• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De minst erge crossover is nu nog iets minder erg

Auteur: willeme, gepost 12 november 2018 om 14:01 – 22 Reacties

Afbeelding De minst erge crossover is nu nog iets minder ergAfbeelding De minst erge crossover is nu nog iets minder ergAfbeelding De minst erge crossover is nu nog iets minder ergAfbeelding De minst erge crossover is nu nog iets minder ergAfbeelding De minst erge crossover is nu nog iets minder erg

Mazda CX-5 2.5T Signature '19
Als het dan toch moet…

De tijden veranderen. Donald Trump is president van de Verenigde Staten, @autoblogger maakt geslaagde grappen en de Zuiderzee is inmiddels ingepolderd. Nog een feitje waar we mee moeten leren leven is de opkomst van de crossover. Het is op dit moment een zeer populair autotype. We kunnen heel veel redenen aandragen om de crossover te haten, maar mensen die geld aan een auto uitgeven willen het nu eenmaal. En wie zijn de fabrikanten dan om daar niet aan te voldoen?

Dus ook wij moeten ons erover zetten. Dan blijkt dat er eigenlijk best aardige pareltjes tussen zitten. In het hogere segment zijn daar auto’s als de Volvo XC90, Jaguar F-Pace en Range Rover Velar die stiekem best fraai zijn om te zien en uitstekend rijden. In het lagere segment is de Mazda CX-5 een uitstekend voorbeeld van een geslaagde compacte crossover. Allereerst het uiterlijk, het is gewoon een decent dikke auto. De smalle koplampen en platte achterlichten geven de auto een stoere uitstraling. De hele Mazda-design filosofie werkt prima op deze auto. Natuurlijk, we hebben liever een Mazda6, maar als vrouwlief perse een crossover wenst, dan is de CX-5 absoluut een goede optie.

Enige nadeel aan de CX-5 zijn de motoren. De SkyACTIV techniek is zeer interessant en Maza is een van de weinige die nog atmosferische benzinemotoren aanbiedt in dit segment. Bij een compacte auto als de Mazda3 erg leuk, maar in een grotere en zwaardere crossover als de CX-5 moet zo’n atmosferische motor gewoon wat harder werken voor acceptabele prestaties. Ergo: een hoger verbruik. De combinatie van een hoog verbruik en niet al te beste prestaties is commercieel gezien geen handige.

Maar er is nieuws. Mazda levert namelijk een nieuwe motor voor de CX-5. Het is een 2.5 liter viercilinder met turbocompressor. Deze levert 250 pk en 420 Nm, aanzienlijk meer dan de 194 pk en 258 Nm die het blok levert zónder turbo. Je kan de CX-5 2.5T optioneel uitrusten met vierwielaandrijving, standaard worden de krachten afgegeven aan de voorwielen. Ook is er een nieuwe uitvoering: de ‘Signature’. Dat is de meest luxe uitvoering met exclusief Nappaleder. Dan het nadeel: de nieuwe motor en aandrijving is vooralsnog enkel voor de Amerikaanse markt aangekondigd. Aangezien Mazda de meeste modellen wereldwijd levert, zal het ons niets verbazen dat deze variant ook in Europa geleverd gaat worden.

Ook interessant!

  • We nemen afscheid van deze compacte crossover
    We nemen afscheid van deze compacte crossover
  • Compacte mazda crossover
    Er komt nóg een compacte Mazda crossover aan
  • Tose Mazda CX-5
    TOSE Mazda CX-5 is een flink verlaagde crossover
  • Vernieuwde Mazda CX-5
    Vernieuwde Mazda CX-5 is lekker aangenaam dik

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, cx-5, Mazda

Vorig bericht: « F40 Tribute is bijna mooier dan het origineel
Volgend bericht: Zoveel verdiende Porsche per seconde in 2017 »

Lees Interacties

Reacties

  1. 406_v6 zegt

    12 november 2018 om 14:06

    Ook de Mazda 6 wordt in Europa NIET met deze motor geleverd, helaas. Zal dus voor de CX-5 niet anders zijn vrees ik.

    Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    12 november 2018 om 14:12

    De zuiderzee ingepolderd? Kan daar dan niet een Grand Prix gehouden worden?

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      12 november 2018 om 14:35

      @pomoek: De grote prijs van Almere? Liever niet :p

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        12 november 2018 om 16:01

        @audirs3: de grote prijs van Almere is de prijs die degene krijgt die Flevoland af laat drijven. Eeuwige roem voor de Flexit!

        Login om te reageren
        • toyotaprius zegt

          12 november 2018 om 17:42

          @bischero: held! Flexit it is!

          Login om te reageren
  3. volvo-s60-adept zegt

    12 november 2018 om 14:22

    2.5T… die typering associeer ik toch echt met wat anders als een vierpitter.

    Maar hé, die Mazda wordt er wel weer leuker van. Over 5 jaar is ‘ie nog steeds mooi en kan ik ‘m misschien ook betalen.

    Login om te reageren
  4. 87sandyd zegt

    12 november 2018 om 14:33

    De Skyactiv motoren zullen geweldig zijn. Doordat ze zonder turbo zijn ben ik afgehaakt om een cx5 te kopen. Zelfs de 192 pk kunnen hem niet lekker vooruit duwen. Het voelt gewoon dat de motor te zwaar moet werken. Misschien zijn we wel verwend geraakt aan de enorme trekkracht die de turbomotoren de laatste jaren hebben.

    240 pk hoeft van mij niet zo. 180pk zou voor mij meer dan genoeg zijn.

    Login om te reageren
    • hollandbest zegt

      12 november 2018 om 19:57

      @87sandyd: precies! 180pk versie uitbrengen dan hebben ze mij als koper

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      12 november 2018 om 22:36

      @87sandyd: volgens mij haak je niet af op pk’s maar op nm…

      Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    12 november 2018 om 14:34

    Zou mooi zijn als deze motor ook naar de nieuwe 3 komt en ze er het MPS-label opplakken.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      12 november 2018 om 16:03

      @berlinetta: precies!!! Die nieuwe 3 (zie Kai concept) beloofd erg mooi te worden… met 250 pk sta ik vooraan om er een te bestellen… Uiteraard in dat prachtige metallic kersenrood of hoe die kleur ook heet ;-)

      Login om te reageren
      • hight96 zegt

        12 november 2018 om 20:58

        @punicaoase: Soul Red Crystal, you’re welcome ;)

        Login om te reageren
  6. cloverleaf zegt

    12 november 2018 om 14:56

    Toch zoveel mooier dan een q5 of een x3….

    Login om te reageren
  7. kminne zegt

    12 november 2018 om 15:01

    Een 2.5 stoot waarschijnlijk teveel uit om nog tot een enigzins betaalbaar BPM bedrag te komen.

    Login om te reageren
  8. chriscross zegt

    12 november 2018 om 15:19

    Ik vind het altijd opvallend als er gesproken word dat deze motor harder moet werken om vooruit te komen. Ik begrijp het wel maar moet deze motor juist op snelweg snelheden niet minder hard werken? Ik neem aan dat deze dan minder toeren draait dan een 1.2 turbo? Ik ben altijd bang dat een kleinere motor met turbo uiteindelijk minder lang mee zal gaan dan deze?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 november 2018 om 15:39

      @chriscross: een grote motor met weinig vermogen gaat inderdaad vaak lang mee, denk aan de amerikaanse V8 motoren uit de jaren 70, amper vermogen maar zo overgedimensioneerd dat ze alles kunnen hebben. Dat wil niet zeggen dat een kleine motor daarom bijzonder slijtage gevoelig zou moeten zijn. Een turbo is een slijtage onderdeel dat veel omwentelingen draait en die zijn zeker niet altijd probleemloos. Maar de techniek is niet nieuw en er zijn genoeg ervaringen met diesels die aantonen dat ook een turbo heel lang mee kan gaan.
      En hard werken? Dat doet een motor alleen op maximaal toerental of topsnelheid, het file verpeste Nederland met z’n snelheidslimieten is eigenlijk een lui lekkerland voor automotoren.

      Login om te reageren
  9. stamp zegt

    12 november 2018 om 18:32

    “Dus ook wij moeten ons erover zetten.”

    Dat moet dus helemaal niet. SUV ‘s. Dass anti-auto! Sinds de eerste Zafira gewoon niet aan beginnen. En niet kopen. Er niet over schrijven helpt. Echt.

    #Negeerenheers!

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      12 november 2018 om 21:08

      @stamp: Hoe verwerpelijk die eerste Zafira ook is, wat heeft ie met SUV’s te maken?

      Login om te reageren
  10. drommedaris zegt

    12 november 2018 om 20:12

    Nou, er zijn steeds meer chauffeurs van de CX5 die wel erg zijn. Namelijk bumperklevers. Verschrikkelijk. En waarom? Omdat ze ineens hoger zitten

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      12 november 2018 om 20:29

      @drommedaris: Ik geef gewoon een klein beetje gas bij.

      Tadaaa suvve bumperklevert!

      Login om te reageren
  11. civicfk3 zegt

    12 november 2018 om 20:54

    De 6 heeft deze motor al, helaas alleen in amerika dus deze motor zal ook in de cx5 niet naar ons komen.

    Login om te reageren
  12. B00G1E zegt

    14 november 2018 om 16:19

    EINDELIJK! Ik was altijd al een fan van de cx5 met die prachtige diep rode lak maar vond tijdens de proefrit de motor echt afdoende. Uiteindelijk zijn we voor een Kia Sportage SX met 2.0T 260pk gegaan maar nu er eindelijk een alternatief is bij Mazda is het misschien tijd om te switchen.
    En ja het was inderdaad de vrouw die graag een rode crossover wou en ik wilde iets wat redelijk snel was.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North