De minst erge crossover is nu nog iets minder erg

Auteur: , 22 Reacties

Als het dan toch moet...

De tijden veranderen. Donald Trump is president van de Verenigde Staten, @autoblogger maakt geslaagde grappen en de Zuiderzee is inmiddels ingepolderd. Nog een feitje waar we mee moeten leren leven is de opkomst van de crossover. Het is op dit moment een zeer populair autotype. We kunnen heel veel redenen aandragen om de crossover te haten, maar mensen die geld aan een auto uitgeven willen het nu eenmaal. En wie zijn de fabrikanten dan om daar niet aan te voldoen?

Dus ook wij moeten ons erover zetten. Dan blijkt dat er eigenlijk best aardige pareltjes tussen zitten. In het hogere segment zijn daar auto’s als de Volvo XC90, Jaguar F-Pace en Range Rover Velar die stiekem best fraai zijn om te zien en uitstekend rijden. In het lagere segment is de Mazda CX-5 een uitstekend voorbeeld van een geslaagde compacte crossover. Allereerst het uiterlijk, het is gewoon een decent dikke auto. De smalle koplampen en platte achterlichten geven de auto een stoere uitstraling. De hele Mazda-design filosofie werkt prima op deze auto. Natuurlijk, we hebben liever een Mazda6, maar als vrouwlief perse een crossover wenst, dan is de CX-5 absoluut een goede optie.

Enige nadeel aan de CX-5 zijn de motoren. De SkyACTIV techniek is zeer interessant en Maza is een van de weinige die nog atmosferische benzinemotoren aanbiedt in dit segment. Bij een compacte auto als de Mazda3 erg leuk, maar in een grotere en zwaardere crossover als de CX-5 moet zo’n atmosferische motor gewoon wat harder werken voor acceptabele prestaties. Ergo: een hoger verbruik. De combinatie van een hoog verbruik en niet al te beste prestaties is commercieel gezien geen handige.

Maar er is nieuws. Mazda levert namelijk een nieuwe motor voor de CX-5. Het is een 2.5 liter viercilinder met turbocompressor. Deze levert 250 pk en 420 Nm, aanzienlijk meer dan de 194 pk en 258 Nm die het blok levert zónder turbo. Je kan de CX-5 2.5T optioneel uitrusten met vierwielaandrijving, standaard worden de krachten afgegeven aan de voorwielen. Ook is er een nieuwe uitvoering: de ‘Signature’. Dat is de meest luxe uitvoering met exclusief Nappaleder. Dan het nadeel: de nieuwe motor en aandrijving is vooralsnog enkel voor de Amerikaanse markt aangekondigd. Aangezien Mazda de meeste modellen wereldwijd levert, zal het ons niets verbazen dat deze variant ook in Europa geleverd gaat worden.



22 reacties

Ook de Mazda 6 wordt in Europa NIET met deze motor geleverd, helaas. Zal dus voor de CX-5 niet anders zijn vrees ik.
De zuiderzee ingepolderd? Kan daar dan niet een Grand Prix gehouden worden?
@pomoek: De grote prijs van Almere? Liever niet :p
@audirs3: de grote prijs van Almere is de prijs die degene krijgt die Flevoland af laat drijven. Eeuwige roem voor de Flexit!
@bischero: held! Flexit it is!
2.5T… die typering associeer ik toch echt met wat anders als een vierpitter.

Maar hé, die Mazda wordt er wel weer leuker van. Over 5 jaar is ‘ie nog steeds mooi en kan ik ‘m misschien ook betalen.
De Skyactiv motoren zullen geweldig zijn. Doordat ze zonder turbo zijn ben ik afgehaakt om een cx5 te kopen. Zelfs de 192 pk kunnen hem niet lekker vooruit duwen. Het voelt gewoon dat de motor te zwaar moet werken. Misschien zijn we wel verwend geraakt aan de enorme trekkracht die de turbomotoren de laatste jaren hebben.

240 pk hoeft van mij niet zo. 180pk zou voor mij meer dan genoeg zijn.
@87sandyd: precies! 180pk versie uitbrengen dan hebben ze mij als koper
@87sandyd: volgens mij haak je niet af op pk’s maar op nm…
Zou mooi zijn als deze motor ook naar de nieuwe 3 komt en ze er het MPS-label opplakken.
@berlinetta: precies!!! Die nieuwe 3 (zie Kai concept) beloofd erg mooi te worden… met 250 pk sta ik vooraan om er een te bestellen… Uiteraard in dat prachtige metallic kersenrood of hoe die kleur ook heet ;-)
@punicaoase: Soul Red Crystal, you’re welcome ;)
Toch zoveel mooier dan een q5 of een x3….
Een 2.5 stoot waarschijnlijk teveel uit om nog tot een enigzins betaalbaar BPM bedrag te komen.
Ik vind het altijd opvallend als er gesproken word dat deze motor harder moet werken om vooruit te komen. Ik begrijp het wel maar moet deze motor juist op snelweg snelheden niet minder hard werken? Ik neem aan dat deze dan minder toeren draait dan een 1.2 turbo? Ik ben altijd bang dat een kleinere motor met turbo uiteindelijk minder lang mee zal gaan dan deze?
@chriscross: een grote motor met weinig vermogen gaat inderdaad vaak lang mee, denk aan de amerikaanse V8 motoren uit de jaren 70, amper vermogen maar zo overgedimensioneerd dat ze alles kunnen hebben. Dat wil niet zeggen dat een kleine motor daarom bijzonder slijtage gevoelig zou moeten zijn. Een turbo is een slijtage onderdeel dat veel omwentelingen draait en die zijn zeker niet altijd probleemloos. Maar de techniek is niet nieuw en er zijn genoeg ervaringen met diesels die aantonen dat ook een turbo heel lang mee kan gaan.
En hard werken? Dat doet een motor alleen op maximaal toerental of topsnelheid, het file verpeste Nederland met z’n snelheidslimieten is eigenlijk een lui lekkerland voor automotoren.
“Dus ook wij moeten ons erover zetten.”

Dat moet dus helemaal niet. SUV ‘s. Dass anti-auto! Sinds de eerste Zafira gewoon niet aan beginnen. En niet kopen. Er niet over schrijven helpt. Echt.

#Negeerenheers!
@stamp: Hoe verwerpelijk die eerste Zafira ook is, wat heeft ie met SUV’s te maken?
Nou, er zijn steeds meer chauffeurs van de CX5 die wel erg zijn. Namelijk bumperklevers. Verschrikkelijk. En waarom? Omdat ze ineens hoger zitten
@drommedaris: Ik geef gewoon een klein beetje gas bij.

Tadaaa suvve bumperklevert!
De 6 heeft deze motor al, helaas alleen in amerika dus deze motor zal ook in de cx5 niet naar ons komen.
EINDELIJK! Ik was altijd al een fan van de cx5 met die prachtige diep rode lak maar vond tijdens de proefrit de motor echt afdoende. Uiteindelijk zijn we voor een Kia Sportage SX met 2.0T 260pk gegaan maar nu er eindelijk een alternatief is bij Mazda is het misschien tijd om te switchen.
En ja het was inderdaad de vrouw die graag een rode crossover wou en ik wilde iets wat redelijk snel was.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).