      @airc: Nu je het zegt, ik was dat gebakje helemaal vergeten!

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      3 december 2018 om 10:25

      @airc: Ford had destijds een aandeel van rond de 25% in Mazda, wat idd leidde tot een Ford Fiesta als Mazda 121, en een Mazda B-series als Ford Ranger. En wss nog een paar die we hier niet kregen. Maar dat is gelukkig voorbij…

      Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      3 december 2018 om 12:24

      @airc:
      Er verlieten inderdaad Fiesta’s als Mazda 121 de fabriek in Valencia (dacht ik). Bij Mazda kregen ze echter een hartverzakking van de ‘kwaliteit’ welke Valencia leverde. Zo verlieten er 121’s met en Ford stuur de fabriek, maar er was nog veel meer mis. Naar het schijnt heeft Mazda meteen een aantal quality engineers van Japan naar Spanje laten afreizen…

      Mazda is later enigszins geïntegreerd in de Ford structuur waarbij taken verdeeld werden. Zo stond de eerste Mazda3 stond op het platform van de (eerste) Focus. Mazda was wereldwijd verantwoordelijk voor de 4-cilinder benzine motoren (1.8 / 2.0 / 2.3 / 2.5 liter). Diesels kwamen weer uit de Ford PSA samenwerking en V6’en (Noord Amerika) kwamen weer van Ford USA.

      Na het vertrek van Ford hebben ze dus een aantal kostbare en essentiële componenten (platformen, motoren, boordelektronica) helemaal zelf moeten ontwikkelen. Ondanks wat een aantal megalomane topbestuurders altijd weer roept wanneer ze hun kleine onafhankelijke organisatie aan die grote concurrent offert (voor veel geld, een mooie functie bij en een comfortabel aandelenpakket van de overname partij en een dikke bonus van de ‘van de ondergang geredde’ oude directie).

      Maar ach, wat is een ‘kleine partij’? Qua productievolume is Mazda iets kleiner dan BMW. Toegegeven, bij BMW kunnen ze ruimere marges schrijven, maar daar staat weer tegenover dat Japanners van oudsher sterk zijn in efficient ontwikkelen en bouwen.
      Ga zo door Mazda!

      Login om te reageren
    • p3r0x zegt

      3 december 2018 om 12:46

      @airc: de Focus en de 3 delen volgens mij ook het onderstel

      Login om te reageren
  2. mrniesoe zegt

    2 december 2018 om 23:03

    Mazda is gewoon een beetje het beste “bucks for value”-merk op de Nederlandse markt.

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      2 december 2018 om 23:10

      @mrniesoe: Ik ben een fan van Mazda, maar… nee… d’r zijn echt wel een aantal merken met meer ‘value for money’. Tenzij je het alleen over de MX-5 hebt, dan kan het wel eens waar zijn.

      Login om te reageren
    • jaapies zegt

      2 december 2018 om 23:55

      @mrniesoe: de Japanse BWM.

      Login om te reageren
      • jaapies zegt

        2 december 2018 om 23:57

        @jaapies: haha, een editknop zou mijn zondag avond iets minder gênant afsluiten… Iets met BMW en rij eigenschappen en voorwiel aandrijving en design ofzo…

        Login om te reageren
        • escort77 zegt

          3 december 2018 om 00:13

          @jaapies: ik dacht dat Honda al het Japanse BMW was

          Login om te reageren
          • tttijn zegt

            3 december 2018 om 06:05

            @escort77: Nee Honda blijft wel heel.

            Login om te reageren
      • baklava zegt

        3 december 2018 om 08:51

        @jaapies: Zeker niet. Mazda wordt gezien als degelijke budget auto in Azië. Honda is de BMW van Azië.

        Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      3 december 2018 om 00:15

      @mrniesoe: het is “bang for your buck” of “value for your money”, ouwe verhaspelaar.

      Login om te reageren
      • raoufff zegt

        3 december 2018 om 00:47

        @vroaaar: liever op z’n Hollands: steeds verassend en altijd voordelig!

        Login om te reageren
        • fordnut zegt

          3 december 2018 om 08:27

          @raoufff: Wat wordt er verbrand dan?

          Login om te reageren
          • fordnut zegt

            3 december 2018 om 08:27

            @fordnut: +t

            Login om te reageren
            • cloverleaf zegt

              3 december 2018 om 13:06

              @fordnut: wc eend in de aanbieding?

              Login om te reageren
              • fordnut zegt

                3 december 2018 om 14:00

                @cloverleaf: Nee, chocoladeletter “R” wel!

  3. potjak zegt

    2 december 2018 om 23:04

    Ford is groot aandeelhouder geweest en bezat één derde. Dit heeft men verkocht aan Japanse investeerders zodat Mazda weer helemaal in Japanse handen is.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      3 december 2018 om 00:00

      @potjak: dat dus. Ford en Mazda hebben veel samen gewerkt en veel modellen gedeeld, vooral in Japan en Australië, maar ook hier met de 121/Fiesta, Tribute/Maverick en gedeelde pickups.

      Login om te reageren
      • Novo zegt

        3 december 2018 om 01:54

        @dizono: en vergeet de Focus/Mazda3 niet.

        Login om te reageren
        • potjak zegt

          3 december 2018 om 20:55

          @Novo: precies incl de volvo v40/50.

          Login om te reageren
    • magnumsing zegt

      3 december 2018 om 04:23

      @potjak: kennis van me rijdt een Ford Ranger ( Wildtrack ) en wist me te vertellen dat er een Mazda motor in ligt. Geen idee of het waar is, verbaasde me eerlijk gezegd wel een beetje. ( dit is in Azie trouwens… )

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        3 december 2018 om 07:26

        @magnumsing:

        2.3 vierpitters werden in heel veel Fords verkocht ..

        Login om te reageren
      • fordnut zegt

        3 december 2018 om 08:33

        @magnumsing: De Ranger is oorspronkelijk een model van Mazda.

        Login om te reageren
      • potjak zegt

        3 december 2018 om 20:59

        @magnumsing: klopt zo werd de Mazda 626 in Australie als Ford verkocht en de Ford Fiesta hier in Nederland ook als Mazda 121 verkocht.

        Login om te reageren
    • galverink zegt

      3 december 2018 om 07:09

      @potjak: ik zou het zelfs zo zeggen: Ford heeft tientallen jaren de dienst uitgemaakt bij Mazda. Onbegrijpelijk dat auteur de naam Ford zelfs niet noemt.

      Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      3 december 2018 om 22:03

      @potjak: de mx5 nc had ook ford motoren

      Login om te reageren
  4. karhengst zegt

    2 december 2018 om 23:06

    De grote vraag is vooral: hoe dan?

    Heeft Mazda de processen dusdanig goed op orde dat het qua marge niks onder doet voor ondernemingen die tien keer groter zijn en een gigantisch schaalvoordeel genieten?

    En is het merk dan niet vatbaar voor een vijandige overname? Ik kan het me namelijk niet voorstellen dat het te groot, danwel niet interessant genoeg is.

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      2 december 2018 om 23:24

      @karhengst: Ik heb daar ook wel eens over nagedacht en kwam niet tot een antwoord.

      Uiteindelijk kan de zelfstandigheid die Mazda nog steeds geniet twee kanten opgaan. Het kan betekenen dat ze een goede positie hebben, maar ook dat ze uiteindelijk ten onder gaan omdat ze geen goede partner hebben.

      Ik hoop op het eerste.

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      2 december 2018 om 23:54

      @karhengst: Dat schaalvoordeel is eerder beperkt als je ziet hoeveel varianten die grote fabrikanten moeten produceren om concurrentieel te blijven.

      Login om te reageren
  5. Ram-G-maN zegt

    2 december 2018 om 23:24

    Vergis je niet dat Mazda enorme marges neemt op onderdelen. Daar verdienen ze dan ook goed aan. Moet ook wel aangezien ze nauwelijks stuk gaan. Anders hou je je bedrijf niet meer draaiende.

    Login om te reageren
    • fordnut zegt

      3 december 2018 om 08:32

      @automotivedesigner: Inderdaad, moest een keer een plastic paravan halen voor een Mazda. Ik had €300,- bij mij. Zegt die magazijn medewerker: Dat is net genoeg voor de BTW! Ik moest meer dan €1250,- voor een plastic plaat afrekenen.

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        3 december 2018 om 09:02

        @fordnut: Helaas is uw verhaal niet uniek. Gelukkig bestaan er veel aftermarket onderdelen voor de Mazda die dus goedkoper en kwalitatief nog eens veel beter zijn dan het origineel. En ja dat bestaat.

        Login om te reageren
  6. Jantje_555 zegt

    2 december 2018 om 23:42

    Rolls Royce bij VAG…dit zit toch bij BMW group

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      2 december 2018 om 23:44

      @jantje_555: jullie zullen Scania, MAN of Lamborghini bedoelen.

      Login om te reageren
    • r55clubman zegt

      3 december 2018 om 06:55

      @Jantje_555: VW heeft in de jaren 90 Bentley en Rolls-Royce samen gekocht. Na een aantal jaar heeft BMW Rolls-Royce overgenomen.

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      3 december 2018 om 10:08

      @Jantje_555: nu wel, in de jaren ‘90 was het toch echt Volkswagen dat Rolls-Royce kocht van Vickers.

      Er volgde een heel gesteggel met BMW waarna uiteindelijk met de rechten ervandoor ging. In die tijd zijn er nauwelijks nieuwe Roll-Royce modellen bij gekomen, behalve de Corniche. Dat was eigenlijk een Bentley Azure met Roll-Royce grille. Daarmee is dat de enige Rolls die eigenlijk een Bentley is in plaats van andersom.

      Login om te reageren
  7. rickmetdepet zegt

    2 december 2018 om 23:47

    Rolls Royce bij VAG? Dit zit bij mijn weten toch bij bmw?

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      3 december 2018 om 01:58

      @rickmetdepet: Piëch had RR voor de neus van BMW weggekaapt, ware het niet dat BMW de naamrechten van RR reeds in bezit had, dus had VW niets aan die aankoop, daardoor kon BMW toch RR overnemen.

      Login om te reageren
  8. svdnick zegt

    3 december 2018 om 00:01

    Mazda blijven gewoon prettig auto’s die zelden stuk lopen (althans das mijn ervaring ) na een 323f 1.5 nu een Mazda 6 2.0 automaat beide geweldig fijne auto’s

    Login om te reageren
  9. notsobig zegt

    3 december 2018 om 00:05

    Mooi stukje! Suzuki is er ook zo een die dapper zelfstandig blijft…

    Login om te reageren
  10. janmetdelangeachternaam zegt

    3 december 2018 om 00:10

    Eigenlijk is het ook een heel mooi merk. Compleet eigen designrichting, andere motoren, doen veel in racen en maken ook nog eens sportieve auto’s. Jammer dat ze dit rijplezier niet zo ver doorvertalen in hun auto’s zoals bmw dit doet (voor zover dit nog geldt). Verder echt een heerlijk eigenzinnig merk

    Login om te reageren
  11. cloverleaf zegt

    3 december 2018 om 00:38

    Mazda 6. Mooiste in zn klasse
    Cx-5. Mooiste in zn klasse
    Nieuwe 3. Mooiste in zn klasse

    Ik vind mazda echt een sympathiek merk en zou het echt overwegen als ik een nieuwe wagen zou mogen aanschaffen / leasen. Lekkere motoren, prachtige lijnen en een mooi interieur. Jammer dat alleen de Mx-5 de aandrijving op de juiste wielen heeft. Misschien moeten ze nog iets differentieren van de grijze massa. Jinba ittai ofzoiets.

    Login om te reageren
    • Boomer zegt

      3 december 2018 om 08:24

      @cloverleaf:
      Mazda 6. Mooiste in zn klasse –> 4-serie, Gullia, Arteon… allemaal mooier
      Cx-5. Mooiste in zn klasse –> Tiguan
      Nieuwe 3. Mooiste in zn klasse –> Golf, Focus, mini, a-klasse, a3 eigenlijk alles wel met een normale c-stijl.

      Dus….

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        3 december 2018 om 10:26

        @airc @cloverleaf dit krijg je er nou van als je meningen gaat verpakken als feiten.

        Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          3 december 2018 om 11:14

          @2wheeler: “mooiste” geeft al aan dat het onderhevig is aan smaak. Mooi is namelijk subjectief. Feitelijk heb je dus ongelijk.

          Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        3 december 2018 om 10:40

        @airc: Spreek me niet tegen!

        Login om te reageren
      • smultie zegt

        3 december 2018 om 10:52

        @airc:

        Ik vind
        Ik vind
        Ik vind
        Ik vind

        Hier, heb je er vast een paar. Gebruik ze eens in de toekomst :)

        Login om te reageren
      • karhengst zegt

        3 december 2018 om 11:42

        @airc: Je noemt vooral saaiere modellen, geen mooiere. En voor de prijs van een kale Giulia of 4-Serie kan je een Mazda 6 volledig afladen, wat per definitie mooier is dan de huurwagenconfig.

        Al ben ik eveneens nog niet geheel overtuigd van de nieuwe 3. De nieuwe A-klasse is een mooi model, en er is nog een Infiniti.

        Login om te reageren
  12. cloverleaf zegt

    3 december 2018 om 00:39

    Heb trouwens ooit een vriendin gehad met een Mazda 121 Bolhoed. En daarvoor eens een scharrel met een Mazda 323. Die Bolhoed was verassend ruim achterin ;). Misschien is daar mijn sympathie voor Mazda ontstaan… Jinba Itai!!!

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      3 december 2018 om 07:58

      @cloverleaf: ooit een collega gehad die in de weekeinden optrad met een dweilorkest. Hij reed ook in zo’n bolhoed omdat dit de enige auto in z’n klasse was waarin achterin voldoende ruimte was voor een tuba…

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        3 december 2018 om 10:43

        @RRRobert: Eigenlijk is de Bolhoed wel klassieker waardig….

        Login om te reageren
        • tymo zegt

          3 december 2018 om 22:42

          @cloverleaf: en vergeet de beren-velgen niet…

          Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        3 december 2018 om 11:17

        @RRRobert: ik wilde eigenlijk reageren dat de bolhoed ook de enige auto is waar mijn blaasinstrument op de achterbank past maar dat is stiekem niet waar.

        Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    3 december 2018 om 07:08

    Protectionisme zorgt dat je helemaal geen Japanse industrie kan overnemen ..
    Ford was echter wel voor 30% aandeelhouder ..
    Mazda had geld know how en afzetmarkt nodig ..
    Delen anno 2018 nog steeds veel onderdelen ..

    Ford zorgde altijd heeeeel goed voor zijn dochters ..

    Login om te reageren
  14. Diesel zegt

    3 december 2018 om 07:25

    Wij hadden begin jaren ‘90 een mazda 121 thuis, wat een heerlijk scheurijzer. En nooit iets kapot.

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    3 december 2018 om 08:24

    Blijft een merk wat iedereen mooi vind en niemand koopt….

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      3 december 2018 om 11:18

      @dutchdriftking: Zijn al die CX-5 en dan gestolen ofzo?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        3 december 2018 om 11:53

        @cloverleaf: Vergeleken met alle golfjes zijn het er nog altijd er weinig…

        Login om te reageren
  16. frank2b zegt

    3 december 2018 om 19:30

    De 323f was een leuk karretje. Ik heb mark 1 en 2 gereden, super. Niet bijster sportief, wel lekker sturen en een erg leuke koets. Mark 2 was een erg stille wagen ook.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North