
De averij rondom de veegdeeltjes gaat door.
In theorie kunnen touchknoppen op het stuur best werken. Zeker in een tijd waarin we meer swipen op TikTok en Instagram dan dat we elkaar aankijken. Toch bleek de introductie van de haptische stukjes op het stuur van de Golf 8 geen goede uitvinding. Tot die conclusie kwam Volkswagen in 2022 en na een onderzoek wist de fabrikant het dit jaar zeker: fysieke knoppen hebben de toekomst. Eind goed al goed, nietwaar? Nou, niet bepaald.
De duizenden zo niet miljoenen auto’s van Volkswagen die verkocht zijn met de touchknoppen zijn nog lang niet rijp voor de crusher. Daarom blijven de knoppen wel even op de tweedehandsmarkt. Twee bezitters van een Volkswagen ID.4 stappen in de Verenigde Staten (waar anders?) naar de federale rechter in New Jersey.
De aanklacht
Volgens de gedupeerden is het door de overgevoelige knoppen mogelijk om de adaptieve cruise control aan te zetten met ”een lichte veeg van de hand”. Daardoor kan de elektrische VW plotseling en onbedoeld versnellen (of afremmen). Dat kan leiden tot gevaarlijke situaties. De eisers zouden betrokken zijn geweest bij dodelijke ongelukken vanwege de overgevoelige knoppen.

De VW-rijders hebben een groepje VW-rijders achter zich verzameld en stappen naar de rechter. Het collectief vindt dat Volkswagen met een oplossing had moeten komen. Een update, reparatie, vervanging of financiële vergoeding: als de slachtoffers maar gecompenseerd werden. Daarom heeft Volkswagen zich volgens de eisers schuldig gemaakt aan fraude, schending van de garantie en onrechtvaardige verrijking. Tevens zijn de consumentenbeschermingswetten in Connecticut en Massachusetts overtreden.
Er wordt ook beweerd dat VW op de hoogte was van het probleem dankzij klachten van klanten, interne documenten en informatie van dealers. Dat lijkt me nog wel wiedes. De VW-touchknopverhalen vlogen je de afgelopen jaren om de oren, dus natuurlijk wist het merk van het imago.
De eis
De aanklagers willen een verklaring en een schadevergoeding voor alle leden van de groep. Om hoeveel geld het gaat, is niet bekend. Ik ben benieuwd wat hieruit gaat komen. Je kunt meegaan in het verhaal van de VW-rijders. Een dodelijk ongeluk bijwonen is geen pretje, zeker niet als je voor je gevoel bent genaaid door je auto. Van de andere kant: de touchknoppen doen wat ze beloven te doen, dus hoe kun je daar Volkswagen voor aansprakelijk stellen? Of hoe zien jullie deze zaak?
Via Top Class Actions/Carscoops





Je kunt overal wel rechtszaken over beginnen. Laat hen het doen tegen degene die de eisen opstelden, de normering. Het product is goedgekeurd en mocht daarom op de weg. Volkswagen heeft voortschrijdend inzicht dat de klant dit niet wil en stopt er nu mee. Tesla heeft meedraaiende richtingaanwijzers op de 3, ook bloedirritant. Rechtszaak? Vroeger had het ene merk al wel airbags en het andere merk niet. Botsing met letsel door ontbreken airbag. Rechtszaak? Het moet stoppen. Al zal dat een illusie in deze tijden zijn.
@vverdebosco: Dat is dus de grap. In de USA wordt een auto expliciet niet goedgekeurd voor deelname aan verkeer op de openbare weg door een externe partij zoals de RDW die stempels zet en typegoedkeuringscertificaten afgeeft. De fabrikant is ‘self certifying’: door de auto op de markt te brengen, verklaart hij impliciet dat de auto aan alle eisen (en intenties…) van de toepasbare regelgeving voldoet. De stok achter de deur is dat iedereen en zijn kat de fabrikant vervolgens voor de rechter kan slepen als er een ‘non-compliance’ zou zijn.
Op zich best een elegant systeem wat onnodige bureaucratie kan vermijden, want je hoeft als fabrikant niet steeds door dezelfde hoepels te springen om te laten zien dat basiszaken als, ik noem maar wat, ruitenwissers het ook op je nieuwste auto nog altijd doen, net zoals ze dat op een auto uit 1983 deden. De pest is alleen een beetje dat dus vrij letterlijk iedereen en zijn kat zo’n rechtszaak kan beginnen, wat onvermijdelijk leidt tot opportunisme en ‘frivolous lawsuits’, want nee heb je en ja kun je krijgen.
Overigens, omdat de intentie van de regelgeving ook wordt meegenomen, kun je als fabrikant ook moeten bloeden als je strikt genomen aan alle regeltjes voldoet. Zo staat me een zaak bij waarin Mazda voor de rechter werd gesleept omdat het alleen een heupgordel had geïnstalleerd op één van de zitplaatsen achterin een MPV. Op zich was dat volledig conform regelgeving, maar driepuntsgordels waren al compleet ingeburgerd en tegen lage kosten beschikbaar. Volgens mij ging het er om dat Mazda weliswaar aan de letter van de regels had voldaan, maar niet aan de geest er van. Wat de uiteindelijke uitspraak was weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Da’s niet helemaal waar. Toelating in de VS is geen federale aangelegenheid, maar per staat geregeld. Elke staat heeft daarvoor z’n eigen DMV (Departement of Motorized Vehicles). En by default worden de strengste regels (op de meeste eisen die van Californië) beschouwd als de norm.
https://en.wikipedia.org/wiki/Department_of_motor_vehicles?wprov=sfla1
@rrrobert: Het is even geleden dat ik zelf aan een homologatie-project voor de USA heb gewerkt, maar volgens mij staat de DMV in zekere zin buiten dat proces (of althans, de laatste keer dat ik nog wel zo’n traject heb doorlopen). Uiteindelijk gaat de DOT (Department Of Transportation) samen met de EPA (Environmental Protection Agency) over de federale typegoedkeuringseisen. Kort door de bocht: van DOT moet je voldoen aan de eisen uit FMVSS (met de F van Federal) die vooral met veiligheid te maken hebben. EPA gaat over het emissiedeel. De toelating is dan wel per staat geregeld, maar als je niet aan de federale eisen voldoet, kun je als fabrikant geen compliance claimen en mag je volgens mij in geen enkele staat de weg op. Nou ja, je kunt een onterechte of leugenachtige verklaring over je compliance afgeven, maar dan ga je dus nat op de eerste de beste rechtszaak.
Bovenop de federale eisen kan een individuele staat nog extra eisen stellen; Californië is daar met CARB (California Air Resources Board) het bekendste voorbeeld van. Omdat Californië een erg grote markt is, is het voor fabrikanten vaak efficiënter om dan FMVSS, EPA en CARB op een hoop te gooien en daar één overkoepelende US-spec uit te destilleren. Vroeger had je nog wel eens ’48-state’-auto’s die dan alleen niet in Californië verkocht mochten worden, maar dat is tegenwoordig niet meer rendabel.
DMV is het loket waar je als burger/eindconsument mee te maken hebt, en doet voor zo ver ik weet de registtratie en uitgifte rijbewijzen en kentekenbewijzen, maar geen toelatingen – want die zijn er dus niet. Als jij een kenteken op je auto wilt, ga je met wat ik even een ‘verklaring van conformiteit’ noem (waarin de fabrikant dus stelt: voertuig X, type Y met VIN zoveel voldoet aan alle eisen van FMVSS, EPA en eventueel CARB) naar je lokale DMV en op basis daarvan krijg je dan een kenteken. Die verklaring van conformiteit wordt uitgegeven door de voertuigfabrikant zelf en niet door een lokale evenknie van de RDW. De DMV controleert daar formeel verder helemaal niks aan; als de verklaring voorligt, krijg je een kenteken. In de praktijk ga je natuurlijk niet als eindconsument naar de DMV met die verklaring, maar doet de fabrikant/importeur dat voor jou – min of meer net zoals dat hier gaat: als je een auto bij de dealer ophaalt, betaal je een paar centen en wordt op de achtergrond het formele stukje rondgemaakt en krijg jij een paar gele platen en een groen pasje.
Houd me even ten goede, ik heb de wijsheid niet in pacht en misschien is het nu anders dan 10 jaar geleden, maar zo werkte het toen ik nog wel eens bij zulke zaken betrokken was.
Lijkt me voor een otofabrikant dodelijk vermoeiend om je met dit soort geldbeluste jammeraars bezig te moeten houden. Maar goed, een producent van magnetrons is in de VS ooit veroordeeld tot betaling van een schadevergoeding aan een dwaas, die z’n (m/v/x) hond in de magnetron had proberen te drogen, omdat er niet expliciet op die magnetron stond, dat je dat niet moet doen. Dus misschien gaat deze claim ook nog slagen.
Ik zou ze aanbieden om het stuur te vervangen door een basic analoog Momo stuurtje. Daar is je fiks. Kijken of ze het dan nog zo graag willen allemaal.
Zullen er velen blij van worden! Knoppen werken veel te gevoelig.
@kniesoor Dat ‘hondje in de magnetron’ is een (hardnekkig) broodje aap…
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hondje_in_de_magnetron
Sodeju ! Daar ben ik dan lelijk ingestonken. Waar ‘magnetron’ lees ‘McDonalds Hot Coffee’. Stop de tijd.
Toen ik voor een andere auto ging, keek ik o.a. naar de Golf 8. Ik vond de 8 ontzettend ‘plastic fantastic’ inclusief alle touch-ellende. Daarom erg blij met mijn Golf 7.5.
De 7.5 is misschien wel de beste Golf generatie ooit. Goede keuze hoor, voor een C segmenter.
Het werkt ook voor geen meter. Ik rij wel eens een ID.3, het is onmogelijk om bij de cruise control consequent +1 km/u te doen. Misschien lukt het je 2x op rij, maar dan maakt ie er weer +10 van. Voor mij een reden nooit naar die auto’s te kijken, en dat is jammer, want de basis van de auto is gewoon goed.
Ik snap het niet. Je koopt een auto. Daar hoort een proefrit bij. Ja ik ken ze die alleen naar de dealer gaan om de kleur uit te zoeken, maar ik heb (tot de Tesla) altijd een proefrit gemaakt. Dan kom je ook in aanraking met de knop…. veegdelen en dan merk je dat het ruk is. Dan laat je de auto toch gewoon staan en koop je iets anders?
Stom voorbeeldje : ik wist dat de nieuwe Tesla Model 3 zonder hendeltjes wordt geleverd. Stomste beslissing ooit en ik had het ding dan ook nooit besteld als ik niet wist dat ENHAuto bezig was met stengels. Die zitten er nu dus ook in.
Vind het ook een verregaande en weinig kansmakende zaak. Om toch een klein beetje advocaat van de duivel te spelen. Volkswagen heeft die jaren echt wel gigantische missers gedaan in het interieur. Zaken zoals niet verlichte knoppen in het dashbord zie je niet tijdens een testrit overdag en je verwacht ook gewoon geen dergelijke blunders bij een megaconcern zoals Volkswagen. Maar opnieuw, om daarom maar te gaan aanklagen is ook verregaand.
Voor mij één van de redenen om destijds een Tesla te laten staan. Tijdens de proefrit werd ik knettergek op rotondes om richting aan te geven.
De meeste mensen die een auto proefrijden doen dat op een zodanige manier dat ze zich heel bewust zijn van alle knopjes en veegjes die ze doen. Pas als je een auto goed kent ga je die een beetje onnadenkend bedienen en pas dan merk je de ernstigste ergonomische missers pas op.
En dan kan het best zo zijn dat klanten tijdens de proefrit wel al merkten dat die veegknoppen niet heel erg geweldig waren, maar dat ze in de dagelijkse praktijk nog veel erger bleken te zijn dan ze aanvankelijk dachten.
Ondertussen in Wolfsburg..
*Oliver Blume zijn telefoon hard neergooien doet*
“Verdammt nog mal, ein neues swipe tasten gate??? .. da gehen wir wieder..”
Is dit alleen voor oudere ID’s?
Ik heb een 2024 ID3 en daar werkt het prima. Cruise control prima in te stellen en de knoppen op het stuur werken gewoon fijn. Of ik ben gewoon raar en is er daardoor een match, geen idee.
Volkswagen zou er goed aan doen om een retrofit stuurwiel aan te bieden, met normale knoppen. En dat tegen een acceptabele prijs; de ware winst zit hem dan in de damage control en het terugwinnen van de goodwill.